NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Umicore neemt voortouw Europese batterijalliantie

In oktober bracht de EU-Commissie Europese topbedrijven, waaronder Umicore en Solvay, bijeen met als doel: de inhaalrace inzetten voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Tegen 2025 is de markt voor batterijen voor e-auto's 250 miljard euro per jaar waard. Europa zal dan een capaciteit van 200 gigawattuur (GWh) nodig hebben. Als Europa een wereldspeler wil blijven in de auto-industrie, moet het tegen dan minstens de helft van die capaciteit zelf kunnen leveren. 20 miljard euro om tegen 2025 zeker tien tot twintig megafabrieken te bouwen, dat kost de race naar de groene Europese batterij voor elektrische auto's. Umicore vecht voor die alliantie. Europa haalt alles uit de kast.

Umicore ontpopte zich de voorbije maanden tot een van de drijvende krachten om te komen tot een Europese batterijalliantie die de hele productieketen bestrijkt.

Voor 2018 en 2019 staat nu al voor 200 miljoen euro aan Europese financiering klaar, enkel voor de keten van batterijproducenten. In andere EU-steunprogramma's voor onderzoek is bovendien tot 2020 nog 2,2 miljard beschikbaar voor projecten die verband houden met de nieuwe batterijen, zoals slimme gebouwen of de integratie van nieuwe energiebronnen.

Umicore plant eerste batterijenfabriek in Europa

Umicore wil de doorbraak van de elektrische wagen voor geen geld missen. De voorbije twee jaar had Umicore 460 miljoen euro uitgetrokken voor de bouw van fabrieken voor de aanmaak van kathodematerialen voor herlaadbare lithium-ion batterijen.

Nu investeren ze 660 miljoen euro om nog eens twee fabrieken te bouwen. In China komt er een vestiging naast de al bestaande fabriek in Jiangmen. Het belangrijkste nieuws was de aankondiging van een batterijfabriek in Europa.

Waar de eerste Europese kathodematerialenfabriek komt, wordt pas beslist in de loop van 2018. Concurrentiële loonkosten en energieprijzen, alsook zoveel mogelijk CO2 arme elektriciteit zullen doorslaggevende criteria zijn. Verder wordt gekeken naar de uitbouw van de logistiek, de beschikbaarheid van voldoende technisch geschoold personeel en de duur van de vergunningsprocedure.

De nieuwe fabrieken zullen niet alleen geschikt zijn om kathodemateriaal voor herlaadbare batterijen voor auto's te maken. Ze kunnen ook dienen voor de productie van kathodemateriaal voor batterijen in consumentenelektronica.

2017: stijgende omzet Belgische technologieindustrie

De Belgische technologieindustrie haalden in 2017 een omzet van 125,8 miljard euro. Dat is 3,7% meer dan het jaar voordien en het hoogste niveau sinds 2008. Het is het vierde opeenvolgende jaar dat de Belgische technologie-industrie groeit.

De 30.000 openstaande vacatures zorgen anderzijds dat de Belgische technologie-industrie collectief 3 à 4 miljard euro omzet misloopt.

In 2017 kwamen er bij de Belgische technologiebedrijven netto ongeveer 5.000 jobs bij. In 2018 zakt dat volgens de verwachting naar 2.000. Ook de omzetgroei van sterk presterende sectoren, zoals de verwerking van ijzer- en metaalfabrikaten, zal in 2018 met een paar procentpunten terugvallen. De omzet van de auto-industrie daalde in 2017 met een half procent af. Ook voor 2018 verwacht Agoria een lichte daling van 1 procent. De boosdoener is de transitie naar nieuwe modellen bij zowel Volvo Gent als Audi Brussel.

EU: opnieuw antidumpingheffing op Chinees staal

De Europese Commissie legt een antidumpingheffing op corrosiebestendig staal uit China op. De heffing schommelt tussen 17,2 en 27,9 procent en geldt voor een periode van vijf jaar. Daarmee werd de voorlopige heffing die in augustus vorig jaar werd ingevoerd bevestigd.

