NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

50 jaar CAO wet - 50 jaar strijden tegen ongelijkheid

Vandaag 5 december vieren we de vijftigste verjaardag van de wet op de CAO’s en de paritaire comités. Een mijlpaal voor vele redenen.

Dankzij een hoge syndikalisatie graad maar ook een hoge aansluitingsgraad van de werkgevers bij werkgeversfederaties worden in België maar liefst zesennegentig procent van de werknemers gedekt door CAO. Dat wil simpelweg zeggen dat ook daar waar de vakbond niet vertegenwoordigd is in de bedrijven de werknemers toch gedeeltelijk profiteren van de sterkte van de vakbonden in andere bedrijven (met alle positieve gevolgen voor loon-en arbeidsvoorwaarden).

De Wereldbank concludeerde in een studie dat collectief overleg goed is voor:
° de economie;
° de strijd tegen de werkloosheid, de loonongelijkheid, de loonkloof tussen mannen en vrouwen;
° voor de sociale vrede
° voor de inspanningen voor vorming en opleiding.

En het Internationaal Monitair Fonds bevestigt in een studie uit 2015 dat een daling van de syndicalisatiegraadleidt tot een daling van het inkomen bij zowel lage als middeninkomens en tot een stijging van de inkomens aan de top.

Als we naar België kijken blijkt dat ook. België heeft niet toevallig – op Zweden na – de laagste inkomensongelijkheid ter wereld.

Ons systeem van sociaal overleg, waarbij nationale en sectorale cao’s worden afgesloten die op iedereen van toepassing zijn. Zoiets noemen we ‘solidariteit’ en Guy Cox – voormalig directeur-generaal bij de FOD Werk – heeft er een mooie analyse over geschreven.

Vijftig jaar jaar CAO-wet is vijftig jaar strijden tegen ongelijkheid!

Groot contract Ford voor Punch Powertrain

Punch Powertrzin, producent van traploze transmissies, heeft  een belangrijk contract in de wacht gesleept. De opdracht van Ford is een belangrijke opdracht van een niet Chinese autoconstructeur voor Punch Powertrain, dat in China inmiddels is uitgegroeid tot de derde grootste producent van automatische transmissies. Punch Powertrain haalde eerder al een belangrijke order binnen voor PSA, de groep boven de automerken Peugeot, Citroën en Opel. 

Punch Powertrain is de voorbije jaren sterk gegroeid,  dankzij  China. Maar die groei was gestopt. Voor het lopende jaar houdt het bedrijf rekening met een daling van productie en omzet. Onder andere omwille van Amerikaanse sancties werden de activiteit in Iran stopgezet. In  Sint-Truiden werd  economische werkloosheid ingelast. Volgens Punch is  de inzinking trouwens maar tijdelijk.

 

Nieuw e-book over pensioenen klaar!

Lees nu ons gloednieuw e-book rond de mallemolen van onze pensioenen. Er is nog veel werk aan de winkel maar er wordt hard aan gesleuteld om een fair pensioen voor iedereen te realiseren. Het e-book geeft een bom aan informatie, nuttig voor iedereen die ermee bezig is of er veel meer over wil weten.

Klik hier om te lezen

De grafdelvers van ons pensioen: het e-book

Lees nu ons gloednieuw e-book rond de mallemolen van onze pensioenen. We maken een evaluatie over vier jaar Bacquelaine, het pensioenbeleggers door de ogen van enkele van onze delegees, een interview met Bea Cantillon (“De betaalbaarheid van onze pensioenen vereist het maken van een maatschappelijke keuze”) en nog veel meer. Het e-book geeft een bom aan informatie, nuttig voor iedereen die ermee bezig is of er veel meer over wil weten.

Download het e-book: bit.ly/e-bookpensioenen

Vasco Zedelgem sluit: 80 mensen op straat

De Zwitserse bouwgroep Arbonia wil Vasco in Zedelgem, waar radiatoren worden gemaakt, tegen november volgend jaar sluiten. Die intentie werd bekendgemaakt door de directie. De productie loopt nog tot 12 juli,  daarna zullen er nog logistieke activiteiten zijn tot eind november. 

Het bedrijf is van plan de productie in Zedelgem te verhuizen naar Nederland (Tubbergen) en Duitsland Plattling). Arbonia zegt dat door de productiecapaciteit te consolideren en te concentreren in geautomatiseerde productievestigingen het zijn competitiviteit wil verhogen.

