Artikels Digimetaal

Een overzicht van onze artikels uit de nieuwsbrief.

 

50-plussers zijn gegeerd op de arbeidsmarkt!

Het verhaal

De war for talent in onze metaalbedrijven is volop bezig. En op dat talent staat geen leeftijd. Dat blijkt uit een studie die HR-dienstverlener Acerta onlangs publiceerde. Voor het eerst werven ondernemingen meer 45-plussers aan dan jongeren, zo luidt de conclusie. En alhoewel daar meerdere oorzaken voor zijn – we worden immers allemaal verplicht om langer te werken – blijkt de kennis en ervaring van oudere werknemers een belangrijke factor te zijn.

Ook in de metaalsector?

Ja. We moeten niet ontkennen dat oudere werknemers vaak met hinderpalen geconfronteerd worden in hun zoektocht naar een job. Maar zoals gezegd: op een krappe arbeidsmarkt zijn technische profielen met jarenlange ervaring zeer gegeerd. Ter illustratie dit artikel over metaalbedrijf Pedeo. De gieterij ziet veel troeven in 50-plussers, waaronder meer inzicht in complexe technische processen.

Wat zeggen onze mensen op het terrein?

We spraken met onze afgevaardigde op Pedeo en de bevoegde secretaris. Ze juichen toe dat gekeken wordt naar competenties en niet naar leeftijd. Maar tegelijkertijd pleiten ze ook voor meer werkbaar werk in de metaalbedrijven. Heel vaak ligt het tempo te hoog, is er te weinig ergonomie, enzovoort. Het aanpakken van deze knelpunten is essentieel, niet in het minst voor 50-plussers.

Tot slot nog één bedenking

Het is belangrijk om ook oudere werknemers zónder technische scholing voldoende kansen te geven op een deftige job. Zij vallen nog te vaak uit de boot. Enkel een sterk sociaal vangnet, uitgebreide opleidingskansen en gerichte begeleiding kunnen dat verhelpen.

Syndicale actie loont: omstreden mobility package weggestemd

Afgelopen woensdag stemde het Europees parlement over de mobility package. Het resultaat was duidelijk: het parlement verwierp de slechte maatregelen die door de transportcommissie werden voorgesteld.

Wat is de mobility package?

In eerste instantie werd de mobility package door de EU commissie gemaakt en daarna binnen de commissies Werk (EMPL) en Transport (TRAN) besproken in het Europees parlement. In de commissie Werk werd duidelijke taal gesproken: geen uitbreiding van de rijtijden, geen vermindering van de rusttijden, verderzetting van de strijd tegen de postbusbedrijven.

In de commissie TRAN werd een compleet tegengesteld standpunt ingenomen: opnieuw wekelijkse rust van 45 u of meer in de vrachtwagen, flexibilisering van de rusttijden, geen detachering voor internationale transportchauffeurs, geen wegcontroles van de detachering en de werktijden en dus geen controle op sociale fraude.

Wat zegt het EU parlement?

Dankzij de syndicale acties met BTB-ABVV in de frontlinie verwierp het Europees parlement het voorstel met grote meerderheid. Het Parlement gaat niet in op de wijzigingen van de rij- en rusttijden, het keurde de lange rust in de vrachtwagen en de wijzigingen op het vlak van de cabotage niet goed. Het parlement zegt nu aan de eigen transportcommissie dat die haar huiswerk helemaal opnieuw moet maken en de loon- en arbeidsvoorwaarden van werkende mensen moet versterken in plaats van af te zwakken. 

Over en uit?

Volgens Frank Moreels, voorzitter BTB, is deze stemming geen eindpunt, verre van. Dat maakt verdere syndicale actie dan ook nodig, aldus de transporttopman.



Rode Duivels en Belgische industrie scoren op WK

Het WK is begonnen met een overwinning van de Belgen zonder veel brio misschien, maar met een wereldgoal van Dries Mertens. De Belgen scoorden in hun eerste wedstrijd en meer dan eens afgelopen zaterdag.

