NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Betafence terug in Belgische handen

Robur Capital, een durfkapitaalfonds van de West-Vlaamse ondernemer Wim Deblauwe, en de familie achter het afrasteringsbedrijf Segaf kopen de Franse hekwerkfabrikant Dirickx. Dat is een van de grootste spelers in Europa. De West-Vlaming kwam na enkele jaren in het Punch/Xeikon-imperium van Guido Dumarey aan het hoofd van de Noord-Europese divisie van de omheiningsgigant Betafence. Betafence was ooit een dochter van de staaldraadgroep Bekaert en is het absolute nummer één in Europa in de sector die omschreven wordt als ‘perimeter protection’. Het is nog niet duidelijk wat de plannen zijn van Deblauwe met Betafence.

Sociale Partners 111: Jeugdlonen is niet de manier om jongerenwerkloosheid aan te pakken

De regering Michel wilde terug een soort van jeugdloon herinvoeren (lagere minimumlonen voor jonge werknemers). Dat allemaal onder het mom van werkloosheidsbestrijding bij jongeren. Hogere minimumlonen prijzen zogezegd jonge werknemers uit de arbeidsmarkt omwille van het gebrek aan ervaring en lagere productiviteit. In de CAO 2017-2018 PC 111 (metaal- en machinebouw) werd afgesproken om deze herinvoering niet toe te passen. Dit resulteerde in een officiële paritaire verklaring waarin alle sociale partners verklaarden dat de invoering van een loondegressiviteit niet de manier is om de jeugdwerkloosheid aan te pakken.

“De sociale partners van de sector verklaren hierbij niet akkoord te kunnen gaan met het voornemen van deze regering om de loondegressiviteit opnieuw in te voeren voor zij die de arbeidsmarkt betreden en jonger dan 21 jaar zijn.

 Dit is volgens hen niet de manier om jeugdwerkloosheid aan te pakken. Dergelijke maatregel is nefast voor een sector die aantrekkelijk wenst te zijn voor jongeren die gekozen hebben voor een technische dan wel beroepsopleiding. Daarom heeft de sector zelf enkele jaren geleden de loondegressiviteit voor jongeren afgeschaft.

De sector is steeds bereid om op een positieve manier mee te werken aan een werkbaar alternatief waarbij de kern van het probleem kan worden aangepakt”.

Een ontwerpakkoord 2017-2018 voor de staalsector

Het is een traditie in de staalsector dat over loonsverhoging onderhandeld wordt in de bedrijven. Die traditie wordt in dit akkoord gerespecteerd m.n. over de koopkrachtverhoging van 1,1 % wordt op ondernemingsvlak onderhandeld.

Er wordt een sectoraal kader SWT en landingsbanen vastgelegd met daarin:

- het SWT op 58 jaar na 33 jaar loopbaan waarvan 20 jaar nachtarbeid, in 2018 wordt de leeftijd op 59 jaar gebracht;
- het SWT op 58 jaar na 40 jaar loopbaan (2018: 59 jaar);
- het SWT op 58 jaar na 35 jaar loopbaan - zwaar beroep (2018: 59 jaar);
- de landingsbaan op 55 jaar na een loopbaan van 35 jaar voor 2017 en 2018;
- het tijdskrediet met motief wordt opgetrokken tot 51 maanden

Een sectorale werkgroep gaat zich buigen over harmonisering van het statuut arbeiders-bedienden.

Volvo stopt met diesel

Volvo gaat geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen. Volvo zal zich de komende jaren  op elektrische en hybride wagens richten, aldus topman Håkan Samuelsson in de 'Frankfurter Allgemeine Zeitung'. De aankondiging betekent niet dat Volvo op korte termijn stopt met de productie van dieselwagens. De meeste recente dieselmotorenlijn van Volvo dateert uit 2013 en die wordt wel nog doorontwikkeld zodat deze motoren ook aan de strenge Euro 6-norm voldoen. Waarschijnlijk zullen deze motoren ook nog tot 2023 gemaakt worden. Dan zal het  gedaan zijn. De kosten om een nieuwe motor te ontwikkelen, zijn te hoog om nog rendabel te zijn. De eerste elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019 op de markt en mikt hierover op een luxemodel.

