NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Sluiting Reznor: sociaal plan goedgekeurd

Het vroegere Reznor, producent van verwarmingstoestellen op aardgas, sluit eind dit jaar. De productie verhuist grotendeels Mexico en het Verenigd Koninkrijk. In België behoudt de Nortek-groep nog een distributiecentrum in Menen. 71 personeelsleden verliezen hun job.

Gisteren keurde de werknemers keurden gisteren een sociaal plan goed. De werknemers kunnen kiezen tussen een ontslag met verbrekingsvergoeding en afscheidspremie of SWT vanaf 56 jaar. Alle wettelijke vergoedingen, zoals sluitingspremie, worden uitbetaald. De ontslagen gebeuren gefaseerd. Elke werknemer krijgt individueel zijn of haar datum van ontslag meegedeeld . Werknemers die de overstap naar het distributiecentrum maken, krijgen een transferpremie.

Sociaal akkoord bij bumpermaker Plastal Gent

Bij bumperfabrikant Plastal in Gent hebben directie en vakbonden gisteren na een staking van een dag een akkoord bereikt om de sociale vrede te herstellen. Vooral de gevraagde flexibiliteit en de resultaatgebonden premies zaten het personeel dwars.

DAF Trucks naar productieaantallen van voor crisis

DAF kondigt aan dat de productie van CF- en XF-trucks vanaf 21 mei wordt verhoogd naar 250 trucks per dag. Hiervoor worden 148 mensen aangeworven in Eindhoven en Oevel. Bovenop de 470 die reeds aangetrokken waren sedert eind februari. Naast de aantrekkende economie heeft de productie­verhoging vooral te maken met het succes van de nieuwe truck die in het voorjaar van 2017 werd gelanceerd. Eind 2017 werden de nieuwe CF en XF-trucks gekozen tot 'International Truck of the Year 2018'.

Van Hool werft 600 mensen aan in VS

Van Hool werft 600 mensen aan voor zijn nieuwe busfabriek in de VS. De werken voor de fabriek beginnen eind deze zomer. De eerste bussen worden verwacht in 2020. Van Hool verwacht elk jaar 400 bussen te kunnen bouwen voor de Noord-Amerikaanse markt. De investering wordt geraamd op meer dan 47 miljoen dollar, de grootste buitenlandse investering van Van Hool buiten België. De Belgische vakbonden zijn op hun hoede. Er is ongemak bij het idee dat medewerkers in Koningshooikt Amerikaanse collega's zouden opleiden. ABVV-Metaal secretaris Hans Vaneerdewegh realiseert zich dat om bussen te kunnen leveren voor de markt daar, de bussen daar ook moeten gebouwd worden (Buy American Act). Hij denkt dat het ook goede reclame kan zijn met extra jobs tot gevolg hier.

ArcelorMittal verkoopt staaldochters in Luik

ArcelorMittal zet de galvanisatielijnen 4 en 5 in Flémalle bij Luik te koop. Ook productie-eenheid Ferblatil in het Luikse Tilleur wordt van de hand gedaan. Samen werken er zo'n vierhonderd werknemers. De beslissing kadert in de overname van het Italiaanse Ilva en komt er onder druk van de Europese Commissie. Door de overname riskeerde ­Arcelor­Mittal een monopolie te bezitten op bepaalde lijnen.

Volvo Trucks lanceert zijn eerste elektrische vrachtwagen

In Göteborg reed gisteren de eerste elektrische truck uit van de Zweedse vrachtwagenbouwer. Het gaat om een vuilniswagen van de Zweedse afvalverwerker Renova. Naast afvaltransport richt Volvo zich met de elektrische vrachtwagen op distributie binnen de stad. De truck van 16 ton heeft een actieradius van 300 kilometer. De productie van de trucks start in de tweede helft van volgend jaar in het Normandische Blainville-sur-Orne. Volvo Trucks Gent was geen kandidaat omdat Gent zich op de zwaardere vrachtwagens toelegt.

Grootste order ooit van trambussen voor Van Hool

Van Hool heeft een order voor 58 hybride trambussen voor de Noorse stad Trondheim binnengehaald. De grootste order ooit voor trambussen voor Van Hool. De eerste 2 voertuigen worden opgeleverd in december 2018. Alle trambussen worden opgeleverd in de loop van maart-juni 2019. Gezien de hoge toegevoegde waarde van deze trambussen worden die allemaal in Koningshooikt gebouwd. Door deze order heeft Van Hool nood aan 211 extra werknemers. Het orderboek voor 2018 is zo goed als volledig gevuld. Onlangs was er ook de order van 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal.