De Rode Duivels zijn niet het enige Belgische elftal dat van zich laat horen in Rusland. Ook elf Belgische bedrijven zijn aanwezig. Ze leveren diverse producten – van 4K-camera’s tot draadloze intercom – die een vlotte organisatie van het kampioenschap mee mogelijk maken. Alles bij elkaar werd voor twintig miljoen euro aan opdrachten binnengehaald. Mooie reclame voor onze industrie. Eén van die Belgische spelers in Rusland is metaalbedrijf Verkogan, dat kabeldraagsystemen en vloergootsystemen heeft geïnstalleerd in acht WK-stadions. Philips Lighting (recent omgedoopt tot Signify) zorgt dan weer voor de verlichting in de stadions. Ook onze metaalindustrie is dus present!

Adidas en Nike scoren ook, maar ten koste van de textielarbeidster

Voetbal is een feest. Maar jammer genoeg niet voor iedereen. De Schone Kleren Campagne - die de arbeidsomstandigheden in de mondiale textielindustrie wil verbeteren – publiceerde onlangs haar rapport ‘Foul Play’. Daarin staat dat Adidas en Nike hongerlonen betalen aan de duizenden vrouwen die voetbaltruitjes naaien. Volgens het Foul Play Report liggen de gemiddelde lonen in de productielanden 45 tot 65 procent onder een leefbaar loon in die landen. Wie een WK-truitje van Eden Hazard of Kevin De Bruyne wil, betaalt daar negentig euro voor. Daarvan gaat slechts één euro naar de textielarbeidster die het gemaakt heeft. Wie het WK zal winnen weten we (nog) niet, wie het WK verliest is wel duidelijk: de Aziatische textielarbeidsters.

Voetballen voor mensenrechten  

Als we aan het supporteren zijn, laat ons dan echter niet vergeten dat voor Russische mensenrechtenactivisten er weinig redenen zijn om te feesten. Terwijl president Poetin in zijn openingsspeech de tolerantie en vrijheid van Rusland bezong, werden dissidente activisten geïntimideerd en/of opgesloten. Amnesty International trapte een balletje aan de Russische ambassade in Brussel en vroeg zo aandacht voor het probleem.
#Redtogether maar ook voor #FairWages en #Mensenrechten #samenkanhetanders.

Podcasts zijn hot!

Podcasts zijn hot tegenwoordig. Vier op tien Amerikanen luisteren er regelmatig naar. Bij ons gaat het allemaal wat trager. Maar traag is soms ook mooi, wist Johan Verminnen al. De Standaard lanceerde recent enkele podcastreeksen, radio 1 heeft deze al een tijdje.

Wat is dat eigenlijk een podcast? Het is een soort van radioprogramma op het internet. Een audiouitzending die op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. En net zoals bij radioprogramma’s kunnen podcastreeksen over eender welk thema gaan: technologie, film en muziek, maatschappij en cultuur ... Je kunt er naar luisteren op je pc, maar je kan de audiobestanden ook downloaden op je smartphone. En nog handiger: je kan je erop abboneren zodat de afleveringen automatisch voor je gedownload worden. Sommige podcastreeksen brengen wekelijks een nieuw verhaal, anderen zelfs dagelijks en nog anderen smijten meteen een hele serie voor de voeten. En belangrijk, zoals bij bv. Netflix, je luistert er naar waar je wil, wanneer je wil: in de auto in de file, op de trein, al wandelend ...

Podcasts zijn voorlopig misschien nog een niche, maar wel een groeiende niche. Als slechts 1000 mensen naar een podcast van 20 minuten luisteren dan heb je een engagement van 20.000 minuten. Wat zeker in digitale tijden niet weinig is. Bovendien kun je mensen bereiken op momenten dat het moeilijk is om naar een scherm te kijken of een print-publicatie in handen te nemen, bv. in de auto. Niet voor niets heeft Google onlangs beslist om volop voor podcast te gaan. Google wil niet minder dan het aantal podcast-luisteraars verdubbelen.

