NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Volvo verkoopt 8% meer wagens

 Volvo  verkocht tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ruim 8% meer wagens: 277.641 in totaal. Vooral in Azië zat de verkoop in de lift. Daar noteerde Volvo een stijging met meer dan een kwart (27,3%), goed voor 13.800 verkochte wagens. In China alleen steeg de verkoop met 31%. 

Aperam investeert in Belgische vestigingen

Producent van roestvrij staal Aperam investeert de komende drie jaren 150 miljoen dollar (132 miljoen euro). Een kwart tot een derde zal naar de Belgische vestigingen in Genk en Châtelet gaan. “De groep zet in op nieuwe technologie van big data, automatisatie en robotisering om de productielijnen competitiever te maken”, aldus CEO Timoteo Di Maulo.

Bombardier opnieuw in beroep tegen de Lijn

Bombardier trekt opnieuw naar de Raad van State tegen de toewijzing van het grootste tramorder ooit van De Lijn aan Bombardiers Spaanse concurrent CAF. Volgens Bombardier heeft De Lijn niet grondig geantwoord op de bezwaren die de Raad van State eerder heeft geuit. De Raad van State schorste in november 2016 de eerste toewijzing van het megaorder aan CAF. Midden juni gunde De Lijn de eerste schrijf van 24 lagevloertrams opnieuw aan de Spanjaarden. Er was toen sprake van een mogelijke commerciële samenwerking tussen CAF en Bombardier.

Einde sectoronderhandelingen in zicht

Op dinsdag 27 juni werden op het PC garages en de PSC's elektriciens, koetswerk en metaalhandel de nationale akkoorden en de cao's SWT en tijdskrediet ondertekend.

Op het TC koetswerk van donderdag 22 juni is het protocolakkoord 2017-2018 goedgekeurd.

Tweede elektrisch automodel voor Audi Brussel

Na de eerste elektrische SUV mag Audi Brussel een tweede elektrisch model bouwen. Het gaat om een vierdeurs coupé met de naam Audi e-tron Sportback. De Audi e-tron heeft een rijbereik tot 500 kilometer.

De toekenning van een tweede model aan de Brusselse vestiging werd voorafgegaan door succesvolle onderhandelingen voor meer flexibiliteit en werkzekerheid tot 2020. Audi stelt uitdrukkelijk dat de goede afspraken met de vakbonden de deur hebben geopend voor de toekenning van een tweede elektrische model. “Audi Brussels heeft de verwachtingen van Audi AG kunnen invullen dankzij afspraken rond flexibiliteit”, stelt Patrick Danau, de algemeen technisch en logistiek directeur van de autofabriek. Twee weken geleden hebben directie en bonden een overeenkomst gesloten, waardoor de namiddagploeg elke dag een halfuur langer aan de slag blijft.

 De toekomst is hiermee verzekerd voor de ruim 3.000 werknemers van het assemblagebedrijf in Vorst. De voorbije maanden zijn al  bijna 500 mensen extra aangeworven voor de productie van de e-tron. De werknemers van Audi Brussels hebben  ook vandaag meer dan werk genoeg. De verkoopt van de kleine stadsauto A1 gaat zo goed dat het licht op groen werd gezet om dit en volgend jaar extra A1's te bouwen.

Met de komst van een tweede volledig elektrisch model kan de Audi-fabriek in Vorst zich profileren als dé e-hub van Audi.

TC Garages keurt ontwerpakkoord goed

Vanmorgen heeft het TC garages het protocolakkoord van 15 mei 2017 voor de garagesector goedgekeurd. Klik hier om het ontwerpakkoord te raadplegen. 

De Lijn: Grootste tramorder ooit De Lijn naar Spanje – troostprijs voor Brugge

De Lijn bevestigde gisteren het tramcontract met de Spaanse trambouwer CAF.  Het gaat om een  bestelling van 146 lagevloertrams, een contract van 295 miljoen euro. Bombardier, met een vestiging in Brugge, had de beslissing met succes aangevochten voor de Raad van State. De Lijn deed het huiswerk opnieuw en besliste om de eerste  bestelling van 24 lagevloertrams opnieuw te gunnen  aan CAF. CAF en Bombardier maken intussen wel afspraken over een commerciële samenwerking. Als troostprijs krijgt de Brugse vestiging van Bombardier een nieuwe opdracht: het ombouwen van 53 Antwerpse Hermelijntrams.

De Vlaamse regering bij monde van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt zich sterk dat ze alles gedaan binnen de wettelijke mogelijkheden om de werkzekerheid in Brugge te garanderen. Ondertussen blijft het zo dat de grootste order van de Vlaamse vervoermaatschappij blijkbaar, in tegenstelling tot in andere Europese landen, niet kan toegewezen aan een bedrijf dat produceert in België.

