NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

VCST wil 171 banen schrappen

Bij de producent van auto-onderdelen VCST verdwijnen mogelijk 171 van de 427 banen. Dat werd door de directie meegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad. De ontslagen vallen zowel in de divisie Industrial Products als in de divisie Surface Treatment. “Het is een schande dat VCST haar plannen om die banen te schrappen al via een persbericht liet uitlekken, terwijl de ondernemingsraad nog volop aan de gang was Dat maakt de sfeer er niet beter op”, aldus ABVV-Metaal secretaris Raf Dal Cero. In de afdeling Surface Treatment gaat het over 26 banen (24 arbeiders en 2 bedienden). In de afdeling Industrial Products worden 145 banen bedreigd (96 arbeiders en 49 bedienden). De vakbonden benadrukken dat ze er tijdens de onderhandelingen alles aan zullen doen om het aantal ontslagen zo veel mogelijk te beperken. "We gaan nu de mensen in alle sereniteit inlichten en binnen het gemeenschappelijk vakbondsfront overleggen welke acties we gaan ondernemen. Maar wees gerust, we gaan ons niet laten doen. Het belooft een hete zomer te worden."

D'Ieteren Auto schrapt 211 banen

D'Ieteren Auto (invoerder van onder meer Audi en Volkswagen) schrapt 211 banen. Dit komt neer op 12 procent van het personeel. D’Ieteren verwacht dat de Belgische automarkt blijvend zal krimpen en dat ook een structurele impact zal hebben op de autoverkoop.

Punch Powertrain zet joint-venture op met Franse autobouwer PSA

De fabrikant van automatische transmissies Punch Powertrain versterkt zijn relatie met de Franse autobouwer PSA. Goed een jaar geleden tekenden PSA (vooral bekend van Peugeot, Citroën en Opel) en Punch een eerste samenwerkingsakkoord. Toen werd afgesproken dat Punch de toekomstige generatie van transmissies vanaf 2022 zal toeleveren én assembleren in de PSA-fabriek in het Franse Metz. Nu gaat men stap verder. Samen richten ze een nieuwe joint venture op die de DT2-transmissie (dual clutch transmission) met dubbele koppeling niet alleen zal ontwikkelen en leveren voor de nieuwe generatie van hybride en plug-in hybride wagens van PSA. Maar die transmissies zullen ook verkocht kunnen worden aan andere autoconstructeurs. Punch Powertrain is meerderheidsaandeelhouder (61 procent) in de nieuwe joint venture.

Punch Powertrain, met hoofdzetel in Sint-Truiden, telt meer dan 2.000 medewerkers, van wie 870 in Sint-Truiden.

Verkoop auto’s daalt met een derde

De automobielfederatie Febiac verwacht dat dit jaar in België het aantal inschrijvingen met ongeveer 35 procent zal dalen. Dat zou neerkomen op 357.000 ingeschreven auto’s of bijna 200.000 minder dan in 2019, het op een na beste verkoopjaar ooit in België. Een maand geleden ging de sector nog uit van een daling van 20 procent.

Volgens Febiac werden in mei 34.752 nieuwe auto’s ingeschreven in België, 32 procent minder dan een jaar eerder. In dat cijfer zitten ook heel wat auto’s die tijdens of na het Autosalon begin dit jaar werden besteld. In de eerste vijf maanden van 2020 bedroeg de totale daling 35,7 procent. Vooral de volumemerken zoals Renault (-52%), Opel (-48%) en Ford (-44%) krijgen klappen.

Samsonite wil 160 jobs schrappen

Enkele weken geleden kondigde de directie van Samsonite op een ondernemingsraad al aan dat er door de coronacrisis ontslagen zouden vallen. Samsonite heeft nu de intentie medegedeeld om in Oudenaarde 160 banen te schrappen. Het bedrijf wil dit doen door tijdelijke en uitzendcontracten niet te verlengen en door openstaande vacatures niet in te vullen. Voor 94 personeelsleden dreigt effectief ontslag.

Eindelijk corona-akkoord in de sector metaalbouw

In de sector van metaalverwerking hebben de sociale partners een akkoord bereikt rond de heropstart van de bedrijven in de sector. ABVV-Metaal heeft geijverd voor een akkoord dat focust op veiligheid, met een cruciale rol voor het sociaal overleg in de bedrijven. Maar het akkoord heeft ook oog voor solidariteit en de moeilijke financiële situatie waarin de werknemers momenteel verkeren. Ontdek meer over de inhoud van het akkoord in dit pamflet.

