NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Personeelsuitval door Omikron: Audi valt stil

Heel veel Belgen zitten momenteel in quarantaine of isolatie. Driekwart ondervindt momenteel ­hinder door omikron­besmettingen, volgens het VBO/ Agoria, patroonfederatie van de technologische industrie, spreekt van een gemiddelde personeels­uitval van ruim 6 procent. Agoria verwacht wel dat de uitval deze week nog verder zal toenemen.

Audi-Vorst wordt de hele week stilgelegd omdat er te veel coronabesmettingen zijn onder het personeel. Ook in november lag de fabriek al stil. Twaalf werknemers legden het werk neer nadat ze positief hadden getest, waarop beslist werd om de hele productie stil te leggen.

DAF Trucks: opnieuw order Belgisch leger

Naast de eerdere order van 879 all wheel drive CF Military trucks, heeft de Belgische Defensie bij DAF een bestelling gedaan voor nog eens negen zware trekker/oplegger-combinaties. Levering is voor 2024.

De bestellingen zijn dus geen probleem voor DAF-Trucks. Na de zware dip in 2020 ten gevolge van de coronacrisis, was er een steile klim opwaarts wat de productie van vrachtwagens betreft. In 2022 stevent men af op absolute recordcijfers. Meer nog: er zijn meer klantenorders dan DAF trucks kan produceren. “De schaarste aan chips zet vandaag een rem op onze groei”, zegt president-directeur Harry Wolters. “Onze productie in Oevel en Eindhoven wordt momenteel geremd door een tekort aan materialen. Het gaat daarbij niet alleen over ingewikkelde, programmeerbare chips, maar ook over relatief eenvoudige aan/uit-chips die bij wijze van spreken in speelgoed zitten.”

Daardoor behoudt men de productie van vrachtwagencabines tot en met juli 2022 stationair op 1.100 per week.

DAF is ook bezig met het lanceren van elektrische trucks in zijn lichte segment. Daarnaast investeert DAF ook veel in onderzoek naar aandrijving op waterstof. “De afstanden die zware vrachtwagens afleggen, zijn te lang voor de huidige batterijen. Trucks staan ook nooit stil. Er is geen tijd om urenlang op te laden. Het grote voordeel van waterstof is dat je het kan verdelen via tankstations.”

Van Hool bouwt elektrische bussen voor Zweden en de VS

Van Hool gaat 21 elektrische trambussen maken. Vanaf midden dit jaar zullen die worden ingezet voor het openbaar vervoer in Malmö (Zweden). De levering van de 21 elektrische trambussen is een nieuwe opsteker voor Van Hool. Eind vorig jaar liet Van Hool al weten dat ze 67 elektrische stadsbussen Aalborg 5denemarken) mochten bouwen. Van Hool mag eveneens 5 elektrische stadsbussen bouwen voor De Lijn.

Nu hebben Amerikaanse klanten ook 58 elektrische dubbeldekkers van Van Hool gekocht. Van Hool is de eerste constructeur ter wereld die een elektrische dubbeldeks-autocar gevoed door een batterij bouwt. De 58 elektrische dubbeldekkers zullen in de VS worden ingezet voor woonwerkverkeer.

IN SWT? VANAF JANUARI 2022 KRIJG JE MEER

(ook andere uitkeringen stijgen mee …) 


Alles draait om de spilindex. De gezondheidsindex meet hoe duur het leven wordt. Stijgen de prijzen van producten en diensten, dan stijgt de index mee. Overschrijdt het cijfer de zogenaamde spilindex, dan nemen de uitkeringen en lonen automatisch toe. De spilindex werd in december 2021 overschreden. 

De overheidswedden en sociale uitkeringen worden bijgevolg geïndexeerd met 2 procent ​vanaf 1 januari 2022.

Daarnaast wordt ook de bedrijfstoeslag (= toeslag die de werkgever betaalt aan de voormalige werknemer bovenop zijn werkloosheidsuitkering) in het kader van SWT geïndexeerd met 2 procent. Mensen die op SWT zijn krijgen dus een hogere uitkering.

Het Planbureau verwacht trouwens dat de spilindex in februari opnieuw (en voor het laatst in 2022) wordt overschreden. Houd onze website dus goed in de gaten.

