NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

ArcelorMittal investeert 150 miljoen euro in installatie CO 2-omzetting

ArcelorMittal bouwt in Gent een nieuwe installatie die gas met CO 2 uit zijn hoogovens moet omzetten in bio-ethanol. Het project, in samenwerking met het Amerikaanse LanzaTech, vergt een investering van 150 miljoen euro en is het eerste in zijn soort in Europa. Bio-ethanol kan dan gebruikt worden als brandstof voor transport of in de productie van plastics. Eenmaal in werking zou de bio-ethanol productie jaarlijks goed zijn voor een CO 2-besparing gelijk aan het in het verkeer brengen van 100.000 elektrische wagens.

Steun Bruno op 15 juni

Op 13 april 2018 stonden de voorzitter van de gewestelijke ABVV-afdeling Antwerpen, Bruno Verlaeckt, en een militant, Tom Devoght, terecht voor de correctionele rechtbank in Antwerpen. Het openbaar ministerie besliste om beide syndicalisten strafrechtelijk te vervolgen, wegens het “kwaadwillig belemmeren van het verkeer” en dit naar aanleiding van een stakingsactie die plaatsvond ter hoogte van de Antwerpse haven op 24 juni 2016.

Al dan niet toevallig nadat de burgemeester van stad Antwerpen zich bij de publieke radio-omroep laten ontvallen dat "het goed was dat die personen even aangehouden werden om tot hun zinnen te komen".

De eigenlijke pleitzitting zal plaatsvinden op vrijdag 15 juni. Sociale actie en staken zijn fundamentele mensenrechten. Het is verontrustend dat de afgelopen jaren – sinds het aan de macht komen van de N-VA – syndicalisten en sociale actie systematisch en met alle mogelijke middelen gecriminaliseerd worden.

Het ABVV wil en kan dit niet zomaar laten voorbijgaan. Er moet een einde komen aan de criminalisering van het sociaal verzet. Het ABVV roept dan ook iedereen op om Bruno en Tom een hart onder de riem te steken door op vrijdag 15 juni vanaf 8 uur te verzamelen aan de rechtbank (Bolivarplaats 20/1 te Antwerpen).

De Lijn besteld 182 (groene) bussen bij VDL en Van Hool

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft meer dan 182 'groene' bussen besteld. Het gaat vooral om hybride bussen en enkele elektrische.

Tegen 2020 rijdt 1 op de 5 bussen van De Lijn groen. Eind vorig jaar reden er 42 rond. Intussen zijn er daar al een aantal bijgekomen, en zitten er nog 36 aan te komen die nu van de band rollen. Nu komt daar nog bij een recordbestelling van 182 bussen bij busbouwers Van Hool in Koningshooikt en VDL in Roeselare,. Het gaat om ruim 64 miljoen euro voor 120 hybride bussen, zeven elektrische, en 55 dieselbussen met een Euro 6- motor. Die laatste worden niet beschouwd als 'groen'.

Van Hool zal instaan voor 36 zogenaamde citybussen en zegt die ook in België te zullen bouwen. VDL bouwt 84 hybride bussen.

Daarnaast gaf de raad van bestuur van De Lijn ook het akkoord voor een nieuwe aanbesteding over meerdere jaren voor maximaal 720 hybride bussen.

Punch Powertrain wil eigen testcircuit

Punch Powertrain wil een testcircuit voor wagens bouwen. Men kijkt hiervoor naar het industrieterrein van Brustem. De plannen van Punch kaderen in het contract dat Punch onlangs voor de Franse autobouwer PSA (Peugeot, Citroën, Opel) binnenhaalde. Vanaf 2022 produceert Punch versnellingsbakken van het type dual clutch transmission (DCT) voor de Franse groep. Daarmee is PSA niet alleen de eerste Europese klant van Punch, maar ineens ook de grootste opdracht ooit voor het bedrijf. De versnellingsbakken moeten in een eigen kombaan getest en gekalibreerd kunnen worden.

In Limburg beschikt Ford al over een testcircuit, maar om concurrentieredenen is het gebruik hiervan natuurlijk niet evident.