Voor de beginners die zich afvragen ‘hoe kan ik daar nu naar luisteren’? Je hebt iTunes of de Podcast-app voor de Apple smartphones. Om gebruiksvriendelijker te werken opteerde Google ervoor om de podcasts onderdeel te maken van de verschillende producten en diensten zoals de zoekmachine. Ondertussen werd echter voor de Android-toestellen ook een aparte app gelanceerd, de Google podcast-app. Maar je kunt ook via andere platforms zoals bv. Soundcloud of Spotify luisteren.

Metallo Vincent Deganck is de kersverse voorzitter van IndustriAll Youth

“Om als vakbond sterk te blijven, moet je focussen op de jongeren!”

Het gaat hard voor metallo Vincent Deganck. Op 1 mei 2018 werd hij hoofdafgevaardigde op metaalbedrijf Vandewiele. En alsof dat nog niet genoeg was, werd hij vorige week ook nog eens benoemd tot voorzitter van IndustriAll Youth. We belden hem op en vroegen om uitleg.

Dag Vincent. Proficiat met je nieuwe functie als voorzitter van IndustriAll Youth. Vertel eens: wat voor organisatie is dat precies?

Vincent: “IndustriAll Youth is een afdeling van IndustriAll Europe, de koepel van de Europese vakbonden uit de chemie-, metaal- en textielsectoren. Sinds 2016 werd daar een permanente jongerenwerkgroep opgericht, die zich specifiek bezighoudt met thema’s waar jonge werknemers van wakker liggen. Denk maar aan jeugdwerkloosheid, precaire contracten en flexibiliteit. Van die afdeling ben ik dus voorzitter geworden.”

Hoe zijn ze bij jou terechtgekomen?

Vincent: “De vraag kwam vanuit ABVV-Metaal. Zij hebben zich echt geëngageerd om die functie in te vullen. Ik moet wel zeggen: ik was ook de enige kandidaat. Niet iedereen vindt syndicale jeugdwerking prioritair. Onterecht trouwens, want het is wel degelijk zeer belangrijk. Wat ook meespeelt, is dat de vergaderingen vaak in Brussel plaatsvinden. Als Belgische afgevaardigde is dat natuurlijk gemakkelijker, de verplaatsingen zijn niet ver.”

Wat houdt het voorzitterschap precies in?

Vincent: “Het is de bedoeling om de komende twee jaar de algemene lijnen uit te tekenen op het domein ‘jongeren en vakbond’. Voor mezelf heb ik drie ambitieuze doelstellingen naar voren geschoven. Eerst en vooral wil ik de participatie verhogen van vakbonden die zich engageren in het jeugdnetwerk. Ons Europees netwerk moet uitgebreid worden. Ten tweede gaan we ook voor meer inspraak van jongeren binnen IndustriAll Europe. Het is belangrijk dat er naar ons geluisterd wordt. Ook onze impact op de nationale en Europese politiek kan nog versterkt worden. Ten slotte willen we ook focussen op een versterkte jongerenwerking in alle Europese vakbonden.

Want jongeren zijn de toekomst?

Vincent: “Inderdaad. Het is een cliché, maar het is wel zo. Om als vakbond sterk te blijven moeten we ons focussen op de jongeren. In België en binnen ABVV-Metaal hebben wij op dat vlak een sterke traditie. Ook in de Scandinavische landen heeft men daar veel aandacht voor. En in Nederland is er dan weer de campagne ‘Young and United’, waar jongeren zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden. Maar in Oost-Europa is het een ander verhaal. De syndicalisatiegraad ligt daar laag en er wordt weinig gedaan om jongeren te betrekken.”

En vorige week was je dan enkele dagen in Bulgarije voor je officiële inhuldiging?