Corrosiebestendig staal wordt vooral in de bouwindustrie gebruikt. De Europese marktwaarde ervan wordt op zo'n 4,6 miljard euro geschat. Chinese bedrijven hebben hiervan ongeveer 20 procent.

Recordwinst voor Volvo Cars in 2017

Volvo Cars heeft vorig jaar de operationele winst met 27,7 procent zien stijgen, tot een recordniveau van 14,1 miljard kroon (1,4 miljard euro). De nettowinst van de groep steeg met 34 procent tot 7,96 miljard kroon, de omzet met 17 procent tot 210,9 miljard kroon.

Volvo Cars verkocht vorig jaar 571.000 voertuigen, of 7 procent meer dan het vorige record van 2016. Ook in 2018 verwacht Volvo Cars te blijven groeien. Volvo Cars heeft zich als doelstelling gesteld om tegen 2020 jaarlijks 800.000 wagens te verkopen.

Duitse metaalsector: +4,3% & vermindering arbeidstijd

In Duitse metaal- en electronica-industrie hebben de onderhandelaars een akkoord bereikt. De lonen zullen vanaf april 2018 met 4,3 procent stijgen. Werknemers kunnen voortaan hun arbeidstijd voor de duur van 2 jaar verminderen tot 28 uren per week. Daarna mag men weerkeren naar de oorspronkelijke arbeidstijd. Het akkoord loopt tot 31 maart 2020.

De overeenkomst in Baden-Württemberg geldt als modelakkoord voor de ongeveer 3,9 miljoen werknemers van de metaal- en elektronica-industrie in heel Duitsland. Normaal nemen de overige zes cao-gebieden de bepalingen van het modelakkoord over. 

Alle details van het akkoord vind je hier 

Indexering lonen en vervoerskosten in de metaalsectoren

Op 1 januari 2018 werden de lonen in de sectoren van de elektriciens (hier ook mobiliteitsvergoedingen en anciënniteitstoeslag) en de metaalrecuperatie geïndexeerd met 1,88 %. Op 1 februari 2018 worden de lonen van in de sectoren van de garages, het koetswerk, de edele metalen en de metaalhandel geïndexeerd met 1,84 %. Ook op 1 februari worden alle privévervoerskosten geïndexeerd met 2,49 % (uitzondering: non-ferrometalen - indexering op 1 mei 2018). Check de Op Zak van je sector voor de juiste bedragen.

Onrust bij Packo omwille van nieuwe ontslagen

In Packo Zedelgem is onrust ontstaan naar aanleiding van het ontslag van 8 werknemers. Ook in november 2017 werden reeds 5 mensen ontslagen. Tijdens de aankondiging liet de werkgever toen al verstaan dat er mogelijk nog ontslagen konden volgen.  Aangezien de ontslagen net buiten een periode van 60 dagen valt, is er strikt technisch gezien geen collectief ontslag.

Voor de vakbonden is het duidelijk dat de werkgever poogt deze wet te omzeilen en heel bewust de ‘salami-tactiek’ toepast.  Zij vragen dan ook enerzijds een sociaal plan voor de ontslagen werknemers, alsook de garantie dat eventuele volgende ontslagen (ook al vallen deze buiten de 60 dagen) ook onder dit plan zullen vallen. Voorlopig wil Packo hier niet op ingaan. Onder impuls van ABVV Metaal worden er dagelijks informatievergaderingen belegd onder het personeel en werken de mensen ‘op halve kracht’.

Aperam investeert in Genk

Aperam gaat investeren in zijn fabriek in Genk.  Aperam plant nieuwe lijnen voor koudwalsen, warmte- en oppervlaktebehandeling. Zowel de omzet als de brutobedrijfswinst steeg vorig jaar. Hoeveel de investering zal bedragen werd niet bekendgemaakt.