De nieuwe kombaan kan ook interessant zijn Tenneco Automotive (schokdempers) in Sint-Truiden en Bosch (ruitenwissers) in Tienen. Ook zij kunnen het circuit gebruiken om hun producten te testen. Punch, Tenneco en Bosch hebben onlangs afgesproken om samen een 'slim Vlaams netwerk' in de automotive-sector uit te bouwen, met als doel elkaar via kennisdeling en netwerking te versterken. VCST beraadt zich nog over aansluiting bij het netwerk.

Volvo gaat zelf batterijen assembleren in Gent

Volvo gaat in Gent een nieuwe assemblagelijn installeren voor het ineensteken van 'batterijpakketten' voor de nieuwe elektrische XC40. Volvo zal batterijcellen voor elektrische auto's die door batterijproducenten worden gemaakt (en waarvoor Umicore de legeringen levert) samenvoegen en omvormen tot complete 'battery packs' op maat van de specifieke modellen. De assemblage van de elektrische aandrijftechnologie in Gent verhoogt vanzelfsprekend de toegevoegde waarde van de Gentse Volvo-fabriek. Bij Audi Brussel gebeurt hetzelfde. Hoeveel wordt geïnvesteerd en hoeveel extra banen dat oplevert, is nog onduidelijk.

Ook Belgische ondernemingen worden getroffen door importtarieven

Trump kondigde vorige week importtarieven aan op Europees staal en aluminium (25 en 10 procent). De Europese Commissie diende vorige vrijdag officieel een klacht in bij de Wereldhandelsorganisatie WHO tegen de Amerikaanse 'illegale en protectionistische invoerheffingen'. De klacht geeft Europa het recht zelf de invoer van staal en aluminium te monitoren en maatregelen te treffen bij een verhoging van de import. Daarnaast kan Europa een reeks tarieven heffen op Amerikaanse producten om het verlies aan markttoegang in de Verenigde Staten te compenseren. De EU-landen kunnen tegenmaatregelen treffen voor hoogstens 2,8 miljard euro. Na drie jaar of als Europa gelijk krijgt van de WHO, komt er een tweede golf met Europese invoertarieven.

Eind volgende week is er een top van de G7, de groep van de zeven belangrijkste industrielanden.

De staalbedrijven in ons land voeren jaarlijks 150.000 ton staal uit naar de VS. Dat is amper 2% van alle leveringen van Belgisch staal en goed voor 120 miljoen euro aan inkomsten. Voor sommige bedrijven dreigt een omzetverlies van 10 à 15 procent te veroorzaken, zo reageert het Belgisch Staalindustrie Verbond. Technologiefederatie Agoria schat de schade voor de Belgische economie op 250 miljoen euro.

Getroffen bedrijven zijn onder meer Industeel (Charleroi), NLMK Clabecq (Clabecq) en Aperam (Genk, Châtelet). Staalreus ArcelorMittal, dat onder meer in Gent zit, verwacht slechts een beperkt effect op zijn Europese dochterbedrijven. Voor de aluminiumbedrijven schat Agoria de schade eveneens op 120 miljoen euro.

Batterijfabriek Umicore is voor Polen

Umicore kiest niet voor de voormalige site van Opel om er zijn Europese fabriek voor materialen voor herlaadbare batterijen te bouwen, wel voor het Poolse Nysa. Een belangrijke afweging is volgens insiders ook het feit dat Samsung daar een batterijfabriek wil bouwen. Umicore zou er de basisgrondstoffen aan leveren. De nieuwe fabriek in Polen moet eind 2020 operationeel zijn.

Umicore-woordvoerster Marjolein Scheers onderstreep dat “voor de vestiging van de nieuwe fabriek werden drie criteria naar voor geschoven. Het ligt dichter bij de klanten, want het zwaartepunt voor de markt van herlaadbare batterijen voor elektrische wagens is richting Oost-Europa is verhuisd. Er is meer geschoold personeel beschikbaar. En de aanwezigheid van groene-energiebronnen is belangrijk. In Polen zal de opstart van de nieuwe fabriek volledig gecoverd zijn door wind- en hydro-energie en stroom uit fotovoltaïsche cellen.” De hogere loonkosten in België waren zeker niet doorslaggevend. Dit in tegenstelling tot de uitspraken van Bart De Wever en Geert Bourgeois die daar expliciet naar verwezen.

