Artikels Digimetaal

Een overzicht van onze artikels uit de nieuwsbrief.

 

Audi Brussels schrapt 145 interim-contracten. Oorzaak? De batterij-toeleveranciers kunnen niet snel genoeg nieuwe batterijen leveren. De elektrische Audi E-Tron is zeer succesvol, maar door de problemen kan de geplande verhoging van de productiecapaciteit voorlopig niet doorgaan. De situatie op Audi veroorzaakte ook wat onrust bij de Gentse toeleverancier SNOP (voorheen gekend als Tower), waar onderstellen voor de batterijen worden gemaakt. We spraken erover met Filip Van De Velde (onze hoofdafgevaardigde op SNOP) en Marc Staelens (vakbondssecretaris).

“Wij vernamen het nieuws over Audi in de pers”, steekt Filip van wal. “Als ABVV-Metaal hebben wij dan onmiddellijk een onderhoud gevraagd met de directie om te bespreken wat de gevolgen voor ons bedrijf kunnen zijn. Die vergadering is net afgelopen, maar veel nieuwe informatie hebben we niet gekregen. De problemen zijn ontstaan omdat de batterijfabriek van LG Chem in Polen niet snel genoeg nieuwe batterijen kan leveren. Daardoor bestaat de kans dat wij ook in de problemen komen, want wij maken de onderstellen waar ze de batterijen inleggen. We hebben garanties op werkzekerheid gevraagd, maar het is moeilijk om nu al de concrete impact te voorspellen.”

Marc voegt eraan toe: “Audi is de grootste klant van SNOP dus de kans bestaat dat er een impact is. Als het productieproces daar wordt verstoord, heeft dat gevolgen voor SNOP. Gelukkig is er ook nog wat werk voor Volvo en Daimler, maar al bij al is dat beperkt. Ik las in de krant dat Audi samenwerkt met maar liefst 300 toeleveranciers, voor de batterijen alleen al! Dat maakt de situatie zeer complex. Stel je voor dat elke autoconstructeur massaal overschakelt op elektrisch, wat er op termijn wel zit aan te komen. Dat brengt grote uitdagingen met zich mee om een vlotte operationele en logistieke infrastructuur tot stand te brengen. En dan spreken we nog niet over de talrijke schaarse grondstoffen die nodig zijn of over de schendingen van mensenrechten in de landen waar die grondstoffen worden ontgonnen. Er zijn dus heel wat problemen die dringend moeten aangepakt worden.”

Voorlopig blijft het dus nog afwachten naar de concrete gevolgen voor SNOP, zegt Filip: “Wij zijn inderdaad zeer afhankelijk van wat er gebeurt op Audi. Maar als er gevolgen zijn, dan gaan we ervan uit dat die tijdelijk zijn. Volgens het artikel van de VRT zou in het beste geval het probleem opgelost zijn tegen half dit jaar. Audi zal er alles aan doen om snel voldoende batterijen binnen te krijgen. Tot op vandaag blijven wij trouwens nog steeds de door Audi gevraagde hoeveelheden leveren. Hoe dan ook, als ABVV-Metaal blijven we de situatie van heel dichtbij opvolgen.”