Busbouwer Van Hool plant fabriek in de VS

Van Hool start nog dit jaar met de bouw van een nieuwe fabriek in de VS.  Van Hool is sedert 2015 de grootste leverancier van touringcars in de VS.  De markt van de touringcars bedraagt in de VS ongeveer 2.000 à 2.500 stuks per jaar, die van de stadsbussen is met 8.000 à 8.500 stuks per jaar vier keer groter. Alleen oOm bussen voor het openbaar vervoer te mogen produceren, moeten die 'Made in USA' zijn (dwz voor minstesn 70% in de VS gebouwd zijn). In een gesprek met 'De Tijd' meldde topman Filip Van Hool dat de fabriek er komt in de staat Tennessee. De bouw van de productievestiging, die een kopie zal zijn van de Van Hool-fabriek in Macedonië, start in de tweede jaarhelft. Bedoeling is dat er vanaf 2020 jaarlijks 400 bussen van de band rollen Op termijn moet dat oplopen tot 1.000 bussen.  Volgens Van Hool is de impact op de Belgische werkgelegenheid ‘miniem’.  Dit klinkt voor de vakbonden niet geruststellend. Temeer daar men het nieuws in eerste instantie moest vernemen via de nieuwssites van de kranten

Nyrstar: 121 jobs bedreigd in Balen en Overpelt

Bij zinkgroep Nyrstar verdwijnen de komende jaren in België en Nederland 180 banen. Op een speciale ondernemingsraad heeft de directie de intentie aangekondigd om 121 te schrappen in Balen en Overpelt. Bij Nyrstar zelf verdwijnen een 110 banen op een totaal van 550. Bij onderaannemers zijn 30 van de iets meer dan 100 jobs bedreigd zijn. De vakbonden sluiten acties niet uit.

Waarschuwingsstakingen in Duitse metaalsector voor 28-urenweek en 6% opslag

Ig-Metall heeft gisteren eerste reeks  van waarschuwingsstakingen georganiseerd om de druk op de werkgevers in de Duitse metaal en elektro-industrie op te voeren. Ig-Metall eist  6% opslag en vraagt voor de 3,9 miljoen werknemers de mogelijkheid om de werktijd in te korten naar een werkweek van 28 uur (35 uur nu). Ploegarbeiders, ouders van jonge kinderen en werknemers die een familielid verzorgen moeten een gedeeltelijke looncompensatie krijgen wanneer ze minder uren werken.

Donderdag start een derde onderhandelingsronde. Vandaag zijn stakingsacties gepland in 143 bedrijven. 

Barco verhuist Noorse afdeling mogelijk naar Kortrijk

Barco bestudeert de mogelijke verhuis van de productieactiviteiten van de vestiging in het Noorse Fredrikstad naar Kortrijk. Barco bekijkt daarbij tegelijk  ook een uitbreiding van de onderzoeksafdeling in Fredrikstad. Barco nam de vestiging in Fredrikstad over in 2012. Barco bekijkt een verhuis van de afdeling "naar een groter projectieproductieapparaat in de nieuwe faciliteit in Kortrijk" om de efficiëntie te verhogen en de competitiviteit te versterken. 

Geely investeert nu ook in Volvo Trucks

Geely, de Chinese eigenaar van Volvo Cars Gent, heeft zich voor 3,2 miljard euro ingekocht in Volvo Group, de eigenaar van Volvo Trucks in Oostakker.

“De overname van Volvo Cars door Geely in 2010 heeft geleid tot een verhoging van de productie. Als dat voor Volvo Trucks ook het geval wordt, is dat ook goed voor de fabriek in Oostakker”, aldus Patrick Mertens, ABVV-Metaal.

Geely krijgt 8,2% van de aandelen van Volvo Group in handen, wat overeenkomt met 15,6% van het stemrecht.

Nieuwe e-book 'ABVV-Metaal goes green' staat online

Naar aanleiding van de 'groene Nieuwe Werker' die deze week verschijnt heeft ABVV-Metaal aanvullend een extra e-book uitgebracht.
Je kan nu rustig alle volledige artikels samen lezen. De tijd is rijp om z'n allen volop in te zetten op meer duurzaamheid. 

Klik hier!

