Fabriek van de Toekomst. Batterijfabriek Duracell in Aarschot mag zich sinds dit jaar een Fabriek van de Toekomst noemen. De voorbije periode werd enorm veel geïnvesteerd in technologische innovatie. Het productieproces werd volledig gedigitaliseerd. Deze investeringen zorgden voor mooie economische resultaten én voor een stevige verankering in België.

Datarevolutie. In heel de transformatie van Duracell speelt big data een grote rol. Meer dan 4.000 verschillende parameters (informatie over machines, planning, kwaliteitscontrole, …) moesten met elkaar worden verbonden. Vandaag worden al deze gegevens in realtime beheerst en bijgestuurd. Duracell bespaart hiermee nu al honderdduizenden euro’s per jaar uit.

Kansen en uitdagingen. In 2018 schreven we in De Nieuwe Werker een artikel over de ontwikkelingen op Duracell. Onze toenmalige hoofdafgevaardigde Rudy Van Dijck sprak er over de voordelen van digitalisering, maar ook over de uitdagingen en bedreigingen. Zeker nog eens de moeite om te herlezen!