Werken in tijden van corona: laatste stand van zaken

Op vrijdag 24 april maakte de Nationale Veiligheidsraad haar zogenaamde ‘exit-strategie’ bekend. Het is de bedoeling om – in meerdere fases – de lockdown geleidelijk af te bouwen. Daarbij is het belangrijk om op te merken dat de voorgestelde maatregelen steeds terug kunnen verstrengd worden, indien blijkt dat dit nodig is. Cruciaal hierin – volgens de experts – zijn het aantal nieuwe ziekenhuisopnames. Dat aantal moet de komende dagen verder dalen, anders lijkt een uitstel/verstrenging van de exit-maatregelen moeilijk te vermijden.

Lees meer...

Vanaf 4 mei minstens 30.000 extra weer aan de slag in maakindustrie

Agoria, de patroonfederatie van de technologische industrie, schat dat na 4 mei 30.000 mensen extra opnieuw aan het werk kunnen, voornamelijk bij auto-, vrachtwagen- en machinefabrikanten. Alle technologiebedrijven zouden volledig aan de slag kunnen. Al is een eerste voorwaarde natuurlijk dat er voldoende vraag is.

Volvo Cars Gent is al enkele dagen heropgestart in een traag tempo. Drie shifts werden opgeroepen, zodat iedereen de training en test kon doorlopen en te laten kennismaken met de nieuwe werkprocedures. Iedereen krijgt mondmaskers. In bepaalde zones is het verplicht die op te hebben, vooral in de ­assemblagehal. In andere zones, waar de werknemers ver van ­elkaar staan, is het niet verplicht. Vanaf maandag gaat men terug volledig in productie. DAF Trucks is aan een voorzichtige heropstart begonnen. De eerste DAF-truck is intussen opnieuw van de band gerold, maar het bedrijf benadrukt dat het productievolume nog laag ligt en dat de veiligheid van de medewerkers voorop staat. Bij Audi Brussel, is het nog niet duidelijkheid wanneer heropgestart wordt. Niet alleen de productie ook de middagpauzes kunnen een probleem vormen met respect voor de sociale distancing.

Bij Daikin werden daarom extra lunch-tenten opgezet. Maandag start bij Daikin een tweede productielijn op.Ook CNH heeft de productie geleidelijk hervat met 600 arbeiders. Voor elke werknemer is er een mondmasker en overal is handgel beschikbaar. Om afstand te bewaren, zijn markeringen op de vloer aangebracht. Bij aankomst wordt ook van elke werknemer de temperatuur gemeten. Ook zijn speciale deurknoppen aangebracht, zodat niemand de deurknop met de handen moet aanraken. Na het weekend zou de volledige productie opnieuw actief moeten zijn.

Algemene gids om de verspreiding van CORONA op het werk tegen te gaan

Vakbonden en werkgevers hebben samen een handleiding opgesteld met algemene richtlijnen om bedrijven op een veilige manier te kunnen opstarten. De gids reikt een algemeen kader met maatregelen aan die op maat moeten worden ingekleurd door de sectoren en door elke werkgever, om er voor te zorgen dat de activiteiten opnieuw kunnen worden opgestart in zo veilig en gezond mogelijke omstandigheden (zodat een nieuwe piek van coronagevallen kan worden vermeden).

Lees meer...

Dodelijk arbeidsongeval bij ArcelorMittal Geel

Bij Arcelor-Mittal Geel gebeurde donderdagochtend een dodelijk arbeidsongeval. Een van de arbeiders kwam gekneld te zitten / raakte geplet tussen twee rollen staal. Zijn collega’s konden hem niet bevrijden. Toen brandweer, ziekenwagen en mugvoertuig arriveerden, kon men alleen nog het overlijden van het slachtoffer vaststellen.

De arbeidsinspectie voert een onderzoek naar de precieze omstandigheden van het werkongeval.

Stuur een e-card naar je collega's, kameraden of geliefden.

Sinds zondag 10 mei mogen we onze bubbel uitbreiden met 4 personen. Super dat er weer meer kan, maar dat betekent helaas ook dat we heel wat vrienden en familieleden nog een tijdje moeten missen. Om toch met elkaar verbonden te blijven, kunnen jullie e-cards versturen via onze website. Kies hier tussen de verschillende ontwerpen en verstuur er zo veel als je maar wil!

Elektriciens: mobiliteitsvergoeding stijgt op 1 mei!

