NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen op zoek naar gewestelijk secretaris

ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen heeft een vacature voor de functie van GEWESTELIJK SECRETARIS ZUID-OOST-VLAANDEREN. Lees hier meer over de functie en het aanbod. Solliciteren kan tot 31 januair 2017 ter attentie van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  

Nu ook aanvullend pensioen op mypension.be

Op de website mypension.be krijg je niet enkel een handig overzicht van je wettelijk pensioen, maar sinds gisteren krijg je er ook toegang tot de gegevens van je aanvullend pensioen. Raadpleeg je online pensioendossier door te surfen naar mypension.be en  je vervolgens aan te melden met je e-ID (of met een token).



Vakbond in actie voor een menswaardig pensioen: download de affiche

Verhoging van de pensioenleeftijd tot 67 jaar. Afbouw van diverse eindeloopbaanregelingen. Moeilijke opvraging van het aanvullend pensioen. Afschaffing gelijkgestelde periodes. Dankuwel, regering-Michel. En wat met de erkenning van ons zwaar beroep? We willen onze loopbaan eindigen in goede gezondheid en met een pensioen waar iedereen van kan leven. Zo kan een van de 125.000 werkloze jongeren onze plaats innemen. Samen laten we onze stem horen voor een correcte pensioenleeftijd, op basis van gewerkte loopbaanjaren. #VAKBONDINACTIE

Download de affiche.

Lam­pen­fa­briek Syl­vania Tie­nen sluit: 180 jobs op de helling

Syl­vania kondigde op een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot sluiting aan. Ongeveer één jaar ge­le­den kwam Syl­vania in han­den van het Chi­ne­se be­drijf Feilo. De Chi­ne­zen namen toe 80 pro­cent van de aan­de­len over van Ha­vells, het In­di­a­se moe­der­be­drijf van Syl­vania. De fa­briek zat toen reeds in moei­lijk­he­den.

Hoop voor Bombardier: voorlopig geen Spaanse trams voor De Lijn

De Raad van State schorst de toewijzing van een mega-order van 146 trams voor De Lijn aan het Spaanse CAF na een klacht van Bombardier. De aanbestedingsprocedure is voorlopig stopgezet. Het gaat om een uitspraak in kort geding. De beslissing ten gronde volgt binnen enkele maanden. Tegen een uitspraak van de Raad van State is geen beroep mogelijk. Volgens de Raad van State heeft De Lijn Bombardier en CAF niet gelijk behandeld. Het zou gaan om de berekening van het ‘preventieve onderhoud’.

Paritair durfkapitaalfonds in de metaal

De metaalvakbonden en werkgeversorganisatie Agoria hebben samen  een investeringsfonds opgericht “Invest for Jobs”.

“Invest for jobs” kan investeren in bedrijven binnen en buiten de metaal en van start-ups tot grote bedrijven. De voorwaarde is dat er een positieve impact is op de werkgelegenheid. “Die sociale doelstelling is even belangrijk als het financieel rendement van de investering”, aldus directeur Eric Jonkers.Het fonds mikt op investeringen van minimaal 0,5 miljoen euro (aandelen, obligaties of mezzaninefinanciering) en zal in voldoende dossiers investeren om het risico te spreiden. Omdat bedrijven ondersteunen het doel is, zullen er nooit meerderheidsparticipaties genomen worden. Er worden  gesprekken gevoerd met 35 bedrijven, waarbij 1.250 jobs gecreëerd kunnen worden. Het fonds zal niet actief tussenkomen in het dagelijkse beleid van de bedrijven waarin het participeert. De metaalvakbonden willen de vrijheid behouden om hun 'klassieke rol' te spelen bij sociale conflicten, ook als die zich afspelen in bedrijven waarvan ze via het fonds mede-eigenaar zijn

Invest for Jobs wordt paritair door vakbonden en werkgevers bestuurd. Zij beslisten om 60 miljoen euro uit het Fonds voor de Bestaanszekerheid van de Metaalverwerkende Nijverheid en 40 miljoen euro uit het pensioenfonds van de metaalsector in te brengen.

Het is de allereerste keer dat vakbonden en werkgevers samen een investeringsfonds beheren, met 'eigen' kapitaal. 

Staalwerkers betogen in Brussel: No Europe without Steel

Vandaag 9 november vindt er in de Europese wijk in Brussel een betoging plaats van ruim 10.000 staalwerkers van over heel Europa onder de vlag van Industriall Europe. De staalarbeiders eisen dat de achteruitgang van hun sector een halt wordt toegeroepen. Voor de financiële crisis van 2008 stelde de sector ruim 400.000 werknemers tewerk in Europa. Sindsdien is dat aantal geslonken tot 330.000. Dat jobverlies is te wijten aan de strenge besparingspolitiek die in Europa wordt gevoerd en die geleid heeft tot een haperende economische groei, slabakkende investeringen in onderzoek & ontwikkeling en in infrastructuur en sinds kort tot de dumping van goedkoop Chinees staal op de Europese markt. De actievoerders eisen dat er dringend werk wordt gemaakt van een Europees staalactieplan, aangezien de staalsector de ruggengraat vormt van de hoogtechnologische industriële sectoren, zoals de automobielsector, elektronica en hernieuwbare energie. 

