NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Ruitenwisserfabrikant Bosch schrapt 400 banen

Op een bijzondere ondernemingsraad om 9u deze ochtend heeft de directie van Bosch Tienen een grote herstructurering aangekondigd. Het bedrijf wil overgaan tot het schrappen van 400 banen, waarvan 158 bedienden en 242 arbeiders. Of ongeveer de helft van het personeel. Het nieuws komt onverwacht. Bosch zegt dat deze zware schrapping nodig is wegens de grote interne en externe concurrentie. Het personeel legt alvast het werk neer tot en met zondag, met behoud van loon. Vanaf volgende week dinsdag starten de gesprekken met de directie.

De Lijn past aanbesteding e-bussen aan

Nadat de raad van bestuur van De Lijn eind 2019 het licht op groen had gezet om 970 elektrische bussen aan te kopen, wordt de aanbestedingsprocedure daarvoor een tweede keer aangepast. Op vraag van Vlaams minister van ­Mobiliteit ­Lydia Peeters zal De Lijn haar selectiecriteria voor kandidaat-bouwers in de eerste fase van de bestelling van 200 elektrische bussen 'verruimen'. De bijsturing gebeurt om 'alle Vlaamse busproducenten de kans te bieden om mee te dingen', aldus het persbericht van De Lijn. Bij de vorige aanbestedingsprocedure moesten kandidaten de afgelopen drie jaar al minstens 150 volledig elektrische bussen geleverd hebben. Die voorwaarde betekende dat onder meer Van Hool, de grootste Vlaamse bus­bouwer, niet kon meedingen. Van Hool heeft de afgelopen jaren vooral de kaart van de waterstofbussen getrokken en leverde pas deze maand zijn eerste volledig elektrische autocar af.

VCST bouwt nieuwe site van 30 miljoen euro

VCST, producent van tandwielen en andere auto-onderdelen, verhuist naar een nieuwe site. Met de bouw van de nieuwe site is een totale investering van 30 miljoen euro gemoeid. Vorig jaar voerde het bedrijf nog een herstructurering door, waarbij 91 ontslagen vielen. In de nieuwe productiefabriek zet VCST zwaar in op digitalisering en automatisering.

CORONA: ABVV-Metaal houdt je op de hoogte

Naar aanleiding van de coronacrisis houdt ABVV-Metaal je maximaal op de hoogte van alle werkgerelateerde wijzigingen. Een overzicht van alle eerder gepubliceerde artikels gelinkt aan de gevolgen van het covid 19-virus vind je op de paginba STA MEE OP TEGEN CORONA.

Van Hool moet kunnen meedingen naar order e-bussen De Lijn

Van Hool kan nu niet meedingen naar een order van honderden elektrische bussen voor De Lijn. Bij De Lijn willen ze 970 zuiver elektrische bussen aankopen. In eerste instantie worden er 200 e-bussen aanbesteed.

Van Hool heeft alle nodige technologie, kennis en ervaring, maar voldoet niet aan de strenge selectiecriteria. Busbouwers moeten kunnen aantonen dat ze de afgelopen drie jaar minstens 150 e-bussen hebben geleverd. Van Hool kan dat niet want Van Hool spitste zich de voorbije jaren vooral toe op hybride bussen en voertuigen op waterstof. De eerste puur elektrische bussen rollen nog maar recent van de bband.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil dat De Lijn deze selectiecriteria aanpast. Voor de werkgelegenheid bij Van Hool zou deze order meer dan welkom zijn. De Lijn geeft aan zich verder te zullen beraden over het dossier.

Met een aalmoes van 0,4 % nemen wij geen genoegen!

0,4%! Volgens de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) mogen de lonen in 2021-2022 stijgen met – houd u vast – 0,4 %! Voor het ABVV is die aalmoes onaanvaardbaar. We beseffen heel goed dat de economische context niet gunstig is, maar niet alle sectoren en bedrijven zijn in dezelfde mate getroffen. Het ABVV pleit voor een indicatieve loonnorm, waarbij sectoren de mogelijkheid hebben om hogere loonmarges te af te spreken.

Meer koopkracht = sneller herstel. Ook ABVV-Metaal dringt (samen met de andere metaalvakbonden) aan op een deftige loonsverhoging. Meer koopkracht is immers essentieel om de economie te herstellen. Hogere lonen stimuleren de vraag en geven zo de postcorona-relance een belangrijke duw in de rug. Lees hier ons persbericht. De lonen van onze arbeiders zijn niet de oorzaak van de crisis. Integendeel, hogere lonen vormen een belangrijk deel van de oplossing ervan!

