-
-
Hoe zit dat? De oorlog in Oekraïne veroorzaakt in de eerste plaats onnoemelijk veel leed voor de mannen, vrouwen en kinderen die op dit moment vechten om te overleven. Daarnaast ontstaan er ook steeds grotere economische problemen, onder meer in de Europese auto-industrie.
- De autosector strompelt van crisis naar crisis. Terwijl de industrie een nooit geziene transformatie doormaakt richting elektrificatie en digitalisering, waren er eerst de coronacrisis, dan het tekort aan halfgeleiders en nu dus de oorlog.
- De oorlog bedreigt 15% van de Europese autoproductie. Dat komt onder andere omdat Oekraïne een belangrijke producent is van ‘kabelbomen’ (de elektrische bedrading in wagens). Ook de prijzen van allerlei cruciale grondstoffen worden duurder, zoals aluminium, staal en nikkel.
De gevolgen op het Europese continent laten zich dan ook voelen.
- De Duitse autobouwers krijgen zware klappen door het tekort aan kabelbomen. Meer dan honderdduizend werknemers werden economisch werkloos.
- In Nederland werd VDL Nedcar verplicht om de band stil te leggen, wegens een tekort aan kabelbanen.
- In eigen land moet Volvo Cars nog altijd meerdere shiften per week schrappen. Onder meer een tekort aan dashboard-onderdelen speelt het bedrijf parten, omdat de Oekraïense vrachtwagenchauffeurs naar het front werden gestuurd. Audi Vorst ondervindt op dit moment geen hinder, maar in de hoofdkwartieren heerst veel ongerustheid en onzekerheid.
- Alles bij elkaar dreigen er in Europa dit jaar 700.000 wagens minder gebouwd te worden door de oorlog.