NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

De Vlaamse jobbonus voor jou uitgelegd

Wat?

Het is het paradepaardje van het Vlaamse regeerakkoord en de vervanging van de in problemen gekomen Vlaamse jobkorting.
Concreet betreft het een premie die wordt toegekend aan werknemers die in Vlaanderen wonen (ook grensarbeiders onder bepaalde voorwaarden) en minder dan € 2.500 verdienen. Van zodra je de pensioenleeftijd hebt bereikt op de eerste dag van het kwartaal waarin de prestaties worden verricht, heb je geen recht meer op de premie.

Het betreft een premie (die dus in bepaalde gevallen nog moet worden aangevraagd) en verschilt aldus van de federale werkbonus die hiermee gecumuleerd kan worden. Deze laatste is immers een vermindering van de persoonlijke bijdragen voor de sociale zekerheid en is veel uitgebreider.

Er werd voorzien dat de premie automatisch zal worden uitbetaald maar je zal toch je rekeningnummer moeten registreren via mijn burgerprofiel.

Hoeveel?

Het bedrag dat je ontvangt hangt af van het loon dat je verdient in het jaar waarin je de premie ontvangt.
  • Zo krijg je indien je tot € 1.800 per maand verdient tot maximaal 600 euro (of 50 euro per maand).
  • Indien je meer dan € 2.499,99 verdient, heb je geen recht op de premie en tussen € 1.800 en 2.500 krijg je een bedrag dat kleiner wordt naarmate je meer verdient.
  • De concrete uitbetaling en wanneer je het zal ontvangen, moet nog worden uitgewerkt in een uitvoeringsbesluit maar bij deze zijn de contouren toch duidelijk. 

Onze mening?

Over de wenselijkheid van de Vlaamse jobbonus verscheen onlangs een interessant artikel in Sampol van de hand van Philippe Diepvents, directeur van de studiedienst van het Vlaams ABVV, dat we je warm aanbevelen.

We zijn desalniettemin blij dat er toch weer iets meer koopkracht wordt gecreëerd voor de werknemer die een laag loon verdienen. Het bedrag van € 50 lijkt klein maar is toch meer dan de vroegere jobkorting (€ 30) en geschat wordt dat ongeveer 28% van de Vlamingen de jobbonus zal ontvangen. Of daarmee echter de toegenomen brandstofkosten gecompenseerd zullen worden, valt echter ten zeerste te betwijfelen.

Meer info?
Voor meer info over de jobbonus zelf en de concrete voorwaarden verwijzen wij je graag door naar de website van de Vlaamse overheid die hierover tot stand kwam.

Je kan het decreet ook zelf nalezen in het Belgisch Staatsblad.

 

Er is een ontwerpakkoord in de interimsector!

Afgelopen vrijdag werd in het paritair comité van de uitzendarbeid (PC 322) een ontwerp van sectoraal akkoord afgesloten. De komende dagen zal het ABVV hierover intern consulteren. Enkele krachtlijnen:

Lees meer...

Daf Trucks “Happiest place to Bike”

DAF Trucks Vlaanderen werd uitgeroepen tot 'The Happiest Place to Bike'. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) overhandigde het bijhorende certificaat.

Alles samen legde het DAF-personeel in de voorbije maand mei 260.000 kilometer af om van en naar het werk te rijden. Van de bijna drieduizend medewerkers doen een kleine duizend mee aan het fietsenleaseplan. Werknemers kunnen een fiets kiezen die bij hen past: een stadsfiets, mountainbike, koersfiets, speed pedelec… In de fietsenstalling kunnen elektrische fietsen worden opgeladen, waardoor wie wat verder woont, ook op de fiets naar het werk kan komen. 

Het is de eerste keer dat de prijs werd uitgereikt en 1.500 bedrijven deden mee.

Atlas Copco investeert 70 miljoen in Wilrijk

Altas Copco investeert de komende drie jaar 70 miljoen euro in Wilrijk. Het grootste deel gaat naar productie-uitbreiding – in totaal 4000 m²- en research. Er wordt ingezet op onderdelendistributie verdere automatisering van de productie en de logistiek, autonome voertuigen en geautomatiseerde. Het opzet is om de site te laten uitgroeien tot een ‘slimme fabriek’ waarbij alles in real-time verbonden is. Ondanks de toenemende automatisering worden extra mensen aangeworven. De afgelopen jaren werden hier jaarlijks ongeveer 130 nieuwe mensen aangeworven. Atlas Copco gaat er van uit dat dit ook de komende jaren zo blijft.

Wilrijk is met 130.000 m² de grootste site van de Zweedse multinational. Twee van de vier businessunits van de groep, goed voor 60 procent van de groepsomzet, hebben er hun hoofdkwartier.

Geniet van deze zomer!

ABVV-Metaal wenst je een mooie zomer! Relax en geniet! Jullie hebben het verdiend!

