NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Sociaal akkoord bij Tower Automotive

Verschillende toeleveringsbedrijven van Volvo Cr kregen in 2016 het nieuw model XC40 niet toegewezen. Sas Automotive kwam daardoor in zware problemen en dwong uiteindelijk een zeer goed sociaal akkoord af. De vakbonden toen dat elk getroffen bedrijf van Volvo Car dezelfde voorwaarden moest verstrekken aan de werknemers indien er ontslagen zouden vallen. Dit lukte bij Tenneco, Faurecia en Benteler.

Tower Automotive heeft zwaar ingezet op het zoeken naar vervangende activiteiten. Men haalde het Audi project binnen en hoopte op het nieuwe Chinese aangekondigde model voor de Volvo vestiging in Gent. In november vorig jaar werd dit laatste model echter uitgesteld. Daarop drongen de vakbonden ABVV en ACV bij Tower aan om een informeel sociaal akkoord af te sluiten. Na drie vergaderingen werd een voorakkoord afgesloten (het Sas akkoord opgetrokken met 6.3% indexering).

De werknemers hebben gisteren het ontwerpakkoord met 85% goedgekeurd.

Volvo verkoopt meer dan 600.000 wagens

Volvo Cars heeft vorig jaar voor het eerst sinds zijn oprichting in 1927 meer dan 600.000 wagens verkocht. De verkoop steeg in vergelijking met een jaar eerder met 12,4 procent, tot 642.253 wagens. Het is het vijfde jaar op rij dat Volvo Cars zijn verkooprecord breekt. De vestiging in Gent kende een groei van 11,82 procent in vergelijking met 2017. Twee van de wereldwijd meest verkochte Volvo-modellen, V40 en V60, worden in Gent gemaakt.

Werknemers Vasco keuren sociaal plan goed

De onderhandelingen bij Vasco (Superia) Zedelgem ivm de aangekondigde sluiting werden afgerond. Het ontwerpakkoord werd tijdens een druk bijgewoonde personeelsvergadering met 84% van de stemmen goedgekeurd.

Het akkoord omvat naast de wettelijke verbrekingsvergoedingen en sluitingspremies een motivatiepremie tussen de € 5000 en de € 7500 (omdat de mensen nog altijd nodig blijven om nog verder te produceren en de vestiging te ontmantelen) en een anciënniteitsvergoeding van € 85 per maand (= € 1020/jaar) anciënniteit (met een minimum van € 5000).

ABVV Metaal stond er op dat ook de uitzendarbeiders die tot op heden nog altijd in dienst bleven niet zouden worden vergeten. Voor hen werd bekomen dat zij tot datum sluiting in dienst konden blijven en ook de helft van de sluitingsvergoedingen/anciënniteitspremie zullen krijgen.

Volvo-Trucks zet miljoenen opzij voor uitstootzaak

Volvo heeft een voorziening van 683 miljoen euro genomen omwille van problemen met de uitstoot van zijn trucks. Volvo maakte in oktober bekend dat een onderdeel in het systeem dat de uitstoot van schadelijke gassen beperkt, sneller slijt dan verwacht. Dat onderdeel zit in miljoenen trucks die in Europa en de Verenigde Staten zijn verkocht. Slijtage kan leiden tot te hoge uitstoot. Volvo denkt de voorziening nodig te hebben voor onder meer het vervangen van het onderdeel.

Moeilijk tijden voor Punch Powertrain

Bij Punch Powertrain piekt de economische werkloosheid piekt. De reden is de terugval van de Chinese automarkt. In november daalde de verkoop van auto’s in China met 13,9 procent. Voor het eerst sinds 1990 zou de verkoop over heel 2018 daarmee dalen.

Punch Powertrain is sinds 2016 in handen van de Chinese groep Yinyi van Xuqiang Xiong, die de groep overnam en vervolgens fors bleef investeren. Zowel in Limburg als in China. 

“In juni zagen we de eerste tekenen van stagnatie. Maar de situatie is allen erger geworden. Tussen de vakantie en nu hebben de arbeiders maar drie weken moeten werken. En sinds 1 tot 2 maanden is er ook economische werkloosheid bij de bedienden. Dat is hoogst uitzonderlijk”, aldus Raf Dal Cero, secretaris ABVV-Metaal.

De werknemers verwijten de directie de zaken te minimaliseren. ”We hebben met de vuist op tafel geklopt en in januari komt er een vergadering’, opnieuw Raf Dal Cero. “Dat het in maart beter zal gaan, moet met feiten onderbouwd worden, niet alleen met woorden.”

Er is natuurlijk één lichtpunt. In 2021 start een belangrijk contract met de Franse PSA-groep. “Maar twee jaar overbruggen is lang”, meent ABVV-Metaal secretaris Raf Dal Cero.

