NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

300 nieuwe jobs bij Punch Powertrain

De producent van versnellingsbakken Punch Powertrain werft de komende drie jaar zo’n 300 nieuwe werknemers aan. Dat er licht schijnt aan het einde van de tunnel is te danken aan de joint venture met de autogroep Stellantis. Om in Europa klanten te winnen ontwikkelde Punch een geavanceerde Dual Clutch Transmission (DCT), een automaat met dubbele koppeling. De groep PSA was de eerste klant die deze wil gebruiken voor de hybride en plug-in hybride modellen van Peugeot, Citroën en Opel. Na de fusie van PSA met Fiat Chrysler in de groep Stellantis volgen ook modellen van die merken.

In eerste instantie wordt de e-DCT geproduceerd in een fabriek in Metz. De e-DCT zal ook in de Fiat-fabriek in de buurt van Turijn worden geproduceerd. In totaal komt de productiecapaciteit daarmee op 1,2 miljoen versnellingsbakken per jaar.

De productie van onderdelen voor de nieuwe versnellingsbakken gaat tegen het einde van het jaar in Sint-Truiden van start. Daardoor zullen er de komende drie jaar 300 nieuwe jobs worden gecreëerd.

Punch Powertrain kondigde ook een joint venture aan met de Indiase groep Tata. Tata AutoComp is een van de toonaangevende conglomeraten voor auto-onderdelen op de Indiase markt.

Umicore opent in Polen fabriek voor autobatterijmaterialen

Umicore opende in het zuiden van Polen een nieuwe fabriek voor kathodematerialen in. Met de fabriek in Nysa wil Umicore het voortouw nemen qua batterijmaterialen in Europa. Volgens Umicore is het de eerste gigafabriek voor batterijmaterialen in Europa. De jaarproductie van de site in Nysa zal overeenstemmen met 20 gigawattuur (GWh) tegen eind 2023 en 40 GWh in 2024. In het tweede deel van dit decennium is er het potentieel om te groeien tot meer dan 200 GWh, wat overeenstemt met 3 miljoen elektrische voertuigen. De fabriek wordt volledig aangedreven door hernieuwbare elektriciteit van een nabij gelegen windmolenpark.

Europese metaalindustrie: 'Energiecrisis is een zware bedreiging'

Meer dan 40 bedrijven uit de Europese metaalnijverheid , waaronder Nyrstar, waarschuwen voor de oplopende energiekosten. De Europese productie van zink en aluminium is al met de helft teruggeschroefd en een groot deel van onze activiteiten kan komende winter een definitieve klap krijgen. Ze roepen de lidstaten daarom op om snel in actie e schieten “om de energie-intensieve industrie in Europa te vrijwaren en permanent jobverlies te vermijden”.

De ondertekenaars wijzen op het belang van de metaalindustrie voor de strategische autonomie van Europa. De energietransitie tegen 2050 maakt de aanvoer van metalen voor windturbines, zonnepanelen en elektrische voertuigen cruciaal.

Energiecrisis: alle hens aan dek voor onze werknemers en voor onze bedrijven!

Net zoals iedereen is ABVV-Metaal ernstig bezorgd over de hoge energieprijzen ten gevolge van de oorlog in Oekraïne. De uit zijn voegen gebarsten energiefactuur is een ramp voor vele tienduizenden burgers en gezinnen, die niet meer weten van welk hout pijlen te maken. Ook in onze (energie-intensieve) metaalbedrijven dreigen de gasprijzen voor grote moeilijkheden te zorgen. Wij pleiten daarom voor stevige en doortastende maatregelen die de koopkracht van de mensen beschermen en de competitiviteit van onze bedrijven vrijwaren.

Lees meer...