De vakbonden reageren dan ook met gemengde gevoelens. “We gingen uit van het slechtste scenario”, aldus Freddy Bakker, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal. “Al wat we de kunnen bereiken is goed om de onderhandelingen draaiende te houden en het jobverlies te beperken. Maar niemand weet wat de deal met CAF concreet zal betekenen. De opdracht voor de Hermelijn-tram zorgt in ieder geval voor tewerkstelling voor ene paar jaar voor een vijftiental werknemers.”

Nieuwe Gentse Volvo start waarschijnlijk in oktober

De nieuwe Volvo XC40 wordt waarschijnlijk in oktober gelanceerd. Dat stelde Li Shufu, de CEO van Volvo-eigenaar Geely, gisteren bij een bezoek aan Brussel. Li Shufu was gisteren speciaal naar Brussel gekomen  om de conceptcar van de nieuwe Volvo XC40 te tonen aan premier Charles Michel en zijn Chinese ambtgenoot Li Ke-qiang.

Bombardier onderhandelt met CAF over tramorder

De raad van bestuur van De Lijn heeft zich tijdens de vergadering van woensdag gebogen over de bestelling van 146 nieuwe trams. In tegenstelling tot de verwachting heeft De Lijn het dossier uitgesteld. Op 13 juni volgt een extra raad van bestuur die gewijd zal zijn aan het tramorder. De Lijn had de bestelling van 146 lagevloertrams, de grootste bestelling van trams ooit door De Lijn, aanvankelijk toegewezen aan het Spaanse CAF. Die beslissing werd echter door de Raad van State geschorst na een klacht van concurrent Bombardier. 

Bombardier lijkt niet meer te willen wachten en is met Compañía Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) gesprekken begonnen om hun conflict over de levering van 146 lagevloertrams aan De Lijn op te lossen. Mogelijk mag Bombardier een deel van de bestelling overnemen.Een deal heeft voor alle partijen voordelen. Bombardier zou de procedure bij de Raad van State stopzetten. CAF is verlost van de onzekerheid en kan de trams bouwen. De Lijn vermijdt dat zijn cruciale bestelling op de lange baan wordt geschoven. Bij gebrek aan akkoord moet De Lijn immers de gunningsbeslissing gedetailleerder uitwerken en opnieuw voorleggen aan de raad van bestuur, ofwel de marktbevraging overdoen. Dat kan tot twee jaar vertraging opleveren. 

Henk Derprez, secretaris ABVV-Metaal is sceptisch: "Ik verwacht er niet veel van. Ik heb het gevoel dat Bombardier een financiële oplossing zoekt. Veel jobs zal het niet opleveren. En als Bombardier een deel van de trams mag maken, is het nog de vraag of die naar Brugge komen."

Betafence terug in Belgische handen

Robur Capital, een durfkapitaalfonds van de West-Vlaamse ondernemer Wim Deblauwe, en de familie achter het afrasteringsbedrijf Segaf kopen de Franse hekwerkfabrikant Dirickx. Dat is een van de grootste spelers in Europa. De West-Vlaming kwam na enkele jaren in het Punch/Xeikon-imperium van Guido Dumarey aan het hoofd van de Noord-Europese divisie van de omheiningsgigant Betafence. Betafence was ooit een dochter van de staaldraadgroep Bekaert en is het absolute nummer één in Europa in de sector die omschreven wordt als ‘perimeter protection’. Het is nog niet duidelijk wat de plannen zijn van Deblauwe met Betafence.

Sociale Partners 111: Jeugdlonen is niet de manier om jongerenwerkloosheid aan te pakken

De regering Michel wilde terug een soort van jeugdloon herinvoeren (lagere minimumlonen voor jonge werknemers). Dat allemaal onder het mom van werkloosheidsbestrijding bij jongeren. Hogere minimumlonen prijzen zogezegd jonge werknemers uit de arbeidsmarkt omwille van het gebrek aan ervaring en lagere productiviteit. In de CAO 2017-2018 PC 111 (metaal- en machinebouw) werd afgesproken om deze herinvoering niet toe te passen. Dit resulteerde in een officiële paritaire verklaring waarin alle sociale partners verklaarden dat de invoering van een loondegressiviteit niet de manier is om de jeugdwerkloosheid aan te pakken.

“De sociale partners van de sector verklaren hierbij niet akkoord te kunnen gaan met het voornemen van deze regering om de loondegressiviteit opnieuw in te voeren voor zij die de arbeidsmarkt betreden en jonger dan 21 jaar zijn.

