NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Eerste sectorale ontwerpakkoorden met in PC 111 groeipad naar 14 euro #FF14

Eerste akkoorden bij metaalbouw, non-ferro en edele metalen. Onze onderhandelaars hebben deze week ontwerpakkoorden afgesloten in de non-ferro (PC 105), in de edele metalen (PsC 149.03) ,  koetswerk (PC 149.02) en de grootste sector PC111. We hebben altijd gezegd dat meer koopkracht voor ons essentieel is. Binnen de (strikte) wettelijke grenzen hebben we de mogelijkheden op dat vlak dan ook maximaal benut. Ook inzake werkbaar werk, mobiliteit en opleiding werden concrete verbeteringen overeengekomen. De regelingen inzake SWT en tijdskrediet zijn maximaal verlengd. Ook belangrijke vernieuwingen werden gerealiseerd (bv. terugbetaling van kinderopvang in de sector van het koetswerk en PC 111). Belangrijk is dat we in het PC 111 een groeipad hebben gerealiseerd om tot een minimumloon van 14 euro te komen. #FF14 Door constructief en creatief sociaal overleg hebben we dus afspraken kunnen maken die zowel goed zijn voor onze werknemers als voor de ondernemingen in deze sectoren.
We zijn er bijna (maar nog niet helemaal). In alle andere sectoren – garages, elektriciens, … - zijn de onderhandelingen ver gevorderd. Maar we zijn er nog niet. Op diverse domeinen moeten nog belangrijke knopen worden doorgehakt. Maar ook hier: koopkracht en werkbaar werk zijn essentieel. Een goed akkoord moet dan ook aan deze bekommernissen tegemoetkomen. Check regelmatig onze website en onze Facebook-pagina voor de laatste updates.

Metallo overgenomen door Duitse Aurubis

Het Duitse koperbedrijf Aurubis neemt Metallo Group, met belangrijkste vestiging in Beerse, over. Metallo in Beerse, het voormalige Metallo-Chimique, recycleert onder andere koper, lood, nikkel en zink uit materialen van containerparken, metaalverwerkers en autoshredders. Het bedrijf heeft als ambitie de recyclagecirkel rond te maken door nieuwe grondstoffen te ontwikkelen uit afval.

De Metallo Group, dat 530 werknemers van wie 440 in België heeft, realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 1 miljard euro. Beerse is goed voor 70 procent van de verwerkte volumes. Het voormalige Belgische familiebedrijf is de grootste producent ter wereld van gerecycleerd tin. Bekende eindgebruikers zijn HP en Apple, dat het tin gebruikt in zijn iPhones.

De Duitsers betalen voor de overname 380 miljoen euro. Aurubis nam twaalf jaar geleden ook de koperverwerker Cumerio over, met een fabriek in Olen.

De overname moet nog de goedkeuring krijgen van de Europese concurrentietoezichthouders. Die komt er wellicht eind dit jaar. Aurubis verwacht geen bezwaren.

Ook in de Non-Ferro werd een ontwerpakkoord afgesloten

In de sector Non-Ferro (PC 105) werd op woensdag 22 mei een protocolakkoord overeengekomen tussen werkgevers en vakbonden. Er werden concrete verbeteringen bekomen inzake koopkracht, sectoraal bonussysteem en werkbaar werk, met bijkomend aandacht voor vorming, loopbaanverlet en klein verlet. De bestaande cao’s SWT en tijdskrediet werden eerder in het paritair comité al verlengd tot 30/6/19, en worden nu maximaal verlengd tot einde 2020 (en SWT zelfs tot 30/6/21). De aanvullende vergoedingen bestaanszekerheid worden opgetrokken, evenals de verplaatsingen woon-werkverkeer (inclusief de fietsvergoeding). Georges De Batselier, Voorzitter ABVV Metaal, is positief over het verloop en het resultaat van de onderhandeling. “Iedereen rond de tafel was er van overtuigd dat het belangrijk is om snel tot een sectoraal kader met inhoud te komen.”  

Pamflet ontwerpakkoord NLPamflet ontwerpakkoord NL

Pamfletontwerakkoord FR

Het allereerste ontwerpakkoord 2019-20 in de metaalsector is een feit!