Vincent: “Klopt. Het uitvoerend comité van IndustriAll Europe is daar bijeengekomen. Er waren vertegenwoordigers van alle Europese vakbonden. Ook Ortwin Magnus, ondervoorzitter van ABVV- Metaal en verantwoordelijke voor de jongerenwerking, was aanwezig.”

Welke zaken worden nog besproken op zo’n uitvoerend comité?

Vincent: “Het ging deze keer vooral over sociale dumping. Denk maar aan de Poolse of Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs op onze snelwegen. We denken dan na over manieren om deze problemen op te lossen. Het is zeer interessant om onze Bulgaarse en Roemeense collega’s te horen over deze kwestie. In die landen is de koopkracht sterk gedaald sinds ze zijn toegetreden tot de Europese Unie. De lonen zijn weliswaar gestegen, maar de levensduurte is er nog veel meer toegenomen. Gevolg: heel veel Oost-Europeanen ontvluchten hun thuisland om in West-Europa te gaan werken. Wij staan veel te weinig stil bij die kant van het verhaal. Sociale dumping kan alleen maar aangepakt worden door iets te doen aan de situatie in die landen.”

Laatste vraag: je bent sinds enkele maanden hoofddelegee op Vandewiele. En nu komt daar nog dit voorzitterschap bij. Ongetwijfeld een berg werk. Wat zegt je vrouw daarvan?

Vincent: “Mijn vrouw steunt mij volledig. Toen ze mij gevraagd hebben, heb ik niet onmiddellijk ja gezegd. Ik heb er eerst met haar over gepraat en er een nachtje over geslapen. Ze zei dat ik mijn dromen moest najagen. Alleen mocht ik niet vergeten dat ik ook nog een gezin heb!”

Veel succes Vincent! En bedankt voor dit gesprek.

Werk je in de sector van de elektriciens? Gebruik de digitale applicaties van Volta!

Volta is de nationale koepelorganisatie van de elektrotechnische sector (PC 149.01). Deze door vakbonden en werkgevers beheerde instelling, omvat drie pijlers:
  • Fonds voor Bestaanszekerheid (FBZ)
  • Sectoraal opleidingsfonds
  • Technologisch kenniscentrum
Via de website van Volta kunnen arbeiders uit de sector gebruik maken van twee handige digitale toepassingen.

Enerzijds is er My FBZ, waarmee werknemers hun persoonlijk dossier inzake vergoedingen, aanvullend pensioen en eindejaarspremie kunnen beheren en raadplegen. Je kunt er ook fiscale fiches en vooraf ingevulde formulieren downloaden.

Anderzijds is er My Volta. Via deze toepassing kunnen werknemers uit de sector hun opleidings-CV raadplegen en aanpassen. Het opleidings-CV biedt een inventaris van alle gevolgde opleidingen, behaalde certificaten en uitgeoefende functies. Een handig instrument dus om snel zicht te krijgen op alle competenties die je al verworven hebt (bijv. als je wilt solliciteren voor een andere functie in je bedrijf of als je verandert van werkgever).

Maak je nog geen gebruik van bovenstaande digitale toepassingen? Vraag dan snel een login en paswoord aan. Vanaf vandaag heb je geen excuus meer!

Waarom de hervorming van het erfrecht een gemiste kans is

Rechte lijn en zijlijn

Iedereen die iets ontvangt uit het bezit van een overledene, is erfbelasting verschuldigd op de waarde van de verkregen goederen. De erfgenamen zijn meestal familieleden van de overledene: de echtgenoot/echtgenote, kinderen, kleinkinderen (rechte lijn) maar ook ouders of grootouders, broers en zussen, neven en nichten,... (zijlijn) Bij de bepaling van de verschuldigde erfbelasting worden, afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene, een aantal categorieën onderscheiden. Voor elk van deze categorieën gelden eigen tarieven.