Na lange onderhandelingen kon in het nationaal akkoord 2019-20 een verhoging van de mobiliteitsvergoedingen worden bereikt. Deze verhoging vereiste echter een koninklijk besluit dat de verhoging mogelijk maakte. Dat KB werd op 26 maart genomen en treedt in werking op 1 mei 2020. Het gevolg is dat vanaf 1 mei 2020:
  • de vergoeding voor de chauffeur, die met een bedrijfsvoertuig minimum 1 medepassagier vervoert, wordt verhoogd tot € 0,1569 per kilometer;
  • de vergoeding voor de passagier, die met een voertuig van de werkgever van thuis, de onderneming of de ophaalplaats naar de werf wordt gereden, verhoogd tot € 0,1384 per kilometer;
  • een nieuw type van mobiliteitsvergoeding van € 0,1453 per kilometer geldt voor de chauffeur zonder passagiers, die van thuis of de onderneming naar de werf rijdt met een voertuig van de werkgever.

Voor de arbeider die zich met zijn eigen wagen van thuis naar de werf rijdt, verandert er niets. Hij blijft recht hebben op een vergoeding van € 0,2759 per kilometer. Ook voor de arbeider die zich met het openbaar vervoer verplaatst, blijft alles bij het oude. Hij heeft nog steeds recht op een volledige terugbetaling van de totale kost van het vervoer. 

Daarnaast heeft de arbeider die jaarlijks minstens 43.000 kilometer aflegt, sinds 1 januari 2019 recht op een extra dag mobiliteitsverlof.

Opgelet! De sectorale regeling is een minimumregeling en doet uiteraard geen afbreuk aan gunstigere regelingen op ondernemingsvlak.

Tijdelijk werkloos in de aanverwante sectoren? Aanvullende vergoedingen FBZ automatisch gestort!

Wie tijdelijk werkloos wordt omwille van corona, heeft recht op werkloosheidsuitkeringen (en andere voordelen zoals een tussenkomst in de water- en energiefactuur). Daarbovenop voorzien bijna alle metaalsectoren een aanvullende vergoeding bij tijdelijke werkloosheid, via onze Fondsen voor Bestaanszekerheid (FBZ). Hier lees je hoeveel deze aanvullende vergoeding bedraagt in jouw sector. LET OP: nieuwe info voor wie werkt in de sector van de Metaalrecuperatie!

Lees meer...

Sectorpamfletten 'Waarop heb je recht als tijdelijk werkloze'

Ben je tijdelijk werkloos door corona? Dan  ontvang je een uitkering van de RVA, maar dat niet alleen. Ontdek per sector waarop je recht hebt in onze pamfletten als tijdelijk werkloze in coronatijd.

Metaalbouw & monteerders NL

Metaalbouw & monteerders  FR

Garages NL

Garages FR

Elektriciens NL

Elektriciens FR

Metaalhandel NL

Metaalhandel FR

Metaalrecuperatie NL

Metaalrecuperatie FR

Koetswerk NL

Koetswerk FR

Edele metalen NL

Edele metalen FR

LVD en VIVES-hogeschool werken samen aan corona-vrije deurklinken

LVD en Hogeschool VIVES werken samen aan het design en de productie van een “coronavrije” deuropener die ze gratis ter beschikking stellen van zorginstellingen en openbare diensten. Het coronavirus overleeft op gladde oppervlakken en materialen. Deurklinken vormen dus een groot risico. Een handsfree deurklink kan dit voorkomen. In het VIVES Maaklab ontwikkelde men een een inox deuropener, die op een bestaande deurklink gemonteerd wordt, waardoor men de deur kan openen en sluiten met de arm in plaats van met de hand. LVD kan deze snel produceren met eigen machines

Het ontwerp is vrijgegeven waardoor maakbedrijven wereldwijd aan de slag kunnen gaan.

LVD ondersteunde de voorbije weken ook al AZ Groeninghe met beschermingspakken en stuurde mondmaskers naar AZ Delta en de LVD-filialen in China, Slovakije, Italië en de USA.

Volvo Trucks helpt beademingstoestellen te bouwen

Volvo Trucks levert honderd ruitenwisser-motoren aan de VUB om om te bouwen tot beademingstoestellen. De bedoeling is om een low cost, snel te produceren beademingstoestel te ontwerpen met componenten die beschikbaar zijn in andere sectoren dan de medische. Binnen de VUB is een werkgroep opgestart met 35 ingenieurs, onder wie studenten, afgestudeerden, proffen en assistenten. De ruitenwissermotoren zijn normaal gezien bestemd voor Volvo FL6-trucks. 

