NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Goed Nieuws voor Tower

In november vorig jaar kondigde Tower aan dat een potentiële verkoop van de Europese activiteiten werd onderzocht.  In een mededeling aan het personeel schrijft de Voorzitter van Tower Europa, Pär Malmhagen, nu dat “Tower steeds gezegd dat Europa enkel zou verkocht worden indien we een goed bod zouden ontvangen. Omwille van het feit dat Tower erin gelooft dat er op lange termijn meer waarde gecreëerd kan worden door de Europese activiteiten te behouden dan het accepteren van één van de aanbiedingen, heeft Tower beslist om zijn Europese activiteiten te behouden”.  Tower bevestigt wel dat verscheidene kopers een bod hebben gedaan.


Heb jij hem ook al gelezen?

Een nieuwe lente (dat hopen we), een nieuwe M@gMetal. Op 9 mei beginnen de sociale verkiezingen. We gingen met Miranda 'Lady in Red' Ulens - federaal secretaris van het ABVV - op campagnetoer. We laten ook militanten die de afgelopen vier jaar het verschil gemaakt hebben aan het woord. We presenteren u een 'groene' geschiedenis van de wereld door de Klimaatkameraad. Of over hoe een sputterende automotive fabriek - Punch Powertrain - zich omtoverde tot een fabriek van de toekomst. Dit en nog veel meer en met 'Sterke Krachten Vooruit' in deze M@gMetal.

ZF Wind Power (Lommel): staking van onbepaalde duur

Bij ZF Wind Power in Lommel is gisteren om 22 uur een algemene staking begonnen. De vakbonden zijn boos, omdat het overleg rond de loon- en arbeidsvoorwaarden muurvast zit. Het gaat goed met ZF WindPower. In 2012 en 2013 moesten meer dan 100 mensen afvloeien, omdat de bestellingen gehalveerd waren, maar vorig jaar werden opnieuw 100 werknemers in dienst genomen door de opleving van de conjunctuur. "De directie staat niet open voor werkelijk overleg, maar wenst wel bestaande loon-en arbeidsvoorwaarden af te bouwen, bestaande cao's niet toe te passen en hun eigen voorstellen eenzijdig door te drukken", aldus een mededeling van het gemeenschappelijk vakbondsfront bij ZF Wind Power. "Hun weigering om deel te nemen aan een verzoeningsvergadering, was de klap op de vuurpijl. Hiermee heeft de directie alle mogelijkheden om tot een compromis te komen onmogelijk gemaakt." De staking loopt tot er een redelijke dialoog tot stand komt.

Bij de producent van tandwielkasten voor windmolens werken meer dan 850 mensen.


Umicore gaat voor elektrische wagen

Umicore verdrievoudigt tegen 2018 haar capaciteit voor herlaadbare batterijen voor elektrische wagens om te voldoen aan de exploderende vraag. Umicore pompt de komende drie jaar 160 miljoen euro in de divisie herlaadbare batterijen. De groep gaat de fabrieken in Cheonan (Zuid-Korea) en Jiangmen (China) uitbreiden en nieuwe 'greenfields' starten op beide locaties. De nieuwe capaciteit zou beschikbaar moeten zijn in de tweede helft van 2017.

Umicore is een van de belangrijkste leveranciers van kathodematerialen die gebruikt worden in herlaadbare lithium-ionbatterijen. Volgens Umicore zal de NMC-technologie (nikkel-mangaan-kobalt) een belangrijke rol spelen bij het verfijnen van de batterijtechnologie die nodig is om het rijbereik van elektrische voertuigen te vergroten. Over die technologie is Umicore in een geschil verwikkeld met concurrent BASF. Umicore is hierover vrij gerust 'We wachten de procedure bij de International Trade Commission af. In de betrokken patenten wordt met geen woord gerept over kobalt en nikkel, de belangrijkste elementen van onze producten. Dit is een belachelijke zaak en we gaan dit rechtzetten.'


Met sterkte krachten vooruit op 1 mei!

Op 1 mei vieren wij onze feestdag, maar ook onze strijddag. Geen beter moment dan de Dag van de Arbeid, aan de vooravond van onze eigen sociale verkiezingen om erbij stil te staan dat we samen van ver komen, maar ook ver kunnen geraken. Want samen zijn we sterk.

Lees meer...