In de sector Edele Metalen (PsC 149.03) werd op woensdag 22 mei een protocolakkoord overeengekomen tussen werkgevers en vakbonden. Er werden concrete verbeteringen bekomen inzake koopkracht en werkbaar werk, met onder meer de invoering van zachte landingsbanen. Tevens werden vernieuwde cao’s SWT en tijdskrediet ondertekend en werden de aanvullende vergoedingen vanuit het Fonds voor Bestaanszekerheid opgetrokken. Ortwin Magnus – ondervoorzitter van ABVV Metaal – blikt tevreden terug: “We hebben onze mogelijkheden, zoals opgelegd door het interprofessionele en wettelijke kader, op een creatieve en constructieve manier ingevuld. Tegelijkertijd hebben we ook rekening gehouden met de specificiteit van deze sector.”  

MIVB bestelt 30 extra trams bij Bombardier

De MIVB bestelt voor 67 miljoen euro 30 extra nieuwe trams bij de Canadese constructeur Bombardier. De Brusselse vervoermaatschappij kocht vorig jaar al 60 dezelfde trams. De eerste trams wordenechter niet inBrugge gebouwd, maar wel in Wenen.

Volvo assembleert batterijen voor elektrische wagens in Gent

Volvo gaat batterijen voor elektrische wagens assembleren in Gent. Volvo wil dat tegen 2025 de helft van zijn verkochte wagens elektrisch rijdt. Gent zal een sleutelrol spelen in die ambitie.  De batterijassemblagelijn moet klaar zijn tegen het einde van dit jaar. Om die ambitie waar te maken werd een lange termijnovereenkomst gesloten met de Aziatische batterijproducenten CATL en LG Chem. 

Ontdek de nieuwe MagMetal

Welkom bij MagMetal. We zijn trots dat we je het nieuwe e-magazine van ABVV-Metaal kunnen presenteren.

MagMetal houdt je op de hoogte van de zaken waarmee we bezig zijn, wie we zijn, wat we doen, wat we belangrijk vinden.


Dit e-zine is onze identiteitskaart in de vorm van een interactief elektronisch magazine.

 

 

 Blijf op de hoogte van onze MagMetal

Vul onderstaand je gegevens in en wij houden je op de hoogte als er een nieuwe M@gMetal verschijnt.

Europa zet in op batterijproductie

Frankrijk en Duitsland willen 1,2 miljard euro uittrekken voor een samenwerking rond de productie van batterijen. Europa wil zo de achterstand op China en de VS wegwerken.

In Stuttgart vond de European Battery Show plaats. De batterijproducenten willen autobouwers er op wijzen dat ze de wereldwijde wedloop naar elektrische wagens niet mogen missen. Op dit moment produceert China 55% van de wereldwijde capaciteit, terwijl Europa een marktaandeel van 3% heeft.

Frankrijk en Duitsland hebben een investeringsplan uitgewerkt om 35 bedrijven samen te laten werken voor de productie van batterijen. Na een proefproject zouden er twee nieuwe batterijfabrieken gebouwd worden, elk goed voor 1.500 banen. Voor dit project willen ze 1,2 miljard euro staatssteun vrijmaken.

Onze metaalbedrijven in de krant

Galloo zet in op de ontmanteling van elektrische voertuigen. Het West-Vlaamse metaalrecuperatiebedrijf lanceert het allereerste erkende centrum in België om batterijen uit elektrische en hybride voertuigen (HEV) te halen. De inhuldiging gebeurde door Febelauto, de instantie die afgedankte voertuigen beheerd. Werken aan HEV-voertuigen vergt strenge veiligheidsvoorschriften en investeringen in opleiding. In onze auto-sectoren zetten wij daar al een hele tijd sterk op in, onder meer via ons opleidingscentrum Educam.

Carglass maakt van Bilzen haar logistieke centrum. Belron – het moederbedrijf van carrosseriebedrijf Carglass – huldigt in Bilzen een nieuw logistiek centrum in. Het gigantische magazijn (300.000 autoruiten liggen tot 12 meter hoog gestapeld) vervangt de oude gebouwen in Genk en Hasselt. Vanuit Bilzen worden de ruiten geëxporteerd naar Carglass-sites in gans Europa.

Umicore boekt minder winst. De materialengroep ziet haar winst afnemen als gevolg van een dalende vraag naar herlaadbare batterijen. Oorzaak? De vraag naar elektrische voertuigen in China daalt. Niet omdat ze er niet meer geloven in elektrische auto’s, maar wel omdat de overheidssubsidies sterk afnemen. Umicore ondervindt ook concurrentie van grondstofontginners die de regels niet volgen (kinderarbeid in Afrikaanse mijnen en milieuvervuiling). Door de dalende vraag en het huidige overaanbod zijn alle prijzen van batterij-grondstoffen in vrije val.  