 Dit is volgens hen niet de manier om jeugdwerkloosheid aan te pakken. Dergelijke maatregel is nefast voor een sector die aantrekkelijk wenst te zijn voor jongeren die gekozen hebben voor een technische dan wel beroepsopleiding. Daarom heeft de sector zelf enkele jaren geleden de loondegressiviteit voor jongeren afgeschaft.

De sector is steeds bereid om op een positieve manier mee te werken aan een werkbaar alternatief waarbij de kern van het probleem kan worden aangepakt”.

Een ontwerpakkoord 2017-2018 voor de staalsector

Het is een traditie in de staalsector dat over loonsverhoging onderhandeld wordt in de bedrijven. Die traditie wordt in dit akkoord gerespecteerd m.n. over de koopkrachtverhoging van 1,1 % wordt op ondernemingsvlak onderhandeld.

Er wordt een sectoraal kader SWT en landingsbanen vastgelegd met daarin:

- het SWT op 58 jaar na 33 jaar loopbaan waarvan 20 jaar nachtarbeid, in 2018 wordt de leeftijd op 59 jaar gebracht;
- het SWT op 58 jaar na 40 jaar loopbaan (2018: 59 jaar);
- het SWT op 58 jaar na 35 jaar loopbaan - zwaar beroep (2018: 59 jaar);
- de landingsbaan op 55 jaar na een loopbaan van 35 jaar voor 2017 en 2018;
- het tijdskrediet met motief wordt opgetrokken tot 51 maanden

Een sectorale werkgroep gaat zich buigen over harmonisering van het statuut arbeiders-bedienden.

Volvo stopt met diesel

Volvo gaat geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen. Volvo zal zich de komende jaren  op elektrische en hybride wagens richten, aldus topman Håkan Samuelsson in de 'Frankfurter Allgemeine Zeitung'. De aankondiging betekent niet dat Volvo op korte termijn stopt met de productie van dieselwagens. De meeste recente dieselmotorenlijn van Volvo dateert uit 2013 en die wordt wel nog doorontwikkeld zodat deze motoren ook aan de strenge Euro 6-norm voldoen. Waarschijnlijk zullen deze motoren ook nog tot 2023 gemaakt worden. Dan zal het  gedaan zijn. De kosten om een nieuwe motor te ontwikkelen, zijn te hoog om nog rendabel te zijn. De eerste elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019 op de markt en mikt hierover op een luxemodel.

Een welomlijnd plan om de verdere ontwikkeling van dieselmotoren te stoppen is er echter nog niet, volgens een Volvo woordvoerder. De vraag is nu wat andere constructeurs zullen doen.

Dossier: welkom bij ABVV-Metaal

Welkom bij ABVV-Metaal!

Cover onthaaldossier

 

ABVV-Metaal hecht veel belang aan een goed syndicaal onthaal van nieuwkomers op de werkvloer. Als vakbond doen we alles om nieuwe werknemers te ondersteunen, wegwijs te maken en ervoor te zorgen dat ze snel hun plaats vinden in het bedrijf. Welkom bij ABVV-Metaal!

Download hier de PDF-versie.

Syndicaal onthaal? Tips & tricks ...

HOE PAKTEN ZIJ HET SYNDICAAL ONTHAAL AAN OP HUN BEDRIJVEN?

Interview Steve en Sven

 

De vormingsdienst telt sinds april twee nieuwe aanwinsten. Nieuw op onze Centrale, maar al zeer lang gebeten door de syndicale microbe. Steve Temmerman en Sven Hemelaers waren beiden al 17 jaar actief binnen ABVV-Metaal bij respectievelijk CNH en Heraeus Elektro-Nite.
Na (bijna) een decennium als hoofddelegee en als fervent deelnemer/begeleider van onze vormingsdienst, hadden zij al een duidelijke visie ontwikkeld over
een goed syndicaal onthaal op de werkvloer. Wij interviewden deze nieuwbakken enthousiastelingen.

Lees hier het artikel

Syndicale Raad keurt ontwerpakkoord PC 111.1&2 goed

Op vrijdag 12 mei heeft de Syndicale Raad van ABVV-Metaal het ontwerpakkoord van PC 111.1&2 (metaal- en machinebouw) goedgekeurd. Maandag 15 mei zal het sectoraal akkoord dan ook ondertekend worden door het paritair comité van de sector.

ABVV-Metaal keurt ontwerpakkoord CAO PC 111 goed

De Syndicale Raad van ABVV-Metaal besprak vandaag het ontwerpakkoord in het PC 111 (metaal- en machinebouw) met een zeer grote meerderheid goed.

