NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Harsco: personeel stemt over nieuw voorstel

Vakbonden en directie van Harsco, onderaannemer dat schroot aanvoert in staalbedrijf Aperam hebben een nieuw voorstel onderhandeld. Dat omvat een financiële tegemoetkoming: een prestatiepremie en een berekening van misgelopen premies.  Vandaag mogen de werknemers bij Harsco stemmen over het voorstel. “De werknemers zijn content dat een voorstel met concrete bedragen op papier staat. Een tweederde meerderheid is vereist om het voorstel goed te keuren, anders is er geen akkoord", aldus Raf Del Cero, secretaris ABVV-Metaal. “Ondanks het voorstel hebben we toch een stakingsaanzegging ingediend.  We hebben nu zeven dagen om een definitieve oplossing te zoeken voor het conflict. Als er tegen volgende week woensdag geen akkoord is waarin beide partijen zich kunnen vinden, wordt er gestaakt."


Vakbonden Bombardier vragen sociaal plan

De wereldwijde besparingsronde van vliegtuig- en treinbouwer Bombardier, met hoofdzetel in Canada, heeft voorlopig geen gevolgen voor de Brugse vestiging. Brugge haalde onlangs een groot order van de NMBS binnen. Brugge mag de nieuwe M7-dubbeldektreinen bouwen. Aan de eerste 445 rijtuigen wordt vanaf eind 2018 gewerkt. Tot dan is er weinig gepland. Eind april eindigt de samenwerking met zusterfirma Crespin in Noord-Frankrijk. Dat betekent dat er in de nabije toekomst nog  werkvolume is voor dertig procent voor de arbeiders. Tegen eind 2018 zal dat echter weer tachtig procent zijn. De vakbonden vragen daarom  een sociaal plan. Ze vragen om uit te kijken naar extra werk vanuit andere Bombardier-sites in Europa.  De directie liet de vakbonden alvast weten dat de besprekingen opgestart worden.







Bombardier: herstructurering treft Brugge niet

Bombardier gaat wereldwijd 7.000 banen schrappen. Bombardier kampt met vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ontwikkeling van de nieuwe C-serie, een vliegtuig dat de concurrentie aan zou moeten gaan met de Boeing 737 en de Airbus A320. De aangekondigde herstructurering zou geen gevolgen hebben voor de vestiging in Brugge. ”In de plannen staat niets per land. De toekomst ziet er bij ons, met het binnenhalen van het NMBS-order voor de bouw van M7-dubbeldeksrijtuigen, rooskleuriger uit dan enkele maanden geleden”, aldus general manager Van Vlierberghe. Al is er wel nog een probleem voor de arbeiders tussen midden 2016 en eind 2017, als de productie voor de NMBS-bestelling op gang komt.

Staalvakbonden en werkgevers betogen tegen Chinese dumping

Enkele duizenden werknemers uit de Europese staalindustrie betoogden gisteren in Brussel om de EU-leiders op te roepen tot snelle maatregelen tegen het dumpen van staal op de Europese markt. Vakbonden als werkgevers eisten imortheffingen voor het dumpingstaal uit China. De handelsbescherming is nog meer noodzakelijk nu China door de vertraging van de groei in eigen land, nog meer staal onder de prijs uitvoert, aldus de Europese staalsector. Er wordt geëist dat Europa binnen de Wereldhandelsorganisatie WTO zou beletten dat China als volwaardige markteconomie erkend zou worden.  “As China  erkend wordt als volwaardige markteconomie  dan zal dat ernstige gevolgen hebben voor de Europese arbeidsmarkt en wereldwijd voor het klimaat en het milieu”, aldus Bart samyn, adjunct Secretaris-generaal  IndustriALL.

