NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Vandewiele neemt grote concurrent over

De West-Vlaamse weefmachine­bouwer Vandewiele neemt zijn Italiaanse sectorgenoot Savio over. Het is de grootste overname ooit voor Vandewiele. Savio realiseerde in 2019 een omzet van 270 miljoen euro. Dat jaar was Vandewiele goed voor 370 miljoen inkomsten. Charles Beauduin, de eigenaar en CEO van Vandewiele, gaat voor 2021 uit van een omzet van 700 à 800 miljoen euro voor Vandewiele en Savio samen.

140 werknemers verliezen job bij Continental Automotive

Van de 460 personeelsleden van Continental Automotive in Mechelen kregen er 140 van de directie te horen dat ze vanaf juli hun job zullen verliezen. Continental Automotive produceert hoogtechnologische elektronische remsystemen en wielsensoren voor personenwagens. De belangrijkste reden voor de herstructurering is de dalende autoverkoop. In augustus kondigde Continental Automotive de plannen al aan. Toen werd er echter nog gehoopt om zo veel mogelijk jobs te redden. De eerste werknemers worden ontslagen op 1 juli. De laatste getroffen personeelsleden verliezen hun job in november 2022. Continental Automotive werd in 2015 door patroonsfederatie Agoria nog uitgeroepen tot Factory of the Future.

Anderhalf jaar productiezekerheid voor Bombardier Brugge

De bestelling van 200 extra M7-dubbeldekrijtuigen door NMBS betekent anderhalf tot twee jaar extra productiezekerheid voor de zowat 500 werknemers van Bombardier Brugge.

Volgens de directie zit de vestiging in Brugge terug in een positieve flow. In mei 2017 werd een herstructurering aangekondigd, waarbij uiteindelijk zowat 120 van de toen 450 banen zouden sneuvelen. Een groot deel van de activiteiten werd stopgezet en de site zou voortaan worden geleid vanuit Frankrijk (Crespin). Vandaag evolueert men terug meer in de richting van een autonome site, o.a. de schilderafdeling keerde terug. Er gebeurden ook meer dan 100 aanwervingen. Op dit moment werken er in Brugge ongeveer 500 mensen.

Eindejaarspremie in coronatijd

Telt tijdelijke werkloosheid mee voor mijn eindejaarspremie?

Veel werknemers waren de voorbije maanden (langdurig) tijdelijk werkloos. De vraag rijst dan wat de impact daarvan is op het bedrag van de eindejaarspremie. ABVV-Metaal maakte een overzicht voor al zijn sectoren! Let op: op bedrijfsniveau kunnen andere afspraken gelden.

Het ABVV zorgt voor extraatje van RVA

Op aandringen van het ABVV besliste de regering om een extra premie toe te kennen aan werknemers die lange tijd tijdelijk werkloos waren omwille van corona. Op die manier krijgen 350.000 mensen een klein duwtje in de rug na een moeilijke periode. De voorwaarden lees je hier.

Arbeiders Dana Belgium staken

Bij Dana Belgium in Brugge is dinsdag een spontane staking uitgebroken. De arbeiders nemen het niet dat de directie achter hun rug onderhandelingen voerde met de bedienden. De vakbonden waren in onderhandeling inzake een consumptiecheque voor iedere arbeider omwille van d ezware inspanningen die geleverd werden tijdens de corona-crisis.. Vakbonden en directie kwamen hierover niet tot een akkoord. Maandag ging er een verzoeningsvergadering door, maar daar werd geen akkoord bereikt. Op hetzelfde moment voerde de directie  onderhandelingen met de bedienden om deze te laten aansluiten op de CAO die sedert 2011 voor de arbeiders geldt. Er werden toen maandenlange onderhandelingen gevoerd die resulteerden in een premie van 600 euro in ruil voor een aanpassing in de uurroosters en het invoeren van vaste pauzes. De bedienden weigerden toen om zich hierbij aan te sluiten. Nu doen ze dat wel. Ze krijgen de premie van 600+ euro, maar zonder de vaste pauzes die voor de arbeiders gelden. De arbeidersvakbonden hebben een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ingediend.

Honderdzestig banen bedreigd bij Bekaert

Staaldraadproducent Bekaert voert een herstructurering door. Daardoor zijn in België - in twee West-Vlaamse vestigingen - volgend jaar 160 banen bedreigd. Dat heeft het bedrijf vrijdag aangekondigd.