“Door de economische werkloosheid wisten dat er iets zou gebeuren, maar dat het zo drastisch zou zijn, hadden we niet verwacht”, aldus Henk Deprez, secretaris ABVV-Metaal. “In het raam van de wet Renault zullen we nu een informatieronde opstarten om een zo goed mogelijk sociaal plan uit de brand te slepen voor het personeel. We voeren geen actie.”

Mega-order voor DAF is goed nieuws voor Oevel

DAF mag in totaal 1.500 vrachtwagens leveren aan het Litouwse transportbedrijf Girteka Logistics.. Dat is ook goed nieuws voor de DAF-fabriek in Oevel (Westerlo), dat wielassen en cabines levert. De afgelopen jaren moest DAF Trucks regelmatig ontslagen aankondigen. Eind 2017 waren er 2.600 werknemers aan de slag, bijna evenveel als in 2008. Intussen zijn het er 2.700. Begin dit jaar ging DAF wegens de verhoogde productie op zoek naar 350 nieuwe werknemers.

Geen Netflix wagens voor Volvo Gent (voorlopig)

De Zweedse autobouwer Volvo Cars stelt zijn plannen uit om vanaf eind volgend jaar wagens van zijn Chinese zustermerk Lynk & Co te bouwen in Gent. De reden is de toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en wereldwijde marktonzekerheid. Lynk & Co werd in 2015 als nieuw volumemerk gelanceerd door Zhejiang Geely Holding. De auto’s hebben hetzelfde onderstel als de XC40, die in Gent wordt gefabriceerd.

Volvo Cars verwacht niet dat de beslissing een impact zal hebben op de werkgelegenheid in Gent. Toch is het uitstel van de komst van Lynk een flinke streep door de rekening.

Volvo bouwt ook nog altijd de oude kleine break V40 en sinds midden september de nieuwe grote break V60. De V40 moet uiterlijk in 2020 stoppen. De timing voor de bouw van het Lynk-model - wellicht goed voor 70.000 wagens per jaar in Gent - was perfect geweest om de productie van de fabriek op peil te houden.

Lynk & Co is een nog piepjong automerk van hybride wagens. Het werd in 2015 gelanceerd door Zhejiang Geely Holding, de eigenaar van Volvo Cars. Lynk & co wil zich als brede autodienst voor millenials positioneren, met verscheidene abonnementsformules en het internet als belangrijkste verkoopkanaal. Daarom werd Lynk het Netflix of het Spotify van de auto-industrie genoemd. Lynk wil  niet alleen auto's maar ook mobiliteit verkopen

Trafigura: reddingsboei maar nog geen redding voor Nyrstar

De internationale grondstoffenhandelaar Trafigura, nu al de grootste aandeelhouder van Nyrstar, maakt 650 miljoen euro vrij voor de noodlijdende zinkproducent. Tegen het einde van de maand moet het verse geld bij Nyrstar op de rekening staan. De reddingsboei moet Nyrstra aan voldoende liquiditeiten helpen zodat de activiteiten op korte termijn niet in het gedrang komen. Het aandeel Nyrstar steeg gisteren met 12,4 procent tot net geen euro.

Dat Nyrstar op korte termijn gered is, wil volgens analisten niet zeggen dat het bedrijf op lange termijn genezen is.Dankzij de verse kredietlijn van aandeelhouder Trafigura is het liquiditeitsprobleem van Nyrstar even aangepakt, maar wordt het solvabiliteitsprobleem nog groter. ‘Dat Trafigura er nog meer schuld in stopt, is geen oplossing voor de hoge schuldenberg.’

Elke vorm van geweld tegen vrouwen is onaanvaardbaar

Naar aanleiding van de grote betoging tegen geweld tegen vrouwen op 25/11 organiseren we de genderweek. 
Hiermee zetten we een aantal initiatieven op een rijtje die ABVV-Metaal als solidaire vakbond steunt. 

DE BELOFTE VAN INDUSTRIALL: elke vorm van geweld tegen vrouwen is onaanvaardbaar!

Pledge NL


Geweld heeft een ernstige impact op het leven van werkende vrouwen over heel de wereld, met seksuele intimidatie als de
meest aangeklaagde vorm. Geweld tegen vrouwen is een schending van de mensenrechten van vrouwen. Het is een obstakel
voor gendergelijkheid. Geweld tegen vrouwen op het werk tast de rechten, de veiligheid, de gezondheid en de waardigheid
van de arbeiders aan en is dan ook een kernthema voor de vakbonden.

ABVV-Metaal ondertekent deze 'pledge' en zal met de nodige acties de komende maanden deze campagne verder ondersteunen.

