De Lijn wil binnenkort vierhonderd elektrische bussen aankopen. Dat is nodig want ons busvervoer moet in 2035 klimaatneutraal zijn. Momenteel beschikt De Lijn over 2.300 voertuigen waarvan er maar zestien volledig elektrisch zijn. Een inhaalbeweging is dus dringend nodig.

Met VDL en Van Hool beschikt ons land over twee busbouwers die e-bussen kunnen maken. Maar door de strenge selectiecriteria kwam Van Hool niet in aanmerking. Kandidaten moesten de voorbije drie jaar 150 vol-elektrische bussen gemaakt hebben. VDL voldoet aan dat criterium maar Van Hool niet, omdat ze vooral focust op voertuigen met een hybride of waterstof-aandrijving.

Op aandringen van de Vlaamse regering werden de criteria nu aangepast zodat – naast VDL en anderen – ook Van Hool kan meedingen. ABVV-Metaal is al langer vragende partij om lokale producenten op zijn minst de kans te geven om grote bestellingen binnen te halen. We zijn dus tevreden met deze beslissing.