Het zwaarst getroffen is Bekaert Ingelmunster waar 95 jobs op de helling staan. Ingelmunster zal enkel nog functioneren als kenniscentrum. De overige banen verdwijnen in Zwevegem. Hier gaat om bediende en kaderfuncties

De intentie tot herstructurering werd deze morgen aangekondigd op de Belgische en de Europese ondernemingsraad van Bekaert. Volgens Bekaert is de corona-crisis de oorzaak “aanzienlijke blijvende effecten zal hebben op economieën en vraagpatronen”.

Bij Bekaert Zwevegem zijn er wel 50 vacatures. Er zal bekeken worden of de mensen van Ingelmunster in aanmerking, aldus Bekaert.

750 banen weg bij VDL-Nedcar

Bij Nedcar in het Nederlandse Born, waar ook veel Belgen werken, moeten 750 werknemers het bedrijf verlaten. De reden is dat er volgend jaar minder auto’s van de band zullen rollen. De directie zegt dat ze ongeveer 600 uitzendkrachten niet meer nodig zullen hebben. Ook 150 mensen in vaste dienst dreigen hun job te verliezen. 

ArcelorMittal zet Industeel in de etalage

ArcelorMittal bekijkt de opties van zijn filiaal Industeel, gespecialiseerd in hoogwaardig staal. Industeel telt 2.300 werknemers in zijn Franse vestigingen en in Charleroi. In Charleroi werken ongeveer 1.000 mensen.

Audi Brussels grijpt naast productie elektrisch topmodel

Audi Brussels krijgt voorlopig geen derde model. Audi Vorst had zich in augustus kandidaat gesteld om vanaf 2024 het nieuwe elektrische paradepaardje van Volkswagen te produceren. Het was vanaf het begin duidelijk dat dit niet evident zou worden. De Duitse vakbonden waren al misnoegd omdat de eerste elektrische Audi, de suv e-ton, niet in Duitsland, maar in België werd geproduceerd.

Volvo Trucks bouwt batterijen voor heel Europa in Gent

Volvo Trucks maakt voor zijn vrachtwagens de sprong naar elektrische aandrijving. Volvo gaat batterijen assembleren voor de elektrische modellen van alle Europese vestigingen. Dat productieproces vraagt expertise en een grote financiële investering, al is het nog niet duidelijk om welk bedrag het gaat. Ook de tewerkstelling die ermee gepaard gaat, is nog onbekend. En dat zal gebeuren in de vestiging in Gent voor álle Europese vrachtwagenfabrieken van Volvo.

Begin dit jaar opende de Gentse fabriek van Volvo Cars ook een batterijfabriek voor elektrische personenvoertuigen

Lagere resultaten voor Volvo Trucks

De Zweedse truck- en bussenfabrikant Volvo Group, met een grote vrachtwagenfabriek in Gent, had in het derde kwartaal fors lagere resultaten dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt volgens Volvo doordat er vanwege de coronacrisis weinig orders werden geplaatst in het kwartaal ervoor.

Het bedrijf sloot de afgelopen periode af met een winst van 7,2 miljard Zweedse kroon (690 miljoen euro), 34 procent minder op jaarbasis. De omzet daalde met 22 procent naar 76,9 miljard kroon.

Het aantal orders steeg afgelopen kwartaal wel weer met 61 procent ten opzichte van het zwakke tweede kwartaal. Volgens Volvo was tegen het eind van het kwartaal de transportactiviteit in de meeste markten weer op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar geleden.

4.600 jobs op de helling bij Nedcar door vertrek BMW

Al sinds midden 2014 bouwt VDL Nedcar Mini’s voor BMW. In 2017 kwam daar ook de BMW X1 bij. Vorig jaar rolden bijna 175.000 BMW’s en Mini’s van de band in Born. Vanaf 2023 trekt BMW deze productie weg bij VDL Nedcar in het Nederlandse Born. In de fabriek, vlak bij de Belgische grens, werken bijna 5.000 mensen. In juni had BMW al laten weten dat de productie van de X1 zou verhuizen naar de eigen Duitse fabrieken.

Door de lagere vraag omwille van de Corona-crisis kampen de meeste autobouwers met overcapaciteit en wordt uitbestede productie opnieuw naar de eigen fabrieken gehaald. Bij VDL Nedcar daalde de omzet in de eerste jaarhelft met 44 procent.

Het Nederlands bedrijf zal nu de komende jaren naar andere opdrachtgevers in de auto-­industrie zoeken in de hoop zo veel mogelijk werkgelegenheid te behouden.