Nieuwe schijf van 25.000 euro

De regering heeft beslist dat in september de erfbelasting zal veranderen. Voor de erfgenamen in rechte lijn verandert er niets. Enkel voor de erfgenamen in zijlijn wordt het hoogste belastingtarief van 65 % afgeschaft en komt er nieuwe onderste schijf bij van 25 % (tot 35.000 euro). 

Sp.a vraagt vrij- en gelijkstelling 

Sp.a vindt het voorstel een gemiste kans om echt hervormingen door te voeren, het spinnenweb van regeltjes te vereenvoudigen en achterpoortjes te sluiten. Sp.a stelt voor om geen onderscheid meer te maken tussen schenking en erfenis en iedere erfenis- of schenkingsgerechtigde vrij te stellen tot 250.000 euro. 


Bart Tommelein (Vlaams minister van Financiën) spreekt van erfenissen bij de gemiddelde burger van om en bij de 28.000 euro maar zegt niets over onroerende goederen waarbij de erfbelasting  voor de zijlijn niet apart berekend worden. Grote vermogens kunnen door de verschillende tarieven tussen schenkingen en erfenissen bij leven belastingen omzeilen. Daarom moet er een vermogenskadaster komen zodat diegenen die zich niet aan de regels houden logischerwijze ook gestraft worden.

Debat

In de Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting van het Vlaams Parlement vond op 29 mei een eerste debat plaats over het ontwerp van decreet tot modernisering van de erf- en schenkbelasting, aangepast aan het nieuwe erfrecht. 


Sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke gaf een uiteenzetting over zijn tegenvoorstel om de erfbelasting op een meer rechtvaardige manier te hervormen. 

Het tweede debat en ook de uiteindelijke stemming vinden plaats op 12 juni.

Blaffende Muyters toont geen respect voor oudere ontslagen werknemers Carrefour

De honden waren weer even los. En het been was het sociaal akkoord bij Carrefour en in het bijzonder het luik SWT. Met als klap op de vuurpijl Vlaams minister van Werk – ‘ik kan niet tellen, maar heb wel een dikke nek’- Muyters: “De VDAB zal SWT’ers een job aanbieden en wie weigert schorsen.” 

Hij vergat even dat de VDAB de wet moet volgen en niet zijn politieke grillen. Iets wat NVA’ers nogal eens meer vergeten.

Waarover gaat het?

Carrefour kondigde op 25 januari een herstructurering aan met de intentie 1233 werknemers te ontslaan. Vakbonden en directie onderhandelden vervolgens een sociaal plan. Dat sociaal plan voorziet o.a. voor een groep werknemers de mogelijkheid van SWT op 56 jaar. Perfect zoals de wet, een van de beruchte compromissen van de regering-Michel, het voorziet. Niets meer, niets minder. 

De SWT’ers moeten ‘aangepast’ beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Dat betekent dat ze ‘aangepast’ actieplan moeten krijgen van de VDAB. Maatwerk, omdat hun situatie niet gelijk is dan die van andere werklozen.  Waarom niet? Het aantal 50-plussers op zoek naar een job is opgelopen tot bijna 60.000. Jaarlijks vindt amper 13 %  van de jongsten binnen die groep (50-55-jarigen) een job, voor de 55-plussers is dat minder dan 5 %. Je moet niet alleen een job willen, ze moeten jou ook nog willen.

Daarom maatwerk. Alleen is van dat maatwerk nooit iets in huis gekomen. 

Waarom niet?

Omdat de VDAB van minister Muyters – hier is hij weer - nooit de middelen heeft gekregen om in te zetten op actieplannen op maat. In hetzelfde sociaal plan is trouwens ook tijdskrediet eindeloopbaan voorzien. Opnieuw heeft deze regering van blaffende honden deze regeling strenger gemaakt door de leeftijdsgrens op te trekken van 50 naar 55 jaar. Nochtans een ideale maatregel om werknemers halftijds aan de slag te houden.