Persmededeling IndustriALL

Aperam Genk plat door actie toeleverancier

De werknemers van Harsco hebben gisteren het werk neergelegd. Het gaat om een dertigtal arbeiders die in Aperam werken maar niet op de loonlijst staan van Aperam staan. De actie bij Harsco is vooral gericht tegen de grote werkdruk, het hoge tempo en de onmogelijkheid om inhaalrustdagen op te nemen. In de loop van de dag viel daardoor de productie in Genk stil. Vorige week was er een actie Tube City IMS, een andere onderaannemer van Aperam.


Agoria: Technologische industrie blijft groeien

Volgens Agoria zal de technologische industrie in ons land in 2016 met twee procent groeien.  Marc Lambotte, CEO van Agoria onderstreept dat “de opleving nog fragiel is”. De technologische industrie sloot 2015 af met een bescheiden groei van 0,5 procent. Voor het eerst sinds 2012 verwacht Agoria in 2016 opnieuw jobgroei (+1500 banen). Agoria verwacht ook opnieuw een investeringsgroei (+5%). “De technologiebedrijven gaan dit jaar 2 miljard euro in ons land investeren. Vooral bedrijven uit de voertuigindustrie, materiaaltechnologie en luchtvaart hebben het voorbije jaar geïnvesteerd. In 2016 blijft de voertuigindustrie fors investeren en ook de machinebouwers hebben investeringsplannen.”


Recordhoeveelheid staal voor Aperam Genk

Aperam  Genk brak vorig jaar alle records. De  vestiging in Genk produceerde 675.000 ton roestvast staal, tegenover 606.000 ton in 2014. Aperam boekte in 2015, ondanks de lage staal- en nikkelprijzen, een nettowinst van 152 miljoen euro, 80% meer dan de 84 miljoen in 2014. Daarmee werd een record verbroken dat dateert uit 2007. 


Barco: beter dan verwacht in 2015

Barco deed het in 2015 beter dan verwacht. De omzet steeg in 2015 met 13,3 procent op tot 1,029 miljard euro. De nettowinst daalde echter van 23,9 miljoen euro naar 17,4 miljoen euro. CEO Eric Van Zele is zeer voorzichtig voor wat 2016 betreft. Hij voorspelt dat de omzetgroei 'minder groot' zal zijn. Hij mikt op 5 procent. De 'entertainmentafdeling' - bekend van de digitale cinemaprojectoren - is meer dan ooit het vlaggenschip van Barco, met meer dan de helft van de totale omzet en de hoogste omzetgroei. 

Lees nu de nieuwe M@gMetal

ABVV-Metaal stelt voor ... de eerste editie van 2016 van ons digitaal magazine M@gMetal. Mét onder meer  het verslag van onze Startdag SV 2016!

Onzekerheid bij vijf toeleveranciers Volvo Car Gent

Vijf toeleveranciers aan Volvo Car Gent hebben nog geen toezegging gekregen voor het eerste model dat op het nieuwe productieplatform CMA zal lopen. Omdat ook in Zweden een nieuw productieplatform (voor grotere modellen) gebouwd wordt, zal in 2017 de productie van de V60 en het afgeleide model V60 Cross Country tijdelijk in Gent van de band rollen. Die modellen komen bovenop de bestaande productie. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, bevestigt dat drie van de negen toeleveranciers al de toezegging kregen om stukken voor die XC40 aan te leveren: Brose, Plastal en Johnson Controls Seating. Een vierde toeleverancier, MC Syncro, produceert momenteel voor alle modellen uit Gent en Zweden, maar hun contract is niet model-gebonden. Vijf andere toeleveranciers (Benteler, Faurecia, SAS, Tenneco en Tower) kregen echter nog geen toezegging. Zij hoopten in december uitsluitsel te krijgen. “Het gaat om ruim duizend voltijdse arbeidsplaatsen. Ook deze werknemers zijn Volvo-mensen. Zij leveren de belangrijke onderdelen juist op tijd, en doen dit aan lagere prijzen die bij elk model telkens terug in vraag wordt gesteld, en beter en goedkoper moet worden., aldus Marc Staelens. "Het ergste nu voor de werknemers is de periode van onzekerheid. We hopen dan ook dat er snel duidelijkheid komt over de toewijzing van de contracten.”