Aleris overgenomen door Alvance

Aleris, de aluminium­walserij in Duffel is overgenomen door Alvance, een onderdeel van de groep GFG Alliance van de Brits-Indiase zakenman Sanjeev Gupta. Bij Aleris werken zo'n 1.000 mensen.

De groep GFG Alliance kocht eerder al een aluminiumsmelterij in Duinkerke. Het bedrijf zegt dat de twee vestigingen kunnen profiteren van onderlinge ­synergie. Het in Duinkerke gesmolten metaal kan in Duffel gewalst worden.

De Duffelse fabriek zal ook een rol spelen in de recyclage van afval- of schrootproducten. Duffel recycleert al een groot deel van zijn ­eigen schroot, en zal dat nog uitbreiden in samenwerking met klanten en bedrijven uit de groep.

Moederbedrijf GFG Alliance kocht vorig jaar al de Luikse staalfabriek van ArcelorMittal.

Hans Van Eerdewegh, secretaris ABVV Metaal is er niet gerust in. “De vele verhalen over de topman en zijn bedrijf stellen ons niet ­gerust. Al is he natuurlijk positief nieuws voor de 1.000 werknemers. De toekomst van Duffel had er weinig rooskleurig uitgezien, als de fabriek op eigen ­benen verder had gemoeten.” Veel meer informatie dan een persbericht over de overname hebben de vakbonden nog niet gekregen.

Eerste elektrische Volvo rolt van de band in Gent

Bij Volvo Car in Gent is de eerste volledig elektrische wagen van de band gerold. In totaal wil Volvo Car dit jaar iets meer dan 6.000 elektrische XC40's produceren. Die zijn intussen al allemaal verkocht.

Umicore verplaatst kobaltactiviteiten naar Finland: 165 jobs minder in Olen

Umicore verplaatst haar kobaltactiviteiten deels naar Finland en daardoor verdwijnen er op de site in Olen 165 banen tegen midden 2023. Umicore kocht vorig jaar in Finland de Kokkola-raffinaderij. "Deze ultramoderne raffinaderij is een van de grootste kobaltraffinaderijen ter wereld en laat de businessunit toe om op grotere schaal te produceren", aldus de directie. Volgens Umicore zal de reorganisatie niet gepaard gaan met naakte ontslagen, maar de vakbonden zien nog vraagtekens. "We willen ook iedereen die niet via pensioen uitstroomt, begeleiden naar een functie op een andere unit." Bij de vakbonden kwam het nieuws van de reorganisatie als een verrassing. "Dit heeft niets te maken met corona of het slechter draaien van het bedrijf, dit is eigenlijk gewoon een economische beslissing die zij genomen hebben omdat er ginds die nieuwe raffinaderij ligt. We gaan nu in de ondernemingsraad ons werk doen en proberen aan te tonen dat het misschien beter is dat de afdeling in België blijft. Nadien zullen we rond de tafel zitten om te onderhandelen. Het is heel makkelijk om te praten over natuurlijke afvloeiing, maar je moet die mensen ook kunnen blijven motiveren. En als mensen op een andere plek moeten gaan staan, moeten de nodige modaliteiten worden afgesproken. Wie krijgt voorrang op wie? Het zal niet zo simpel zijn als ze nu laten uitschijnen, zegt ABVV-Metaal secretaris Hans Vaneenderwegh.

ABVV-Metaal vraagt oplossingen voor zwaar getroffen Van Hool

Busbouwer Van Hool in Koningshooikt is zwaar getroffen door de coronacrisis. De markt voor touringcars is – net zoals het toerisme zelf – volledig ingestort. In de busafdeling zijn 1.000 van 1.800 werknemers al sinds maart 2020 ononderbroken tijdelijk werkloos. En de situatie verslechtert nog. Net vóór de coronauitbraak werden twee bussen per dag geproduceerd, vandaag zijn dat er slechts drie per week. De komende maanden wordt uitgegaan van een verdere productiedaling tot één voertuig per week.

Lees meer...

Tijdelijke werkloosheid corona gelijkgesteld voor vakantiegeld

Vakbonden en werkgevers bereikten gisteren 14 september een akkoord over de opbouw van vakantierechten bij tijdelijke werkloosheid. Volgens het akkoord zullen periodes van tijdelijke werkloosheid nog tot het einde van het jaar volledig worden gelijkgesteld voor het vakantiegeld van volgend jaar. Aan de regering wordt gevraagd om ondernemingen in financiële moeilijkheden daarbij te ondersteunen. De regering moet het akkoord echter wel nog uitvoeren. Overleg met de bevoegde minister is daarover vandag 15 september gepland.