Factory of the Future. Tussen 2013 en 2018 hebben 32 maakbedrijven in België het label ‘Fabriek van de Toekomst’ in de wacht gesleept. Deze titel is alleen weggelegd voor hoogtechnologische en innovatieve ondernemingen. Werkgeversfederatie Agoria heeft recent de prestaties van deze bedrijven geanalyseerd en enkele conclusies geformuleerd. Wij vatten ze voor u samen.

Meer omzet. De voorbije vijf jaar investeerden deze 32 fabrieken bijna 1 miljard euro in digitalisering, robotisering en automatisering. Dat zorgt voor meer efficiëntie, een betere kwaliteit en kortere doorlooptijden. De gecombineerde omzet steeg met meer dan 30 %.

Meer jobs, maar … . De investeringen zorgden er ook voor dat heel wat kort- en ongeschoolde jobs overbodig werden en verdwenen. Tegelijkertijd moesten veel nieuwe werknemers aangeworven worden. Mensen met technische skills, die kunnen opereren in een hoogtechnologische omgeving. Het netto-effect is positief: de totale tewerkstelling in de fabrieken van de toekomst steeg met 15 %.

Digitaal moet sociaal. Digitalisering creëert dus meer jobs dan dat ze er vernietigd. Maar de cijfers illustreren ook dat kortgeschoolde arbeiders hun werk zien verdwijnen. Daar ligt de uitdaging. Hoeveel van die mensen groeien door – via interne opleiding – naar de nieuwe digitale jobs? Welke ondersteuning krijgen zij van de samenleving om ander werk te vinden? En garandeert onze sociale zekerheid voldoende levenskwaliteit en kansen voor wie werkloos wordt? Dat zijn vragen die ook een antwoord nodig hebben. Wij willen dat niemand uit de boot valt. Digitaal moet dus ook sociaal.