Staking bij Van Hool

Tijdens de actiedag van 14 december werd in verschillende bedrijven gestaakt.  Bij Van Hool opteerden de vakbonden voor een infovergadering. werd toen voor een zachte actie gekozen. Zes medewerkers bleven volgens de werkgever te lang ‘hangen’ en kregen daarop een geldboete.

“Enerzijds wordt het personeel al langer afgesnauwd en ontbreekt er respect. Deze sanctie is daarom de druppel. Syndicaal informeren is een basisrecht”, aldus Hans Van Eerdewegh, secretaris ABVV-Metaal.

Daarom wordt er vandaag bij Van Hool gestaakt. Er staan stakerspiketten aan de poorten. 

Philips Turnhout schrapt 158 jobs

Op een bijzondere onernemingsraad heeft Philips Turnhout aangekondigd dat 158 jobs geschrapt zullen worden (109 arbeiders en 49 bedienden). "We hadden verwacht dat een aantal jobs zouden verdwijnen, maar zeker niet zoveel",  zegt ABVV-Metaal hoofdafgevaardigde Erwin Oris. "Elk jaar moeten we rekening houden met een verlies van ongeveer vijf procent van de banen omwille van de krimpende markt van traditionele lampen. Dit jaar is het wel een heel pak meer. Het gaat om een kwart van de jobs."

50 jaar CAO wet - 50 jaar strijden tegen ongelijkheid

Vandaag 5 december vieren we de vijftigste verjaardag van de wet op de CAO’s en de paritaire comités. Een mijlpaal voor vele redenen.

Dankzij een hoge syndikalisatie graad maar ook een hoge aansluitingsgraad van de werkgevers bij werkgeversfederaties worden in België maar liefst zesennegentig procent van de werknemers gedekt door CAO. Dat wil simpelweg zeggen dat ook daar waar de vakbond niet vertegenwoordigd is in de bedrijven de werknemers toch gedeeltelijk profiteren van de sterkte van de vakbonden in andere bedrijven (met alle positieve gevolgen voor loon-en arbeidsvoorwaarden).

De Wereldbank concludeerde in een studie dat collectief overleg goed is voor:
° de economie;
° de strijd tegen de werkloosheid, de loonongelijkheid, de loonkloof tussen mannen en vrouwen;
° voor de sociale vrede
° voor de inspanningen voor vorming en opleiding.

En het Internationaal Monitair Fonds bevestigt in een studie uit 2015 dat een daling van de syndicalisatiegraadleidt tot een daling van het inkomen bij zowel lage als middeninkomens en tot een stijging van de inkomens aan de top.

Als we naar België kijken blijkt dat ook. België heeft niet toevallig – op Zweden na – de laagste inkomensongelijkheid ter wereld.

Ons systeem van sociaal overleg, waarbij nationale en sectorale cao’s worden afgesloten die op iedereen van toepassing zijn. Zoiets noemen we ‘solidariteit’ en Guy Cox – voormalig directeur-generaal bij de FOD Werk – heeft er een mooie analyse over geschreven.

Vijftig jaar jaar CAO-wet is vijftig jaar strijden tegen ongelijkheid!

Groot contract Ford voor Punch Powertrain

Punch Powertrzin, producent van traploze transmissies, heeft  een belangrijk contract in de wacht gesleept. De opdracht van Ford is een belangrijke opdracht van een niet Chinese autoconstructeur voor Punch Powertrain, dat in China inmiddels is uitgegroeid tot de derde grootste producent van automatische transmissies. Punch Powertrain haalde eerder al een belangrijke order binnen voor PSA, de groep boven de automerken Peugeot, Citroën en Opel. 

Punch Powertrain is de voorbije jaren sterk gegroeid,  dankzij  China. Maar die groei was gestopt. Voor het lopende jaar houdt het bedrijf rekening met een daling van productie en omzet. Onder andere omwille van Amerikaanse sancties werden de activiteit in Iran stopgezet. In  Sint-Truiden werd  economische werkloosheid ingelast. Volgens Punch is  de inzinking trouwens maar tijdelijk.

 

Nieuw e-book over pensioenen klaar!

Lees nu ons gloednieuw e-book rond de mallemolen van onze pensioenen. Er is nog veel werk aan de winkel maar er wordt hard aan gesleuteld om een fair pensioen voor iedereen te realiseren. Het e-book geeft een bom aan informatie, nuttig voor iedereen die ermee bezig is of er veel meer over wil weten.

Klik hier om te lezen

De grafdelvers van ons pensioen: het e-book

Lees nu ons gloednieuw e-book rond de mallemolen van onze pensioenen. We maken een evaluatie over vier jaar Bacquelaine, het pensioenbeleggers door de ogen van enkele van onze delegees, een interview met Bea Cantillon (“De betaalbaarheid van onze pensioenen vereist het maken van een maatschappelijke keuze”) en nog veel meer. Het e-book geeft een bom aan informatie, nuttig voor iedereen die ermee bezig is of er veel meer over wil weten.