Drie op vier Vlamingen vindt vakbond noodzakelijk

Vakbonden achterhaald en niet te vertrouwen? Drie op de vier Vlamingen vinden vakbonden noodzakelijk om de sociale rechten te beschermen, blijkt uit onderzoek van de KULeuven. Het politieke verzet van de bonden wordt dan misschien niet gesmaakt binnen de regering, bij het brede kiespubliek blijft het draagvlak voor de vakverenigingen en het stakingsrecht groot. Ja, er klinkt ook kritiek en daar sluiten we zeker de ogen niet voor. Maar dat de Vlaming de vakbond meer dan ooit als een onmisbare waakhond ziet, is wel duidelijk.

Alles wat je wil weten over de vorming van ABVV-Metaal

Een gevormd militant is er twee waard. Goed gevormde militanten zijn een garantie voor een degelijke syndicale werking.

De dagelijkse bedrijfsrealiteit en problemen zijn in onze vormingsprogramma’s steeds het vertrekpunt. Dit is zowel het geval in onze opstapvorming voor ‘startende’ militanten, als in onze expertise- of modulevorming voor ‘gevorderden’.

In het najaar van 2016 ontvangen we graag een tweede lichting nieuwe militanten die dan hun vormingstraject  starten. Ben je een gedreven militant en heb je nog geen vorming gevolgd? Dan zijn onze opstapweken zeker iets voor jou!

Nieuw vanaf het schooljaar 16-17 is de regionale module. Volg een module van een volle week in je eigen regio! Deze opleiding is een ‘Toolbox voor de militant’. Hier gaan we een week lang in op alle zaken waarmee een militant dagdagelijks geconfronteerd wordt. 

Al deze vormingen staan overzichtelijk uitgelegd in onze nieuwe vormingsbrochure. Deze kun je opvragen via je secretaris oftewel via de vormingsdienst (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Snel inschrijven is de boodschap! Vorig schooljaar was elk plaatsje in de modulevorming bezet. Dus wacht niet langer en schrijf je in voor een van onze vormingen. Inschrijven gebeurt steeds via je secretaris!


Productieverlies bij Volvo door acties toeleveranciers

Door prikacties bij de toeleveranciers rolden de voorbije dagen vijftien tot twintig procent minder auto's van de band. In Gent rollen normaal dagelijks ongeveer 1.200 wagens van de band. Eerder liet Volvo Car Gent al weten niet bij de contractbesprekingen betrokken te zijn. Het moederbedrijf n Zweden herhaalt dat het nieuwe CMA-platform de competitiviteit en de toekomst van de productie in de Gentse fabriek verzekert. Ook zegt woordvoerder Stefan Elfström dat 2019 nog veraf is en dat Volvo Cars blijft onderhandelen met bestaande en toekomstige nieuwe toeleveranciers om onderdelen te leveren en assemblagewerk te doen voor de nieuwe reeksen.

Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal herhaalt “dat er veel frustratie en woede is bij de mensen die jarenlang het beste van zichzelf gegeven hebben om Volvo succesvol te maken, vooral ook op het vlak van flexibiliteit. Drie toeleveranciers hebben te kenen gegeven dat ze werken aan alternatieven. Dat zijn Tower, Tenneco en Benteler. Ik vind dat wij dit eerst alle kansen moeten geven. We hebben een verbeterde Cao 90 afgesloten. Dat kan gezien worden als motivatie premie na het slechte nieuws.  Vanaf nu gaan we  stap voor stap te werk. Sommige roepen nu al voor een sociaal plan, terwijl in het slechtste scenario er nog tot het eerste kwartaal van 2017 werk is en er geen afdankingen aangekondigd zijn. Voor ons is het beste sociaal plan: WERK. En dat is onze eerste bekommernis.”


900 jobs bedreigd bij toeleveringsbedrijven: NO RESPECT

Het was gisteren een donkere dag voor de Gentse kanaalzone. Na Tower, Faurecia en Tenneco  grepen ook Benteler en SAS Automotive naast het contract voor de toelevering van onderdelen voor de nieuwe in Gent te bouwen Volvo XC40. Tegen 2019 staan daardoor ongeveer 900 jobs op de helling.

“Bij Benteler en Tower bestaat nog enige hoop en voert de directie verregaande gesprekken over alternatieven. Maar voor de andere bedrijven vrees ik dat het verhaal eindigt in 2019”, aldus Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal. “Ook Tenneco heeft nog vooruitzicht om nieuwe activiteiten binnen te halen. Ze lassen nu stalen platen aan elkaar en zouden dat ook kunnen doen voor klanten buiten de autosector.”  