DE INDEX IN 10 KERNPUNTEN >> klik hier

Autoverkoop in Europa: laagste in 35 jaar

In de Europese Unie werden vorig jaar 9,7 miljoen auto's verkocht. Het minste sedert 1986. In het recordjaar 2019 werden 13 miljoen wagens verkocht. De neergang begon in 2020. Dat jaar dook het aantal verkochte auto’s onder de 10 miljoen (9,94 miljoen), een terugval met 30 procent. De belangrijkste reden is het tekort aan onderdelen, vooral aan chips. Hierdoor werden de assemblagelijnen in zowat alle Europese autofabrieken wekenlang stilgelegd.

Ford kreeg de grootste klap (-19 procent), ook Renault (-16,3 procent), Mercedes (-12,5 procent) en Nissan (-14,2 procent) deden het niet goed. BMW en Volvo daarentegen zagen hun verkoop licht toenemen met respectievelijk 1,2 en 1,1 procent. BMW was in België het best verkochte merk. Goedkope merken – met minder elektronische opties en er minder chips - zoals Dacia (+1,3 procent) of Seat (+6,8 procent) zagen de verkoop wel stijgen. Ook de Zuid-Koreaanse merken Hyundai (+21,6 procent) en Kia (+ 20,6 procent) deden het zeer goed.

Ook in 2022 wordt geen grote trendbreuk verwacht. Door omikron zijn de economische vooruitzichten minder goed en de chipschaarste zal nog een tijd voortduren. Zelfs als de verkoop licht stijgt,, zal de markt nog ver verwijderd zijn van het pre-crisisniveau.

Belgische autoverkoop zakt verder

Na een sputterend 2020 is de Belgische autoverkoop in 2021 helemaal in elkaar gezakt. Er zullen naar verwacht 385.000 personenwagens verkocht worden. November inbegrepen zijn er dit jaar volgens sectorfederatie Febiac nog maar 362.746 nieuwe personenwagens ingeschreven. 9,6% minder dan in 2020 en 30% minder dan in 2019.. BMW is wel Volkswagen voorbijgestoken als bestverkochte automerk in België.

Verhoging lonen garages (vanaf 01/01/22)

In de garagesector wordt er vanaf 1 januari een verhoging van 0,4 % op de lonen toegepast conform de afspraken gemaakt tijdens de sectoronderhandelingen.

De volgende indexering volgt reeds in februari.

Tabel112

Heb je verder nog vragen rond deze indexering?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

 

 

Aanpassing lonen metaalrecuperatie (vanaf 01/01/22)

Op 1 januari 2022 stijgen de lonen in de sector metaalrecuperatie (PsC 142.01) met 0,4% (loonsverhoging in het kader van het sectoraal akkoord) en vervolgens met 3,95% (indexering).

De lonen zoals van toepassing sinds 1 januari 2022 vind je in de tabel hieronder. 
Het bedrag van de jaarlijkse premie (uitbetaald in juli) wordt ook geïndexeerd met 3,95% en bedraagt in 2022 € 158,45.

Tabel142.01

(*) = slechts mogelijk mits compensatiedagen
 

Heb je verder nog vragen rond deze loonaanpassingen?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

Verhoging lonen koetswerk (vanaf 01/01/22)

In de koetswerksector wordt er vanaf 1 januari een verhoging van 0,4 % op de lonen toegepast conform de afspraken gemaakt tijdens de sectoronderhandelingen.

De volgende indexering volgt reeds in februari.

Tavel149 02

Heb je verder nog vragen rond deze indexering?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

 

 

Verhoging lonen metaalhandel (vanaf 01/01/22)

In de metaalhandel wordt er vanaf 1 januari een verhoging van 0,4 % op de lonen toegepast conform de afspraken gemaakt tijdens de sectoronderhandelingen.

De volgende indexering volgt reeds in februari.

Tabel149 4

Heb je verder nog vragen rond deze indexering?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

 

 

Verhoging lonen elektriciens (vanaf 01/01/22)

In de sector van elektriciens wordt er vanaf 1 januari een indexering van 3,95% op de lonen toegepast.

Onderstaande lonen zijn van toepassing voor arbeiders met minder dan 1 jaar anciënniteit in het bedrijf.