Een welomlijnd plan om de verdere ontwikkeling van dieselmotoren te stoppen is er echter nog niet, volgens een Volvo woordvoerder. De vraag is nu wat andere constructeurs zullen doen.

Dossier: welkom bij ABVV-Metaal

Welkom bij ABVV-Metaal!

Cover onthaaldossier

 

ABVV-Metaal hecht veel belang aan een goed syndicaal onthaal van nieuwkomers op de werkvloer. Als vakbond doen we alles om nieuwe werknemers te ondersteunen, wegwijs te maken en ervoor te zorgen dat ze snel hun plaats vinden in het bedrijf. Welkom bij ABVV-Metaal!

Download hier de PDF-versie.

Syndicaal onthaal? Tips & tricks ...

HOE PAKTEN ZIJ HET SYNDICAAL ONTHAAL AAN OP HUN BEDRIJVEN?

Interview Steve en Sven

 

De vormingsdienst telt sinds april twee nieuwe aanwinsten. Nieuw op onze Centrale, maar al zeer lang gebeten door de syndicale microbe. Steve Temmerman en Sven Hemelaers waren beiden al 17 jaar actief binnen ABVV-Metaal bij respectievelijk CNH en Heraeus Elektro-Nite.
Na (bijna) een decennium als hoofddelegee en als fervent deelnemer/begeleider van onze vormingsdienst, hadden zij al een duidelijke visie ontwikkeld over
een goed syndicaal onthaal op de werkvloer. Wij interviewden deze nieuwbakken enthousiastelingen.

Lees hier het artikel

Syndicale Raad keurt ontwerpakkoord PC 111.1&2 goed

Op vrijdag 12 mei heeft de Syndicale Raad van ABVV-Metaal het ontwerpakkoord van PC 111.1&2 (metaal- en machinebouw) goedgekeurd. Maandag 15 mei zal het sectoraal akkoord dan ook ondertekend worden door het paritair comité van de sector.

ABVV-Metaal keurt ontwerpakkoord CAO PC 111 goed

De Syndicale Raad van ABVV-Metaal besprak vandaag het ontwerpakkoord in het PC 111 (metaal- en machinebouw) met een zeer grote meerderheid goed.

Herwig Jorissen, Voorzitter ABVV-Metaal, gaf in zijn inleiding al aan dat de marges (loonmarges en anderen) om te onderhandelen zeer klein waren. Voor ABVV-Metaal was het klaar en duidelijk dat de loonmarge van 1,1% maximaal en snel naar de werknemers moest gaan. Dat is een eerste positief resultaat dat we alvast kunnen voorleggen. De metaal- en machinebouw zegt ook "Neen" tegen de invoering van de degressieve jeugdlonen. Ook op het vlak van het aanvullend pensioen hebben we voor de arbeiders hetzelfde niveau bereikt als dat van de bedienden (zonder aan de beschikbare loonmarge te raken). Ook de maximale verlenging van regelingen SWT, landingsbanen en het open klikken van het tijdskrediet met motief werd verworven. 

Vanzelfsprekend was er discussie over de (mogelijke) invoering van het plus-minus conto. Belangrijk is om te onderstrepen dat de mogelijkheid tot invoering in de CAO staat. Maar deze invoering is wel onderworpen aan een zware procedure. Eerst en vooral wordt de invoering beperkt tot de subsector  van de machinebouw. Alvorens te onderhandelen over de invoering op de onderneming wordt een wachtperiode van 6 weken ingesteld, tijdens dewelke de syndicale delegatie geïnformeerd en geconsulteerd wordt . Bovendien moet er gedurende deze periode ook nagedacht worden over mogelijk andere flexibiliteitsalternatieven. Anders gezegd onze delegaties behouden een vetorecht in de bedrijven.