Daf Trucks investeert massaal in Westerlo. Terwijl de vrachtwagenproducent vorige maand nog 150 interim-jobs schrapte, lezen we nu dat er voor 200 miljoen euro geïnvesteerd wordt. Er komen onder meer hoogtechnologische robots en laspistolen. De investeringen bieden werkzekerheid voor twintig jaar. Maar de robotisering kan er ook voor zorgen dat het werk in minder shifts gedaan wordt (waardoor de nacht- en weekendploegen dreigen te verdwijnen).

‘War for talent’ woedt nog steeds op Sadef. Voestalpine Sadef is nog altijd hard op zoek naar technische profielen. Vorige maand organiseerde het bedrijf voor de tweede keer haar opvallende job-actie: sollicitanten worden opgepikt door een privéchauffeur en krijgen een luxe-ontbijt aangeboden. Vorig jaar schreven we nog een uitgebreid dossier over de ‘war for talent’ in de metaalsector.

Stil protest bij Bekaert-fabriek in Moen. Op 28 maart kondigde Bekaert een herstructurering aan. 281 jobs dreigen te verdwijnen. De site in Moen – waar 70 mensen werken – sluit volledig en verkast naar Tsjechië. Ondertussen wordt hard gewerkt aan een sociaal plan. Uit protest tegen de sluiting – en om de druk op een snel en goed akkoord op te voeren – hebben werknemers aan de ingang van het bedrijf te Moen een begraafplaats gemaakt, met houten kruisjes en een grafzerk.    

Sectorale onderhandelingen op kruissnelheid!

In de metaal- en machinebouw (PC 111) vond op 8 mei de tweede onderhandelingsronde plaats. Tijdens dit overleg – dat een ganse dag duurde – werden de contouren waarbinnen onderhandeld kan worden een heel stuk duidelijker. Over enkele thema’s werd al overeenstemming bereikt, maar er zijn nog heel wat belangrijke thema’s waar een akkoord nog niet voor meteen is. Op 15 mei staat de derde ronde gepland.
In de andere metaalsectoren (non-ferro, garages, carrosserie, …) zijn de tweede rondes ook bijna overal achter de rug. In deze sectoren werd al behoorlijk wat vooruitgang geboekt. Op diverse domeinen werden concrete verbeteringen afgedwongen. Maar ook hier is – wat bepaalde onderwerpen betreft – het water tussen vakbonden en werkgevers nog diep.  
Algemene conclusie: er werden al heel wat stappen gezet, maar het einde van de rit is nog niet onmiddellijk in zicht.

Sefoplus: pensioenfonds voor 125.000 arbeiders

De sociale partners van de sectoren garages, metaalhandel, koetswerk, metaalrecuperatie en edele metalen hebben het pensioenfonds Sefoplus opgericht, het eerste multisectoraal fonds in België. Het pensioenfonds vervangt de groepsverzekering. De verzekeraar was niet meer bereid het minimumrendement van 1,75% te garanderen voor het aanvullend pensioen. Als de verzekeraar dat minimumrendement niet haalt, moet de werkgever bijpassen.

Bekaert beter eerste kwartaal dan verwacht

Tijdens het eerste kwartaal steeg de omzet met 4 procent. Dat is meer dan verwacht. De afdeling rubberversterking - staalkoord voor autobanden, hieldraad, slangendraad en transportversterking – groeide het meest (+9%). De staalkoordverkoop groeide vooral fors in China.

Helft minder winst voor Aperam

Inoxproducent Aperam heeft een minder goed kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 5,2% tegenover het vierde kwartaal, maar de nettowinst halveerde in vergelijking met zelfde kwartaal.

Kerkhof als protest tegen sluiting Bekaert-vestiging Dramix

Aan de fabriek van Dramix, de Bekaert-vestiging in Moen die moet sluiten omwille van een herstructurering is een symbolisch kerkhof gecreëerd. In een strook gras voor het bedrijf maakten ze een begraafplaats met houten kruisjes en zelfs een grafzerk. Op elk kruisje staat de naam van een werknemer, met onder meer het jaar waarin hij of zij in dienst is gekomen.

Bekaert kondigde in maart een herstructurering aan die 281 zou kosten. De afdeling Dramix moet volledig sluiten (70 jobs).