1000 tot 2000 nieuwe banen bij VDL Nedcar

VDL Nedcar krijgt een centrum voor mobiliteit en innovatie, dat werk biedt aan 1000 tot 2000 medewerkers. VDL-topman Willem van der Leegte: “Te denken valt aan het samenstellen van batterijpakketten, waterstofprojecten, innovaties rondom zelfrijdende voertuigen en de bouw van kleinere series voertuigen….” Er interesse zijn voor de productie van elektrische auto’s van concerns uit Azië en de VS.

Metaalbedrijf Anglo Belgian Corporation (ABC) draagt bij tot vergroening transportsector

Motorenbouwer Anglo Belgian Corporation (ABC) mocht tijdens de Gentse Feesten van 2022 de Klimaatprijs (categorie innovatie) van het Gents Klimaatforum in ontvangst nemen. Het Gentse bedrijf lanceerde twee jaar geleden de allereerste verbrandingsmotor op waterstof. Dergelijke motoren stoten nauwelijks CO2 uit en leveren dus een belangrijke bijdrage aan de vergroening van sectoren zoals de scheepvaart.

Maritiem transport: strengere klimaatdoelstellingen

De scheepvaart speelt een cruciale rol in onze economie en het is ook één van de meest energie-efficiënte vormen van transport. Toch veroorzaakt ze heel wat uitstoot van broeikasgassen (en die uitstoot zit in stijgende lijn).
In Europa is de scheepvaart goed voor ongeveer 144 miljoen ton CO2-uitsoot per jaar (oftewel 4 procent van de totale Europese uitstoot). Net zoals in alle andere sectoren (industrie, energie, landbouw) zullen dus ook hier klimaatinspanningen moeten geleverd worden. De Europese doelstelling is vastgelegd op 40 % minder uitstoot tegen 2030. Bovendien zullen maritieme transportfirma’s vanaf 2023 ook moeten betalen voor hun uitstoot (via het Europese ETS-systeem). Vandaar dat de waterstofmotoren van ABC zo belangrijk zijn. Zij kunnen in grote mate bijdragen tot het realiseren van deze klimaatdoelstellingen.

Inzetten op duurzaamheid en innovatie is de toekomst

Het is duidelijk: inzetten op meer duurzaamheid is dé manier om onze metaalindustrie – en de bijhorende tewerkstelling – future proof te maken. Daarnaast toont het verhaal van ABC ook aan dat de metaalindustrie kan bijdragen tot de vergroening van andere sectoren, zoals de transportsector (via duurzame schepen, elektrische wagens, ...).

Zoals Dirk Malfait – onze hoofdafgevaardigde op ABC– het stelt: ‘We mogen fier zijn op deze realisatie. Voor ons als vakbond is het zeer belangrijk dat dergelijke innovaties hier kunnen plaatsvinden. Dat is goed voor het klimaat, maar ook voor de verankering van onze industrie en voor de werkzekerheid.’

Ook nog andere voorbeelden...

Motorenbouwer ABC is niet het enige metaalbedrijf dat zorgt voor vergroening van de scheepvaart. Een tijd terug schreven we dit artikel over VDL KTI. Dat bedrijf maakt scrubbers, waarmee de uitlaatgassen van grote schepen kunnen gezuiverd worden. Die scrubbers zijn in de eerste plaats een tussenoplossing, totdat de échte vergroening van de scheepvaart – via waterstof – eraan komt. Jacques Kerkhof (Federaal BTB-secretaris, bevoegd voor de maritieme sectoren) vertelde daar toen het volgende over: ‘Als België moeten we koploper zijn in het uitvinden van nieuwe motoren en nieuwe types schepen. Op die manier kunnen we de markt – op zijn minst toch een beetje – bijsturen én zorgen voor lokale verankering. Tewerkstelling zal voor ons altijd prioritair zijn.’

De metaal- en transportsectoren maken dus samen werk van een duurzame toekomst. En we herhalen: dat is goed voor het klimaat, maar ook voor de competitiviteit van onze industrie en voor het behoud van onze jobs!

Herlees hier ons artikel over metaalbedrijf VDL KTI en de vergroening van de scheepvaart.