Loonsverhogingen om economie te herstellen

Aan de vooravond van de interprofessionele en sectorale onderhandelingen stellen de vakbonden uit de metaalsectoren dat de lonen wel degelijk moeten verhoogd worden in 2021 en 2022. Het gemeenschappelijk vakbondsfront van de Metaal hekelt dan ook het pleidooi voor “quasi nul”-akkoorden van Agoria en VBO. Enkel een stevige verhoging van de lonen en flinke overheidsinvesteringen zullen zorgen voor een impuls van de vraag die nodig is voor de relance van de economie. Het wordt tijd dat de werknemers een voelbare verbetering van hun inkomen zien en een rechtvaardige return voor de geproduceerde welvaart in de afgelopen en komende jaren. “De lonen van onze arbeiders zijn niet de oorzaak van de crisis. Integendeel: de verhoging van onze lonen vormt een belangrijk deel van de oplossing ervan.”

Lees het persbericht van hetgemeenschappelijk vakbondsfront

Volvo Gent krijgt tweede volledig elektrisch model

Volvo Cars trekt de capaciteit voor de bouw van elektrische voertuigen fors op tegen 2022. De verkoop daarvan verdubbelde vorig jaar en tegen 2025 moet dat wereldwijd oplopen tot de helft. Deze beslissing is goed nieuws voor de assemblagefabriek in Gent. Vorig jaar rolden in Gent 194.890 wagens van de band, een daling van 5,5 procent en het laagste niveau in tien jaar. De coronapandemie was hier de oorzaak van. Volvo Gent is een voorloper in elektrische mobiliteit. Vorige lente werd een nieuwe fabriek in gebruik genomen om zelf de elektrische batterijen te assembleren voor de eigen wagens. In het najaar rolde de eerste volledig elektrische XC40 Recharge van de band. Dit jaar mag Gent zich nu opmaken voor een tweede volledig elektrisch model. De details worden in maart onthuld. Er zullen 300 werknemers extra nodig zijn.

Nyrstar Balen bouwt reuzenbatterij voor energieopslag

Zinkproducent Nyrstar bouwt dit jaar op de fabriekssite in Balen een reuzen lithium-ion batterij voor de opslag van energie. In de loop van 2022 moet de batterij operationeel zijn. Het gaat om een investering van 30 miljoen euro. De bedoeling is dat de batterij tijdens piekmomenten de surplus van zonne- en windenergie opslaat. Op die manier kan hernieuwbare energie beter worden ingezet in een periode met een hoge energievraag.

Vandewiele neemt grote concurrent over

De West-Vlaamse weefmachine­bouwer Vandewiele neemt zijn Italiaanse sectorgenoot Savio over. Het is de grootste overname ooit voor Vandewiele. Savio realiseerde in 2019 een omzet van 270 miljoen euro. Dat jaar was Vandewiele goed voor 370 miljoen inkomsten. Charles Beauduin, de eigenaar en CEO van Vandewiele, gaat voor 2021 uit van een omzet van 700 à 800 miljoen euro voor Vandewiele en Savio samen.

140 werknemers verliezen job bij Continental Automotive

Van de 460 personeelsleden van Continental Automotive in Mechelen kregen er 140 van de directie te horen dat ze vanaf juli hun job zullen verliezen. Continental Automotive produceert hoogtechnologische elektronische remsystemen en wielsensoren voor personenwagens. De belangrijkste reden voor de herstructurering is de dalende autoverkoop. In augustus kondigde Continental Automotive de plannen al aan. Toen werd er echter nog gehoopt om zo veel mogelijk jobs te redden. De eerste werknemers worden ontslagen op 1 juli. De laatste getroffen personeelsleden verliezen hun job in november 2022. Continental Automotive werd in 2015 door patroonsfederatie Agoria nog uitgeroepen tot Factory of the Future.

Anderhalf jaar productiezekerheid voor Bombardier Brugge

De bestelling van 200 extra M7-dubbeldekrijtuigen door NMBS betekent anderhalf tot twee jaar extra productiezekerheid voor de zowat 500 werknemers van Bombardier Brugge.

