Het verhaal. In 2016 grepen vijf toeleveringsbedrijven van Volvo Cars naast een contract om onderdelen te leveren voor het nieuwe model XC40. Dat betekende meteen ook het einde voor vier van die vijf bedrijven. Honderden werknemers verloren hun job. Wat is de situatie van deze toeleveranciers vandaag? Een overzicht hieronder en een interview met secretaris Marc Staelens.
Einde nabij voor Tenneco, Faurecia en Benteler. Sinds het mislopen van het nieuwe Volvo-contract kenden deze bedrijven een geleidelijke afbouw en werden (sterke) sociale plannen onderhandeld. Tenneco en Faurecia gaan deze zomer definitief dicht. Benteler sluit normaal gezien in 2020.
SAS Automotive en Tower Automotive. Dashboard-bedrijf SAS wachtte de einddatum van het toenmalige contract niet af en sloot eind 2016 de deuren. 200 werknemers moesten op zoek naar andere job. Tower slaagde er als enige in om nieuwe activiteiten aan te trekken. Het bedrijf – nadien overgenomen door het Franse SNOP – sloot een contract met Audi voor de levering van onderdelen voor de elektrische Audi E-tron. Desondanks is er vandaag geen werk genoeg en werd een collectief ontslag aangekondigd. Dertig werknemers moeten binnenkort het bedrijf verlaten.
Overblijvende toeleveranciers? Dat zijn MC Syncro (banden), Brose (binnenwerk deuren), Adient (zetels) en Plastal (bumpers). In zijn syndicale bedrijfskrantje voor de Volvo-toeleveranciers staat secretaris Marc Staelens stil bij de toestand sinds 2016: “Na het verlof tellen we weer twee toeleveringsbedrijven minder. Het doet extra pijn, want al deze bedrijven maakten goede en winstgevende producten.”
Na de zomer tellen we weer twee Volvo-toeleveringsbedrijven minder
- Gegevens