Artikels Digimetaal

Een overzicht van onze artikels uit de nieuwsbrief.

 

Radiotorenfabriek Rettig verhuist een deel van de productie naar Polen: 42 jobs verdwijnen

“Als ik zie hoe snel men beslissingen neemt om hele stukken van de productie naar elders te verschuiven, dan stelt mij dat niet gerust.”

De Limburgse radiotorenfabrikant Rettig wil een deel van haar productie verplaatsen naar Polen. Hierdoor dreigen meer dan 40 jobs te verdwijnen. Het verhaal doet denken aan dat van staaldraadproducent Bekaert, die haar (winstgevende) vestiging in het West-Vlaamse Moens sluit en verkast naar Tsjechië. We spraken erover met Johnny Frans, ABVV-Metaal-secretaris in Limburg.

Dag Johnny. Een week nadat radiatorfabriek Vasco uit Dilsen 42 jobs schrapte, zegt nu ook concurrent Rettig dat er meer dan 40 jobs moeten verdwijnen.

Johnny: Ja, dat is een harde klap. 25 tijdelijke contracten en 19 vaste jobs zijn bedreigd. Gelukkig hebben we kunnen afdwingen dat er een sociaal plan wordt onderhandeld. Want officieel zijn er binnen de termijn van zestig dagen niet genoeg mensen met ontslag bedreigd om te kunnen spreken van een collectief ontslag. En dus is de werkgever eigenlijk niet verplicht om een sociaal plan op te stellen. Maar goed, die onderhandelingen zijn dus bezig en verlopen goed.  

De Bekaert-site in Moens was winstgevend maar toch verhuist ze naar Tsjechië. Ook Rettig verhuist een deel van haar productie naar Polen. Is dat een vergelijkbaar verhaal?

Johnny: Ik denk het wel, want Rettig is ook zeer gezond op economisch vlak. Er werden jaren aan een stuk miljoenen euro’s uitgekeerd aan de aandeelhouders, maar toch is het blijkbaar niet genoeg. In Oost-Europa gaan ze nu hetzelfde product maken in een volautomatische fabriek. Ze kunnen daar nog meer winst maken. In die zin is dat hetzelfde verhaal zoals bij Bekaert. We ondervinden veel concurrentie vanuit Oost-Europa, waar de lonen veel lager dan bij ons. De bedrijven kunnen vrij bewegen in Europa en de werknemers worden overal tegen elkaar uitgespeeld. Dat is een Europees probleem dat ook dringend op dat niveau moet aangepakt worden.

Hoe zie je de toekomst van Rettig op de lange termijn? Is die safe of niet?

Johnny: Vroeger had ik altijd gezegd dat de toekomst van Rettig in Zonhoven gegarandeerd was, juist omdat wij winstgevend waren. Maar de recente gebeurtenissen zorgen dat ik daar niet meer zo zeker van ben. Als je ziet hoe snel men beslissingen neemt om hele stukken van de productie te verschuiven naar elders, dan stelt mij dat niet gerust. Bovendien is het in België spotgoedkoop om arbeiders af te danken, zeker in vergelijking met andere Europese landen.

Ik neem aan dat de werknemers op het bedrijf nu ook wel ongerust zijn?

Johnny: Natuurlijk. Men heeft jarenlang winst gemaakt en er was nooit economische werkloosheid. En dan gebeurt zoiets … . Van de ene dag op andere is het vertrouwen volledig weg.

Bij Vasco in Dilsen – dat ook radiatoren maakt – verdwijnen eveneens 40 jobs. Is dat een vergelijkbare situatie?

Johnny: Vasco volg ik niet van dichtbij op, maar dat is wel een ander verhaal. Daar gaat het economisch veel minder goed. Er zijn bepaalde problemen, zoals een dalend marktaandeel en producten die niet verkocht geraken. Op Vasco werd trouwens wel veel gestempeld. Bij Rettig was daar allemaal geen sprake van. Alles ging daar zeer goed, daarom ook dat de aangekondigde ontslagen zo een grote verrassing waren.

Vakbondskoepel IndustriAll Europe lanceert haar manifest voor een sociaal Europa!