Tabel 149.01 v2

Anciënniteitstoeslag: 
Om het minimumbarema correct toe te passen moet je de bedragen verhogen in functie van de anciënniteit, dit zijn de dienstjaren in een zelfde onderneming en functieklasse.
Wat geldt er? 1 % na 1 jaar dienst, + 0,5 % jaarlijks vanaf 2° jaar (maximum anciënniteitstoeslag + 13 %)

Heb je verder nog vragen rond deze indexering?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

 

 

Bombardier Brugge bouwt 98 dubbeldekkers voor NMBS

NMBS heeft 98 extra M7-dubbeldek- treinen besteld bij Alstom (goed voor een investering van 268 miljoen euro). De deal tussen de NMBS en Alstom maakt deel uit van een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 1.362 rijtuigen die in 2015 werd ondertekend. De dubbeldektreinen worden geassembleerd in de Alstom-vestigingen in Brugge, het vroegere Bombardier en Valenciennes in Frankrijk. De bestelling goed nieuws voor Brugge. Een jaar geleden was men al verzekerd van een order voor 200 extra treinen. Kort nadien werd een extra productielijn geopend, goed voor een investering van 6 miljoen euro en 180 bijkomende jobs.

Umicore gaat samenwerken met Volkswagen

Umicore gaat samenwerken met Volkswagen richten een joint venture op om kathodematerialen te te produceren om 2,2 miljoen elektrische wagens te doen rijden. Binnen de joint venture is het de bedoeling dat Umicore en Volkswagen chemische tussenproducten en kathodematerialen maken voor de batterijcellen van de Duitse constructeur in Europa. De productie zou in 2025 van start gaan met een capaciteit van 20 gigawattuur per jaar. Doel is om die binnen de tien jaar op te krikken naar jaarlijks 160 gigawattuur.

Toch geen tweede e-model voor Audi Vorst

Uiteindelijk heeft Volkswagen de volledige productie van de Audi Q4 e-tron dan toch toegewezen aan het Duitse Zwickau. Er waren vele geruchten dat een deel van de productie van de Q4 e-tron naar Vorst zou gaan. Vorst blijft daarmee afhankelijk van één model: de Audi e-tron. Deze behoort bovendien tot de duurdere SUV’s. Hij is in ons land verkrijgbaar vanaf 71.000 euro, waardoor het niet direct een volumemodel is. De Q4 e-tron zou dat wel zijn. Dat is een iets sportievere en kleinere elektrische SUV. De Q4 e-tron kost ongeveer 45.000 euro. De Q4 e-tron wordt al in Zwickau gebouwd, maar door de grote vraag zou de productie al snel, vanaf eind 2022, hebben kunnen beginnen. Daar is nog wel plaats op de productielijn.

Volkswagen wil zich omvormen van benzine- en dieselkoning tot de grootste verkoper van elektrische auto’s ter wereld, met investeringen ter waarde van 159 miljard in de komende vijf jaar. In Wolfsburg was daar groeiende onrust over, omdat de grootste fabriek van het concern pas in 2026 haar eerste elektrische model zou krijgen. Daaraan is nu tegemoetgekomen, met Audi Brussels als slachtoffer. Wofsburg krijgt een een deel van de productie van de Volkswagen ID.3. Dat model wordt nu in Zwickau gemaakt. De plaats die vrijkomt in Zwickau wordt opgevuld met de aanvankelijk voor Vorst voorziene Q4 e-tron.

Vorst mag na 2026 wel nog de grote elektrische SUV Q8 e-tron bouwen

De nieuwe Volvo-batterijfabriek komt niet naar Gent

Ons land was lange tijd in de running om de nieuwe batterijfabriek van Volvo Cars en Northvolt binnen te halen. Er circuleerde een shortlist met vier locaties: drie in Zweden en één in de haven van Gent. Maar uiteindelijk werd het net niet. De nieuwe fabriek – die 3.000 jobs kan opleveren – wordt in Zweden gebouwd.

Werk aan de winkel

ABVV-Metaal is teleurgesteld. In de woorden van Jo De Mey – provinciaal secretaris in Oost-Vlaanderen: "Dit was een unieke kans voor ons land om nieuwe stappen te zetten in de ontwikkeling van een sterke, duurzame en lokaal verankerde auto-industrie. Dat we zo lang in de running waren, toont wel aan dat we hier heel wat troeven hebben. Het komt er nu op aan om verder te doen en nog meer in te zetten op een industrieel beleid dat toekomstgerichte investeringen kan aantrekken. Vanuit ABVV-Metaal zijn we vragende partij om hierover mee na te denken en betrokken te worden."

Van Hool en VDL winnen e-busorder van De Lijn

De Lijn verdeelt een order van 28 miljoen euro voor 60 nieuwe elektrische bussen over de twee grote Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. De aanbesteding is vooral een opsteker voor Van Hool. Van Hool gaat nu met 60 procent van het order lopen. De resterende 24 e-bussen zijn voor VDL.