Volgens de directie zit de vestiging in Brugge terug in een positieve flow. In mei 2017 werd een herstructurering aangekondigd, waarbij uiteindelijk zowat 120 van de toen 450 banen zouden sneuvelen. Een groot deel van de activiteiten werd stopgezet en de site zou voortaan worden geleid vanuit Frankrijk (Crespin). Vandaag evolueert men terug meer in de richting van een autonome site, o.a. de schilderafdeling keerde terug. Er gebeurden ook meer dan 100 aanwervingen. Op dit moment werken er in Brugge ongeveer 500 mensen.

Eindejaarspremie in coronatijd

Telt tijdelijke werkloosheid mee voor mijn eindejaarspremie?

Veel werknemers waren de voorbije maanden (langdurig) tijdelijk werkloos. De vraag rijst dan wat de impact daarvan is op het bedrag van de eindejaarspremie. ABVV-Metaal maakte een overzicht voor al zijn sectoren! Let op: op bedrijfsniveau kunnen andere afspraken gelden.

Het ABVV zorgt voor extraatje van RVA

Op aandringen van het ABVV besliste de regering om een extra premie toe te kennen aan werknemers die lange tijd tijdelijk werkloos waren omwille van corona. Op die manier krijgen 350.000 mensen een klein duwtje in de rug na een moeilijke periode. De voorwaarden lees je hier.

Arbeiders Dana Belgium staken

Bij Dana Belgium in Brugge is dinsdag een spontane staking uitgebroken. De arbeiders nemen het niet dat de directie achter hun rug onderhandelingen voerde met de bedienden. De vakbonden waren in onderhandeling inzake een consumptiecheque voor iedere arbeider omwille van d ezware inspanningen die geleverd werden tijdens de corona-crisis.. Vakbonden en directie kwamen hierover niet tot een akkoord. Maandag ging er een verzoeningsvergadering door, maar daar werd geen akkoord bereikt. Op hetzelfde moment voerde de directie  onderhandelingen met de bedienden om deze te laten aansluiten op de CAO die sedert 2011 voor de arbeiders geldt. Er werden toen maandenlange onderhandelingen gevoerd die resulteerden in een premie van 600 euro in ruil voor een aanpassing in de uurroosters en het invoeren van vaste pauzes. De bedienden weigerden toen om zich hierbij aan te sluiten. Nu doen ze dat wel. Ze krijgen de premie van 600+ euro, maar zonder de vaste pauzes die voor de arbeiders gelden. De arbeidersvakbonden hebben een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ingediend.

Honderdzestig banen bedreigd bij Bekaert

Staaldraadproducent Bekaert voert een herstructurering door. Daardoor zijn in België - in twee West-Vlaamse vestigingen - volgend jaar 160 banen bedreigd. Dat heeft het bedrijf vrijdag aangekondigd.

Het zwaarst getroffen is Bekaert Ingelmunster waar 95 jobs op de helling staan. Ingelmunster zal enkel nog functioneren als kenniscentrum. De overige banen verdwijnen in Zwevegem. Hier gaat om bediende en kaderfuncties

De intentie tot herstructurering werd deze morgen aangekondigd op de Belgische en de Europese ondernemingsraad van Bekaert. Volgens Bekaert is de corona-crisis de oorzaak “aanzienlijke blijvende effecten zal hebben op economieën en vraagpatronen”.

Bij Bekaert Zwevegem zijn er wel 50 vacatures. Er zal bekeken worden of de mensen van Ingelmunster in aanmerking, aldus Bekaert.

750 banen weg bij VDL-Nedcar

Bij Nedcar in het Nederlandse Born, waar ook veel Belgen werken, moeten 750 werknemers het bedrijf verlaten. De reden is dat er volgend jaar minder auto’s van de band zullen rollen. De directie zegt dat ze ongeveer 600 uitzendkrachten niet meer nodig zullen hebben. Ook 150 mensen in vaste dienst dreigen hun job te verliezen. 

ArcelorMittal zet Industeel in de etalage

ArcelorMittal bekijkt de opties van zijn filiaal Industeel, gespecialiseerd in hoogwaardig staal. Industeel telt 2.300 werknemers in zijn Franse vestigingen en in Charleroi. In Charleroi werken ongeveer 1.000 mensen.

Audi Brussels grijpt naast productie elektrisch topmodel

Audi Brussels krijgt voorlopig geen derde model. Audi Vorst had zich in augustus kandidaat gesteld om vanaf 2024 het nieuwe elektrische paradepaardje van Volkswagen te produceren. Het was vanaf het begin duidelijk dat dit niet evident zou worden. De Duitse vakbonden waren al misnoegd omdat de eerste elektrische Audi, de suv e-ton, niet in Duitsland, maar in België werd geproduceerd.