Elektrisch is beter, maar … . Als je de reclamespotjes voor elektrische wagens moet geloven, dan rijden we binnenkort met zijn allen een groene toekomst tegemoet. De realiteit vertelt echter een ander verhaal. Eerst en vooral: ja, elektrische wagens stoten veel minder CO2 uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is een goede zaak en daarom verdient elektrisch rijden de voorkeur. Maar niettemin pompen ze nog altijd heel veel CO2 in onze atmosfeer.
Batterij versus verbrandingsmotor. Wanneer we het volledige productieproces in beeld brengen, dan stoot een benzine-wagen minstens 50 ton CO2 uit over zijn volledige levensduur. De uitstoot van een elektrisch voertuig is afhankelijk van de stroom die gebruikt wordt om de batterij op te laden. Bij groene stroom bedragen de CO2-emissies tussen de 14 en 21 ton, bij grijze stroom (aardgas of steenkool) wordt 35 tot 42 ton uitgestoten.
Uitdagingen. Ten eerste is de manier waarop we energie opwekken zeer belangrijk. Alleen wanneer elektrische wagens worden aangedreven door groene stroom kan een fundamentele vermindering van de CO2-uitstoot gerealiseerd worden. Twee: de auto-industrie moet volop circulair worden. Inzetten op ecodesign, herstel en recyclage zal de uitstoot nog verder doen dalen. Drie: een andere visie op mobiliteit – met focus op de auto als dienst (i.p.v. bezit) en duurzaam openbaar vervoer – is cruciaal. ABVV-Metaal-collega Wim Careel schreef er een blog over.
Op weg naar duurzame elektrische mobiliteit
- Gegevens