Wat is er gaande? De Peltse vestiging van Nederlands bedrijf Brabantia moet op korte termijn 60 à 70 vacatures zien te vullen. Het bedrijf dat metalen huishoudelijke producten produceert, kent een grote economische groei – niet in het minst door de coronacrisis – maar qua aanwervingen krijgt het voorlopig niet bijgebeend.
Hoe oplossen?
Eerder dit jaar werd er al 14 miljoen euro geïnvesteerd in de Limburgse site en het bedrijf plant een recruteringscampagne om personeel aan te trekken.
De Nederlandse ceo van Brabantia springt in, samen met andere werknemers van het Nederlandse hoofdkantoor, en draait mee op de werkvloer in Pelt om orders in te pakken.
Reactie van onze hoofddelegee. Marc Drijkoningen, hoofddelegee voor ABVV-Metaal bij Brabantia, beaamt dat het personeelstekort problemtaisch is. “Het tekort is natuurlijk voelbaar op de werkvloer, aan de hoge werkdruk, maar ook aan de flexibiliteit die gevraagd wordt qua zaterdagwerk bijvoorbeeld.” De zoektocht naar personeel zou volgens Drijkoningen baat hebben bij een verbetering qua loon- en arbeidsvoorwaarden. “Wie vandaag bij ons aan de slag gaat, krijgt het minimumloon en daar is niet iedereen toe bereid.”