Zinkfabriek Nyrstar is gered. De grootste aandeelhouder van Nyrstar – de Nederlandse grondstoffenhandelaar Trafigura – heeft het noodlijdende bedrijf overgenomen. Daarmee komt een einde aan een periode van onzekerheid voor de werknemers in Balen en Overpelt. Beide fabrieken zijn winstgevend, maar gingen gebukt onder de schulden van de groep. De deal wordt normaal gezien officieel beklonken op 29 april.
Audi heeft te weinig batterijen. Enkele kranten schrijven dat Audi Brussel in 2019 maar liefst 10.000 elektrische wagens minder zal produceren dan voorzien, met economische werkloosheid tot gevolg. Bevoorradingsproblemen van batterij-onderdelen liggen aan de basis van de productiedaling. De batterijen worden vandaag geleverd door het Zuid-Koreaanse LG, die volgens geruchten zijn prijzen graag wil opdrijven. Als tegenzet zal Audi binnenkort ook Samsung (eveneens Zuid-Koreaans) batterijen laten leveren.  
Interimmers op DAF verliezen hun job. Bij DAF Trucks in Westerlo verliezen 150 uitzendkrachten hun job. In tegenstelling tot 2018 – dat een topjaar was – zijn de vooruitzichten voor 2019 minder rooskleurig. De markt voor vrachtwagens is nu meer verzadigd. De productieverlaging in de sites van Eindhoven en Leyland (UK) heeft een rechtstreekse impact op de Kempense fabriek, waar de assen en de cabines gemaakt worden.
ArcelorMittal verkleint haar ecologische voetafdruk. Op de Gentse staalfabriek wordt sinds kort koolstofmonoxide (CO) gescheiden van koolstofdioxide (CO2). Via een technisch procedé wordt de CO vervolgens omgezet in nafta, dat onder meer kan gebruikt worden in de productie van bio-ethanol. Op die manier wil Arcelor haar ecologische voetafdruk verkleinen. Geen overbodige luxe, want in 2018 was het bedrijf de op één na grootste CO2-uitstoter van België. De staalproductie in Gent gebeurt wel een heel stuk milieuvriendelijker dan het Europese en globale gemiddelde.