#05: Sociale verkiezingen 2024 en de blinde vlekken op jouw bedrijf.

Vanaf 13 mei 2024 starten de sociale verkiezingen. Een belangrijke periode voor jullie, als team van ABVV-Metaal. Er komt dus heel veel, wat de sociale verkiezingen betreft, op jullie bord. Met vooral focus op de procedure en de te voeren campagne.  Waarschijnlijk moeten jullie ook de vraag stellen: zijn er nieuwe kandidaten nodig bij ons in het team?

Met deze laatste SummerSchool-les nemen we je mee om pad om te helpen de blinde vlekken in jullie bedrijf te spotten. Waar hebben jullie nieuwe kandidaten nodig (afdelingen, shiften), welke collega's zouden jullie werking kunnen versterken, wat verwachten jullie van nieuwe kandidaten?

Ga je mee op ons 'leerpad'? 

Volg de 6 stappen hieronder

Klik iedere stap open en leer meer over de sociale verkiezingen.

Stap 1: Hoe loopt de huidige werking?

De eerste stap die jullie moeten zetten is het beoordelen wie er moet vervangen worden. Met 'vervangen' bedoel'en we iemand die zelf aangeeft te willen stoppen of mensen die jullie zelf willen vervangen omdat zij niet aan de gemaakte afspraken hebben voldaan of …

Wees kritisch over jullie militantenkern: waar staan jullie zwakker t.o.v. de andere vakbonden, waar moet de werking versterkt worden … Dus evalueer de eigen werking! Om samen de doelen als militantenkern te behalen, moeten jullie ook met een kritisch oog durven evalueren.

Oefening gemaakt? Dan is het tijd om een blik te werpen op het bedrijf en alles in kaart te brengen. We noemen dit de drone-view.
 

Stap 2: De drone-view.

De term zegt het eigenlijk al zelf, we gaan met een figuurlijke drone boven ons bedrijf hangen en aan de hand van het beeld proberen we een schets/plattegrond te maken van het ganse bedrijf.

Als we de schets klaar hebben, verdelen we onze mensen, die al in het team zitten, over de afdelingen op onze plattegrond. Het is ook aangeraden om de eventuele shift van die militanten erbij te noteren.
Om zeker een duidelijk beeld te krijgen, is het ook aangeraden om met jullie team de plattegrond volledig af te maken. Het is noodzakelijk om de mensen van de andere fracties ook in de drone-view te plaatsen. Zo vormen jullie al een beter beeld waar jullie eventueel nieuwe mensen nodig hebben (afdelingen/shiften) en waar de andere fracties aanwezig zijn/sterker staan.

Volgende stap? Strategie bepalen op welke afdeling we zeker moeten inzetten? Welke afdeling/shift is een blinde vlek? In welke afdeling staat de andere fractie sterker? In welke afdelingen werken de meeste mensen (grootste kiespubliek)?

Om echt tot het uiterste te gaan, kan een ledenlijst jullie ook helpen om de drone-view echt te vervolledigen: in welke afdeling/shift hebben we hoeveel leden … ? Ook dit kan jullie helpen om eventueel nieuwe mensen aan te spreken en jullie strategie kracht bij te zetten.
 

Stap 3: Nieuwe kandidaten, welke profielen?

De bedrijfsvloer is een weerspiegeling van onze maatschappij, dus jullie moeten zeker met diversiteit rekening houden (leeftijdscategorieën, geslacht, afkomst, ...).

Maar best ook nadenken over welke profielen jullie in het team willen: mensen met een studieachtergrond, collega's die goede 'verbinders' zijn of die sterk zijn met een computer. Ook mensen die meerdere talen beheersen en medewerkers uit bepaalde afdelingen met een specifieke functie (onderhoudstechniekers/logistieke medewerkers) zijn belangrijk?

Dit is een oefening die jullie als team moeten doorlopen, en niet alleen voor de aanstaande verkiezingen. Het kan namelijk ook gebeuren dat jullie een zeer bekwaam teamlid hebben, die uitblinkt in computervaardigheden, maar waarvan jullie weten dat dit zijn/haar laatste verkiezingen zijn ... Daarom is het van essentieel belang om ook met het oog op opvolging deze oefening te voltooien. We noemen dit ons leeftijdsbewuste personeelsbeleid binnen onze syndicale activiteiten. Het draait natuurlijk ook niet altijd rond profielen van nieuwe kandidaten, maar ook engagement is essentieel.


Hoe gaan jullie op de meest effectieve manier op zoek naar potentiële nieuwe kandidaten?

TIP 1: Onderzoek binnen jullie ledenkring wie jullie bondgenoten zijn, degenen die jullie steunen en zich durven uitspreken over vakbondszaken bij collega's.

TIP 2: Bekijk ook zorgvuldig de sociale media (posts, uitspraken, enzovoort) van potentiële kandidaten.