De Europese staalwerkers bundelen dan ook vandaag hun krachten voor deze eis en ze doen dat onder het motto 'No Europe without Steel'. Lees hier meer over de eisen van de actievoerders. 

9 november - Geen Europa zonder staal

Op 9 november manifesteren een 10.000 tal werknemers uit de Staal vanuit gans Europa in Brussel. Voor de financiële crisis waren er nog 400.000 aan de slag in de Staal, nu zijn er dat nog 330.000. IndustriAll Europa  eist van de Europese Commissie een politiek die zorgt dat de staal een toekomst blijft hebben in Europa. Alle info vind je bij je delegee of op de website

Bombardier dient klacht in bij Raad van State

Bombardier heeft een klacht over de toekenningsprocedure ingediend bij de Raad van State. De zaak wordt 22 november behandeld. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die het contract finaal moet ondertekenen, wil niet reageren op de beslissing. 'De procedure zit volledig bij De Lijn', klinkt het op zijn kabinet. De Lijn wilde niet reageren.

Bombardier: geen bestelling De Lijn, vakbonden vrezen voor toekomst

Bombardier Brugge grijpt wellicht naast een megaorder om 146 trams voor De Lijn te bouwen. De 146 nieuwe trams die de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil bestellen, zullen niet in België gemaakt geworden. Maandag kreeg Bombardier te horen dat ze geen “preferred bidder” zijn. De Lijn geeft de voorkeur aan het Spaanse CAF om de nieuwe trams te bouwen, de grootste bestelling ooit van trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij.

De vakbonden van Bombardier zijn zeer ontgoocheld. Het contract van de Lijn was om meerdere redenen cruciaal. Omdat het twee tot drie jaar werk zou geven aan 65 arbeiders, maar ook omdat het een binnenlandse bestelling is. In de hoofdzetel zal deze beslissing met argusogen gevolgd worden. Naar aanleiding van de onlangs aangekondigde herstructurering liet de hoofdzetel weten dat er een toekomst was voor Bombardier in Brugge als men geen bestellingen zou verliezen. De fabriek haalde onlangs een grote bestelling van de NMBS binnen voor de bouw van 445 dubbeldektreinen, wat van 2018 tot 2021 werk oplevert voor zo'n 150 arbeiders. Maar de vakbonden vrezen dat een deel van dat contract naar de Franse Bombardier-fabriek in Crespin verhuist.

Beslist Vlaamse regering over lot Bombardier?

Bombardier-Brugge ontsnapt voorlopig aan de onlangs aangekondigde sanering - waarbij tegen eind 2018 wereldwijd 7.500 jobs verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat de vestiging in Brugge gered is. Bombardier liet duidelijk verstaan dat alles zou afhangen van de nieuwe order van De Lijn. Het contract voor De Lijn - ter waarde van 320 miljoen euro - zou in Brugge gedurende 'enkele jaren' werk verschaffen aan 60 arbeiders (één vierde van het arbeidersbestand). Geruchten zouden er op wijzen dat het wat dat betreft niet de goede richting uitgaat. De Spaanse concurrent CAF zou de beste kaarten hebben om de Europese aanbesteding voor de bouw van 146 trams voor De Lijn in de wacht te slepen. Het is Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)die finaal zijn handtekening onder het contract moet zetten.

NedCar Nederland: al goed voor 680 Belgische jobs

Volgende week gaat in Born de productie van start van de Mini Countryman. De terreinversie van de Mini is na de Mini Hatch medio 2014 en de Mini Cabrio eind 2015 het derde model dat in Born van de band rijdt en is goed voor 1.200 extra banen. Voor het eerst wordt  in Born een plug-in-hybride versie van de Coutryman geproduceerd. Met de productie van dat derde model is de toekomst van NedCar voor jaren verzekerd.”Als de productie van het derde model op kruissnelheid is, zijn er in Born meer dan 4.000 werknemers in dienst ( evenveel als op Ford Genk ten tijde van de sluiting). Bij VDL NedCar in Nederlands-Limburgse Born zijn ondertussen al 680 Belgen aan de slag. Tijdens de meest recente aanwervingscampagne zijn er de laatste maanden 257 Belgen aangeworven.

NedCar wordt  stilaan één van de grootste industriële werkgevers voor Belgisch-Limburg.