Nysa ligt op enkele uren rijden van Tsjechië, Slovakije en Hongarije. Skoda (groep-Volks- wagen) bouwt vanaf 2020 een elektrische auto in het Tsjechische Mlada Boleslav. Peugeot-Citroën start binnenkort de productie van elektrische wagens in het Slovaakse Trnava. Op zo'n 100 kilometer van Nysa, in Gliwice, ligt een Opel-fabriek. Nysa ligt ook op drie uur rijden van Duitsland. Het biedt perspectieven om de vele Oost-Duitse autofabrieken te bevoorraden. De BMW i3 rolt bijvoorbeeld van de band in Leipzig.

Ook de concurrentie zit daar. Het Zuid-Koreaanse LG Chem opent dit jaar de grootste lithium-ionbatterijfabriek van Europa in het Poolse Wroclaw, en Samsung SDI opende vorig jaar een fabriek voor elektrische autobatterijen in het Hongaarse Göd.

Punch Powertrain, Bosch en Tenneco gaan samenwerken

Punch Powertrain, Bosch en Tenneco Automotive, die alle drie onderdelen produceren voor de auto-industrie hebben beslist om samen te gaan werken. Zij bouwen het eerste Vlaamse slimme netwerk uit. Het was het stadsbestuur van Sint-Truiden dat de deelnemende bedrijven bij elkaar bracht. De samenwerking wordt begeleid door het gespecialiseerde bureau Lean Lead en krijgt de steun van technologiefederatie Agoria. Andere partners zijn Sirris en HR-dienstverlener ITZU. “Met deze samenwerking hebben we een concreet project waarin toonaangevende bedrijven in de auto-industrie bewijzen dat ze door samenwerking duurzamer, efficiënter en kwalitatiever kunnen zijn”, vindt Paul Peeters van Agoria.

Forse omzetstijging voor Vyncke dankzij Oekraïense zonnebloemen

Kernel, de Oekraïense wereldleider in de markt van de zonnebloemolie, geeft Vyncke de opdracht voor de bouw van vijf stoomketels voor drie biomassa-elektriciteitscentrales in Oekraïne. De order is even groot als de jaaromzet van Vyncke in 2009.

Het Oekraïense megacontract is een opsteker voor Vyncke. Terwijl Vyncke in 2015 nog voor 95 miljoen euro verkocht, slonk dat vorig jaar tot 84,5 miljoen euro. Vier West-Europese concurrenten moesten de afgelopen twee jaar de handdoek in de ring gooien. Vyncke hoopt eind 2018 een omzet te halen van 180 miljoen euro.

Vyncke telt 335 werknemers wereld wijd (Vlaanderen, Brazilië, Duitsland, Tsjechië, China, Thailand en Maleisië).

Volvo Trucks wordt transportcoach

De omzet van Volvo Trucks oogt nog steeds zeer traditioneel: 95 procent van de inkomsten komt uit de verkoop van vrachtwagens en wisselstukken. De overige 5 procent komt van het fleetmanagementsysteem Dynafleet. Die app monitort in realtime de trucks en hun locatie: verbruik, uitstoot, aantal gereden uren,…

Desondanks bereidt Volvo Trucks zich voor op de digitale toekomst. Men focust niet alleen meer op de verkoop van vrachtwagens, maar wil meer transportdiensten aanbieden. Men verwacht dat de vraag naar diensten systematisch zal stijgen.

“We evolueren van de verkoop van trucks naar de verhuur van diensten”, zegt Peter Himpe, hoofd Volvo Trucks Benelux. “Met als hefboom de zelfrijdende vrachtwagen. Eens de vrachtwagens geconnecteerd zijn met de cloud en autonoom rijden, zijn er geen chauffeurs meer nodig. In de verre toekomst zie ik Volvo Trucks zelf transporteur worden.”

De geleidelijke overgang naar het verhuurmodel is al merkbaar. “Grote internationale bedrijven vragen niet langer een vrachtwagen te leveren. Ze vragen een factuur per ton die ze ontginnen. Het maakt hen niet uit of we een vrachtwagen, dumper of kraan leveren. Ze laten ons beslissen wat het efficiëntste voertuig is voor de opdracht.”