De militanten hadden vanzelfsprekend heel wat bedenkingen bij maatregelen inzake verdere flexibilisering, het wendbaar werk, de afbouw van de SWT van de asociale regering MIchel. Ze betreurden vooral dat er geen afdwingbare afspraken gemaakt konden worden omtrent werkbaar werk. Maar omdat ze overtuigd waren dat de onderhandelaars het maximaal mogelijke onderhandeld hebben werd het ontwerpakkoord met overgrote meerderheid hebben goedgekeurd

1 miljard omzet voor Bekaert in één kwartaal

Het staaldraadbedrijf Bekaert boekt voor het eerst 1 miljard euro omzet in één kwartaal, vooral dankzij de automobiel . Een op de vier banden ter wereld is gemaakt met staalkoord van Bekaert. Ook produceert Bekaert staaldraad voor ruitenwissers en autokabels en lichte staalkoord voor bumpers.  Bekaert haalde vorig jaar 43 procent van zijn omzet uit de autosector.

De recordomzet is een stijging met 20 procent,  6,5 procent uit volumegroei, 3,5 procent uit een betere prijsmix. Op alle continenten steeg de omzet met dubbele cijfers. De belangrijkste markten voor Bekaert zijn Latijns-Amerika (30%), Europa (27%) en Azië (24%). Noord-Amerika is met 12 procent de helft kleiner. In Europa en Noord-Amerika is de autosector goed voor de helft van de omzet, in Azië voor twee derde. In Latijns-Amerika levert Bekaert vooral staalproducten voor de bouwsector.

Het aandeel van Bekaert steeg tot het hoogste niveau sinds 2011. Bekaert telt wereldwijd 30.000 werknemers.

Personeel werkt Bombardier werkt deze week niet meer

Het personeel van Bombardier is niet van plan om deze week nog het werk te hervatten. Zo'n 200 arbeiders en bedienden zorgde n gisteren een stakingspiket. De mededeling van de ontslagen kwam hard aan bij de werknemers.  "Veel mensen hebben zich neergelegd bij het vonnis", zegt Freddy Bakker, hoofdafgevaardigde  ABVV-Metaal. "De aankondiging van de 160 ontslagen bij de vaste personeelsleden, ondanks alle pogingen om dat te verhinderen, is als een bom ingeslagen. Van die uppercut herstellen, is niet simpel."

Vandaag om 9.30 uur krijgt het personeel verslag van de gesprekken tussen vakbonden en de ministers. Donderdag en vrijdag wordt er wellicht gestaakt. "We stellen voor dat iedereen volgende maandag het werk weer hervat", aldus Freddy Bakker. "Veel langer moeten we het been niet stijf houden. Dat zou de onderhandelingen over het ontslagvergoedingen niet ten goede komen. Het moet voor de mensen in de afdelingen van de ruwbouw en het schilderwerk niet makkelijk zijn. Zij verliezen eind dit jaar al hun werk en toch moeten ze dezelfde kwaliteit blijven leveren. Maar we kunnen niet anders, want we willen de toekomst niet helemaal hypothekeren."

Umicore gaat volledig voor elektrische auto

Umicore wil een wereldspeler worden in materialen voor herbruikbare batterijen en rekent daarvoor op de groei van de elektrische mobiliteit in Azië. Umicore trekt daarvoor 300 miljoen euro voor een uitbreiding van zijn productie van ­kathodematerialen voor herlaadbare lithium-ionbatterijen voor elektrische wagens. Vorig jaar in april werd al beslist om 160 miljoen euro uit te trekken. Tegen 2020 zal de productie van kathode­materialen dankzij de twee investeringen zesmaal hoger liggen dan in 2015.