 

Klaar voor het najaar?

Brooddozen gevuld en schoolgerief aangekocht? Voor veel gezinnen zijn de schoolkosten een harde dobber, zeker nu het leven hoe langer, hoe meer onbetaalbaar wordt.

Lees meer...

Agoria vraagt dat overlegcomité maatregelen neemt om bedrijven te steunen

Aperam en Nyrstar hebben hun productie reeds aangepast, nu komen ook grote industriële spelers in de problemen door de hoge energieprijzen. Technologiefederatie Agoria vraagt dat de regering dringend maatregelen treft. “De voorbije maanden zijn ze geconfronteerd met exploderende materiaalprijzen, inflatie, loonindexering en nu de energieprijzen: ze hebben politieke ondersteuning nodig”, aldus Bart Steukers CEO van Agoria.

De studiedienst van Agoria berekende dat de Belgische technologie-industrie daardoor in 2023 een factuur zal hebben die 10 miljard euro hoger is dan in 2020.

Voor Agoria is het cruciaal om de gasprijs op korte termijn te temperen. Agoria kijkt in eerste instantie hiervoor naar onderhandelingen met Noorwegen. Daarnaast maakt ons land nog te weinig gebruik van een Europees staatssteunmechanisme voor energie-intensieve bedrijven, het zogenoemde Temporary Crisis Framework.

Aperam legt productie stil door hoge energieprijzen

Aperam heeft zijn productievestiging in Genk door de hoge energieprijzen nog niet heropgestart. Op de site in Genk werken normaal 1.250 mensen, doordat men niet opnieuw opgestart is, zitten enkele honderden werknemers op tijdelijke werkloosheid. Er zijn enkel nog wat mensen actief in het onderhoud. Ook de site van Chatelet, bij Charleroi, is gedeeltelijk dicht.

Volvo wil Gentse batterijfabriek uitbreiden

Volvo Car heeft plannen ingediend om zijn batterijfabriek in Gent met 5.000 vierkante meter uit te breiden. Volvo Car wil het aantal volledig elektrische wagens dat van de band rolt, wordt drastisch opgedreven. Tegen het einde van het jaar wil men drie keer zoveel wagens als voorheen produceren: 135.000 volledig elektrische wagens.

Hiervoor moet men de capaciteit van de lasafdeling opdrijven. Maar ook het deel waar de batterijen worden getest en in elkaar gezet en getest moet uitgebreid worden. Jaarlijks kunnen er in de nieuwe fabriek 150.000 lithiumbatterijen afgewerkt worden voor de productie van elektrische wagens. Die capaciteit zou door de uitbreiding meteen verdubbeld worden, naar 300.000 batterijen per jaar.

Het Gents stadbestuur heeft de plannen voor uitbreiding goedgekeurd. De uiteindelijke beslissing gebeurd door de provincie.

Orderboek Barco op recordniveau

Het orderboek van Barco bereikt een recordniveau.Eind juni had Barco 537,7 miljoen euro aan bestellingen te boek staan. Dat is 146 miljoen euro meer dan een jaar.

Lees meer...

Vrachtwagen Volvo Group verhoogt winstcijfer

Volvo Group heeft in het tweede kwartaal van dit jaar meer winst geboekt. Volvo Group had nochthas af te rekenen met aanhoudende problemen in de toeleveringsketen en met hogere grondstofprijzen.

Lees meer...

Opnieuw moeilijk jaar voor Van Hool

Busbouwer Van Hool heeft in 2021 opnieuw verlies geleden en de omzet slonk met een derde tot 252 miljoen euro. Van Hool wijst naar de coronacrisis als hoofdverantwoordelijke voor de rode cijfers.

Lees meer...

Belgische automarkt kreeg klappen in eerste jaarhelft

De Belgische automarkt kreeg zware klappen. Het aantal nieuw ingeschreven tweedehandswagens daalde met 10 procent. Voor de nieuwe wagens was er een daling met bijna 16 procent.

