NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Audi en Volvo Trucks produceren weer

Audi Vorst en Volvo Trucks hebben de productie hernomen. Beide constructeurs moesten vorige week de productie stilleggen door een tekort aan computerchips. De onzekerheid blijft ondertussen groot. De verwachting is dat de aanvoer van chips heel de eerste helft van het jaar verstoord is.

Shanghai Automotive Industry zou bij Nedcar willen bouwen

Het Chinese autoconcern Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) heeft belangstelling voor autoproductie bij VDL Nedcar. Voorwaarde is wel dat het exportmerk MG veel succes boekt op de Europese markt.

Tijd voor echte waardering (IPA-dag 25 februari)

Om de twee jaar onderhandelen vakbonden en werkgevers over een interprofessioneel akkoord (IPA). Deze onderhandelingen leggen vast hoeveel de lonen de komende twee jaren mogen stijgen. Deze onderhandelingen gaan ook nog over de verhoging van minimumlonen, mobiliteit, kansen op werk voor jongeren, SWT, landingsbanen … Deze onderhandelingen zijn gestart in december, maar gaan niet vooruit! Waarom?

De werkgevers willen maximaal 0,4% bruto loonopslag toekennen. Een slag in het gezicht voor al wie werkt. Het wordt tijd dat de werknemers echte waardering krijgen! 
Lees hier het standpunt van de metaalvakbonden in gemeenschappelijk vakbondsfront. 

Ook Volvo Trucks sluit omwille van tekort aan chips

Er is een groot tekort aan halfgeleiders in de automobielsector. De chipproductie zit geconcentreerd bij een drietal producenten die de vraag niet meer kunnen volgen. Net als Audi Brussel ligt de productie nu ook stil bij vrachtwagenproducent Volvo Trucks. Volvo Trucks hoop volgende week terug te kunnen opstarten. DAF Trucks en autobusbouwer Van Hool in ondervinden voorlopig geen problemen door het tekort aan halfgeleiders.

Tekort aan chips bij Audi Brussels en Volvo Car Gent

Volgende week worden bij Audi Brussels geen auto's geproduceerd. De oorzaak is een nijpend tekort aan microchips. Moderne hoogtechnologische auto's hebben in zowat honderd onderdelen chips en het gebrek aan onderdelen maakt het onmogelijk om een voertuig af te werken. De week daarop zullen opnieuw voldoende chips voorradig zijn, zodat de productie kan heropstarten. De productiemedewerkers die deze week niet kunnen werken, worden op tijdelijke werkloosheid geplaatst.

Ook in Volvo Car Gent bedreigt een tekort aan halfgeleiders de productie. Voor deze week zijn er nog voldoende chips om voertuigen te bouwen en ook volgende week zou er bevoorradingszekerheid zijn. In februari lag de band ook al eens stil omdat er onvoldoende halfgeleiders beschikbaar waren.

Vooral een wereldwijd stijgende vraag naar computers en spelconsoles als gevolg van de lockdown zorgt ervoor dat het aanbod onder druk staat.

12 februari: sensibiliseringsdag rond het IPA

Op 12 februari organiseert het ABVV een actie dag voor sensibilisering rond het IPA. Voor ABVV-Metaal en BTB is de strijd voor meer koopkracht een topprioriteit. Spijtig genoeg stellen we vast dat de lonen in de periode 2021-2022 nauwelijks met 0,4 % mogen stijgen. De onrechtvaardige loonwet – in 2017 nog verstrengd door de regering-Michel – ligt aan de basis van die zeer lage loonmarge. De werkgevers zijn daar uitermate tevreden mee, maar voor ons is ze onaanvaardbaar! Bovendien willen wij dat de eindeloopbaanregelingen voor onze werknemers verbeterd worden. 

Het wordt tijd dat de werknemers ook iets krijgen! Ontdek al onze actiepunten in dit pamflet.

E-book over de vakbondsafvaardiging

Dit e-book gaat over de vakbondsafvaardiging. Er wordt in uitgelegd wat een vakbondsafvaardiging is, hoe ze wordt opgericht en samengesteld en wat haar bevoegdheden zijn. Ook het statuut van de vakbondsafgevaardigde en de faciliteiten waarop hij recht heeft, komen aan bod. Check het e-book hier

Sprankjes hoop in de nieuwe MagMetal

Ook al bevinden we ons nog steeds enkeldiep in deze pandemie, toch houden we ons vast aan de hoop. Hoop op betere tijden, waarin gezondheid en veiligheid losstaan van corona. Want zelfs in het pikdonker zijn er lichtpuntjes, als je maar lang genoeg kijkt. Er schuilt hoop en vooruitgang in elke kleine handeling die blijk geeft van solidariteit. Deze MagMetal heeft hoop als rode draad. We zijn wel op zoek gegaan naar de hoop die nog in iedereen leeft en we zagen weer eens waarom solidariteit werkt.