TIP 3: Ga na welke leden deelnemen aan acties en betogingen.

TIP 4: Voer screeningsgesprekken waarin jullie specifieke onderwerpen aansnijden om te bepalen of de personen het juiste buikgevoel hebben (gedeelde visie met ABVV, hun kijk op de maatschappij, reacties op bepaalde thema's, zowel gerelateerd aan het bedrijf als daarbuiten). Deze gesprekken geven jullie direct inzicht in potentiële kandidaten.

TIP 5: Als jullie in het bedrijf kenbaar maken dat jullie nieuwe kandidaten zoeken, is een zorgvuldige screening essentieel. Het is niet voldoende als iemand zegt dat ze zich kandidaat stellen om op te komen voor hun collega's. Stel daarom een reeks standaardvragen op voor jullie team, zodat jullie een grondige screening kunnen uitvoeren.

TIP 6: De screening van nieuwe kandidaten gebeurt niet in één gesprek. Door regelmatig met mensen te praten over specifieke thema's en hun mening hierover te peilen, krijgen jullie waardevolle inzichten om te bepalen wie jullie willen betrekken.

TIP 7: Voor de teams die hier nog niet mee bezig zijn... BEGIN NU!

TIP 8: Wees voorzichtig met het maken van beloften aan potentiële nieuwe kandidaten.

Stap 4: Wat als ...?

Houd er zeker rekening mee dat wanneer er te veel kandidaten zich aanmelden, je aantal mensen moet teleurstellen. Geef hen het antwoord dat ze verdienen en leg duidelijk uit welke strategie erachter zit. Onthoud dat het nog steeds leden zijn die moeten stemmen voor ABVV-Metaal tijdens de sociale verkiezingen, dus helderheid en eerlijkheid zijn van groot belang!

Mensen die mogelijk niet meer kunnen deelnemen aan de sociale verkiezingen verdienen ook duidelijkheid en eerlijkheid. Leg hen goed uit waarom ze niet meer kunnen deelnemen, gebaseerd op de afspraken en verwachtingen binnen het team tijdens de afgelopen termijn.

Stap 5: Wat verwachten we van eventuele nieuwe kandidaten?

Als team is het natuurlijk jouw taak om na de screening verder te gaan en mensen te overtuigen om op de lijst te komen. Echter, alleen op de lijst staan is niet waar wij voor staan. Wij streven naar gemotiveerde militanten die beschikbaar zijn wanneer dat nodig is en die zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor hun collega's. Daarom willen we graag een lijst opstellen met de verwachtingen die we hebben van nieuwe mensen die willen deelnemen aan het vakbondswerk. Het maken van goede afspraken is immers essentieel voor een goede samenwerking, aangezien elke vereniging regels heeft.

Een aantal goede afspraken die jullie kunnen toepassen …

  1. Communiceer duidelijk dat het vakbondswerk geen 9-tot-5 baan is en dat er ook vrije tijd wordt besteed aan de taken (zoals militantenvergaderingen, het blijven nadenken over collega's hun problemen, online contact met de militantenkern, …).
  2. Stel vast hoe vaak er per jaar militantenvergaderingen zullen plaatsvinden en wat er wordt verwacht van de aanwezigheid van nieuwe leden.
  3. Kandidaten kunnen vaak zeggen wat ze van plan zijn, maar het is belangrijk dat ze ook daadwerkelijk doen wat ze beloven.
  4. Aanwezigheid bij acties en betogingen wordt op prijs gesteld.
  5. Verwacht aanwezigheid tijdens het Feest van de Arbeid op 1 mei.
  6. Realiseer je dat een goed opgeleide militant van onschatbare waarde is. Daarom is het volgen van een ABVV-Metaal opleiding een must. 
     

Stap 6: Opleiding Sociale Verkiezingen? We zijn er voor iedereen!

Heb je honger naar meer info i.v.m. de sociale verkiezingen die voor de deur staan, dan ben je bij ons aan het juiste adres.

Voor onze ervaren mensen voorzien we een modulevorming in de regio waarbij we stilstaan bij volgende punten:

  • Welke campagne hanteren we als ABVV-Metaal?
  • Hoe kan je mensen overtuigen om op ABVV te stemmen?
  • Hoe zit de ganse procedure van de SV in elkaar?
  • En nog veel meer …
     

Nieuw kandidaten reiken we onmiddellijk de hand, we gaan hen echt ondersteunen als  vormingsdienst tijdens onze Kick-off-dagen in de regio.

Twee dagen voor de sociale verkiezingen helpen we hen verder over hoe zij alles moeten aanpakken, wat hun mogelijkheden zijn.

Vlak na de sociale verkiezingen is zijn het opnieuw twee dagen vorming voor de ‘nieuwkes’ om eens te polsen naar hun resultaten en hun verder wegwijs te maken naar hun rol binnen het ABVV-Metaal-team!