NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

CORONA: ABVV-Metaal houdt je op de hoogte

Naar aanleiding van de coronacrisis houdt ABVV-Metaal je maximaal op de hoogte van alle werkgerelateerde wijzigingen. Een overzicht van alle eerder gepubliceerde artikels gelinkt aan de gevolgen van het covid 19-virus vind je op de paginba STA MEE OP TEGEN CORONA.

Van Hool moet kunnen meedingen naar order e-bussen De Lijn

Van Hool kan nu niet meedingen naar een order van honderden elektrische bussen voor De Lijn. Bij De Lijn willen ze 970 zuiver elektrische bussen aankopen. In eerste instantie worden er 200 e-bussen aanbesteed.

Van Hool heeft alle nodige technologie, kennis en ervaring, maar voldoet niet aan de strenge selectiecriteria. Busbouwers moeten kunnen aantonen dat ze de afgelopen drie jaar minstens 150 e-bussen hebben geleverd. Van Hool kan dat niet want Van Hool spitste zich de voorbije jaren vooral toe op hybride bussen en voertuigen op waterstof. De eerste puur elektrische bussen rollen nog maar recent van de bband.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil dat De Lijn deze selectiecriteria aanpast. Voor de werkgelegenheid bij Van Hool zou deze order meer dan welkom zijn. De Lijn geeft aan zich verder te zullen beraden over het dossier.

Met een aalmoes van 0,4 % nemen wij geen genoegen!

0,4%! Volgens de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) mogen de lonen in 2021-2022 stijgen met – houd u vast – 0,4 %! Voor het ABVV is die aalmoes onaanvaardbaar. We beseffen heel goed dat de economische context niet gunstig is, maar niet alle sectoren en bedrijven zijn in dezelfde mate getroffen. Het ABVV pleit voor een indicatieve loonnorm, waarbij sectoren de mogelijkheid hebben om hogere loonmarges te af te spreken.

Meer koopkracht = sneller herstel. Ook ABVV-Metaal dringt (samen met de andere metaalvakbonden) aan op een deftige loonsverhoging. Meer koopkracht is immers essentieel om de economie te herstellen. Hogere lonen stimuleren de vraag en geven zo de postcorona-relance een belangrijke duw in de rug. Lees hier ons persbericht. De lonen van onze arbeiders zijn niet de oorzaak van de crisis. Integendeel, hogere lonen vormen een belangrijk deel van de oplossing ervan!

Loonsverhogingen om economie te herstellen

Aan de vooravond van de interprofessionele en sectorale onderhandelingen stellen de vakbonden uit de metaalsectoren dat de lonen wel degelijk moeten verhoogd worden in 2021 en 2022. Het gemeenschappelijk vakbondsfront van de Metaal hekelt dan ook het pleidooi voor “quasi nul”-akkoorden van Agoria en VBO. Enkel een stevige verhoging van de lonen en flinke overheidsinvesteringen zullen zorgen voor een impuls van de vraag die nodig is voor de relance van de economie. Het wordt tijd dat de werknemers een voelbare verbetering van hun inkomen zien en een rechtvaardige return voor de geproduceerde welvaart in de afgelopen en komende jaren. “De lonen van onze arbeiders zijn niet de oorzaak van de crisis. Integendeel: de verhoging van onze lonen vormt een belangrijk deel van de oplossing ervan.”

Lees het persbericht van hetgemeenschappelijk vakbondsfront

Volvo Gent krijgt tweede volledig elektrisch model

Volvo Cars trekt de capaciteit voor de bouw van elektrische voertuigen fors op tegen 2022. De verkoop daarvan verdubbelde vorig jaar en tegen 2025 moet dat wereldwijd oplopen tot de helft. Deze beslissing is goed nieuws voor de assemblagefabriek in Gent. Vorig jaar rolden in Gent 194.890 wagens van de band, een daling van 5,5 procent en het laagste niveau in tien jaar. De coronapandemie was hier de oorzaak van. Volvo Gent is een voorloper in elektrische mobiliteit. Vorige lente werd een nieuwe fabriek in gebruik genomen om zelf de elektrische batterijen te assembleren voor de eigen wagens. In het najaar rolde de eerste volledig elektrische XC40 Recharge van de band. Dit jaar mag Gent zich nu opmaken voor een tweede volledig elektrisch model. De details worden in maart onthuld. Er zullen 300 werknemers extra nodig zijn.