Sterke resultaten voor Umicore in 2015

Umicore zag zijn omzet over 2015 met 11 procent toenemen, ondanks de dalende metaalprijzen. De bedrijfswinst met 21 procent. Ook dit jaar mikt men op een “aanzienlijke volumegroei”. Het  optimisme steunt vooral op het vooruitzicht dat Umicore rendement gaat halen uit de investeringen in een grotere productiecapaciteit in de 'groene' sectoren, zoals de recyclageafdeling – met Hoboken als speerpunt. Ook de vergroening van de automobielsector speelt in de kaart van Umicore. Divisies die edelmetalen leveren voor katalysatoren en oplaadbare batterijen doen het ook  steeds beter. De nettowinst bleef op 170 miljoen euro hangen. 


Volvo Trucks schroeft productie in Noord-Amerika terug

Volvo Trucks gaat dit jaar minder zware vrachtwagens bouwen in Noord-Amerika wegens een dalende vraag. Volvo Trucks verwacht dat er dit jaar ruim een kwart miljoen trucks minder verkocht worden in de VS en Canada in de loop van dit jaar. De beslissing voor Noord-Amerika heef geen enkel gevolg voor de productie in Gent.


Nyrstar in dieprode cijfers

Nyrstar kende in 2015 een desastreus verlies van 432 miljoen euro. Daarom zal de zwaar verlieslatende mijnbouwafdeling afgebouwd worden en worden alle prioriteit gelegd bij de rendabele zink- en metaalverwerking. Om 2016 door te komen moet Nyrstar op zoek naar 700 miljoen euro vers kapitaal.


Dana Belgium schrapt in nacht- en weekendploeg

Bij Dana Belgium in Brugge wordt de nachtploeg afgebouwd en de weekendploeg bijna volledig stopgezet. 26 werknemers moeten muteren naar andere shifts.

Staking Betafence afgelopen

Dinsdag werd het werk neergelegd omdat de arbeiders het niet pikten dat de directie dreigde met de sluiting omdat ze niet instemden met het inleveren van loon. De impasse leek dagenlang compleet. “Het kon niet blijven duren en daarom wilden de mensen terug aan de slag. De arbeiders stellen maar één voorwaarde: er wordt niet geraakt aan de arbeidsvoorwaarden. Als de directie dat accepteert dan is het probleem voorbij. We willen het signaal geven dat de werknemers van goede wil zijn”, aldus provinciaal secretaris ABVV, Metaal  John Debrouwere. De directie is tevreden en us bereid om hun eisen bij te stellen.


Arbeiders Betafence staken tegen loonsvermindering

Al jaren is er onrust bij de werknemers over de toekomst van  het bedrijf (nochtans wereldwijde marktleider p het vlak van afsluitingen). In november werden nog 23 arbeiders ontslagen. Drie maanden later wil de directie raken aan de arbeids- en loonvoorwaarden. Voor de werknemers kan dat niet. “De werknemers moeten een euro per uur inleveren, maar ze zouden wel in ruil maaltijdcheques krijgen, wat wettelijk verboden is. Het kan ook niet dat de overgebleven werknemers, dat zijn er nu nog zo'n 230, harder moeten werken voor minder loon”, aldus provinciaal secretaris John Debrouwere,  ABVV Metaal. “De directie heeft duidelijk gesteld dat als de arbeiders de inlevering  weigeren, dan wordt er gedreigd met het afbouwen van de fabriek in Zwevegem en zelfs de sluiting is ter sprake gekomen. Dat is het mes op de keel. Terwijl ze al in geen jaren meer geïnvesteerd hebben in Zwevegem.” De 175 arbeiders hebben het werk neergelegd. De 75 bedienden staken niet mee.

De vakbonden wachten nu op een initiatief van de directie om opnieuw rond de tafel te zitten. Tot dan staken de arbeiders verder. 