Volvo Trucks werkt ook samen met het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) aan een chauffeurscommunity die het verbruik en het aantal ongevallen moet verminderen. Een app monitort het rijgedrag van de chauffeurs.

VDL en Van Hool leveren 72 bussen aan de Lijn

VDL Bus Roeselare rijft een bestelling van zes volledig elektrische bussen voor De Lijn binnen. De bussen rijden vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven. Het is de eerste grote elektrische bestelling die De Lijn plaatst. VDL is gespecialiseerd in zuiver elektrische bussen. Naast de elektrische bestelling mag VDL ook 30 accordeonbussen (diesel) leveren aan De Lijn.

Bij Van Hool bestelt de vervoersmaatschappij 36 hybride citybussen (elektrisch en op diesel).

Volvo Gent verhoogt productie XC40 op

Volvo zal de productie van de XC40 verhogen. Er werden reeds 80.000 wagens besteld. Het commerciële succes van de XC40 die eind vorig jaar gelanceerd 'overtreft onze hoogste verwachtingen', aldus voorzitter Hakan Samuelsson van Volvo Cars. Volvo hoopte vorig jaar dat de verkoop van de XC40 'in dezelfde grootteorde' zou liggen als de Gentse break V40, waarvan Volvo 100.000 stuks per jaar bouwt. Als de verkoop aanhoudt, zou Volvo in het eerste jaar al 120.000 XC40's verkopen. Volvo kondigt daarom aan op het nagelnieuwe CMA-platform van de XC40 een reeks nieuwe compacte, deels elektrische, modellen te lanceren.

Recordproductie voor DAF Trucks

Voor de zesde keer in negen maanden tijd is het productie­tempo opgevoerd bij DAF. In Westerlo rollen nu elke dag 250 cabines van de band.

Campine gaat ook plastic recycleren

Campine (Beerse) gaat behalve het lood van autobatterijen ook de plastic behuizing recycleren. De grootste recycleerder van autobatterijen in de Benelux investeert daarvoor 25 miljoen euro. Wim de Vos, nieuwe CEO (ex-Recticel- en ex-Vitalo) lichtte op de algemene vergadering zijn nieuwe businessplan toe, dat volledig in het teken staat van de circulaire economie.

Campine recycleert nu circa 75.000 ton klassieke autobatterijen, waaruit het lood puurt. Daarnaast verwerkt het antimoon tot antimoontrioxide, een vlamvertragend ingrediënt waarmee de plasticindustrie kunststof in dashboarden, zitjes in voetbalstadions, kledij, isolatiepanelen, kabels en elektrische apparaten brandvertragend maakt. Buiten China is Campine de grootste producent van antimoontrioxide ter wereld. Campine wil deze recyclageactiviteiten nu opvoeren.

Campine zit daarmee op de lijn van Umicore - dat in Hoboken een grote recyclagefabriek van edele metalen heeft - en van Metallo, ook in Beerse, die koper, lood, nikkel en zink uit materialen van containerparken, metaalverwerkers en autoshredders.

Belgische dronesector tegen 2020 goed voor 1.000 extra jobs

Tegen 2020 zou de Belgische commerciële dronesector meer dan duizend extra banen kunnen creëren en een omzet van 409 miljoen euro. Het leeuwendeel daarvan is voor infrastructuur (43% van de omzet), gevolgd door amusement & media en de transportsector. Een belangrijke voorwaarde is wel dat de EU-dronewetgeving ook in ons land snel wordt toegepast, aldus technologiefederatie Agoria en consultancybureau PwC België in een gezamenlijke studie. België is een van de Europese landen die het voortouw nemen in de ontwikkeling van deze nieuwe industrie. Maar om geen kansen te missen is het noodzakelijk dat begin volgend jaar als er een nieuwe Europese dronewetgeving komt rond veiligheid en privacy, deze zo snel mogelijk geïmplementeerd wordt zonder extra restricties, aldus Agoria.