Open MagMetal hier

Brand bij ArcelorMittal

Deze voormiddag heeft het gebrand bij staalreus ArcelorMittal in de Gentse haven. De brand ontstond rond 10 uur aan de vulwagen en doorstootmachine van de cokesfabriek door een spanningsuitval. De bedrijfsbrandweer kreeg de brand niet onder controle en riep de hulp in van de korpsen van Zelzate, Assenede en Lochristi. Deze externe korpsen hebben de brand intussen wel onder controle gekregen net voor de middag.

Lees meer...

Indexering van 0,77 % is op komst in heel wat metaalsectoren

Op 1 februari worden lonen en andere vergoedingen in heel wat metaalsectoren geïndexeerd met 0,77 %. Ook de terugbetaling van vervoerskosten nemen in een groot deel van onze sectoren toe met 1,95 %. Het gaat om de effectieve en minimumuurlonen en de stand-byvergoedingen in de garagesector, de effectieve en minimumuurlonen en de stand-byvergoedingen in de metaalhandel, de effectieve en minimumuurlonen in de koetswerksector, de effectieve en minimumuurlonen in de sector edele metalen, de mobiliteitsvergoedingen in de sector elektriciens en de werkgeverstussenkomst in de sectoren van de garages, de metaalhandel, het koetswerk, de edele metalen, de elektriciens, de metaalrecuperatie en de monteerders.

Ruitenwisserfabrikant Bosch schrapt 400 banen

Op een bijzondere ondernemingsraad om 9u deze ochtend heeft de directie van Bosch Tienen een grote herstructurering aangekondigd. Het bedrijf wil overgaan tot het schrappen van 400 banen, waarvan 158 bedienden en 242 arbeiders. Of ongeveer de helft van het personeel. Het nieuws komt onverwacht. Bosch zegt dat deze zware schrapping nodig is wegens de grote interne en externe concurrentie. Het personeel legt alvast het werk neer tot en met zondag, met behoud van loon. Vanaf volgende week dinsdag starten de gesprekken met de directie.

De Lijn past aanbesteding e-bussen aan

Nadat de raad van bestuur van De Lijn eind 2019 het licht op groen had gezet om 970 elektrische bussen aan te kopen, wordt de aanbestedingsprocedure daarvoor een tweede keer aangepast. Op vraag van Vlaams minister van ­Mobiliteit ­Lydia Peeters zal De Lijn haar selectiecriteria voor kandidaat-bouwers in de eerste fase van de bestelling van 200 elektrische bussen 'verruimen'. De bijsturing gebeurt om 'alle Vlaamse busproducenten de kans te bieden om mee te dingen', aldus het persbericht van De Lijn. Bij de vorige aanbestedingsprocedure moesten kandidaten de afgelopen drie jaar al minstens 150 volledig elektrische bussen geleverd hebben. Die voorwaarde betekende dat onder meer Van Hool, de grootste Vlaamse bus­bouwer, niet kon meedingen. Van Hool heeft de afgelopen jaren vooral de kaart van de waterstofbussen getrokken en leverde pas deze maand zijn eerste volledig elektrische autocar af.

VCST bouwt nieuwe site van 30 miljoen euro

VCST, producent van tandwielen en andere auto-onderdelen, verhuist naar een nieuwe site. Met de bouw van de nieuwe site is een totale investering van 30 miljoen euro gemoeid. Vorig jaar voerde het bedrijf nog een herstructurering door, waarbij 91 ontslagen vielen. In de nieuwe productiefabriek zet VCST zwaar in op digitalisering en automatisering.

CORONA: ABVV-Metaal houdt je op de hoogte

Naar aanleiding van de coronacrisis houdt ABVV-Metaal je maximaal op de hoogte van alle werkgerelateerde wijzigingen. Een overzicht van alle eerder gepubliceerde artikels gelinkt aan de gevolgen van het covid 19-virus vind je op de paginba STA MEE OP TEGEN CORONA.