Speerpunten voor een progressief Europa. Op 26 mei 2019 zijn er niet alleen Vlaamse en federale verkiezingen, maar ook Europese. Naar aanleiding van deze EU-verkiezingen heeft vakbondsfederatie IndustriAll Europe een verkiezingsmanifest geschreven. Daarin somt ze haar speerpunten op om van Europa opnieuw een positief, wervend en progressief project te maken. De focus ligt op kwaliteitsvolle jobs in een sterke en duurzame industrie. En wie kan daar iets tegen hebben? Wij alvast niet. Je steun betuigen aan het manifest kan hier!
Dat de Europese Unie ooit betere tijden gekend heeft, is een understatement. Denk bijvoorbeeld maar aan de Brexit of aan de vele anti-EU sentimenten die overal de kop opsteken. Maar wat kan je doen om het Europese project – dat wij heel belangrijk en zinvol vinden – terug op de rails te krijgen? We spraken erover met Luc Triangle (secretaris-generaal IndustriAll Europe), Kathleen Van Brempt (Europarlementslid sp.a) en Vincent Deganck (metallo én voorzitter van IndustriAll Youth): “Als de EU terug wil aansluiten met die miljoenen burgers die hun vertrouwen verloren zijn, moet er opnieuw gefocust worden op de sociale agenda.” Check zeker het volledige interview.

Metaalvorming scherpt EFI-kennis delegees aan

Op maandag 11 maart 2019 vond de tweede editie plaats van onze EFI-studiedag. Met bijna 90 deelnemers uit bedrijven verspreid over heel Vlaanderen kunnen we opnieuw spreken van succes.

Net voor de start van het EFI-seizoen is het belangrijk om onze afgevaardigden die zetelen in de ondernemingsraad onder te dompelen in een opfrissingscursus. Dat zet de syndicale voelsprieten op scherp zet en helpt om een goede analyse te maken. Voor velen is een EFI iets waarin men te vaak verdwaalt in een wirwar van cijfers, terwijl het maar een momentopname is. We leren de cursisten dan ook een attitude aan die hen in staat moet stellen om op een eenvoudige manier een EFI-bundel te interpreteren en de juiste vragen op te stellen.

We stonden stil bij de geactualiseerde basisinformatie en het belang van de informatie die ze moeten krijgen. We moedigden de deelnemers ook aan om, met het KB van 1973 onder de arm, de discussie aan te gaan met hun werkgeversvertegenwoordigers. Te vaak stellen we vast dat niet alle informatie onmiddellijk wordt overhandigd en besproken. Zeker als het gaat over concurrentiepositie, distributiekanalen, aan en verkoopcontracten en de evolutie van de omzet over de laatste 5 jaar. Als er een opsplitsing wordt gevraagd van ‘diensten en diverse goederen’ (post 61) en van de bezoldigingen tussen arbeiders, bedienden en directiepersoneel (post 62) beseffen werkgevers meestal dat onze delegees een sterke vorming achter de rug hebben.

Belangrijk wapen in de strijd om de juiste informatie te krijgen, is om de commissaris/bedrijfsrevisor te betrekken in het overleg. Omdat er rond de rol van een revisor vaak twijfels bestaan, hebben we dit jaar een reportage mogen maken bij Deloitte met een zeer open en vernieuwend resultaat waarin onze deelnemers zelf konden ervaren hoe revisoren omgaan met zowel werknemers als werkgeversvertegenwoordigers. Een belangrijk aspect dat de dhr. Verstraeten en mevr. Godeau van Deloitte benadrukten was de toegankelijkheid tot het bespreken en verkrijgen van informatie over de EFI. We hopen dan ook dat onze afgevaardigden beter hun weg zullen vinden naar hun respectievelijke revisoren in hun ondernemingsraden.

Na de opfrissing rond het berekenen van de verschillende ratio’s stonden we dit jaar ook stil bij het belang en de interpretatie van de waarderingsregels en de knipperlichten die wijzen op een mogelijk faillissement. Er werden een aantal casussen besproken van bedrijven die de deuren hebben moeten sluiten, maar waar je door een goede analyse van de cijfers op voorhand al zag de een sluiting onvermijdelijk was.

Om volgend jaar nog korter tegen de EFI vergaderingen te zitten, zal de derde editie van onze EFI-studiedag plaatsvinden op 2 april 2020.

