De wet omtrent diverse bepalingen inzake arbeidsongeschiktheid is goedgekeurd en treedt in werking op maandag 28 november 2022. De wet bevat drie maatregelen met betrekking tot de arbeidsongeschiktheid van de werknemer door ziekte of een ongeval:
Afschaffing medisch attest
Vanaf vandaag ben je niet langer verplicht om een geneeskundig attest, het zogenaamde ‘ziektebriefje’, voor te leggen voor de eerste dag van je arbeidsongeschiktheid. Deze vrijstelling geldt hoogstens driemaal per kalenderjaar. Een uitzondering is mogelijk voor bedrijven met minder dan 50 werknemers. Dat kan enkel via de aanpassing van het arbeidsreglement of door een nieuwe cao te sluiten, waarbij expliciet wordt afgeweken van de algemene regel.
Medisch overmacht
De werkgever kan vanaf vandaag een arbeidsovereenkomst pas beëindigen na 9 maanden arbeidsongeschiktheid en op voorwaarde dat er geen re-integratietraject lopende is. Bovendien moet enerzijds de arbeidsarts hebben vastgesteld dat het definitief onmogelijk is om het overeengekomen werk uit te voeren en anderzijds moet de beroepstermijn tegen deze beslissing verlopen zijn.