Betafence terug in Belgische handen
- Gegevens
- Geschreven: zaterdag 03 juni 2017 10:27
ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht
Het is een traditie in de staalsector dat over loonsverhoging onderhandeld wordt in de bedrijven. Die traditie wordt in dit akkoord gerespecteerd m.n. over de koopkrachtverhoging van 1,1 % wordt op ondernemingsvlak onderhandeld.
Er wordt een sectoraal kader SWT en landingsbanen vastgelegd met daarin:
- het SWT op 58 jaar na 33 jaar loopbaan waarvan 20 jaar nachtarbeid, in 2018 wordt de leeftijd op 59 jaar gebracht;
- het SWT op 58 jaar na 40 jaar loopbaan (2018: 59 jaar);
- het SWT op 58 jaar na 35 jaar loopbaan - zwaar beroep (2018: 59 jaar);
- de landingsbaan op 55 jaar na een loopbaan van 35 jaar voor 2017 en 2018;
- het tijdskrediet met motief wordt opgetrokken tot 51 maanden
Een sectorale werkgroep gaat zich buigen over harmonisering van het statuut arbeiders-bedienden.
ABVV-Metaal hecht veel belang aan een goed syndicaal onthaal van nieuwkomers op de werkvloer. Als vakbond doen we alles om nieuwe werknemers te ondersteunen, wegwijs te maken en ervoor te zorgen dat ze snel hun plaats vinden in het bedrijf. Welkom bij ABVV-Metaal!
Download hier de PDF-versie.
De vormingsdienst telt sinds april twee nieuwe aanwinsten. Nieuw op onze Centrale, maar al zeer lang gebeten door de syndicale microbe. Steve Temmerman en Sven Hemelaers waren beiden al 17 jaar actief binnen ABVV-Metaal bij respectievelijk CNH en Heraeus Elektro-Nite.
Na (bijna) een decennium als hoofddelegee en als fervent deelnemer/begeleider van onze vormingsdienst, hadden zij al een duidelijke visie ontwikkeld over
een goed syndicaal onthaal op de werkvloer. Wij interviewden deze nieuwbakken enthousiastelingen.
Lees hier het artikel
Trein- en tramconstructeur Bombardier in Brugge wil 160 banen of 1/3 van het totaal aantal jobs in de site schrappen. Het gaat om 90 arbeiders en 70 bedienden. Daarnaast worden ook 40 tijdelijke contracten niet verlengd.Dat is vanmorgen bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad die om 10.30 uur aanvatte. Die moest duidelijkheid scheppen over de toekomst van de vestiging, ndat de directie eerder dit jaar besliste om de vestiging in Brugge aan te sturen vanuit Frankrijk en om de activiteiten in Brugge af te bouwen.
In 2016 werden vijf toeleveringsbedrijven van Volvo Car bedreigd met sluiting tegen 2020 (afloop van huidige modellen). Zij kregen het nieuwe model XC40 niet toegewezen.
SAS Automotive werd vervroegd gesloten op 31 oktober 2016. Door een korte staking werd een zeer goed sociaal plan afgesloten. Hetzelfde plan werd ook afgesloten en goedgekeurd door de werknemers in Faurecia en Tenneco.. Al deze bedrijven sluiten begin 2020, tenzij er iets plots toch nieuwe activiteiten uit de lucht zouden komen vallen.
Gisteren hebben de werknemers van Benteler Automotive geoordeeld over het voorontwerp van hun sociaal plan (gelijklopend met de andere plannen). Bij Benteler (waar men voor- en achterassen maakt) is men momenteel nog bezig met gesprekken voor nieuwe activiteiten en met een eventuele overnemer. Wij wachten de gesprekken af.
De werknemers hebben met 80% het sociaal plan goedgekeurd.
Het vijfde getroffen bedrijf is Tower Automotive, maar daar wordt nog voluit ingezet op nieuwe activiteiten. Ze hebben reeds een zeer mooi project binnen voor Audi voor ongeveer de helft van de werknemers. De zoektocht naar bijkomende activiteiten gaat verder.
ABVV-Metaal is op zoek naar een digitale duizendpoot,
die in een collegiale en sociale werksfeer zijn of haar digitaal hart kan ophalen.
Wat zoeken we:
Gisterenavond bereikten vakbonden en werkgevers een akkoord over een ontwerp-cao in het PC 111.3.Hetqakkoord volgt in grote lijnen het akkoord dat werd afgesloten in het PC 111. Zoals in alle sectoren ging ABVV-Metaal voor een volledige invulling van de loonmarge (1,1 %). Dat zal ok gebeuren met ingang van 1 juli 2017, bovenop de normale indexverhogingen.
Op het vlak van de ondernemingen kan de 1,1 % vrij ingevuld worden mits er een cao wordt afgesloten voor 30 juni 2017 (tenzij er een akkoord is met uitstel tot 30 september 2017). Zonder akkoord worden de lonen verhoogd met 1,1 % op 1 juli 2017. Er is ook een verbetering van de eindejaarspremie met 1,1 % voorzien in ondernemingen waar nog geen recht bestaat op een volledige 13e maand.
Een aantal premies (scheidingspremie, kledijvergoeding en vakantiepremie)worden met 1,1% verhoogd en geïndexeerd op 1 juli 2017 en geïndexeerd op 1 juli 2018
Het aanvullend pensioen wordt verhoogd met 0,1 % waardoor het laatste verschil met bedienden op sectoraal niveau wordt weggewerkt.
Wat vorming en opleiding betreft wordt het individuele opleidingsrecht (2werkdagen per 2 kalenderjaren) behouden. Naast het individueel recht is er ook een groeipad voorzien inzake een collectief recht
- Een collecftief recht op vorming gelijk aan een gemiddelde van 4 dagen per Voltijdse Equivalent per jaar vanaf 2018; - Een zelfde collectief recht gelijk aan een gemiddelde van 5 dagen per VTE per jaar vanaf 2020. De gesprekken omtrent de transformatie van INOM als opleidingsfonds naar een loopbaanfonds worden verder gezet in de komende cao-periode.
De vergoedingen Fonds voor Bestaanszekerheid zullen verhoogd worden met de index en de 1,1 %.
Maximale verlenging van regelingen SWT en landingsbanen.
Bij akkoord van alle partijen kan de cao getekend worden op het paritair comité van 15 mei 2017.