 

Op weg naar de sectorakkoorden

Het IPA-verhaal in een percentages. Op dinsdag 26 maart verwierp het ABVV als enige vakbond het ontwerp van IPA met een (kleine) meerderheid van 56 procent. Vooral de beperkte loonmarge van 1,1 procent en de schamele verhoging van de minimumlonen waren velen een doorn in het oog. Eerder hadden zowel ACV als ACLVB het akkoord wel goedgekeurd.  Op maandag 25 maart had ABVV-Metaal het ontwerp-IPA wel goedgekeurd, met een kleine meerderheid van 55,75 procent. Ook voor ons zijn de koopkrachtmaatregelen ruim onvoldoende, maar tegelijkertijd wilden wij de afspraken inzake eindeloopbaan (landingsbanen en SWT) en de welvaartsenveloppe niet op de helling zetten. Nipt groen licht dus.
Om uit de impasse te geraken deed de regering aan de Groep van Tien volgend voorstel: de regering voert de loonsverhoging van 1,1 procent door bij KB en de sociale partners onderschrijven alle andere elementen uit het IPA, zodat deze kunnen worden uitgevoerd.
Voor ABVV-Metaal was dat voorstel verdedigbaar. Zoals onze voorzitter Georges De Batselier het stelde: “Wij hebben gepleit om ‘ja’ te zeggen. De koopkracht was voor onze mensen het voornaamste struikelblok en deze valt nu onder de verantwoordelijkheid van de regering. We kunnen onze strijd voor meer koopkracht verderzetten. Een IPA is een solidariteitsakkoord. Net die punten (welvaartsenveloppe, landingsbanen, SWT, …) blijven overeind. Het is belangrijk om te tonen dat we een partner zijn waar wel degelijk mee kan overlegd worden.”
Welvaartsvastheid en eindeloopbaan gered. Voor het Federaal Bureau van het ABVV bleef de beschamende verhoging van de minimumlonen evenwel niet te verteren. Over de elementen rond de eindeloopbaan en de welvaartsenveloppe was er daarentegen wel een consensus.  Daarom parafeerde het ABVV NAR-cao's rond eindeloopbaan (SWT & landingsbanen) en mobiliteit. Ook zal de welvaartsenvelopppe integraal worden uitgevoerd door de regering. Er wordt een technische werkgroep opgericht die zich zal buigen over de verhoging van het minimumloon. Ook de campagne van Fight for 14 wordt onverminderd voortgezet. Als ABVV eisen we tot slot dat de Loonnormwet van 1996 wordt aangepast. Die eis zetten we kracht bij met een interprofessionele actiedag op 14 mei.
De sectoren roepen. ABVV-Metaal zet nu volop in op het sectoroverleg dat deze week is gestart in de aanverwante sectoren. We gaan voluit voor koopkracht. Ook de kwaliteit van de loopbaan staat hoog op onze agenda, met eisen rond werkbaar werk en opleiding, naast SWT en landingsbanen.

Het kan altijd goedkoper

Social dumping stond de afgelopen weken hoog op de agenda. Na de actiedag van het ABVV op 18 maart voor een wet tegen sociale dumping, was er afgelopen woensdag bovendien een ETF-betoging in Brussel voor eerlijk transport in Europa. En terecht. Want social dumping zet niet enkel de loon- en arbeidsvoorwaarden van de Belgische werknemers onder druk, maar door oneerlijke concurrentie gaan hele sectoren eraan kapot. BTB- en ETF-voorzitter Frank Moreels duidt het belang van actie in zijn blog.
Dat de problematiek leeft, daarvan getuigt Het kan altijd goedkoper, het boek van sp.a-europarlementslid Kathleen Van Brempt en Frank Moreels. Dat is verkrijgbaar met een simpel mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Ook vers van de digitale pers: het vierde zwartboek van BTB. Daarin leggen ze de praktijken bloot van malafide Slovaakse transportbedrijven met Belgische roots. Interessante eyeopener!

281 jobs bedreigd bij Bekaert

Slecht nieuws. Op 28 maart kondigde staaldraadbedrijf Bekaert een herstructurering aan. De site in Moen (West-Vlaanderen) gaat dicht en de volledige productie verhuist naar Tsjechië. 64 arbeiders verliezen hun job. Ook andere vestigingen delen in de klappen: in Deerlijk zijn 106 jobs bedreigd, in Zwevegem 44 en in Ingelmunster 61. Volgens de directie is de herstructurering noodzakelijk om de concurrentiekracht en competitiviteit van Bekaert te herstellen. De vakbonden hebben ondertussen opgeroepen om vandaag (vrijdag) te staken in de getroffen bedrijven.

Een eerste reactie. Steven Van Eeckhoutte – onze provinciaal secretaris in West-Vlaanderen – reageert teleurgesteld: “Helemaal verrast zijn we niet, maar we zijn wel geschrokken van het hoge aantal arbeidersjobs dat dreigt te verdwijnen. Bovendien hebben we enkele bedenkingen. Ten eerste is de site in Moens zeer winstgevend, dus is het vreemd om die fabriek te sluiten. En ten tweede worden ook de onderzoeksafdelingen – in Deerlijk en Ingelmunster – sterk getroffen. We vrezen dat er meer aan de hand is. Als het onderzoek wegtrekt uit België, zijn wij niet langer het speerpunt van Bekaert. Dat maakt ons bezorgd.”