NedCar Nederland: al goed voor 680 Belgische jobs

Volgende week gaat in Born de productie van start van de Mini Countryman. De terreinversie van de Mini is na de Mini Hatch medio 2014 en de Mini Cabrio eind 2015 het derde model dat in Born van de band rijdt en is goed voor 1.200 extra banen. Voor het eerst wordt  in Born een plug-in-hybride versie van de Coutryman geproduceerd. Met de productie van dat derde model is de toekomst van NedCar voor jaren verzekerd.”Als de productie van het derde model op kruissnelheid is, zijn er in Born meer dan 4.000 werknemers in dienst ( evenveel als op Ford Genk ten tijde van de sluiting). Bij VDL NedCar in Nederlands-Limburgse Born zijn ondertussen al 680 Belgen aan de slag. Tijdens de meest recente aanwervingscampagne zijn er de laatste maanden 257 Belgen aangeworven.

NedCar wordt  stilaan één van de grootste industriële werkgevers voor Belgisch-Limburg.

Personeel Bombardier ‘voorlopig’ gerustgesteld

Bombardier kondigde aan wereldwijd  7.500 jobs te schrappen. Dit zorgde – ook in Brugge – voor veel onrust. Maandag kwam er een eerste geruststellend signaal: “Als we het order van De Lijn binnenhalen, blijven alle 250 arbeiders”, aldus Henk Deprez, secretaris ABVV-Metaal.  “Wat de productie betreft - zo wist men ons te melden - was de oefening immers al gemaakt bij de vorige ontslagronde. Het personeel is nu enigszins gerustgesteld. Maar de vragen blijven natuurlijk. Want het order van De Lijn moet nog binnengehaald worden.”  Veel, zo niet alles, zal dus afhangen van het order van De Lijn. Er is een aanbesteding voor 145 tramstellen voor de Kusttram. De komende weken wordt hierover uitsluitsel  verwacht. “Tegen eind dit jaar zal er dus meer duidelijkheid over de toekomst van de vestiging komen”, besluit Henk Deprez.

Over de niet-productiegebonden functies betreft, dus de 250 bedienden, zijn er geen garanties gegeven.

Bombardier: grote onrust bij personeel

De Canadese trein- en vliegtuigbouwer Bombardier schrapt 7.500 jobs, een tiende van het personeel. De gevolgen voor de Brugse fabriek zijn niet bekend, maar de ongerustheid is groot. Er zijn geruchten dat de recente megaorder van de NMBS voor de bouw van 445 dubbeldektreinen mogelijk naar de Franse Bombardier-fabriek in Crespin verhuist. Als dat order effectief verkast wordt, kan dat de doodsteek betekenen voor Brugge.

Het personeel legde vrijdagnamiddag het werk neer en ging naar huis. Vandaag is er een videoconferentie met vicepresident Per Allmer. De directie kan voorlopig gene geruststelling bieden.  “We weten niet in welke mate Brugge getroffen wordt”, zegt Bombardier woordvoerster Mieke Delarivière. “Pas de komende weken zal bekend worden waar geherstructureerd zal worden.  Meer kan ik niet zeggen.”

Sluiting SAS Automotive: 1 op 10 werknemers vertrok vrijwillig

Bij SAS Automotive worden op 28 oktober de laatste dashboards gemaakt voor Volvo Car. SAS Automotive is het eerste van de Volvo-toeleveringsbedrijven dat de deuren sluit. Ondertussen  vertrokken  al 20 van de 197 ontslagen werknemers vrijwillig. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, verwijst naar de goede cao die werd afgesloten. “Bovenop de wettelijke opzeg- en sluitingsvergoeding werd een anciënniteitspremie van 3000 euro bruto per volledig jaar anciënniteit bedongen en een extra-wettelijke sluitingsvergoeding van 10.000 euro bruto voor wie tot vijf jaar in dienst is tot 15.000 euro voor wie meer dan tien jaar in dienst is. Belangrijk zijn ook de maatregelen rond inschakeling en opleiding. Wij doen er alles aan om de werknemers positief te begeleiden samen met de plaatselijke directie, VDAB, het outplacementbureau en met de werkgroep van de stad Gent." Marc Staelens looft ook de houding van het personeel, dat op een staking begin mei na, het werk hervatte. "In deze moeilijke situatie hebben de werknemers de klant (Volvo Car Gent) steeds kunnen aanleveren. U moet het maar eens doen om gemotiveerd het harde werk in ploegen te doen, wetende dat je bedrijf sluit. Veel mensen die in hun ivoren toren zitten, snappen dit echt niet."