Je kan hier de hele tekst van de belofte in het Nederlands lezen.

 

BETOGING 25/11

Y18 2654 ABVV Metaal Feature nationale betoging tegen geweld op vrouwen 1200x900 01

Op zondag 25 november vindt een nationale betoging tegen geweld op vrouwen plaats.

Ter gelegenheid van de Internationale Dag voor de uitbanning van geweld tegen vrouwen, zullen duizenden mensen in de straten van Brussel demonstreren om een sterkere, massalere en consistentere inzet van de autoriteiten te eisen in de strijd tegen geweld tegen vrouwen. ABVV-Metaal zal op de afspraak zijn.

Afspraak aan het Poelaertplein om 13u30! 

Voor meer informatie: mirabalbelgium.org/

 

 

Vakbonden zien Nyrstar liefst failliet gaan

Nyrstar incasseerde begin deze week een klap van meer dan 50 procent na een vernietigend oordeel in een invloedrijk analistenrapport. Het beurshuis ABN AMRO verlaagde zijn koersdoel voor de internationale zinkverwerker van 1 euro naar amper 1 eurocent en riep openlijk op 'het schip te verlaten'. Wegens de liquiditeitsproblemen van Nyrstar en de al jaren grote schulden- en rentelast geloven ze dat een schuldherschikking onvermijdelijk is. De problemen zijn het gevolg van een roekeloos investeringsavontuur. Nyrstar kocht in de jaren 2009 en 2010 aan de lopende band zinkmijnen tegen hoge prijzen die weinig bleken op te brengen. Het zijn de opbrengsten van de fabrieken in België, Nederland en Frankrijk die de schuldenberg in bedwang houden.

De werkgelegenheid in België is voorlopig niet in gevaar. Voor de goeddraaiende zinksmelterij in Balen-Overpelt is een faillissement van de moedergroep Nyrstar, volgens ABVV-Metaal, misschien wel de beste oplossing. “Wij draaien uitstekend. Andere zinkproducenten staan te springen om ons over te nemen”, vertelt Hans Vaneerdewegh, secretaris ABVV Metaal.

Bombardier herstructureert wereldwijd - Brugge in spanning

Canadese vliegtuig- en treinbouwer Bombardier gaat de komende 12 tot 18 maanden nog eens circa 5.000 banen schrappen. Daarvan zullen 3.700 sneuvelen binnen de vliegtuigtak, goed voor een jaarlijkse kostenbesparing van 250 miljoen dollar. Bombardier heeft miljoenen verloren in de ontwikkeling van een nieuw commercieel vliegtuig en moet dringend besparen. De overige 1.300 banen verdwijnen in de trein- en tramafdeling. Welke en of er impact zal zijn van de nieuwe herstructurering voor Brugge is niet duidelijk. Brugge verloor in het voorjaar van 2017 zijn positie als 'lead site'. Er verdwenen toen 120 van de 455 banen. De vakbonden vrezen dat een nieuwe herstructurering voor Brugge gelijk zal staan met de sluiting van de fabriek.

ArcelorMittal verkoopt Luikse fabrieken aan Britten

ArcelorMittal heeft een koper gevonden voor een aantal van zijn staalactiviteiten in het Luikse. Het Britse Liberty House heeft een bindend bod uitgebracht. Het gaat om Ferblatil in Tilleur en de galvanisatielijnen 4 en 5 in Flémalle. In totaalwerken er zo'n 750 mensen. Onder druk van de Europese Commissie moest ArcelorMittal activiteiten van de hand doen omdat ze na de overname van het Italiaanse Ilva een monopolie dreigde te krijgen.

Liberty House neemt ook fabrieken over in het Italië, Roemenië, Macedonië, Tsjechië en Luxemburg. Het overnamebedrag werd niet bekendgemaakt. Liberty House is actief in de industrie en de metallurgie (recyclage, trading, productie, diensten).

De Luikse vakbonden zijn ongerust over de toekomstplannen van Liberty House. De vakbonden hebben geen informatie over het businessplan of het sociale beleid van de overnemer.

Handelsoorlog VS- China treft ook Genkse staalmaker Aperam

Aperam ondervindt hinder van de importheffingen die de Verenigde Staten en de Europese Unie wederzijds hebben ingevoerd op staal en aluminium. De handelsoorlog leidt, volgens Aperam, tot onrust op de Europese markt geleid. In het derde kwartaal zette het concern een bedrijfsresultaat neer van 123 miljoen euro, tegen 150 miljoen euro in het tweede kwartaal. Aperam denkt / hoopt dat de Europese Commissie spoedig definitieve stappen zal zetten om de Europese roestvrijstaalmarkt te beschermen.