Van Hool moet kunnen meedingen naar order e-bussen De Lijn

Van Hool kan nu niet meedingen naar een order van honderden elektrische bussen voor De Lijn. Bij De Lijn willen ze 970 zuiver elektrische bussen aankopen. In eerste instantie worden er 200 e-bussen aanbesteed.

Van Hool heeft alle nodige technologie, kennis en ervaring, maar voldoet niet aan de strenge selectiecriteria. Busbouwers moeten kunnen aantonen dat ze de afgelopen drie jaar minstens 150 e-bussen hebben geleverd. Van Hool kan dat niet want Van Hool spitste zich de voorbije jaren vooral toe op hybride bussen en voertuigen op waterstof. De eerste puur elektrische bussen rollen nog maar recent van de bband.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil dat De Lijn deze selectiecriteria aanpast. Voor de werkgelegenheid bij Van Hool zou deze order meer dan welkom zijn. De Lijn geeft aan zich verder te zullen beraden over het dossier.

Met een aalmoes van 0,4 % nemen wij geen genoegen!

0,4%! Volgens de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) mogen de lonen in 2021-2022 stijgen met – houd u vast – 0,4 %! Voor het ABVV is die aalmoes onaanvaardbaar. We beseffen heel goed dat de economische context niet gunstig is, maar niet alle sectoren en bedrijven zijn in dezelfde mate getroffen. Het ABVV pleit voor een indicatieve loonnorm, waarbij sectoren de mogelijkheid hebben om hogere loonmarges te af te spreken.

Meer koopkracht = sneller herstel. Ook ABVV-Metaal dringt (samen met de andere metaalvakbonden) aan op een deftige loonsverhoging. Meer koopkracht is immers essentieel om de economie te herstellen. Hogere lonen stimuleren de vraag en geven zo de postcorona-relance een belangrijke duw in de rug. Lees hier ons persbericht. De lonen van onze arbeiders zijn niet de oorzaak van de crisis. Integendeel, hogere lonen vormen een belangrijk deel van de oplossing ervan!

Loonsverhogingen om economie te herstellen

Aan de vooravond van de interprofessionele en sectorale onderhandelingen stellen de vakbonden uit de metaalsectoren dat de lonen wel degelijk moeten verhoogd worden in 2021 en 2022. Het gemeenschappelijk vakbondsfront van de Metaal hekelt dan ook het pleidooi voor “quasi nul”-akkoorden van Agoria en VBO. Enkel een stevige verhoging van de lonen en flinke overheidsinvesteringen zullen zorgen voor een impuls van de vraag die nodig is voor de relance van de economie. Het wordt tijd dat de werknemers een voelbare verbetering van hun inkomen zien en een rechtvaardige return voor de geproduceerde welvaart in de afgelopen en komende jaren. “De lonen van onze arbeiders zijn niet de oorzaak van de crisis. Integendeel: de verhoging van onze lonen vormt een belangrijk deel van de oplossing ervan.”

Lees het persbericht van hetgemeenschappelijk vakbondsfront

Volvo Gent krijgt tweede volledig elektrisch model

Volvo Cars trekt de capaciteit voor de bouw van elektrische voertuigen fors op tegen 2022. De verkoop daarvan verdubbelde vorig jaar en tegen 2025 moet dat wereldwijd oplopen tot de helft. Deze beslissing is goed nieuws voor de assemblagefabriek in Gent. Vorig jaar rolden in Gent 194.890 wagens van de band, een daling van 5,5 procent en het laagste niveau in tien jaar. De coronapandemie was hier de oorzaak van. Volvo Gent is een voorloper in elektrische mobiliteit. Vorige lente werd een nieuwe fabriek in gebruik genomen om zelf de elektrische batterijen te assembleren voor de eigen wagens. In het najaar rolde de eerste volledig elektrische XC40 Recharge van de band. Dit jaar mag Gent zich nu opmaken voor een tweede volledig elektrisch model. De details worden in maart onthuld. Er zullen 300 werknemers extra nodig zijn.

Nyrstar Balen bouwt reuzenbatterij voor energieopslag

Zinkproducent Nyrstar bouwt dit jaar op de fabriekssite in Balen een reuzen lithium-ion batterij voor de opslag van energie. In de loop van 2022 moet de batterij operationeel zijn. Het gaat om een investering van 30 miljoen euro. De bedoeling is dat de batterij tijdens piekmomenten de surplus van zonne- en windenergie opslaat. Op die manier kan hernieuwbare energie beter worden ingezet in een periode met een hoge energievraag.