Voor een groot deel van de activiteiten neemt Volvo geen nieuwe leveranciers maar worden de activiteiten terug zelf gedaan. De metalen onderdelen van Tower zal Volvo zelf assembleren in zijn fabriek in Zweden en ook de wiel- assen en de veringen van Benteler neemt Volvo in eigen beheer (in Gent of in Zweden). Het is niet de eerste keer dat Volvo Gent een uitbestede activiteit weer in eigen handen neemt. In 2014 werd de voormontage van de dakbekleding, die door Johnson Controls werd gedaan, door de autofabriek zelf overgenomen. Toen gebeurde dat met overname van het betrokken personeel bij Johnson Controls. “Toen was het een positief verhaal”, aldus Marc Staelens. “Die werknemers gingen er op vooruit. Nu is het helemaal anders, want Volvo neemt geen werknemers over.”

Op een creatieve manier hebben de werknemers van de toeleveringsbedrijven gisteren actie gevoerd.  Vanuit verschillende bedrijven werden er vrachtwagens gestuurd naar Volvo Car(soms leeg, soms geladen) met zeer duidelijke boodschap “NO RESPECT”.


Ook Benteler verliest contract Volvo

Ook toeleverancier Benteler, waar voor- en achterassen en veerbenen gemaakt worden, verliest het contract voor de nieuwe Volvo XC40. Net als bij SAS zal Volvo de onderdelen zelf gaan produceren. Er is een uitdoofscenario bij Benteler tegen 2019. Bij Benteler werken 220 werknemers.


Ook SAS kreegt “neen” te horen”

Op de ondernemingsraad heeft de directie van SAS (dat dashboard produceert voor Volvo) medegedeeld dat op basis van alle elementen moet concluderen dat Volvo  het contract niet zal verlengen en dat Volvo de productie in de toekomst zelf zal doen (dus ingesourced zal worden).SAS produceert enkel voor Volvo en dat betekent dat in principe tegen 2019 de deuren toe zullen gaan. Bij SAS werken ruim 210 mensen. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, is in een eerste reactie vooral kwaad “omwille van de onrespectvolle wijze waarop Volvo de werknemers van toeleveranciers die mede voor het succes van Volvo hebben gezorgd, behandelt”. 


Ook Tenneco geen toeleverancier meer voor Volvo

Na Faurecia (85 werknemers) en Tower Automotive (280) werd nu ook het contract met leverancier Tenneco (dat  uitlaten maakt voor Volvo)  niet verlengd. Tegen 2019 zou het bedrijf  daardoor moeten sluiten. De 80 arbeiders van Tenneco stuurden vrijdag uit protest een vrachtwagen met een zelfbouwpakket naar de autoconstructeur. Tenneco noch Volvo kan zeggen wie de nieuwe leverancier wordt. De Tenneco-directie heeft beloofd om naar nieuwe markten te zoeken.


Stakingsrecht is een fundamenteel recht

In een gezamenlijk schrijven aan de patroonsfederaties en de voorzitters van de paritaire comités hebben ABVV-Metaal, MWB, ACV-Metea en ACLVB laten weten dat het stakingsrecht een fundamenteel recht is dat erkend is in verschillende internationale verdragen. En dat ze niet zullen aanvaarden dat een sanctioneringssysteem wordt ingevoerd om het stakingsrecht te beperken.

Ze onderstrepen hun gehechtheid aan het sociaal overleg systeem zoals we dat kennen, maar waarschuwt dat vakbonden aansprakelijk willen stellen voor eender welke vorm van acties een ernstige bedreiging van de sociale vrede inhoudt.

Lees hier de volledige verklaring

Ook Tower verliest Volvo contract

Na Faurecia komt nu ook Tower Automotive niet in aanmerking  voor de nieuwe Volvomodellen, die vanaf eind 2017 in Gent worden geproduceerd. Momenteel leveren de bedrijven Faurecia, Tower Automotive, SAS, Tenneco en Benteler onderdelen en diensten voor Volvo. Ze stellen samen zowat duizend mensen tewerk. 

“Het verbaast me vooral dat Volvo ervoor kiest om het werk van Tower voortaan zelf te doen, maar dan in Zweden. Bij elk nieuw model proberen de automerken de citroen bij de leveranciers wat verder uit te persen. Het spijt me vooral voor Tower, dat net op een enorm diversiteitsbeleid heeft ingezet en 45 verschillende nationaliteiten telt en daar van de Stad Gent onlangs nog een speciale vermelding voor kreeg. Ik vrees voor de resterende leveranciers”, zegt ABVV-metaal  Marc Staelens.

Tower Automotive werkt ook voor andere automerken. De directie heeft aangekondigd dat ze het verlies van Volvo wil compenseren via andere contracten. “Wij proberen orders binnen te halen bij andere autoproducenten, zoals Audi Brussel, en kunnen ook leveren aan andere sectoren, zoals de vrachtwagen- of luchtvaartsector. Wij praten niet over een sluitingsscenario, maar over een ontwikkelingsscenario”, aldus Tower directeur Nicolas Porez.