Herwig Jorissen, Voorzitter ABVV-Metaal, gaf in zijn inleiding al aan dat de marges (loonmarges en anderen) om te onderhandelen zeer klein waren. Voor ABVV-Metaal was het klaar en duidelijk dat de loonmarge van 1,1% maximaal en snel naar de werknemers moest gaan. Dat is een eerste positief resultaat dat we alvast kunnen voorleggen. De metaal- en machinebouw zegt ook "Neen" tegen de invoering van de degressieve jeugdlonen. Ook op het vlak van het aanvullend pensioen hebben we voor de arbeiders hetzelfde niveau bereikt als dat van de bedienden (zonder aan de beschikbare loonmarge te raken). Ook de maximale verlenging van regelingen SWT, landingsbanen en het open klikken van het tijdskrediet met motief werd verworven. 

Vanzelfsprekend was er discussie over de (mogelijke) invoering van het plus-minus conto. Belangrijk is om te onderstrepen dat de mogelijkheid tot invoering in de CAO staat. Maar deze invoering is wel onderworpen aan een zware procedure. Eerst en vooral wordt de invoering beperkt tot de subsector  van de machinebouw. Alvorens te onderhandelen over de invoering op de onderneming wordt een wachtperiode van 6 weken ingesteld, tijdens dewelke de syndicale delegatie geïnformeerd en geconsulteerd wordt . Bovendien moet er gedurende deze periode ook nagedacht worden over mogelijk andere flexibiliteitsalternatieven. Anders gezegd onze delegaties behouden een vetorecht in de bedrijven.

De militanten hadden vanzelfsprekend heel wat bedenkingen bij maatregelen inzake verdere flexibilisering, het wendbaar werk, de afbouw van de SWT van de asociale regering MIchel. Ze betreurden vooral dat er geen afdwingbare afspraken gemaakt konden worden omtrent werkbaar werk. Maar omdat ze overtuigd waren dat de onderhandelaars het maximaal mogelijke onderhandeld hebben werd het ontwerpakkoord met overgrote meerderheid hebben goedgekeurd

1 miljard omzet voor Bekaert in één kwartaal

Het staaldraadbedrijf Bekaert boekt voor het eerst 1 miljard euro omzet in één kwartaal, vooral dankzij de automobiel . Een op de vier banden ter wereld is gemaakt met staalkoord van Bekaert. Ook produceert Bekaert staaldraad voor ruitenwissers en autokabels en lichte staalkoord voor bumpers.  Bekaert haalde vorig jaar 43 procent van zijn omzet uit de autosector.

De recordomzet is een stijging met 20 procent,  6,5 procent uit volumegroei, 3,5 procent uit een betere prijsmix. Op alle continenten steeg de omzet met dubbele cijfers. De belangrijkste markten voor Bekaert zijn Latijns-Amerika (30%), Europa (27%) en Azië (24%). Noord-Amerika is met 12 procent de helft kleiner. In Europa en Noord-Amerika is de autosector goed voor de helft van de omzet, in Azië voor twee derde. In Latijns-Amerika levert Bekaert vooral staalproducten voor de bouwsector.

Het aandeel van Bekaert steeg tot het hoogste niveau sinds 2011. Bekaert telt wereldwijd 30.000 werknemers.

Personeel werkt Bombardier werkt deze week niet meer

Het personeel van Bombardier is niet van plan om deze week nog het werk te hervatten. Zo'n 200 arbeiders en bedienden zorgde n gisteren een stakingspiket. De mededeling van de ontslagen kwam hard aan bij de werknemers.  "Veel mensen hebben zich neergelegd bij het vonnis", zegt Freddy Bakker, hoofdafgevaardigde  ABVV-Metaal. "De aankondiging van de 160 ontslagen bij de vaste personeelsleden, ondanks alle pogingen om dat te verhinderen, is als een bom ingeslagen. Van die uppercut herstellen, is niet simpel."

Vandaag om 9.30 uur krijgt het personeel verslag van de gesprekken tussen vakbonden en de ministers. Donderdag en vrijdag wordt er wellicht gestaakt. "We stellen voor dat iedereen volgende maandag het werk weer hervat", aldus Freddy Bakker. "Veel langer moeten we het been niet stijf houden. Dat zou de onderhandelingen over het ontslagvergoedingen niet ten goede komen. Het moet voor de mensen in de afdelingen van de ruwbouw en het schilderwerk niet makkelijk zijn. Zij verliezen eind dit jaar al hun werk en toch moeten ze dezelfde kwaliteit blijven leveren. Maar we kunnen niet anders, want we willen de toekomst niet helemaal hypothekeren."