Omzet technologiebedrijven halveert

Uit een bevraging van Agoria blijkt bij 190 technologie bedrijven blijkt dat de omzet gehalveerd is tegenover maart 2019.

Er zijn grote verschillen tussen de industrieën. De sector van de materialen, zoals producenten van non-ferrometalen, gieterijen en fabrikanten van producten van metaal behoudt nog 73,2 procent van het normale omzetcijfer. Dat komt omdat volcontinubedrijven, met productieprocessen die ononderbroken blijven doorlopen, tot de essentiële sectoren behoren omdat zij hun installaties moeilijk kunnen stilleggen. De digitale en telecomsector volgt op 66,1 procent dankzij het telewerk. 92% van wie er tewerkgesteld is werkt thuis.

Slechter gaat het in de maak­industrie, die bedrijven bundelt die machines, componenten en oplossingen voor het productieapparaat van de verwerkende industrie levert. Die haalt 15,2 procent van het omzetcijfer van vorig jaar, de sector van de lucht- en ruimtevaart, veiligheid en defensie haalt nog slechts 7 procent.

In het algemeen wordt er veel meer van thuis gewerkt in alle sectoren. Het thuiswerk is bijna verdubbeld. Werkten voor de uitbraak van het virus nog 33% van de mensen af en toe thuis, dan is dat nu 62%. In de digitale industrie stijgt dit bijvoorbeeld van 65% naar 92%, in de sector van materialen van 2% naar 40%, in de lucht- en ruimtevaart van 7% naar 55%.

Het omzetverlies voor de rest van het jaar is moeilijk in te schatten voor de meerderheid van de bedrijven. Ondanks de huidige crisis blijft de helft van de technologiebedrijven rekruteren. De helft van de medewerkers in de sector is tijdelijk werkloos, maar er zijn grote verschillen tussen de industrieën onderling. Zo is in de maakindustrie 80% van de mensen op dit moment tijdelijk werkloos, in de digitale en telecomsector slechts 7%. Ook de grootte van de bedrijven speelt een rol. In bedrijven tot 500 medewerkers is minder dan 28 procent van de mensen tijdelijk werkloos, in bedrijven met meer dan 500 mensen is dit 60%.

Marc Lambotte, CEO van Agoria: "Het is duidelijk dat de maatregelen van social distancing strikt noodzakelijk zijn om onze economie draaiende te houden. Alleen zo houden we het virus in toom en onze gezondheidzorg en economie overeind. Ik doe dus een oproep naar zowel de bedrijven als de mensen thuis: houd afstand, red onze jobs. We gaan de bedrijven helpen om maximaal te kunnen werken op een veilige en productieve manier, met respect voor ‘social distancing’. Dit is belangrijk omdat ‘social distancing’ verwacht wordt een blijver te zijn voor de komende maanden, waarvoor absoluut een correcte risico-analyse en oplossing moet voor gevonden worden.”

Volvo Car wil heropstarten op 14 april

De 6.500 werknemers van Volvo Car Gent hebben te horen gekregen dat de fabriek op dinsdag 14 april weer wil opstarten. Voor de vakbonden is het duidelijk dat er pas heropgestart kan worden, indien de veiligheid van de medewerkers gegarandeerd kan worden.

Overschakeling naar zomeruur: wat met je loon?

Op zondag 29 maart schakelen we naar het zomeruur over. Om 2 uur ’s nachts wordt de klok een uur vooruit gezet, naar 3 uur. Niet alleen kunnen we daardoor een uur minder slapen. Wie op zondagnacht werkte, werkte zo ook een uur minder. Om te voorkomen dat deze werknemers loon verliezen, werd in 1977 in de Nationale Arbeidsraad (NAR) een cao gesloten. De cao nr. 30 is van toepassing op de werknemers in ploegenarbeid die niet forfaitair per maand worden betaald en die tijdens de overschakeling aan het werk zijn.4

Als de organisatie van het werk het toelaat, moet de ploeg die bij de overschakeling naar het zomeruur werkt, ook tijdens de overschakeling naar het winteruur werken. Deze werknemers zullen dan eerst 7 uur werken en daarna 9 uur. Het normale loon zal dan met het loon voor 8 uur overeenstemmen.

Indien niet dezelfde ploeg tijdens de beide nachten werkte, wordt het loon alsvolgt berekend. De werknemers die tijdens de overgang naar het winteruur 9 uur werken, ontvangen een loon berekend op basis van 9 uur werk. De werknemers die tijdens de overgang naar het zomeruur slechts 7 uur werken, ontvangen toch een loon berekend op basis van 8 uur werk.