Toekomst Faurecia (leverancier Volvo) onzeker

De toekomst van Faurecia, leverancier Volvo, is  onzeker. Faurecia levert onderdelen (deurpanelen en tunnelconsoles) voor de huidige modellen die bij Volvo in Gent worden geassembleerd, maar is niet geselecteerd voor de nieuwe modellen die vanaf 2017 in de Gentse Volvofabriek worden geproduceerd. Bij Faurecia werken 70 arbeiders en 15 bedienden. Zij vrezen dat hun bedrijf stilaan zal uitdoven. Tussen midden en eind volgend jaar gaat de XC 60 uit productie bij Volvo, midden 2018 volgt de S60 en midden 2019 de V40. Faurecia mag wel deurpanelen voor de nieuwe XC 40 produceren, maar Volvo wil dat die in het veel goedkopere Polen worden gemaakt en vervolgens naar Gent getransporteerd.

"De vraag is of Volvo beter af zal zijn, want nu wordt alles in de buurt geproduceerd en is er een grote flexibiliteit", aldus gewestelijk ABVV-Metaal secretaris Marc Staelens. "Als onderdelen van Polen moeten komen, dan kunnen er al meer belemmeringen zijn. Ik wil toch in deze ook op de verantwoordelijkheid van Volvo wijzen. Zij eisen dat hun toeleveranciers 15 procent goedkoper produceren, met als gevolg dat nu een eerste toeleverancier naar het buitenland trekt.” In april volgen nog gesprekken met de directie.


Punch Powertrain komt voor 1 miljard euro in Chinese handen

Punch Powertrain is voor 1 miljard euro verkocht aan de Chinese groep Yinyi. Eén van de verkopers, de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, krijgt daardoor 240 miljoen extra om te investeren in de Limburgse economie. De hoge prijs heeft te maPunch Powertrain is voor 1 miljard euro verkocht aan de Chinese groep Yinyi. Eén van de verkopers, de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, krijgt daardoor 240 miljoen extra om te investeren in de Limburgse economie. De hoge prijs heeft te maken met de flinke groei die het bedrijf verwacht te maken. Punch Powertrain rekent voor dit jaar op een omzet van 500 miljoen euro. Voor de 600 werknemers van Punch Powertrain verandert er niks. Het hoofdkwartier blijft in Sint-Truiden. Punch Powertrain is gespecialiseerd in CVT (continu variabele transmissies), een segment dat vooral in Azië populair is. Het bedrijf haalt het overgrote deel van zijn omzet bij lokale Chinese autofabrikanten. De eindassemblage gebeurt in het Chinese Nanjing, maar onderzoek en ontwikkeling én de productie van belangrijkste componenten bevinden zich in Sint-Truiden.


Busmaker Van Hool sluit EO Coaching in Bree

Van Hool heeft de intentie zijn fabriek in Bree (EOS) te sluiten. Er sVan Hool heeft de intentie zijn fabriek in Bree (EOS) te sluiten. Er staan 161 banen op de helling. EOS Coach Manufacturing Company was de voorbije drie jaar verlieslatend, aldus de Van Hool. Voor de tweede jaarhelft zijn er geen werkopdrachten meer in het orderboek. De vakbonden reageren verrast op de sluiting. Ze hadden een herstructurering verwacht, maar geen sluiting. Van Hool gaat bekijken of werknemers uit Bree naar Koningshooikt kunnen muteren. 


Betafence neemt Britse Henco over

Betafence, het voormalige Bekaert Fencing, neemt het Britse Hesco over, dat gespecialiseerd is in snel ontvouwbare barrières voor de bescherming van militairen. Hesco telt 150 werknemers. 


Werknemers Audi krijgen premie van € 3.439 bruto

De Audi-werknemers in Vorst krijgen dit jaar een bonus van 3.439 euro bruto. Het gaat zowel om een deelname in de winst als om een resultaatsgebonden premie. De bonus ligt wel een kleine 4% lager dan in 2014. Audi heeft opnieuw een sterk jaar achter de rug. Zowel de verkoop (1,8 miljoen wagens) als de omzet (58,4 miljard euro) bereikten een recordniveau.  Audi maakt van 2016 het jaar van de elektrische wagens en de digitalisering. De fabriek van Audi in Brussel speelt daarbij een cruciale rol. In Brussel moet vanaf 2018 de nieuwe elektrische SUV 'e-tron quattro' van de band rollen.