Zes maanden na onze BUZZE-actiedag: hoe gaat het nu met de touringcarchauffeurs en busbouwers?
Pro memorie. In mei 2021 organiseerden ABVV-Metaal en BTB hun Buzze-actie. Het doel was tweeledig:
- De moeilijke situatie – door de coronacrisis – van zowel de touringcarsector als van busbouwer Van Hool onder de aandacht brengen.
- Onze recepten voor een economisch herstel presenteren, o.m. door te wijzen op het belang van lokale bestellingen bij onze busbouwers en op het verlengen van de tijdelijke corona-werkloosheid.
De touringcarsector zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Er heerst massale tijdelijke werkloosheid en veel chauffeurs zitten financieel op hun tandvlees. Anderen hebben de sector dan weer definitief de rug toegekeerd en werken elders.
- Steven Steyaert (federaal propagandist BTB): “Op dit moment vecht de sector opnieuw om te overleven. In de zomer ging het nochtans de goede richting uit. Er waren terug scoutskampen, daguitstappen en groepsreizen. Maar sinds de vierde golf in november is alles weer helemaal stilgevallen.”
- David Scheveneels (hoofddelegee Van Hool): “De bestelling van De Lijn is zeer goed nieuws, maar de problemen zijn nog niet van de baan. Er is nog zeer veel tijdelijke werkloosheid. Normaal gezien gaan we na Nieuwjaar terug iets meer bussen assembleren: van één per week naar drie per week. Het blijft echter afwachten hoe de corona-situatie evolueert en in welke mate het toerisme herleeft.”
- Tom Debaere (hoofddelegee VDL): “Ondanks corona zijn we erin geslaagd om goed te blijven presteren, maar er zijn wel af en toe problemen met onze toeleveranciers om tijdig de nodige onderdelen te leveren. En ook op de werkvloer is het virus zeer aanwezig. Heel wat arbeiders zijn ziek en/of moeten in quarantaine. Dat maakt de situatie er niet eenvoudiger op.”
Lees het volledige artikel.