Arbeiders Umicore leggen werk neer tegen hoge werkdruk

Arbeiders bij Umicore Hoboken hebben vrijdag spontaan het werk neergelegd. Ze zijn de hoge werkdruk beu. Umicore zoekt tweehonderd nieuwe werknemers, vooral om operatoren die machines kunnen bedienen. “Maar door de krappe arbeidsmarkt raken die vacatures niet snel ingevuld”, zegt Marc Pottelancie, secretaris ABVV-Metaal. “Enkele werknemers zijn naar de petrochemische sector vertrokken, omdat de lonen daar nog hoger liggen. Daardoor verhoogt de werkdruk voor de mensen die wel bij Umicore blijven. Umicore zoekt een oplossing. Maar sommige werknemers vinden dat het niet snel genoeg gaat.” Van de 20 nieuwe werknemers die het bedrijf zoekt, zijn er nog maar 80 gevonden.

Op 29 mei wordt opnieuw samengezeten met de directie. "De staking van afgelopen vrijdag was een signaal naar de directie om de onderhandelingen niet te lang te laten aanslepen", aldus Marc Pottelancie.

Vasco in Zwitserse handen

Vasco komt in Zwitserse handen. De industriële groep Vaessen Industries verkoopt het bedrijf met vier vestigingen in Zedelgem, Nederland en Polen, aan de beursgenoteerde Zwitserse groep Arbonia. Een verkoopprijs is niet bekendgemaakt.

Vasco was vorig jaar goed voor een omzet van 90 miljoen euro. Arbonia realiseerde vorig jaar een omzet van 1,1 miljard euro. De groep telt wereldwijd ruim 7.600 werknemers en is in zeventig landen actief.

ABVV-Metaal voor een warme werkplek: voor m, v én x

Op deze dag tegen homo- en transfobie beklemtoont ABVV-Metaal zijn geloof in een inclusieve samenleving met respect voor m, v én x.

Lees hier onze special van uit de MagMetal van oktober 2017. 

BTB-Metaal Cycling Team rijdt 1000 km voor Kom Op Tegen Kanker

Negen metallo’s en BTB’ers hebben afgelopen weekend 1000 km bijeengefietst tvv Kom Op Tegen Kanker. Deze negende editie kende overigens een recordopbrengst van bijna 5 miljoen euro. BTB-Metaal Cycling team heeft de smaak trouwens goed te pakken en is al ingeschreven voor de editie van 2019.

Betoog mee voor waardige pensioenen!

ACV, ABVV en ACLVB organiseren op 16 mei een manifestatie voor betere pensioenen in Brussel. 

Praktisch

  • Afspraak om 10u30 aan het Brussel-Noordstation, ter hoogte van het EVV-gebouw. Zoek naar de ballonnen van ABVV-Metaal.
  • We moedigen de betogers aan om met de trein te komen.
  • Klik hier om het parcours van de manifestatie te bekijken.

5 Redenen waarom u als ABVV-Metallo zou moeten betogen

  1. Het brugpensioen (SWT) is dood, nu wordt het werken tot je 67e.

    Begon jij te werken op 18 jaar en hoopte je op je 58e na 40 jaar loopbaan te stoppen? Vergeet het maar. Je zult je nog 2 jaar moeten voortslepen.
    > De brugpensioenleeftijd is momenteel 59 jaar tot eind 2018;
    > Het brugpensioen wordt de facto onmogelijk gemaakt door deze regering (de kostprijs, de bruggepensioneerde moet tot 63 jaar beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt, de gelijkstelling voor pensioen werd afgeschaft,...);
    > De regeling zware beroepen maakt het onmogelijk om voor je 60e te vertrekken.

  2. Fysieke arbeid, moeilijke arbeidsomstandigheden, nachtarbeid, ongezond werk,... Dagelijkse kost voor heel wat metallo’s.

    Vanaf 2020 zul je in een zwaar beroep wellicht ietsjes vroeger op pensioen kunnen vertrekken, maar stoppen voor hun 60e? Dat nooit.
    En als je dan omwille van je zware loopbaan wat vroeger kunt stoppen, dan betekent dit nog niet dat je een hoger pensioen zult ontvangen.
    Integendeel! Want afhankelijk van je inkomen verlies je bij een dergelijk vervroegd pensioen tussen de 50 en de 250 euro per maand.