Gent bouwt eerste ‘Chinese’ auto in Europa

Vanaf eind 2019 rollen in de Gent niet langer alleen Volvo’s van de band, maar ook wagens van Lynk & Co. Volvo Cars Gent zal daarmee de eerste ‘Chinese’ auto produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Het nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, begint aan zijn poging om Europa te veroveren. Lynk & Co wil in Europa 150.000 auto’s per jaar fabriceren, waarvan het merendeel inGent. Het eerste model ‘de compacte SUV01’ gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt. De Lynk & Co-wagens zullen allemaal hybride-elektrische wagens zijn. Lynk & Co maakt van elk model maximaal 8 versies die tegen een vaste prijs verkocht worden. In welke mate dit zal aanslaan en wat de invloed zal zijn op de tewerkstelling in Gent is nog niet geweten. Hoewel zowel de productie als de verkoop in China gestart is,  wil men de auto niet als een Chinees product in de markt zetten. De wagens werden ontworpen ‘door een internationaal team’ in het hoofdkantoor van Lynk & Co, dat net zoals dat van Volvo in het Zweedse Göteborg ligt. De look & feel van de auto’s zou Europees aanvoelen.

Volvo Gent 40% meer productie ‘Europese wagen van het jaar’

Volvo verhoogt de productie van zijn nieuwe kleine terreinwagen XC40 in Gent met 40 procent. De nieuwe SUV zal wellicht de verhoopte verkoop van 100.000 stuks per jaar overstijgen. Maandag werd de XC40 nog verkozen tot Europese auto van het jaar. Vanaf eind dit jaar zal Volvo de XC40 ook in China bouwen. De Chinese fabriek zal de auto’s produceren voor de Chinese markt en eventueel ook exporteren.

Van Hool: grootste Europese order ooit in Europa voor waterstof-bussen

Van Hool mag veertig water-stofbussen leveren voor het openbaar vervoer in Keulen en Wuppertal. De grootste order ooit voor waterstofbussen in Europa.

“Waterstofbussen zijn voertuigen met een hoge toegevoegde waarde en zijn van wezenlijk belang voor de productie-eenheid in Koningshooikt. Deze unieke bestelling is een serieuze opsteker voor het gebruik van waterstoftechnologie voor de aandrijving van bussen voor openbaar vervoer”, aldus topman Filip Van Hool.

In Keulen rijden er sinds mei 2014 twee Van Hool-waterstofbussen rond. Van Hool bouwt trouwens al sinds 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse markt en sinds 2007 voor de Europese markt.

De dertig bussen voor Keulen en de tien exemplaren voor Wuppertal zijn hybride (brandstofcel en batterijen) voertuigen. Ze kunnen 350 km rijden.

Recordomzet Bekaert

Dankzij de sterke conjunctuur en gestegen vraag naar staalproducten in de automobiel- en bouwmarkten trok Bekaert zijn omzet over 2017 met 10 procent op tot een record van 4,1 miljard euro. De bedrijfswinst klom naar 185 miljoen euro.

Bekaert-topman Matthew Taylor waarschuwde evenwel voor een moeilijk 2018.

Er is ook een drastische verlies van marktaandeel in de sector van de zaagdraad. Op het hoogtepunt in 2011 was zaagdraad voor Bekaert het goudhaantje. Tot de zonnepanelenmarkt instortte. Twee jaar geleden was zaagdraad nog goed voor 4 procent van de omzet en 10 procent van de winst. Nu is dat teruggevallen tot nagenoeg nul. Bekaert verkeek zich op de Japanse en Chinese concurrentie die was overgestapt naar een efficiëntere met diamant gecoate zaagdraad. Nu heeft Bekaert in China een nieuwe diamanten zaagdraad klaar.

ABVV-Metaal en AMSAB pakken uit met IJZERSTERK

De geschiedenis van de Vlaamse metaalindustrie kan in 1 woord omschreven worden als ... IJZERSTERK. Dat is dan ook de titel van het gloednieuw geschiedenisboek van de hand van Luc Peiren in opdracht van ABVV-Metaal en AMSAB-ISG.

Wie geïnteresseerd is in deze lijvige hardcover van 353 bladzijden in luxe-uitvoering met geweven omslag, kan hem thuis ontvangen voor de prijs van 45 euro, verzending inbegrepen. Het bedrag kan gestort worden op de rekening van ABVV-Metaal (BE42 1325 0546 8354) met 'IJzersterk' en het gewenste leveradres als mededeling. Stuur ook zeker een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.be ter bevestiging of voor meer info. 

Lees ook in de nieuwe MagMetal wat Professor Gita Deneckere van het boek denkt. 

Intentie sluiting Nortek: 71 jobs op tocht

Deze morgen vond een bijzondere ondernemingsraad plaats in Nortek Global HVAC te Menen, beter bekend onder naam Reznor. De directie deelde de intentie mee om de plant in Menen te sluiten. 71 werknemers zullen hun werk verliezen. Nortek maakt industriële gasverwarmingsinstallaties. De concurrentie van de innovatievere verwarmingsinstallaties zorgde al een tijd voor minder bestellingen. De productie verhuist deels naar Mexico en deels naar de UK.

Véronique Rogiers, secretaris ABVV Metaal, reageert dat het al een tijd bergaf gaat met de bestellingen in het bedrijf en men investeerde onvoldoende in innoverende producten. “Toen we de mededeling van een bijzondere ondernemingsraad ontvingen, verwachtten we ontslagen maar een dergelijk sluitingsscenario hebben we niet zien aankomen. 71 werknemers komen op straat te staan en moeten op zoek naar een nieuwe job, wellicht in een onzeker interimstatuut en tegen lagere loonsvoorwaarden. Volgende week start het overleg in het kader van de "Wet Renault" daarna zullen we alles op alles zetten in de onderhandelingen voor een goed sociaal plan.”