Dat deze regering geen respect heeft voor sociaal overleg is niets nieuws. Maar dat ze geen respect heeft voor werknemers die na 40 jaar ontslagen worden en ze gijzelen voor politieke spelletjes is van het allerlaagste bij de grond. Alle steun dus aan de Carrefour-werknemers en voor wie in de metaal werkt hebben we alles nog even op een rij gezet.

Studiedag garage- en koetswerksector met oog voor de toekomst

Op maandag 28 mei organiseerde ABVV-Metaal een uitgebreid technisch comité voor de sectoren garages (PC 112) en koetswerk (PC 149.02). Plaats van afspraak was het Educam-opleidingscentrum in Lokeren. Deze locatie kozen we niet toevallig, want de studiedag stond grotendeels in het teken van vorming, opleiding en werkbaar werk. En Educam speelt – als paritair opleidingscentrum voor de auto- en aanverwante sectoren – een belangrijke rol in gans dat verhaal.

Recent werden twee belangrijke cao’s afgesloten: één rond vorming en opleiding en één over werkbaar werk en instroom. Het was de bedoeling om deze cao’s uitvoerig toe te lichten aan onze afgevaardigden. Maar ook om naar hen luisteren: komen de gemaakte afspraken tegemoet aan de noden van onze delegees? Met welke problemen worden zij op de werkvloer geconfronteerd? Waar liggen zij van wakker?

Na het welkomstwoord door onze ondervoorzitter Ortwin Magnus, werd meteen van wal gestoken. Beginnen deden we met een uiteenzetting van Dag Moors, directeur Training en Opleiding bij Educam. Hij had het over de veranderende spelregels binnen de autosector. Door enkele grote evoluties wordt de manier waarop garage- en koetswerkbedrijven werken, grondig dooreengeschud. Moors sprak over elektrische wagens, autonome voertuigen en ‘connected cars’. Ook de verschuiving van auto als bezit naar auto als dienst kwam aan bod. Al deze ontwikkelen zorgen voor andere verdienmodellen, nieuwe diensten en nieuwe producten. Als vakbond is het van belang om deze ontwikkelingen van dichtbij op te volgen. Enkel zo kunnen we er mede voor zorgen dat voldoende geïnvesteerd wordt in werknemers, zowel wat opleiding als werkbaar werk betreft.     

Vervolgens was het de beurt aan onze eigenste studiedienst. Na een interessante schets van de voornaamste resultaten van de sectorale onderhandelingen 2017-2018, volgde een toelichting over de nieuwe cao’s vorming en opleiding en werkbaar werk/instroom. Alle aspecten van deze overeenkomsten werden in detail ontleed. Hoe krijg ik zicht op het opleidingsbeleid in mijn onderneming? Wanneer moet het opleidingsplan besproken worden? Op welke manier kan ik syndicaal aan de slag om de werkbaarheid op mijn bedrijf te verhogen? Onze delegees waren – zoals gewoonlijk – één en al aandacht.

Ook onze vormingsdienst presenteerde haar zelfontwikkelde burn-out-tool. Wat is burn-out precies? Wat zijn de oorzaken en de gevolgen? En vooral: hoe zorg je ervoor dat dit probleem wordt aangepakt? Dankzij de tips en tricks van de vormingsdienst, kregen onze afgevaardigden alvast voldoende instrumenten om er concreet mee aan de slag te gaan.

In zijn slotbeschouwing gaat ondervoorzitter en bezieler van dit initiatief Ortwin Magnus dieper in op de tweeledige bedoeling van deze dag: “Studiedagen zoals deze zijn zeer belangrijk. De technologische ontwikkelingen in de autosector zijn van die aard dat er kort op de bal gespeeld moet worden. We willen onze delegees goed en duidelijk informeren. Bovendien grijpen we die momenten ook aan om aandachtig naar hen te luisteren. Op die manier weten wij nog beter wat van ons verwacht wordt, en staan wij sterker tijdens sectorale onderhandelingen.”