Volvo Cars voelt impact van handelsoorlog VS-China

Volvo Cars kende in het derde kwartaal een aanzienlijk lagere winst. Het resultaat had te lijden onder de hogere importtarieven als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China. De operationele winst halveerde tot zo’n 173 miljoen euro. Behalve door de handelsbarrières die de VS en China elkaar opleggen, daalde de winst ook door gestegen uitgaven aan de lancering van nieuwe producten.

Volvo verkocht in het derde kwartaal wel 154.914 auto’s of 12% meer dan vorig jaar toen er 135.831 verkocht werden. Vooral de SUV's deden het goed. Zij staan in voor 60% van onze de verkoop.

Punch: 200 arbeiders werkloos door Trump

Omwille van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump schrapt Punch Powertrain uit Sint-Truiden een megadeal met Iran. Tot 200 arbeiders worden daardoor economisch werkloos. Voor Punch, dat traploze versnellingsbakken produceert voor de auto-industrie, was Iran een aantrekkelijke markt, nadat de westerse landen in 2015 hun handelsembargo hadden opgeheven. Sedert de VS eenzijdig het handelsakkoord met Iran opzegde zijn er Amerikaanse sancties tegen alle bedrijven die actief blijven in dat land. Eerder dit jaar sleepte Punch een belangrijke contract in de wacht voor de productie van transmissies voor hybride auto's van de Franse autogroep PSA (Peugeot en Citroën). Het contract is het grootste contract uit de geschiedenis van Punch Powertrain. PSA drong er op aan dat Punch de deal met Iran opzegde.

Umicore, BMW en Northvolt werken aan duurzame batterij

Umicore heeft een alliantie afgesloten met BMW en de Zweedse batterijmaker Northvolt. Het doel van de alliantie is om een batterij ontwikkelen die bestaat uit zoveel mogelijk recycleerbare onderdelen en waarvan ook de levensduur wordt verlengd en die nadien zelfs nog kan gebruikt worden voor andere doeleinden. Het centrum van de duurzame batterij komt in München te liggen, waar BMW een expertisecentrum op het vlak van batterijen heeft. Northvolt bouwt in Zweden een megabatterijenfabriek. Umicore beschikt naast die batterijtechnologie ook over een hypermoderne recyclagefabriek in Hoboken, waar verschillende materialen uit smartphones en andere elektronische toestellen worden gehaald. Het zijn die twee troeven die Umicore maken als partner.

Nieuwe busfabriek VDL in Roeselare

De Nederlandse VDL Groep plant een gloednieuwe fabriek in Roeselare. VDL wil ER een fabriek voor de productie van elektrische bussen bouwen. De volledige productie in Roeselare zou naar die nieuwe site verhuizen. De plannen zitten nog maar in een eerste fase. Er is nog geen timing opgesteld. De aankoop van het nieuwe terrein is goed nieuws voor de 600 werknemers in Roeselare.

Vooral Nederlandse en Scandinavische klanten plaatsen heel wat bestellingen voor elektrische bussen in Roeselare. Vorig jaar leverde men 100 elektrische bussen in de regio Amsterdam. De Lijn bestelde recent  zijn eerste zeven elektrische bussen in Roeselare. Het orderboek voor elektrische en hybride bussen zit nu al vol tot de zomer van 2019.

Duizend banen bedreigd bij VDL Nedcar Born

Bij VDL Nedcar in het Nederlands-Limburgse Born verdwijnen in november zo’n duizend banen. Volgens “De Limburger” is de inkrimping het gevolg van een aanzienlijke productiebeperking volgend jaar. BMW zou tussen de 40.000 tot 60.000 Mini’s en BMW X1 minder bouwen in Born. Dat is een kwart van de ongeveer  220.000 auto’s die er dit jaar worden gebouwd. Een harde Brexit eind maart zou de productiepijn kunnen verzachten. In dat geval gaan de fabrieken in Oxford vier weken dicht.

Nedcar wilde het nieuws bevestigen noch ontkennen. Bij Nedcar werken ook zo’n 1.000 Belgen. Iets minder dan de helft van alle medewerkers heeft een tijdelijk of een uitzendcontract. Verder worden de werkroosters aangepast. De resterende zaterdagdiensten van dit jaar zouden komen te vervallen en de werktijd in de productie gaat weer terug naar acht uur per dag.