Umicore topman Marc Grynberg: “Jaren geleden is de keuze gemaakt om veel meer dan onze concurrenten te investeren in de ontwikkeling van materialen voor herlaadbare batterijen. Bovendien hebben we bij die ontwikkeling bijzonder nauw samengewerkt met de batterijenmakers. Met als resultaat dat onze batterijmaterialen zo goed als op maat zijn van wat zij nodig hebben.”

De investeringen gebeuren in een een fabriek in Cheonan, Zuid-Korea en een in Jiangmen, China. Vooral in Azië dus “omdat de grote producenten van herlaadbare batterijen zich daar bevinden. Bovendien groeit de herlaadbare batterijenproductie in Azië veel sneller dan in andere regio's. Een van de drijvende krachten is China. Dit land loopt voorop bij de introductie van elektrische mobiliteit. Vooral de elektrische bussen zijn in opmars in China. Steden vervangen hun dieselbussen in een recordtempo door e-bussen om de zware vervuiling een halt toe te roepen

De 'groene auto' is sinds kort de winstmotor van de groep. Umicore haalt driekwart van zijn inkomsten en 65 procent van zijn bedrijfswinst uit het aanleveren van materialen voor autokatalysatoren (palladium, platina,..) en herlaadbare batterijen.

Vakbonden Bombardier bij regeringen

De vakbonden van Bombardier Brugge, waar 200 banen op de helling staan, hopen met steun van de federale en Vlaamse regeringen een "plan B" te kunnen realiseren voor de Brugse vestiging. Het NMBS-contract moet daarbij als drukkingsmiddel dienen. De vakbonden werden ontvangen op het kabinet van vicepremier Kris Peeters (CD&V) samen met  minister van Mobiliteit François Bellot (MR), Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en Vlaams viceminister-president Hilde Crevits (CD&V). De vakbonden verklaarden dat men wil meegaan in het plan van de Bombardier-directie om van de Brugge een gespecialiseerde eenheid te maken. Op voorwaarde dat die voldoende opdrachten krijgt.  Minister Peeters onderstreepte dat men alles zal doen om de werkgelegenheid te behouden “maar niets is zo gevaarlijk als valse hoop geven. We mogen geen illusies de wereld in sturen dat dit een gewonnen zaak is."

Staking bij Ford Lommel houdt aan

De staking op Lommel Proving Ground wordt een uitputtingsslag tussen de Europese directie en de vakbonden. Op de testbaan van Ford in Lommel werd gisteren voor de tweede dag gestaakt. De vakbonden wijzen er bovendien op dat, hoe langer de staking duurt, hoe groter de ontevredenheid wordt en hoe groter de kans dat de sfeer ook op de werkvloer verziekt. De directie zou volgende wee opnieuw aan tafel willen gaan. De vraag is of de bekommernissen van de vakbonden daarbij aan bod zullen komen. 

Korte werkonderbreking bij Audi omwille van langer werken

Vrijdag heeft de namiddagploeg bij Audi Brussels  - zowat 800 werknemers - het werk neergelegd. Het personeel eist dat de directie afziet van plannen om tijdelijk langer te werken. Omwille van de sterke vraag naar wagens van het kleine model Audi A1, vraagt Audi aan de Brusselse fabriek om dit jaar 2.600 extra A1's te bouwen. De directie stelt  voor om die extra productie op te vangen door de namiddagploeg van maandag tot en met donderdag en dit negen weken lang een uur langer per dag te laten werken. In ruil kunnen de werknemers dat extra uur voor 200 procent recupereren. Rond 18u ging iedereen weer aan het werk. Vakbonden en directie spreken de komende dagen verder over de plannen om tijdelijk langer te werken. Bij Audi Brussels gold van 2010 tot 2016 een systeem van plus-minusconto, waarbij meer wordt gewerkt in drukke tijden en minder in kalme tijden. Die regeling gold maar voor zes jaar, en is momenteel dus niet meer van toepassing.