Geen Volvo-batterijfabriek in Gent

Volvo, die in de toekomst uitsluitend elektrische voertuigen wil maken, kiest niet voor Vlaanderen als locatie voor een nieuwe batterijfabriek. De batterijfabriek zou wereldwijd productievestigingen van batterijen voorzien en goed zijn voor zowat 3.000 bijkomende jobs. In oktober ging Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) nog naar Zweden om topman Hakan Samuelsson te overtuigen voor Vlaanderen te kiezen. Maar die missie heeft dus niets opgebracht.

Het is onduidelijk waarom Gent naast de fabriek grijpt. Er waren drie cruciale selectiecriteria: de beschikbaarheid van groene energie, de prijs van die groene energie en de aan­wezigheid van voldoende personeel. Groene energie is voor Volvo een breekpunt omdat het hele bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal wil kunnen functioneren.

Audi Brussel krijgt mogelijk in 2022 tweede elektrisch model

De raad van bestuur van Volkswagen beslist volgende week over het voorstel om Audi-Brussel vanaf 2022 ook de volledig elektrische Q4 e-tron te laten produceren. De productie van de Q4 e-tron is toegewezen aan de fabriek in Zwickau, maar de vraag naar het model is zo groot dat Audi extra productiecapaciteit zoekt. Het voordeel van Audi Brussel is dat ze al ervaring heeft met de productie van een e-auto. Eerder deze maand wees Audi de productie van zijn meest luxueuze e-SUV, de Q8 e-tron, aan Vorst toe.

Volvo Car Gent opnieuw twee dagen stil

Volvo Cars Gent moet opnieuw zijn productie twee dagen stilleggen door een tekort aan onderdelen. Het gaat om de ­batterijmodules voor elektrische en hybride voertuigen. Volvo Car heeft dit jaar al ruim twintig dagen geen wagens kunnen produceren door het wereldwijde chiptekort aan.

Van Hool bouwt eerste elektrische dubbeldekker

Van Hool bouwt een eerste elektrische dubbeldekkertouringcar. Dit is een wereldprimeur. Het voertuig is bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt en heeft een actieradius tot 500 kilometer. De dubbeldekker zou vooral ingezet worden voor woon-werkverkeer van werknemers of voor regelmatige transporten. Het voertuig biedt plaats aan 69 reizigers. Er is wel nog geen concrete klant voor de nieuwe autocar. Van Hool leverde eerder al 22 gewone elektrische autocars, dus geen dubbeldekkers, aan grote bedrijven uit de Amerikaanse staat Californië.

Van Hool mag ook 67 nieuwe elektrische lijnbussen voor de Deense stad Aalborg bouwen. Alsook een bestelling binnengehaald voor vijf elektrische stadsbussen in eigen land voor de bedrijven De Decker-Van Riet en de Groep Waaslandia, die in opdracht rijden van De Lijn.

Dit alles neemt niet weg dat de helft van de 2.650 personeelsleden nog steeds tijdelijk werkloos is. Honderden mensen daarvan hebben sinds de start van de coronacrisis in maart 2020 nog geen enkele dag gewerkt.

Punch krijgt vergunning voor testbaan

De Limburgse deputatie heeft een vergunning afgeleverd voor een testbaan van 840 meter voor Punch Powertrain op de landingsbaan van Brustem. Bedoeling is dat hier de nieuwe versnellingsbakken getest worden voor de Franse autobouwer PSA. In april werd nog een nieuwe herstructurering aangekondigd waardoor 245 werknemers hun job verloren. Nu werken er nog 650 mensen bij Punch (het merendeel bedienden op de ontwikkelingsafdeling).

Eind 2022 wordt de productie van de nieuwe DCT, de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, op gestart. Die productie is in eerste instantie bedoeld voor de hybride en plug-inhybride auto's van PSA.

In afwachting zijn het geen gemakkelijke tijden voor de arbeiders. “De mensen komen net weer uit een periode van drie weken economische werkloosheid. En dat blijft nog een tijdje doorgaan', aldus ABVV-Metaal secretaris Raf Dal Cero. “Elke positieve noot, zoals deze vergunning voor de testbaan, is meegenpomen, maar we blijven ons ook zorgen maken over de productielijnen. 2022 en 2023 beloven alleszins nog moeilijke jaren te worden voor Punch.”