Metaalvakbonden bij Agoria voor waardig pensioen en zware beroepen

Vandaag 2 oktober 2018 werd in het ganse land door het gemeenschappelijk vakbondsfront actie gevoerd voor waardige pensioen op een redelijke leeftijd. Op alle acties was ABVV-Metaal sterk vertegenwoordigd. In het kader van deze pensioenacties was er deze middag tenslotte een ontmoeting tussen de delegaties van de 3 vakbonden met een delegatie van Agoria, de werkgeversfederatie in de grootste sector van de metaal. Met deze ontmoeting wilden we Agoria mobiliseren om haar interprofessionele collega’s van het VBO op andere gedachten te brengen omtrent de zware beroepen en onze pensioenen.


Het standpunt van het VBO inzake de zware beroepen is vreemd aan de praktijk van de werkvloer. Het SWT is de verdwijning nabij, de landingsbanen kunnen enkel nog op 60 jaar. Met de voorstellen van het VBO maakt een werknemer tewerkgesteld in een zwaar beroep amper kans om vroeger te stoppen. Agoria toonde zich bereid om haar invloed bij het VBO aan te wenden. Voor wat betreft de zware beroepen zijn zij bereid om de objectieve benadering door middel van criteria te ondersteunen op voorwaarde dat dit niet leidt tot een veelvoud aan zware beroepen en dit in vergelijking met de ons omliggende landen.

Sociaal plan Sabca Lummen goedgekeurd

In juni kondigden lucht- en ruimtevaartbedrijf Sabca in het Limburgse Lummen een herstructurering aan:  30 van de 105 banen stonden op de tocht. De reden waren de dalende werkvolumes. De vestiging fabriceert onderdelen in composietmateriaal voor Airbus-toestellen, zakenjets en Ariane 5-raketten. Maar Airbus telt steeds minder vliegtuigtypes, de verkoop van zakenjets daalt en heel wat Ariane 5-raketten zijn vervangen door de goedkopere Ariane 6. 

Helemaal verrast waren de vakbonden niet door de aankondiging. Na vier maanden overleg is er een sociaal plan onderhandeld dat werd goedgekeurd door 70% van alle werknemers.

Belangrijk is dat de 30 ontslagen teruggebracht zijn tot 18 (4 bedienden en 14 arbeiders). Er is een regeling voor bij vrijwillig en gedwongen ontslag. SWT is mogelijk op 56 jaar.

Voor de blijvers is er werkzekerheid tot mei 2020. Er zijn ook extra investeringen in opleiding en begeleiding voorzien voor de blijvers.

 

Antwerps hof van beroep bevestigt: stakingsrecht is een fundamenteel recht

Op 17 september 2018 deed het hof van beroep te Antwerpen een belangrijke uitspraak over het stakingsrecht. Het hof bevestigt ondubbelzinnig dat als er geen geweld of bedreigingen worden geuit tijdens een staking de acties van werknemers en vakbonden niet verboden mogen worden. Het stakingsrecht is een fundamenteel recht is dat slechts uitzonderlijk kan worden beperkt.

De feiten gaan terug tot 20 maart 2017. Die maandag was voor alle 40 arbeiders van de “dienst Logistiek” van het metaalbedrijf Case New Holland de maat vol. De werkdruk was te hoog en ze legden het werk neer. Al anderhalf jaar lang werden de problemen in de overlegorganen aangkaard, maar de beloftes van Case New Holland verdwenen steeds als sneeuw voor de zon. 

In plaats van de situatie op te lossen trok de directie naar de Antwerpse rechtbank van eerste aanleg om de stakingsacties te verbieden op straffe van dwangsommen en dit na een geënsceneerde situatie met zogezegde werkwilligen. Dit gebeurde met een eenzijdig verzoekschrift, dus zonder dat de werknemers of vakbonden werden gehoord. De rechtbank van eerste aanleg gaf de directie gelijk en sprak in een beschikking zeer verregaande dwangsommen uit in zeer algemene bewoordingen waardoor elke sociale actie zowat onmogelijk werd. Uiteraard tekenden ABVV-Metaal en ACV-Metea onmiddellijk beroeb aan. 

Het Antwerpse hof van beroep fluit de rechtbank van eerste aanleg nu terug en stelt dat het verbieden van deze stakingsacties een inbreuk vormde op het stakingsrecht, zoals gegarandeerd door artikel 6.4 van het Europees Sociaal Handvest.

Lees het volledig persbericht + het arrest