Arbeiders CNH Zedelgem staken verder

De arbeiders van de montageafdeling Case New Holland in Zedelgem zijn gisteren niet opnieuw aan het werk gegaan. Dinsdag brak een spontane staking uit bij CNH, omdat de werkdruk in de montageafdeling van maaidorsers te hoog ligt. De hoge werklast wordt afgewisseld met periodes van tijdelijke werkloosheid. Na overleg was het de bedoeling dat de arbeiders weer aan de slag zouden gaan, zij het aan een lager werktempo. Het personeel wed gisterochtend  ingelicht. De arbeiders waren van oordeel dat het resultaat onvoldoende was. Het feit dat de directie de verloren uren niet wilde uitbetalen zorgde ook voor extra frustratie.” Er heerst al een ontvlambaar sfeertje en dit was nog eens olie op het vuur", aldus Henk Deprez, secretaris ABVV Metaal. "Er is de hele dag lang ook geen signaal gekomen van de directie om het tij te doen keren.  Het lijkt zelfs alsof de staking in de kaart speelt van de directie. In al die jaren hebben we dit nog niet meegemaakt. Vermoedelijk zullen ook donderdag de meeste arbeiders niet werken." Donderdag (vandaag) overleggen de drie vakbonden over de situatie. 


Arbeiders CNH (langzaam) terug aan het werk

De arbeiders van CNH in Zedelgem hervatten vandaag het werk, weliswaar in een lager tempo. Gisteren legden ze het werk neer wegens de hoge werkdruk. Na een collectieve werkloosheidsperiode van vijf weken werd op 11 januari de productie opnieuw opgestart.  Vóór de collectieve werkloosheid in november en december werden twaalf landbouwmachines per dag gemaakt.  Op 11 januari ging de productie opnieuw van start en werden aanvankelijk twaalf machines per dag gemaakt. Vorige week werd het productietempo opgedreven naar vijftien landbouwmachines per dag. 

Gisterenavond bereikten vakbonden en directie een akkoord en vandaag gaan de arbeiders weer aan de slag, weliswaar in een lager tempo. Er werd beslist om tijdelijk machines per dag te maken. In de tussentijd zal de leiding van de werkplaats samen met de mensen van de werkvoorbereiding kijken waar de pijnpunten liggen. 


Van Hool investeert 15 miljoen euro in Macedonië

Van Hool gaat de komende vier jaar 15 miljoen euro investeren in de vestiging in Macedonië. Volgens CEO Filip Van Hool is “deze investering nodig om de toekomst van de Van Hool-groep op lange termijn te vrijwaren". Dit jaar wordt een nieuw magazijn gebouwd en wordt de verfspuiterij uitgebreid. Volgend jaar en in 2018 worden de vier productielijnen verdubbeld naar acht, waardoor de productiecapaciteit zal opgetrokken worden naar 900 autocars per jaar in plaats van 500 momenteel. Vierhonderd extra werknemers worden  aangeworven. 

De vakbonden maken zich ongerust over deze investering en hadden liever gehad dat Van Hool in zijn Belgische vestigingen had geïnvesteerd. Anderzijds brengen ook concurrenten als Scania en Mercedes hun productie  overbrengen naar lageloonlanden. "Zonder Macedonië was Koningshooikt wellicht nooit kunnen blijven bestaan", aldus ABVV-Metaal secretaris Hans Vaneerdewegh.

Van Hool benadrukt dat men niet van plan is om de vestiging in Koningshooikt te laten vallen. Vorig jaar werden in Koningshooikt een recordaantal dubbeldekkers (een 250-tal) gebouwd. Van Hool wil ook een betekenisvolle rol blijven spelen op de Europese markt voor het openbaar vervoer, zowel met trambussen als met gestandaardiseerde bussen. Voor dit laatste marktsegment zal Van Hool in Koningshooikt een compleet nieuw voertuig uittekenen. Al zal de productie in Macedonië gebeuren.