Nyrstar verwerft Duitse batterijleverancier

De grondstoffengroep Trafigura neemt het Duitse fabriek Ecobat, een specialist in energieopslagsystemen en batterijrecyclage, over. Ecobat zal worden geleid door Nyrstar, voor 98 procent eigendom van Trafigura.

Volvo bouwt nieuwe e-fabriek in Slovakije

Volvo bouwt een nieuwe fabriek voor de productie van elektrische auto’s in Kosice, Slovakije.Volvo maakt zich sterk dat er geen productie zal verschuiven van Gent naar Slovakije. Volvo heeft extra productie­capaciteit nodig om zijn nieuwe productiedoelen te halen. Tegen 2025 wil Volvo minstens 1,2 miljoen auto’s per jaar verkopen.

Lees meer...

De Vlaamse jobbonus - praktisch (update september)

Wat?

De jobbonus is een nieuwe jaarlijkse premie waarmee de Vlaamse overheid het verschil tussen ‘wel werken’ en ‘niet werken’ tracht te vergroten.

Voor wie?

De jobbonus wordt toegekend aan werknemers die gedomicilieerd zijn in Vlaanderen, de pensioenleeftijd nog niet hebben bereikt en gemiddeld minder verdienen dan 2.500 euro bruto per maand.

Hoeveel?

Hoe minder je verdient, hoe hoger de bonus. De berekening gebeurt op basis van je inkomen en andere bedragen waarop socialezekerheidsprestaties werden ingehouden tijdens het refertejaar. Dat valt altijd een jaar eerder dan de toekenning (voor de jobbonus van 2022 is het refertejaar 2021).

  • Concreet zal je netto 600 euro op jaarbasis krijgen indien je voltijds werkte en maximaal 1.800 euro per maand (gemiddeld) hebt verdiend. Het minimumbedrag bedraagt 20 euro voor wie tot max 2.499,99 euro bruto (gemiddeld) verdiende.
  • Verdiende je gemiddeld 2.500 euro of meer, dan heb je geen recht op de premie. Ook personen met uitsluitend een vervangingsinkomen of uitkering komen niet in aanmerking.
  • Had je inkomsten uit een eventuele zelfstandige activiteit of uit flexiwerk, dan zullen die niet in rekening worden gebracht.
Onvolledige prestaties

Het maximale bedrag van de jobbonus wordt pro rata toegekend op basis van de prestatiebreuk. Dit geldt voor deeltijdse werknemers alsook voor voltijdse werknemers met onvolledige prestaties. Als gevolg hiervan wordt (tijdelijke) werkloosheid niet meegeteld, wat dus voor veel mensen, buiten hun wil om, meer dan een slok op de borrel zal schelen.

Volgende periodes komen wel in aanmerking komen voor de toekenning van een jobbonus:

  • Dagen gepresteerde arbeid
  • Dagen waarop niet gepresteerd wordt maar met behoud van loon (en inning socialezekerheidsbijdragen)
  • Inhaalrust
  • Vakantie
  • Betaald educatief verlof
De loongrenzen en de premiebedragen kunnen aangepast worden door de Vlaamse regering, maar dat is dus geen automatisme. De Vlaamse regering stelde eveneens de vraag aan de federale overheid om de jobbonus vrij te stellen van inkomensbelasting. Van zodra hierover duidelijkheid is, zal de premie worden toegekend.

De toekenning gebeurt automatisch maar je moet wel je rekeningnummer registreren via jouw burgerprofiel.

Speciaal geval: grensarbeider

Als grensarbeider, zal je de jobbonus moeten aanvragen via een aanvraagformulier waarin je je arbeidsregime en effectieve gepresteerde dagen aangeeft, maar dat is voorlopig nog niet beschikbaar.

Meer info?

Voor meer info over de jobbonus zelf en de concrete voorwaarden verwijzen wij je graag door naar deze website van de Vlaamse overheid.