 

Start participatieve ABVV-campagne 'Samen kan het anders'

Q17 5610 ABVV nationaal poster mockup A3 Kim

Nieuwe participatieve campagne “Samen kan het Anders”

Onder het motto Samen kan het Anders lanceert het ABVV vandaag een grote publiekscampagne waarbij het de mensen oproept om hun zorgen en bekommernissen tegenover het huidig regeringsbeleid te delen. De vakbond wil op die manier naar de mensen luisteren en samen met hen en andere middenveldorganisaties en burgerbewegingen eerlijke en rechtvaardige alternatieven formuleren rond werk, fiscaliteit, sociale zekerheid, openbare dienstverlening en inkomen. Vanaf vandaag kunnen alle burgers via sociale media en de website www.samenkanhetanders.be hun persoonlijke verhalen delen. Tijdens een tweede fase van de campagne zullen alternatieven besproken en naar voren geschoven worden.

 

www.samenkanhetanders.be/laat-je-stem-horen/

Alweer (78) banen weg bij Philips Lighting in Turnhout

Bij Philips Lighting in Turnhout vallen 78 ontslagen (waarvan 49 arbeiders). Tegen 2020 moet 30 procent van het personeel weg. Dat werd medegedeeld op een speciale ondernemingsraad deze morgen. Het personeel is vanmorgen op de hoogte gebracht tijdens een bijzondere ondernemingsraad. De afgelopen jaren waren er al verschillende herstructureringen. Momenteel werken er nog zowat 735 werknemers.

Turnhout maakt onder meer lampen voor straatverlichting, sportstadions, winkels en beamers. De laatste jaren loopt de vraag sterk terug door de opkomst van ledverlichting, die Philips goedkoper in Azië maakt. Langs vakbondszijde wordt al langer gevreesd voor een uitdoofscenario.

Eerste Volvo XC40 rolt van de band in Gent

Premier Charles Michel heeft gisteren bij Volvo Cars in Gent de eerste Volvo XC40 van de band gereden. Deze terreinwagen is gebouwd op het nieuwe CMA-platform in Gent. Gent moet het centrum van de kleinere Volvo-modellen worden. Dit jaar worden in Gent 2.000 exemplaren van de Volvo XC40 gebouwd. Vanaf 2018 moeten er jaarlijks 90.000 exemplaren van de band rollen. In eerste instantie worden benzine- en ­dieselmodellen gebouwd, nadien de hybride variant en tegen 2020 een volledig elektrisch model.

Vanuit Gent zal het model wereldwijd geëxporteerd worden. Volvo-Gent kreeg eerder ook al een tweede nieuw model toegezegd en is kandidaat om een derde kleine Volvo te produceren. 

Circulaire economie zorgt voor 20.000 extra jobs in technologische sector

Circulaire economie kan de Belgische economie tegen 2020 36.000 extra banen en 3,6 miljard euro extra toegevoegde waarde bezorgen. Zo deelt de technologiefederatie Agoria mee op de Dag van de circulaire economie. En nog belangrijker volgens Agoria zouden  20.000 van die banen en 1,8 miljard euro van die toegevoegde waarde afkomstig zijn van productiebedrijven uit de technologische sector. Dit zou een extra groei van 6,4 procent betekenen in de technologische industrie. "De circulaire economie heeft nu de aandacht van beleidsmakers over de hele wereld, maar er is nog veel werk om de bestaande wettelijke belemmeringen te verwijderen en de juiste prikkels te geven", zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “De ‘fabriek van de toekomst’ is circulair. Wat de drijfveren ook mogen zijn – materiaalkosten verminderen, anticiperen op wetgeving, inspelen op veranderende klanteneisen, de ecologische voetafdruk verkleinen – op termijn zullen onze bedrijven in de richting van meer circulaire bedrijfsmodellen evolueren.”

Eén dode en twee gewonden na explosie bij ArcelorMittal

Bij ArcelorMittal Gent vond gisteren iets na 15uur een zware ontploffing plaats in de cokesfabriek. Er vielen één dode en twee zwaargewonden, van wie de toestand stabiel is. Door de explosies kwamen cokesgassen vrij maar in de omgeving werden geen concentraties van giftige stoffen gemeten. De materiële schade is aanzienlijk. Het is het eerste dodelijk arbeidsongeval sinds begin 2013. De oorzaak van de ontploffing ligt vermoedelijk bij een kortsluiting van een filter in de silo van de cokesfabriek.