Herstructureringen

De Europese automotive-industrie wordt frontaal geraakt door de corona-pandemie. De productie van wagens, trucks en bussen heeft weken aan een stuk volledig stilgelegen. De verkoop is ingezakt, er wordt zeer weinig geïnvesteerd en de introductie van nieuwe (propere) modellen is uitgesteld. Bovendien zorgt de post-corona-arbeidsorganisatie voor stijgende productiekosten. In de nasleep van de lockdown hebben zowel Renault als Nissan al grote herstructureringen aangekondigd. 


Reddingsplannen

Ondertussen heeft Frankrijk een miljardenplan gelanceerd om haar auto-industrie te redden. Ook in Duitsland en op EU-niveau zijn gesprekken bezig. In een persbericht roepen zowel vakbond IndustriALL Europe als de Europese werkgeversfederaties op tot een doortastend herstelplan (met bijzondere aandacht voor digitalisering en vergroening). In welke mate de auto-industrie deze klap te boven komt zal afhangen van het effect van deze maatregelen en van het herstel van de Europese economie (die zich momenteel in een ongeziene recessie bevindt). Ook de evolutie van het corona-virus zelf wordt doorslaggevend. Een tweede golf – gevolgd door een nieuwe lockdown – moet absoluut vermeden worden.

Stand van zaken in de Belgische automotive-industrie

In ons land is de situatie eveneens niet goed. Invoerder D’Ieteren liet weten 211 banen te willen schrappen. Tandwielproducent VCST (Sint-Truiden) kondigde ook een herstructurering aan. Daar staan 171 jobs op de helling. Daarnaast gingen we luisteren bij onze grote Belgische automotive bedrijven. Delen zij ook in de corona-klappen? Wat zijn de vooruitzichten? En hoe zien onze metallo’s de toekomst tegemoet? Het artikel lees je hier.