Te weinig batterijen. Audi Brussels schrapt 145 interim-contracten. Oorzaak? De batterij-toeleveranciers kunnen niet snel genoeg nieuwe batterijen leveren. De elektrische Audi E-Tron is zeer succesvol, maar door de problemen kan de geplande capaciteitsverhoging niet doorgaan. De situatie op Audi zorgt ook voor onrust bij de Gentse toeleverancier SNOP (voorheen gekend als Tower), waar onderstellen voor de batterijen worden gemaakt.
ABVV-Metaal waakt. Na het vernemen van de problemen op Audi, heeft onze delegatie op SNOP onmiddellijk een onderhoud gevraagd met de directie. Hoofddelegee Filip Van De Velde: “Wij zijn zeer afhankelijk van wat er gebeurd op Audi. Maar als er gevolgen zijn, dan gaan we ervan uit dat die tijdelijk zijn. Volgens het artikel van de VRT zou in het beste geval het probleem opgelost zijn tegen half dit jaar. Audi zal er alles aan doen om snel voldoende batterijen binnen te krijgen. Tot op vandaag maken wij trouwens nog steeds de gevraagde hoeveelheden. We blijven de situatie van dichtbij opvolgen.”
Uitdagingen. De situatie op Audi legt enkele belangrijke pijnpunten bloot inzake het produceren van elektrische wagens. Vakbondssecretaris Marc Staelens: “De elektrificatie van de auto-industrie brengt grote uitdagingen met zich mee. Alleen al voor de batterijen werk Audi samen met 300 toeleveranciers. Dat maakt de situatie zeer complex. Er is nood aan een efficiënte operationele en logistieke infrastructuur. En dan spreken we nog niet over de talrijke schaarse grondstoffen die nodig zijn om batterijen te maken of over de arbeidsomstandigheden in de landen waar die grondstoffen worden ontgonnen. Er zijn dus heel wat problemen die dringend moeten aangepakt worden.”