 

Download onze zomeraffiches:

Screenshot affiche 1 Screenshot affiche 2

Affiche 1                                                                 Affiche 2

Aluminiumfabriek Alvance in Amerikaanse handen

American Industrial Partners (AIP) heeft Alvance in Duffel, met klanten als Tesla en BMW, overgenomen. De Amerikaanse overnemer wil naar eigen zeggen wel investeren in Duffel en de werkgelegenheid behouden. De omstreden magnaat Sanjeev Gupta speelt de fabriek kwijt, maar verzet zich. Tegen Gupta lopen in verschillende landen strafonderzoeken. Bij Alvance werken zo’n duizend mensen. Er is al maanden een machtsstrijd over Duffel tussen AIP en Gupta, met meerdere rechtszaken. Ruim een maand geleden viel in Antwerpen een belangrijk arrest: het hof van beroep besloot dat Gupta mocht worden afgezet als enige bestuurder van de fabriek en mocht worden vervangen door een vertegenwoordiger van de bewindvoerders. Het gemeenschappelijk vakbondsfront had in e nebrief gedreifd met een staking van onbepaalde duur ‘Als zou blijken dat wij onder GFG/Alvance en/of Sanjeev Gupta moeten blijven bestaan’.

Van Hool bouwt enkel nog zero emissie bussen

Van Hool stopt met de productie van bussen die op diesel of gas rijden en van hybridebussen. Van Hool bouwt voortaan enkel nog bussen met zero emissie. De bussen zullen gebouwd worden met een elektrische batterij of met een brandstofcel op waterstof.

BETOOG MEE OP 20/06: DE WET VAN ’96 VERANDEREN L0,0NT!

Op maandag 20 juni organiseert het ABVV een nationale betoging. We komen op straat om te protesteren tegen de loonwet. Want de lonen zijn te laag en het leven is veels te duur. De praktische details vind je hier. Op zoek naar campagnemateriaal? Dat vind je hier

 

De nieuwe MagMetal is uit!

Er ligt weer een nieuwe MagMetal voor je klaar in de digitale rekken. Dit keer in het teken van ons vierde Statutair Congres in Antwerpen. Dat het herkozen secretariaat klaar is voor de volgende vier jaar lees je in het openingsartikel. Gevolgd door een fotoverslag, videoreportages en interessante interviews over ‘meer vakbond’. En MagMetal is natuurlijk niet compleet zonder extra’s: zo zoomen we verder in op de strijd voor een rechtvaardig pensioen, bereiden we ons voor op de nationale betoging op 20 juni voor meer koopkracht en hogere lonen en nog veel meer!

Volvo Trucks Gent start dit jaar na de zomer met productie elektrische batterijen

Volvo Trucks start met de productie van batterijen voor zware elektrische vrachtwagens in Gent. In eerste instantie zullen een vijftigtal arbeiders zowat 30.000 'packs' per jaar assembleren ( grote batterijblokken die 500 kilo per stuk wegen). Elk batterijpack heeft een capaciteit van 90 kWh en de klant kan ervoor kiezen om tot zes packs (540 kWh) in een vrachtwagen te hebben. Het aantal batterijen hangt af van de gewenste actie­radius en laadcapaciteit van elke klant.

Met de batterij-assemblage wordt een activiteit naar Gent gehaald waar het moederbedrijf 17 miljoen euro in investeert. In Gent zullen ook batterijen gebouwd worden voor buitenlandse fabrieken. Volvo Trucks start dit jaar al met de productie van elektrische voertuigen in Zweden, waarvoor de Belgische batterijpacks dus nodig zijn. In Gent zullen ook de vrachtwagens zelf gebouwd worden, maar die productie start pas in 2023.

Bijna één op de tien nieuwe auto's is volledig elektrisch

Het marktaandeel van volledig elektrische auto's is in de eerste vier maanden van het jaar fors gestegen. Volgens sectororganisatie Febiac was eind april bijna één op de tien nieuwe auto's volledig elektrisch. Er werden in ons land in de eerste vier maanden van het jaar 11.978 nieuwe volledig elektrische wagens in het verkeer gebracht. De doorbraak is bijna volledig op het conto te schrijven van de bedrijven. Bij de particulieren is er van een doorbraak geen sprake. Momenteel wordt bijna 90 procent van de elektrische wagens ingeschreven als bedrijfswagen. In diezelfde eerste vier maanden was bijna één op drie inschrijvingen (31,4 procent) geheel of gedeeltelijk elektrisch, hetzij hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch.

Ford en Volvo willen verbod verbrandingsmotor tegen 2035

Ford en Volvo scharen zich achter een oproep van een kleine dertig bedrijven aan de Europese Unie om tegen 2035 enkel nog de verkoop van nieuwe zero-emissiewagens en -bestelwagens toe te laten. De ondernemingen willen ook bindende nationale doelstellingen voor laadinfrastructuur voor elektrische wagens.

Aperam compenseert CO2-uitstoot

Donderdag opende Aperam het nieuwe zonnepark, het tweede grootste van België. Er liggen meer dan 50.000 zonnepanelen. Alles samen hebben ze een capaciteit van 23 Megawattpiek en kunnen ze genoeg stroom produceren voor het verbruik van 5.900 gezinnen. Aperam gebruikt 97% van de stroom zelf. Aperam wil tegen 2050 CO2-neutraal produceren. De CO2-voetafdruk van Aperam bedraagt nu 340 kilogram per ton staal, twee tot drie keer lager dan het ­wereldwijd gemiddelde voor roestvrij staal. Om onze de CO2-voetafdruk te compenseren, beschikt Aperam over meer dan 130.000 hectare woud in Brazilië. De uitbating is in handen van experten die waken over de biodiversiteit.