    Voor deze regering heeft vroeger stoppen met werken een prijs.
    > Het mechanisme werkt als volgt: belastend werk omvat 4 elementen met name fysieke belasting, arbeidsorganisatie, verhoogd veiligheidsrisico en emotionele belasting. Tegen het resultaat van het sociaal overleg in, ziet de minister enkel de eerste drie zitten. De emotionele belasting beschouwt hij enkel als een verzwarende factor. De mate waarin belastend werk voorkomt, zorgt voor een verlenging van de loopbaan met 5,10 of 15 %. Zo zorgt de verlenging van de loopbaan ervoor dat je vervroegd met pensioen kunt gaan;
    > De vervroeging leidt wel tot een pensioenverlies van 50 à 250 euro per maand. Vroeger stoppen wordt dus gesanctioneerd!

  3. Grootste deel van uw lastige loopbaan voor 2020? Pech!  

    De werknemers van wie het grootste deel van hun lastige loopbaan zich voor 2020 heeft afgespeeld, zijn eraan voor de moeite. Hun pensioenleeftijd wordt slechts met een paar maanden vervroegd. De datum waarmee er rekening wordt gehouden met je zware arbeid voor je pensioen is 2020. Al het lastigs dat je voor die datum gepresteerd hebt, komt maar in aanmerking voor hoogstens 5 jaar.

    Een arbeider die voor 2020 gedurende 20 jaar volcontinu gewerkt heeft, zal aldus maximaal 9 maanden vroeger met pensioen kunnen gaan. Van volwaardige overgangsmaatregelen heeft deze regering nog niet gehoord.
    De regeling inzake belastend werk gaat in vanaf 2020. Voor degenen die kort na 2020 met pensioen gaan, komen er maar 5 jaar loopbaan in belastende omstandigheden in aanmerking. Concreet resulteert dit in de verlenging van de loopbaan met 3 tot 9 maanden, zelfs al heb je een zware loopbaan van 40 jaar achter de rug.

  4. Kiezersbedrog

    We moeten werken tot 67 jaar. Dit stond in 2014 noch bij CD&V, noch bij N-VA, en ook niet bij Open VLD in hun verkiezingsprogramma en toch hebben ze het gezamenlijk doorgevoerd. Dit is kiezersbedrog!

  5. Generaties worden tegen elkaar uitgespeeld

    Deze regering moet stoppen met de generaties tegen elkaar uit te spelen! Wij willen voor jong en oud een sterk wettelijk pensioen op 65 jaar.

    Zowel deze regering als het VBO proberen het pensioendebat af te schilderen als conflict tussen generaties. Zij laten uitschijnen dat de pensioenen onbetaalbaar worden en ook dat de last vooral rust op de bijdrage van de jongeren. Dit leidt tot uitspraken als: de jongeren betalen zich blauw aan de pensioenen en zelf kunnen ze er niet van genieten. Dit is een opruiend discours, maar complete nonsens!

De pensioenenkrant

pensioenenkrantIn de Pensioenkrant beantwoorden de vakbonden alle vragen over je pensioen. Tot wanneer zal ik moeten werken? Zal ik kunnen leven van mijn pensioen? Wat bij een onvoorziene gebeurtenis? Moet ik me als jongere zorgen maken over mijn pensioen? Waarom zijn vrouwen het grootste dupe van het pensioengeknoei? Is het logisch dat we langer werken? Wat met zware beroepen en het puntensysteem?

<Lees de pensioenenkrant hier>

 

 

Umicore verhoogt winstprognose

Umicore stevent opnieuw af op een sterk jaar. De operationele winst zal dit jaar uitkomen tussen de 510 en 550 miljoen euro, volgens topman Marc Grynberg. Voorzien was een bedrijfswinst van500 miljoen euro tegen 2020. Alle divisies zullen bijdragen aan de winstgroei. Maar de grootste bijdrage komt van 'Energy & Surface Technologies', de afdeling die de kathodematerialen maakt voor de productie van herlaadbare batterijen voor elektrische wagens. Over de toekomstige locatie van de geplande Europese batterijmaterialenfabriek wou men weinig informatie kwijt. 'Over enkele maanden nemen we een beslissing', was het enige dat Marc Grynberg kwijtwilde na de algemene vergadering.