Begin april zaten vakbonden en directie een eerste keer rond de tafel. Sindsdien vonden vier overlegmomenten plaats. Op 14 en 21 mei gaan de onderhandelingen verder. "Bekaert heel wat informatie gegeven over de herstructurering en over de toekomst van het bedrijf in België", aldus Steven Van Eeckhoutte, provinciaal secretaris voor ABVV-Metaal West-Vlaanderen. "Momenteel analyserende deze gegevens met de bedoeling om alternatieven op tafel te leggen en zoveel mogelijk jobs te redden."

Loonindexering op 1 mei bij non-ferro

Op1 mei 2019 worden de lonen in de sector van de non-ferrometalen (PC 105) geïndexeerd met 2,07 %. De nieuwe minimumuurlonen vind je snel terug op onze website. 

Sectoroverleg gaat door

In PC 111 zijn de eisenbundels neergelegd. In onze grootste sector – die van de metaal- en machinebouw – werd afgelopen dinsdag de eisenbundel van de vakbonden officieel overhandigd aan werkgeversfederatie Agoria. Net als in onze andere sectoren, staan ook hier koopkracht en werkbaar werk centraal. Op 6 mei vindt de eerste echte onderhandelingsronde plaats.
Eerste ronde is achter de rug in de aanverwante sectoren. 
In alle andere metaalsectoren (garages, elektriciens, …) zijn de eerste onderhandelingsvergaderingen net voorbij. Traditioneel werden er nog geen belangrijke knopen doorgehakt. Er werden vooral veel vragen gesteld, technische verduidelijkingen gevraagd en pittige discussies gevoerd. We houden je verder op de hoogte!

150 interimjobs weg bij DAF

Vrachtwagenbouwer DAF Trucks schrapt 150 jobs in Westerlo. Alle interimjobs verdwijnen. Ook in Eindhoven verdwijnen 200 interimjobs. Door een daling in bestellingen schroeft DAF de productie van CF- en XF-trucks terug van 240 naar 225 voertuigen per dag. 2018 was een recordjaar voor DAF, met een historisch hoog marktaandeel van 16,6 procent in het zware segment op Europees niveau. In België werd DAF met een marktaandeel van 22,1 procent de grootste. In Westerlo werken ongeveer 2.700 mensen. Er worden wielassen en cabines gebouwd.

Nyrstar gered - Trafigura neemt over

Zinksmelterij Nyrstar, de tweede grootste ter wereld, is gered. Hoofdaandeelhouder Trafigura heeft quasi de volledige controle genomen over het noodlijdende bedrijf. Tot grote ­opluchting van de 550 medewerkers op de sites van Balen en Pelt. Trafigura zorgt voor een “overbruggings­financieringsfaciliteit” van 250 miljoen dollar en richt een nieuwe Britse vennootschap op, NewCo, waarin het 98 procent van de aandelen in handen krijgt. Voor de kleine aandeelhouders blijft er zo goed als niets over. Volgens Hans Vaneerdewegh, secretaris ABVV-Metaal, Trafigura te kennen gegeven te zullen investeren in Balen. “Het is goed nieuws voor de werknemers dat een grote schuldenlast van de schouders van de groep valt.Wij zeggen al langer dat de schuldenlast van de groep een goed draaiende fabriek naar beneden haalt, dus dit is een goede beslissing.”

De kogel is echter nog niet definitief door de kerk. De regeling voorziet dat de huidige obligatiehouders, bij wie Nyrstar voor 955 miljoen euro in het krijt staat, dik veertig procent van die schulden kwijtschelden. Driekwart van hen moet daarmee instemmen.

Batterijentekort: Audi Brussel verlaagt productieprognoses

batterijonderdelen verloopt niet zoals het hoort. In de fabriek rollen dit jaar 45.242 elektrische auto's van de band. 10.000 minder dan gepland.

Er zijn problemen met LG, dat de batterijcellen aanlevert. LG zou zijn machtspositie in de sector volop aan het uitspelen zijn en wil een prijsverhoging forceren.

Sectorale onderhandelingen in aanverwante sectoren van start

Deze week starten in de aanverwante sectoren de onderhandelingen over een sectoraal akkoord 2019-2020. De onderhandelingen vangen aan met de voorstelling en overhandiging van onze eisenbundels aan de werkgeversorganisaties. Dit gebeurt traditioneel op een vergadering van het paritair comité of subcomité. Daarna volgen een aantal onderhandelingsrondes tussen vakbonden en werkgeversorganisaties. Gezien de politieke en socio-economische situatie belooft het niet gemakkelijk te worden. De hoop is om toch nog tegen de zomer een akkoord te kunnen bereiken.

Lees meer...