Hoe het komt dat Europa achterop hinkt in de race om grondstoffen
Een nieuwe studie bevestigt de uitdaging waar de EU voor staat om de aanvoer van kritieke batterijmetalen (lithium, nikkel en kobalt) veilig te stellen voor onze auto- en non-ferro-industrie. De wereldwijde vraag naar deze grondstoffen – essentieel voor de klimaattransitie – zal de komende jaren exploderen.
De EU is afhankelijk van een klein aantal landen (Chili, Congo, China) voor de winning van deze metalen. De komende jaren zal deze kwetsbaarheid nog verder toenemen. Recyclage is zeer belangrijk, maar zal pas na 2040 significant kunnen bijdragen aan de vraag naar grondstoffen. Materialen blijven immers lang vastzitten in producten zoals elektrische voertuigen.
Europese mijnbouw is noodzakelijk, maar de bijdrage blijft beperkt. Europa is relatief arm aan grondstoffen en mijnbouwprojecten komen moeilijk van de grond. China domineert. Vandaag heeft China een stevige greep op de raffinage en verwerking van batterijmetalen.
De EU moet meer strategische partnerschappen aangaan met verantwoorde landen en sterker inzetten op circulaire economie (bijv. minder auto’s en meer openbaar vervoer en meer autodelen). Samen met meer recyclage en meer EU-mijnbouw kunnen we onze kwetsbaarheid beperken.