160 jobs bedreigd bij Bombardier Brugge

Trein- en tramconstructeur Bombardier in Brugge wil 160 banen of 1/3 van het totaal aantal jobs in de site schrappen. Het gaat om 90 arbeiders en 70 bedienden. Daarnaast worden ook 40 tijdelijke contracten niet verlengd.Dat is vanmorgen bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad die om 10.30 uur aanvatte. Die moest duidelijkheid scheppen over de toekomst van de vestiging, ndat de directie eerder dit jaar besliste om de vestiging in Brugge aan te sturen vanuit Frankrijk en om de activiteiten in Brugge af te bouwen.

Lees meer...

Record export voor Vlaamse technologiebedrijven

De Vlaamse technologiebedrijven exporteerden nooit meer dan vorig jaar, dat deelde de werkgeversfederatie Agoria mee. De Vlaamse technologiebedrijven exporteerden in 2016 voor 61,7 miljard euro goederen, 5 procent meer dan in 2015. Ook in 205 was er een toename van de export met 4 procent. De grootste exporteurs bevinden zich in de takken transportmiddelen (26,3 miljard euro), machinebouw (14,3 miljard) en elektrotechniek en ICT (12,8 miljard). De Europese Unie is goed voor driekwart van de Vlaamse technologie-export. Duitsland, Frankrijk en Nederland blijven de belangrijkste exportmarkten. Daarbuiten gaat de meeste export naar de VS. Technologiebedrijven zijn goed voor bijna een derde van de totale Vlaamse export van 204 miljard euro.

Werknemers Bentler Automotive keuren sociaal plan goed

In 2016 werden vijf toeleveringsbedrijven van Volvo Car bedreigd met sluiting tegen  2020 (afloop van huidige modellen). Zij kregen het nieuwe model XC40 niet toegewezen.

SAS Automotive werd vervroegd gesloten op 31 oktober 2016. Door een korte staking werd een zeer goed sociaal plan afgesloten. Hetzelfde plan werd ook afgesloten en goedgekeurd door de werknemers in Faurecia en Tenneco.. Al deze bedrijven sluiten begin 2020, tenzij er iets plots toch nieuwe activiteiten uit de lucht zouden komen vallen.

Gisteren hebben de werknemers van Benteler Automotive geoordeeld over het voorontwerp van hun sociaal plan (gelijklopend met de andere plannen). Bij Benteler (waar men voor- en achterassen maakt) is men momenteel nog bezig met gesprekken voor nieuwe activiteiten en met een eventuele overnemer. Wij wachten de gesprekken af.

De werknemers hebben met 80% het sociaal plan goedgekeurd.

Het vijfde getroffen bedrijf is Tower Automotive, maar daar wordt nog voluit ingezet op nieuwe activiteiten. Ze hebben reeds een zeer mooi project binnen voor Audi voor ongeveer de helft van de werknemers. De zoektocht naar bijkomende activiteiten gaat verder.

Digitale duizendpoot gezocht (m/v)

ABVV-Metaal is op zoek naar een digitale duizendpoot, 
die in een collegiale en sociale werksfeer zijn of haar digitaal hart kan ophalen.
Wat zoeken we:

Q17 5257 ABVV Metaal Advertentie IT april 2017 02

Staking bij Ford-Lommel

De arbeiders van Ford Lommel Proving Ground hebben gisteren gestaakt. De arbeiders zijn niet te spreken over de manier waarop Ford de discussie over de functieclassificatie aanpakt. De bedienden gingen gewoon aan het werk. Het ongenoegen gaat niet alleen over de nieuwe functieclassificatie. Extra ongenoegen is er ook over het feit dat vijftig arbeiderscontracten werden omgezet naar een bediendecontract, dat sommige werknemers minder verdienen voor hetzelfde werk en dat de bedienden een beloning kregen in de vorm van gemiddeld 2,3 procent extra loon.