Umicore neemt voortouw Europese batterijalliantie

In oktober bracht de EU-Commissie Europese topbedrijven, waaronder Umicore en Solvay, bijeen met als doel: de inhaalrace inzetten voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Tegen 2025 is de markt voor batterijen voor e-auto's 250 miljard euro per jaar waard. Europa zal dan een capaciteit van 200 gigawattuur (GWh) nodig hebben. Als Europa een wereldspeler wil blijven in de auto-industrie, moet het tegen dan minstens de helft van die capaciteit zelf kunnen leveren. 20 miljard euro om tegen 2025 zeker tien tot twintig megafabrieken te bouwen, dat kost de race naar de groene Europese batterij voor elektrische auto's. Umicore vecht voor die alliantie. Europa haalt alles uit de kast.

Umicore ontpopte zich de voorbije maanden tot een van de drijvende krachten om te komen tot een Europese batterijalliantie die de hele productieketen bestrijkt.

Voor 2018 en 2019 staat nu al voor 200 miljoen euro aan Europese financiering klaar, enkel voor de keten van batterijproducenten. In andere EU-steunprogramma's voor onderzoek is bovendien tot 2020 nog 2,2 miljard beschikbaar voor projecten die verband houden met de nieuwe batterijen, zoals slimme gebouwen of de integratie van nieuwe energiebronnen.

Umicore plant eerste batterijenfabriek in Europa

Umicore wil de doorbraak van de elektrische wagen voor geen geld missen. De voorbije twee jaar had Umicore 460 miljoen euro uitgetrokken voor de bouw van fabrieken voor de aanmaak van kathodematerialen voor herlaadbare lithium-ion batterijen.

Nu investeren ze 660 miljoen euro om nog eens twee fabrieken te bouwen. In China komt er een vestiging naast de al bestaande fabriek in Jiangmen. Het belangrijkste nieuws was de aankondiging van een batterijfabriek in Europa.

Waar de eerste Europese kathodematerialenfabriek komt, wordt pas beslist in de loop van 2018. Concurrentiële loonkosten en energieprijzen, alsook zoveel mogelijk CO2 arme elektriciteit zullen doorslaggevende criteria zijn. Verder wordt gekeken naar de uitbouw van de logistiek, de beschikbaarheid van voldoende technisch geschoold personeel en de duur van de vergunningsprocedure.

De nieuwe fabrieken zullen niet alleen geschikt zijn om kathodemateriaal voor herlaadbare batterijen voor auto's te maken. Ze kunnen ook dienen voor de productie van kathodemateriaal voor batterijen in consumentenelektronica.

2017: stijgende omzet Belgische technologieindustrie

De Belgische technologieindustrie haalden in 2017 een omzet van 125,8 miljard euro. Dat is 3,7% meer dan het jaar voordien en het hoogste niveau sinds 2008. Het is het vierde opeenvolgende jaar dat de Belgische technologie-industrie groeit.

De 30.000 openstaande vacatures zorgen anderzijds dat de Belgische technologie-industrie collectief 3 à 4 miljard euro omzet misloopt.

In 2017 kwamen er bij de Belgische technologiebedrijven netto ongeveer 5.000 jobs bij. In 2018 zakt dat volgens de verwachting naar 2.000. Ook de omzetgroei van sterk presterende sectoren, zoals de verwerking van ijzer- en metaalfabrikaten, zal in 2018 met een paar procentpunten terugvallen. De omzet van de auto-industrie daalde in 2017 met een half procent af. Ook voor 2018 verwacht Agoria een lichte daling van 1 procent. De boosdoener is de transitie naar nieuwe modellen bij zowel Volvo Gent als Audi Brussel.

EU: opnieuw antidumpingheffing op Chinees staal

De Europese Commissie legt een antidumpingheffing op corrosiebestendig staal uit China op. De heffing schommelt tussen 17,2 en 27,9 procent en geldt voor een periode van vijf jaar. Daarmee werd de voorlopige heffing die in augustus vorig jaar werd ingevoerd bevestigd.

Corrosiebestendig staal wordt vooral in de bouwindustrie gebruikt. De Europese marktwaarde ervan wordt op zo'n 4,6 miljard euro geschat. Chinese bedrijven hebben hiervan ongeveer 20 procent.

Recordwinst voor Volvo Cars in 2017

Volvo Cars heeft vorig jaar de operationele winst met 27,7 procent zien stijgen, tot een recordniveau van 14,1 miljard kroon (1,4 miljard euro). De nettowinst van de groep steeg met 34 procent tot 7,96 miljard kroon, de omzet met 17 procent tot 210,9 miljard kroon.

Volvo Cars verkocht vorig jaar 571.000 voertuigen, of 7 procent meer dan het vorige record van 2016. Ook in 2018 verwacht Volvo Cars te blijven groeien. Volvo Cars heeft zich als doelstelling gesteld om tegen 2020 jaarlijks 800.000 wagens te verkopen.