Meer omzet voor Bekaert

De omzet van Bekaert is in het eerste kwartaal in vergelijking met vorig jaar met 23 procent gestegen. De stijging was hoger dan verwacht. De stijging is vooral te danken aan Europa en de VS. China bleef achter, omwille van de strenge covidlockdowns. De grootste twee divisies - rubberversterking en staaldraad- waren elk goed voor 38 procent van de omzet. Bekaert is met een marktaandeel van 30 procent wereldwijd het nummer één in de productie van staalkoord voor autobandenversterking.

Bekaert verwacht dat de omzetgroei het hele jaar aanhoudt.

Staalsector: spilindex overschreden!

Uit de indexcijfers blijkt dat de afgevlakte gezondheidsindex voor april 2022 116,52 bedraagt. Daarmee zal de spilindex van 116,04 opnieuw worden overschreden en verhogen de lonen in de staalsector (pc 104) vanaf 1 mei 2022 met 2%. Het nieuwe sectorale maandelijkse minimumloon komt dan op 2.187,05 euro. De nieuwe spilindex bedraagt 118,36.

Non-ferro: lonen geïndexeerd met 7,54 %

Op basis van de indexevolutie van het voorbije jaar zullen de lonen in de sector van de non-ferro met ingang van 1 mei 2022 stijgen met 7,54 %. Dit volgt uit de evolutie tussen de indexcijfers 116,52 (april ‘22) tov 108,35 (april ‘21).

 

 

Congres herkiest secretariaat ABVV-Metaal

Donderdag 7 april en vrijdag 8 april organiseerde ABVV-Metaal zijn Vierde Statutaire Congres in Antwerpen. Gisteren werd het secretariaat van ABVV-Metaal herkozen met een meerderheid van de stemmen. Rohnny Champagne, Ortwin Magnus en Marc Lenders kregen het mandaat om hun werkzaamheden voort te zetten gedurende de komende vier jaar.

Lees meer...

Maak van 8 mei weer een feestdag

Als ABVV-Metaal onderschrijven we oproep van verschillende middenveldorganisaties, waaronder ons eigen ABVV, om van 8 mei opnieuw een wettelijke feestdag te maken. 8 mei is het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa. Tot 1974 was 8 mei wel nog een feestdag in ons land en in andere landen, waaronder Frankrijk is dat ook vandaag nog het geval. De toedracht van deze oproep? "Mensen weten niet meer wat fascisme inhoudt", zo legt initiatiefneemster Ellen De Soete uit.

Lees meer...

Aperam bouwt nieuwe installatie om staal te raffineren

Staalfabriek Aperam gaat in Genk een milieuvriendelijkere installatie bouwen om staal te zuiveren van koolstof. De installatie moet het energieverbruik met 8% en CO2-uitstoot met 6% verminderen. Aperam heeft de ambitie om tegen 2030 het energieverbruik met 11% en de CO2-uitstoot met 30% te verminderen. Tegen 2050 moet het CO2-neutraal zijn.

Van Hool bouwt trambussen voor Parijs

Van Hool mag minstens 56 trambussen 100% elektrisch bouwen voor Parijs. De 56 elektrische voertuigen zijn 24 meter lang en hebben plaats voor 140 passagiers. De elektrische voertuigen zullen met een in de grond verwerkt snellaadsysteem opgeladen kunnen worden en worden in België gebouwd. Het concept, met vernieuwende oplaadtechnologie, is volgens Van Hool een wereldprimeur.

Hoger interprofessioneel minimumloon vanaf 1 april 2022

Wat voorafging. In het sociaal akkoord 2021-22 werd – mede op aandringen van het ABVV – een verhoging van het gewaarborgd gemiddeld minimummaandinkomen (GGMMI) afgesproken. De verhoging van het minimumloon is voorzien in drie stappen:

April 2022: + € 76,28 bruto per maand
Januari 2024: + € 35 bruto per maand
Januari 2026: + € 35 bruto per maand

De twee bruto-verhogingen van 35 euro, komen – via fiscale aanpassingen – neer op 50 euro netto extra per maand.

Waarom ligt het bedrag nog hoger? In de Nationale Arbeidsraad (NAR) werd echter beslist om het minimumloon vanaf april 2022 niet met 76,28 euro maar wel met 80,95 euro te verhogen tot 1.806 euro bruto per maand. Dit hogere bedrag is een gevolg van de inflatie en de drie overschrijdingen van de spilindex sinds de ondertekening van het akkoord.

Fight for 14 - campagne van het ABVV. Het gaat natuurlijk maar om een bescheiden extra verhoging, maar wij gaan alvast door met onze strijd voor een minimumloon van 14 euro per uur of 2.300 euro bruto per maand!

MEER OVER FIGHT FOR 14