Nyrstar Balen bouwt reuzenbatterij voor energieopslag

Zinkproducent Nyrstar bouwt dit jaar op de fabriekssite in Balen een reuzen lithium-ion batterij voor de opslag van energie. In de loop van 2022 moet de batterij operationeel zijn. Het gaat om een investering van 30 miljoen euro. De bedoeling is dat de batterij tijdens piekmomenten de surplus van zonne- en windenergie opslaat. Op die manier kan hernieuwbare energie beter worden ingezet in een periode met een hoge energievraag.

Vandewiele neemt grote concurrent over

De West-Vlaamse weefmachine­bouwer Vandewiele neemt zijn Italiaanse sectorgenoot Savio over. Het is de grootste overname ooit voor Vandewiele. Savio realiseerde in 2019 een omzet van 270 miljoen euro. Dat jaar was Vandewiele goed voor 370 miljoen inkomsten. Charles Beauduin, de eigenaar en CEO van Vandewiele, gaat voor 2021 uit van een omzet van 700 à 800 miljoen euro voor Vandewiele en Savio samen.

140 werknemers verliezen job bij Continental Automotive

Van de 460 personeelsleden van Continental Automotive in Mechelen kregen er 140 van de directie te horen dat ze vanaf juli hun job zullen verliezen. Continental Automotive produceert hoogtechnologische elektronische remsystemen en wielsensoren voor personenwagens. De belangrijkste reden voor de herstructurering is de dalende autoverkoop. In augustus kondigde Continental Automotive de plannen al aan. Toen werd er echter nog gehoopt om zo veel mogelijk jobs te redden. De eerste werknemers worden ontslagen op 1 juli. De laatste getroffen personeelsleden verliezen hun job in november 2022. Continental Automotive werd in 2015 door patroonsfederatie Agoria nog uitgeroepen tot Factory of the Future.

Anderhalf jaar productiezekerheid voor Bombardier Brugge

De bestelling van 200 extra M7-dubbeldekrijtuigen door NMBS betekent anderhalf tot twee jaar extra productiezekerheid voor de zowat 500 werknemers van Bombardier Brugge.

Volgens de directie zit de vestiging in Brugge terug in een positieve flow. In mei 2017 werd een herstructurering aangekondigd, waarbij uiteindelijk zowat 120 van de toen 450 banen zouden sneuvelen. Een groot deel van de activiteiten werd stopgezet en de site zou voortaan worden geleid vanuit Frankrijk (Crespin). Vandaag evolueert men terug meer in de richting van een autonome site, o.a. de schilderafdeling keerde terug. Er gebeurden ook meer dan 100 aanwervingen. Op dit moment werken er in Brugge ongeveer 500 mensen.

Eindejaarspremie in coronatijd

Telt tijdelijke werkloosheid mee voor mijn eindejaarspremie?

Veel werknemers waren de voorbije maanden (langdurig) tijdelijk werkloos. De vraag rijst dan wat de impact daarvan is op het bedrag van de eindejaarspremie. ABVV-Metaal maakte een overzicht voor al zijn sectoren! Let op: op bedrijfsniveau kunnen andere afspraken gelden.

Het ABVV zorgt voor extraatje van RVA

Op aandringen van het ABVV besliste de regering om een extra premie toe te kennen aan werknemers die lange tijd tijdelijk werkloos waren omwille van corona. Op die manier krijgen 350.000 mensen een klein duwtje in de rug na een moeilijke periode. De voorwaarden lees je hier.

Arbeiders Dana Belgium staken

Bij Dana Belgium in Brugge is dinsdag een spontane staking uitgebroken. De arbeiders nemen het niet dat de directie achter hun rug onderhandelingen voerde met de bedienden. De vakbonden waren in onderhandeling inzake een consumptiecheque voor iedere arbeider omwille van d ezware inspanningen die geleverd werden tijdens de corona-crisis.. Vakbonden en directie kwamen hierover niet tot een akkoord. Maandag ging er een verzoeningsvergadering door, maar daar werd geen akkoord bereikt. Op hetzelfde moment voerde de directie  onderhandelingen met de bedienden om deze te laten aansluiten op de CAO die sedert 2011 voor de arbeiders geldt. Er werden toen maandenlange onderhandelingen gevoerd die resulteerden in een premie van 600 euro in ruil voor een aanpassing in de uurroosters en het invoeren van vaste pauzes. De bedienden weigerden toen om zich hierbij aan te sluiten. Nu doen ze dat wel. Ze krijgen de premie van 600+ euro, maar zonder de vaste pauzes die voor de arbeiders gelden. De arbeidersvakbonden hebben een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ingediend.

Honderdzestig banen bedreigd bij Bekaert

Staaldraadproducent Bekaert voert een herstructurering door. Daardoor zijn in België - in twee West-Vlaamse vestigingen - volgend jaar 160 banen bedreigd. Dat heeft het bedrijf vrijdag aangekondigd.