Download het e-book: bit.ly/e-bookpensioenen

Vasco Zedelgem sluit: 80 mensen op straat

De Zwitserse bouwgroep Arbonia wil Vasco in Zedelgem, waar radiatoren worden gemaakt, tegen november volgend jaar sluiten. Die intentie werd bekendgemaakt door de directie. De productie loopt nog tot 12 juli,  daarna zullen er nog logistieke activiteiten zijn tot eind november. 

Het bedrijf is van plan de productie in Zedelgem te verhuizen naar Nederland (Tubbergen) en Duitsland Plattling). Arbonia zegt dat door de productiecapaciteit te consolideren en te concentreren in geautomatiseerde productievestigingen het zijn competitiviteit wil verhogen.

“Door de economische werkloosheid wisten dat er iets zou gebeuren, maar dat het zo drastisch zou zijn, hadden we niet verwacht”, aldus Henk Deprez, secretaris ABVV-Metaal. “In het raam van de wet Renault zullen we nu een informatieronde opstarten om een zo goed mogelijk sociaal plan uit de brand te slepen voor het personeel. We voeren geen actie.”

Mega-order voor DAF is goed nieuws voor Oevel

DAF mag in totaal 1.500 vrachtwagens leveren aan het Litouwse transportbedrijf Girteka Logistics.. Dat is ook goed nieuws voor de DAF-fabriek in Oevel (Westerlo), dat wielassen en cabines levert. De afgelopen jaren moest DAF Trucks regelmatig ontslagen aankondigen. Eind 2017 waren er 2.600 werknemers aan de slag, bijna evenveel als in 2008. Intussen zijn het er 2.700. Begin dit jaar ging DAF wegens de verhoogde productie op zoek naar 350 nieuwe werknemers.

Geen Netflix wagens voor Volvo Gent (voorlopig)

De Zweedse autobouwer Volvo Cars stelt zijn plannen uit om vanaf eind volgend jaar wagens van zijn Chinese zustermerk Lynk & Co te bouwen in Gent. De reden is de toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en wereldwijde marktonzekerheid. Lynk & Co werd in 2015 als nieuw volumemerk gelanceerd door Zhejiang Geely Holding. De auto’s hebben hetzelfde onderstel als de XC40, die in Gent wordt gefabriceerd.

Volvo Cars verwacht niet dat de beslissing een impact zal hebben op de werkgelegenheid in Gent. Toch is het uitstel van de komst van Lynk een flinke streep door de rekening.

Volvo bouwt ook nog altijd de oude kleine break V40 en sinds midden september de nieuwe grote break V60. De V40 moet uiterlijk in 2020 stoppen. De timing voor de bouw van het Lynk-model - wellicht goed voor 70.000 wagens per jaar in Gent - was perfect geweest om de productie van de fabriek op peil te houden.

Lynk & Co is een nog piepjong automerk van hybride wagens. Het werd in 2015 gelanceerd door Zhejiang Geely Holding, de eigenaar van Volvo Cars. Lynk & co wil zich als brede autodienst voor millenials positioneren, met verscheidene abonnementsformules en het internet als belangrijkste verkoopkanaal. Daarom werd Lynk het Netflix of het Spotify van de auto-industrie genoemd. Lynk wil  niet alleen auto's maar ook mobiliteit verkopen

Trafigura: reddingsboei maar nog geen redding voor Nyrstar

De internationale grondstoffenhandelaar Trafigura, nu al de grootste aandeelhouder van Nyrstar, maakt 650 miljoen euro vrij voor de noodlijdende zinkproducent. Tegen het einde van de maand moet het verse geld bij Nyrstar op de rekening staan. De reddingsboei moet Nyrstra aan voldoende liquiditeiten helpen zodat de activiteiten op korte termijn niet in het gedrang komen. Het aandeel Nyrstar steeg gisteren met 12,4 procent tot net geen euro.

Dat Nyrstar op korte termijn gered is, wil volgens analisten niet zeggen dat het bedrijf op lange termijn genezen is.Dankzij de verse kredietlijn van aandeelhouder Trafigura is het liquiditeitsprobleem van Nyrstar even aangepakt, maar wordt het solvabiliteitsprobleem nog groter. ‘Dat Trafigura er nog meer schuld in stopt, is geen oplossing voor de hoge schuldenberg.’

Elke vorm van geweld tegen vrouwen is onaanvaardbaar

Naar aanleiding van de grote betoging tegen geweld tegen vrouwen op 25/11 organiseren we de genderweek. 
Hiermee zetten we een aantal initiatieven op een rijtje die ABVV-Metaal als solidaire vakbond steunt. 