Bij Faurecia Gent, een toeleverancier van deurpanelen en tunnelconsoles, werd een gelijkaardige CAO afgesloten voor alle werknemers met einddatum '2019 begin 2020', afhankelijk van het stopzetten van het huidig model. Bij Benteler, Tenneco en Tower Automotive wordt nog alles in het werk gezet om nieuwe activiteiten binnen te halen. "Indien er geen resultaat is eind maart 2017, beginnen we bij Benteler en Tenneco ook met de besprekingen voor een sociaal plan."

28% ex-arbeiders Ford en toeleverancier werkzoekend

Van de bijna 6.000 werknemers die bij de sluiting van Ford Genk en de toeleveringsbedrijven hun werk verloren, is 28% nu nog ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB. Volgens burgemeester Wim Dries (CD&V) zijn van de 5.954 mensen die hun werk verloren er vandaag 2.507 duurzaam aan het werk, 219 anderen zijn aan de slag via een uitzendkantoor, de resterende 1.543 zijn op pensioen, ziek of vrijgesteld.” 

Bij Alliance verdwijnen 57 banen

Opnieuw banenverlies. Gisteren viel de hakbijl bij de Wevelgemse wasmachinebouwer Alliance. Op de buitengewone ondernemingsraad werd medegedeeld  57 van 97 banen geschrapt worden: 20 van de 30 arbeidersfuncties en 37 van de 67 bediendefuncties. Twee jaar geleden sneuvelden er al 166 jobs omdat de productie naar Tsjechië verhuisde. Sindsdien werden in Wevelgem enkel nog wisselstukken gemaakt. "Dit is een zware klap, die niemand had zien aankomen", zegt Veronique Rogiers (secretaris ABVV-Metaal). "Na die grote herstructurering in 2014 hadden ze verwacht dat we  gespaard zouden blijven van dergelijke sociale rampen. Over de precieze reden van de herstructurering blijft het bedrijf vrij vaag. "In deze veranderende economische realiteit is deze ingreep noodzakelijk willen we onze klanten hoogstaande dienstverlening kunnen blijven aanbieden." Volgende week start het eerste overleg met de vakbonden. Het is de bedoeling om in het eerste kwartaal van 2017 de ontslagen uit te voeren. 

Bij Alliance verdwijnen 57 banen

Opnieuw banenverlies. Gisteren viel de hakbijl bij de Wevelgemse wasmachinebouwer Alliance. Op de buitengewone ondernemingsraad werd medegedeeld  57 van 97 banen geschrapt worden: 20 van de 30 arbeidersfuncties en 37 van de 67 bediendefuncties. Twee jaar geleden sneuvelden er al 166 jobs omdat de productie naar Tsjechië verhuisde. Sindsdien werden in Wevelgem enkel nog wisselstukken gemaakt. "Dit is een zware klap, die niemand had zien aankomen", zegt Veronique Rogiers (secretaris ABVV-Metaal). "Na die grote herstructurering in 2014 hadden ze verwacht dat we  gespaard zouden blijven van dergelijke sociale rampen. Over de precieze reden van de herstructurering blijft het bedrijf vrij vaag. "In deze veranderende economische realiteit is deze ingreep noodzakelijk willen we onze klanten hoogstaande dienstverlening kunnen blijven aanbieden." Volgende week start het eerste overleg met de vakbonden. Het is de bedoeling om in het eerste kwartaal van 2017 de ontslagen uit te voeren. 

7 oktober - Werelddag voor Waardig Werk

Vandaag 7 oktober vieren vakbonden over heel Europa onder de vlag van IndustriAll Europe de Werelddag voor Waardig Werk om hun streven naar degelijke tewerkstelling in Europa en daarbuiten in de kijker te zetten.  Ook ABVV-Metaal voert strijd tegen precair werk en onderschrijft de STOP PRECARIOUS WORK-campagne van IndustriALL Global Union.

Lees meer over de strijd van het ABVV voor de rechten van uitzendkrachten: www.rechtenuitzendkrachten.be. 

Lees meer...

Volvo Car Gent: meer productie – extra aanwervingen

Volvo Car gaat jaarlijks 16.000 extra auto's bouwen. Om de bijkomende wagens te produceren voert de Gentse fabriek 15 shifts overwerk in. Concreet draait van 3 september tot 17 december een ploeg in het weekend - op zaterdag of zondag - om aan 15 extra shifts te komen. Drie vakantiedagen in de voorlaatste week van het jaar worden verschoven naar volgend jaar. Ook op die dagen draait de band telkens drie shifts. De extra productie is vooral te danken aan vraag naar de V40 en de XC60. De vraag naar die modellen neemt in alle regio's, maar vooral in Europa, toe.

Om aan de stijgende vraag te voldoen moest Volvo in de zomervakantie al 350 interim-krachten aanwerven. Maar er zijn er nog honderd nodig. 

Met de extra productie bouwt Volvo Car Gent dit jaar allicht opnieuw meer dan 250.000 auto's, en dat voor het zesde jaar op rij.