Het zwaarst getroffen is Bekaert Ingelmunster waar 95 jobs op de helling staan. Ingelmunster zal enkel nog functioneren als kenniscentrum. De overige banen verdwijnen in Zwevegem. Hier gaat om bediende en kaderfuncties

De intentie tot herstructurering werd deze morgen aangekondigd op de Belgische en de Europese ondernemingsraad van Bekaert. Volgens Bekaert is de corona-crisis de oorzaak “aanzienlijke blijvende effecten zal hebben op economieën en vraagpatronen”.

Bij Bekaert Zwevegem zijn er wel 50 vacatures. Er zal bekeken worden of de mensen van Ingelmunster in aanmerking, aldus Bekaert.

750 banen weg bij VDL-Nedcar

Bij Nedcar in het Nederlandse Born, waar ook veel Belgen werken, moeten 750 werknemers het bedrijf verlaten. De reden is dat er volgend jaar minder auto’s van de band zullen rollen. De directie zegt dat ze ongeveer 600 uitzendkrachten niet meer nodig zullen hebben. Ook 150 mensen in vaste dienst dreigen hun job te verliezen. 

ArcelorMittal zet Industeel in de etalage

ArcelorMittal bekijkt de opties van zijn filiaal Industeel, gespecialiseerd in hoogwaardig staal. Industeel telt 2.300 werknemers in zijn Franse vestigingen en in Charleroi. In Charleroi werken ongeveer 1.000 mensen.

Audi Brussels grijpt naast productie elektrisch topmodel

Audi Brussels krijgt voorlopig geen derde model. Audi Vorst had zich in augustus kandidaat gesteld om vanaf 2024 het nieuwe elektrische paradepaardje van Volkswagen te produceren. Het was vanaf het begin duidelijk dat dit niet evident zou worden. De Duitse vakbonden waren al misnoegd omdat de eerste elektrische Audi, de suv e-ton, niet in Duitsland, maar in België werd geproduceerd.

Volvo Trucks bouwt batterijen voor heel Europa in Gent

Volvo Trucks maakt voor zijn vrachtwagens de sprong naar elektrische aandrijving. Volvo gaat batterijen assembleren voor de elektrische modellen van alle Europese vestigingen. Dat productieproces vraagt expertise en een grote financiële investering, al is het nog niet duidelijk om welk bedrag het gaat. Ook de tewerkstelling die ermee gepaard gaat, is nog onbekend. En dat zal gebeuren in de vestiging in Gent voor álle Europese vrachtwagenfabrieken van Volvo.

Begin dit jaar opende de Gentse fabriek van Volvo Cars ook een batterijfabriek voor elektrische personenvoertuigen

Lagere resultaten voor Volvo Trucks

De Zweedse truck- en bussenfabrikant Volvo Group, met een grote vrachtwagenfabriek in Gent, had in het derde kwartaal fors lagere resultaten dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt volgens Volvo doordat er vanwege de coronacrisis weinig orders werden geplaatst in het kwartaal ervoor.

Het bedrijf sloot de afgelopen periode af met een winst van 7,2 miljard Zweedse kroon (690 miljoen euro), 34 procent minder op jaarbasis. De omzet daalde met 22 procent naar 76,9 miljard kroon.

Het aantal orders steeg afgelopen kwartaal wel weer met 61 procent ten opzichte van het zwakke tweede kwartaal. Volgens Volvo was tegen het eind van het kwartaal de transportactiviteit in de meeste markten weer op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar geleden.

4.600 jobs op de helling bij Nedcar door vertrek BMW

Al sinds midden 2014 bouwt VDL Nedcar Mini’s voor BMW. In 2017 kwam daar ook de BMW X1 bij. Vorig jaar rolden bijna 175.000 BMW’s en Mini’s van de band in Born. Vanaf 2023 trekt BMW deze productie weg bij VDL Nedcar in het Nederlandse Born. In de fabriek, vlak bij de Belgische grens, werken bijna 5.000 mensen. In juni had BMW al laten weten dat de productie van de X1 zou verhuizen naar de eigen Duitse fabrieken.

Door de lagere vraag omwille van de Corona-crisis kampen de meeste autobouwers met overcapaciteit en wordt uitbestede productie opnieuw naar de eigen fabrieken gehaald. Bij VDL Nedcar daalde de omzet in de eerste jaarhelft met 44 procent.

Het Nederlands bedrijf zal nu de komende jaren naar andere opdrachtgevers in de auto-­industrie zoeken in de hoop zo veel mogelijk werkgelegenheid te behouden.