DE BELOFTE VAN INDUSTRIALL: elke vorm van geweld tegen vrouwen is onaanvaardbaar!

Pledge NL


Geweld heeft een ernstige impact op het leven van werkende vrouwen over heel de wereld, met seksuele intimidatie als de
meest aangeklaagde vorm. Geweld tegen vrouwen is een schending van de mensenrechten van vrouwen. Het is een obstakel
voor gendergelijkheid. Geweld tegen vrouwen op het werk tast de rechten, de veiligheid, de gezondheid en de waardigheid
van de arbeiders aan en is dan ook een kernthema voor de vakbonden.

ABVV-Metaal ondertekent deze 'pledge' en zal met de nodige acties de komende maanden deze campagne verder ondersteunen.

Je kan hier de hele tekst van de belofte in het Nederlands lezen.

 

BETOGING 25/11

Y18 2654 ABVV Metaal Feature nationale betoging tegen geweld op vrouwen 1200x900 01

Op zondag 25 november vindt een nationale betoging tegen geweld op vrouwen plaats.

Ter gelegenheid van de Internationale Dag voor de uitbanning van geweld tegen vrouwen, zullen duizenden mensen in de straten van Brussel demonstreren om een sterkere, massalere en consistentere inzet van de autoriteiten te eisen in de strijd tegen geweld tegen vrouwen. ABVV-Metaal zal op de afspraak zijn.

Afspraak aan het Poelaertplein om 13u30! 

Voor meer informatie: mirabalbelgium.org/

 

 

Vakbonden zien Nyrstar liefst failliet gaan

Nyrstar incasseerde begin deze week een klap van meer dan 50 procent na een vernietigend oordeel in een invloedrijk analistenrapport. Het beurshuis ABN AMRO verlaagde zijn koersdoel voor de internationale zinkverwerker van 1 euro naar amper 1 eurocent en riep openlijk op 'het schip te verlaten'. Wegens de liquiditeitsproblemen van Nyrstar en de al jaren grote schulden- en rentelast geloven ze dat een schuldherschikking onvermijdelijk is. De problemen zijn het gevolg van een roekeloos investeringsavontuur. Nyrstar kocht in de jaren 2009 en 2010 aan de lopende band zinkmijnen tegen hoge prijzen die weinig bleken op te brengen. Het zijn de opbrengsten van de fabrieken in België, Nederland en Frankrijk die de schuldenberg in bedwang houden.

De werkgelegenheid in België is voorlopig niet in gevaar. Voor de goeddraaiende zinksmelterij in Balen-Overpelt is een faillissement van de moedergroep Nyrstar, volgens ABVV-Metaal, misschien wel de beste oplossing. “Wij draaien uitstekend. Andere zinkproducenten staan te springen om ons over te nemen”, vertelt Hans Vaneerdewegh, secretaris ABVV Metaal.

Bombardier herstructureert wereldwijd - Brugge in spanning

Canadese vliegtuig- en treinbouwer Bombardier gaat de komende 12 tot 18 maanden nog eens circa 5.000 banen schrappen. Daarvan zullen 3.700 sneuvelen binnen de vliegtuigtak, goed voor een jaarlijkse kostenbesparing van 250 miljoen dollar. Bombardier heeft miljoenen verloren in de ontwikkeling van een nieuw commercieel vliegtuig en moet dringend besparen. De overige 1.300 banen verdwijnen in de trein- en tramafdeling. Welke en of er impact zal zijn van de nieuwe herstructurering voor Brugge is niet duidelijk. Brugge verloor in het voorjaar van 2017 zijn positie als 'lead site'. Er verdwenen toen 120 van de 455 banen. De vakbonden vrezen dat een nieuwe herstructurering voor Brugge gelijk zal staan met de sluiting van de fabriek.

ArcelorMittal verkoopt Luikse fabrieken aan Britten

ArcelorMittal heeft een koper gevonden voor een aantal van zijn staalactiviteiten in het Luikse. Het Britse Liberty House heeft een bindend bod uitgebracht. Het gaat om Ferblatil in Tilleur en de galvanisatielijnen 4 en 5 in Flémalle. In totaalwerken er zo'n 750 mensen. Onder druk van de Europese Commissie moest ArcelorMittal activiteiten van de hand doen omdat ze na de overname van het Italiaanse Ilva een monopolie dreigde te krijgen.

Liberty House neemt ook fabrieken over in het Italië, Roemenië, Macedonië, Tsjechië en Luxemburg. Het overnamebedrag werd niet bekendgemaakt. Liberty House is actief in de industrie en de metallurgie (recyclage, trading, productie, diensten).

De Luikse vakbonden zijn ongerust over de toekomstplannen van Liberty House. De vakbonden hebben geen informatie over het businessplan of het sociale beleid van de overnemer.