Er is een ontwerpakkoord in PC Monteerders

Gisterenavond bereikten vakbonden en werkgevers een akkoord over een ontwerp-cao in het PC 111.3.Hetqakkoord volgt in grote lijnen het akkoord dat werd afgesloten in het PC 111. Zoals in alle sectoren ging  ABVV-Metaal  voor een volledige invulling van de loonmarge (1,1 %). Dat zal ok gebeuren met ingang van 1 juli 2017, bovenop de normale indexverhogingen.

Op het vlak van de ondernemingen kan de 1,1 % vrij ingevuld worden mits er een cao wordt afgesloten voor 30 juni 2017 (tenzij er een akkoord is met uitstel tot 30 september 2017). Zonder akkoord worden de lonen verhoogd met 1,1 % op 1 juli 2017. Er is ook een verbetering van de eindejaarspremie met 1,1 % voorzien in ondernemingen waar nog geen recht bestaat op een volledige 13e maand.

Een aantal premies (scheidingspremie, kledijvergoeding en vakantiepremie)worden met 1,1% verhoogd en geïndexeerd op 1 juli 2017 en geïndexeerd  op 1 juli 2018

Het aanvullend pensioen  wordt verhoogd  met 0,1 % waardoor het laatste verschil met bedienden op sectoraal niveau wordt weggewerkt.

Wat vorming en opleiding betreft wordt het individuele opleidingsrecht (2werkdagen per 2 kalenderjaren) behouden.  Naast het individueel recht is er ook een groeipad voorzien inzake een collectief recht
- Een collecftief  recht op vorming gelijk aan een gemiddelde van 4 dagen per Voltijdse Equivalent  per jaar vanaf 2018;                                                                                                                                                                        - Een zelfde collectief recht  gelijk aan een gemiddelde van 5 dagen per VTE per jaar vanaf  2020.                                                                                                                                                                                                   De gesprekken omtrent de transformatie van INOM als opleidingsfonds naar een  loopbaanfonds worden verder gezet in de komende cao-periode.

De vergoedingen Fonds voor Bestaanszekerheid zullen verhoogd worden met de index en de 1,1 %.

Maximale verlenging van regelingen SWT en landingsbanen.

Bij akkoord van alle partijen kan de cao getekend worden op het paritair comité van 15 mei 2017.

Sociale onrust in Europees testcentrum Ford Lommel

Er is sociale onrust bij Lommel Proving Ground, het Europese testcentrum van Ford. De arbeiders zijn ontevreden over een nieuw functieclassificatiesysteem dat het bedrijf wil doorvoeren. Na de sluiting van Ford Genk zijn tientallen werknemers van Genk overgekomen naar Lommel. Dat was de aanleiding om de functieomschrijvingen te herbekijken. De aanbevelingen gedaan door de functieclassificatie specialisten van vakbond en werkgevers werden niet aanvaard door de (internationale) directie. Een meerderheid van de 230 arbeiders stemde gisteren voor acties.  

“Er is een algemeen gevoel van onvrede over de manier waarop het internationale management van Ford met zijn mensen omgaat. Ik heb het niet over de lokale directie, maar bij het internationaal management heerst duidlelijk een oude bedrijfscultuur”, aldus Rohnny Champagne, Provinciaal Voorzitter ABVV Metaal.

Als klap op de vuurpijl raakte onlangs bekend dat er op Lommel Proving Ground, zoals in veel bedrijven, een 'merit plan' bestaat, waardoor de bedienden  dit jaar van een mooi extraatje kunnen genieten. “Ik heb er geen probleem  dat bedienden dit krijgen. Maar het is onaanvaardbaar dat de directie openlijk argumenteert dat dit is om talent aan boord te houden. Blijkbaar verdienen de arbeiders die even hard gewerkt hebben en even hard hebben bijgedragen aan de resultaten dit niet”, maakt Rohnny Champagne zich kwaad