Wet-Renault. Vanaf deze week start de informatie- en consultatiefase in het kader van de wet-Renault. Nog in de woorden van Steven: “Wij zullen zeer kritisch zijn en alle relevante cijfermateriaal opvragen en bestuderen, met de bedoeling om een zo goed mogelijk zicht te krijgen op de werkelijke strategie van de directie.”  

EFI kun je leren

Het EFI-seizoen staat voor de deur. Daarom is het belangrijk om onze afgevaardigden onder te dompelen in een opfrissingscursus. Dat zet de syndicale voelsprieten op scherp zet en helpt om een goede analyse te maken. De metaalvorming organiseert hierrond jaarlijks een gecentraliseerde studiedag in ons vormingscentrum in Bremberg. Ook dit jaar was dat een groot succes en de datum voor de volgende editie is alvast geprikt: dinsdag 2 april 2020. Delegees die zetelen in de OR en geïnteresseerd zijn, nemen contact op met hun secretaris voor meer info.
Kun je maar niet genoeg krijgen van EFI’s of heb je honger naar meer kennis? Check dan ook de aandachtspunten en andere tips van EFI-specialist Fidel Gavilàn.


Gratis loopbaanbegeleiding voor werknemers metaalhandel

Ben je tewerkgesteld in de sector van de metaalhandel (PC 149.04)? Dan betaalt het Sociaal Fonds de kosten van je loopbaancheques voor loopbaanbegeleiding terug. Loopbaancheques kun je zelf aankopen bij de VDAB en gebruiken bij ABVV Loopbaanbegeleiding.

Het loopbaancentrum van het ABVV is een van de meest ervaren loopbaancentra in Vlaanderen, met meer dan 3000 begeleidingen in de afgelopen 5 jaar. We staan garant voor een volwaardige begeleiding naar werkbaar werk. Samen met je loopbaanplan krijg je het nodige sociaaljuridische advies.

Kamp je met stressklachten? Maak je je ongerust over de fysieke haalbaarheid van je job? Heb je last van de werksfeer? Of vrees je voor de toekomst van je job? Ontdek dan tijdens loopbaanbegeleiding hoe je je loopbaan in eigen handen neemt. Voor iedereen wordt een oplossing op maat gezocht! 95 procent van onze leden is tevreden met het resultaat van hun loopbaanbegeleiding. En 97 procent zou ABVV Loopbaanbegeleiding aanraden aan eigen vrienden en familie bij loopbaanproblemen.

Ontdek snel het terugbetalingsformulier en neem contact op met een van onze ABVV Loopbaanbegeleiders via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via www.abvvloopbaanbegeleiding.be. Zeker doen!
 

investeer in jezelf

 

Neem je loopbaan in eigen handen bij ABVV Loopbaanbegeleiding

Ben je tewerkgesteld in de sector van de metaalhandel (PC 149.04)? Dan betaalt het Sociaal Fonds de kosten van je loopbaancheques voor loopbaanbegeleiding terug. Loopbaancheques kun je zelf aankopen bij de VDAB en gebruiken bij ABVV Loopbaanbegeleiding.
Het loopbaancentrum van het ABVV is een van de meest ervaren loopbaancentra in Vlaanderen, met meer dan 3000 begeleidingen in de afgelopen 5 jaar. We staan garant voor een volwaardige begeleiding naar werkbaar werk. Samen met je loopbaanplan krijg je het nodige sociaaljuridische advies. 
Kamp je met stressklachten? Maak je je ongerust over de fysieke haalbaarheid van je job? Heb je last van de werksfeer? Of vrees je voor de toekomst van je job? Ontdek dan tijdens loopbaanbegeleiding hoe je je loopbaan in eigen handen neemt. Voor iedereen wordt een oplossing op maat gezocht! 95 procent van onze leden is tevreden met het resultaat van hun loopbaanbegeleiding. En 97 procent zou ABVV Loopbaanbegeleiding aanraden aan eigen vrienden en familie bij loopbaanproblemen.

Ontdek snel het terugbetalingsformulier en neem contact op met een van onze ABVV Loopbaanbegeleiders via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via www.abvvloopbaanbegeleiding.be. Zeker doen!

 
 

https://images.theovaloffice.be/abvv-metaal/twitter.png

https://images.theovaloffice.be/abvv-metaal/facebook.png

email