Na de mooie opvolging van de nationale staking op 13 februari, waren ook op Valentijn veel rode jassen te bespeuren in het straatbeeld. De de cupido’s van ABVV-Horval deelden chocoladen hartjes uit om aandacht te vragen voor de ‘Fight for 14’-campagne. De bedoeling is om elke 14e van de maand met een originele actie de eis voor een bruto minimumluurloon van 14 euro (2300 euro bruto per maand) kracht bij te zetten.

‘Fight for 14’ maakt deel uit van de internationale campagne die gestart is als Amerikaanse beweging in de fastfoodsector ‘Fight For $15’. ­Het ABVV ontving vorige week dan ook Nicholas Allen, syndicalist bij de Amerikaanse vakbond SEIU. Hij trok in de Verenigde Staten mee aan de kar van de succesvolle ‘Fight for 15’-campagne.

Het hebben van een job is anno 2019 geen garantie tegen armoede. In vele sectoren schommelt het bruto minimumloon rond de 10 euro (afhankelijk van sector en anciënniteit). Een bruto minimumloon van 14 euro per uur is een vereiste opdat iedereen menswaardig kan leven. Dat is: alle kosten kunnen betalen en zich extraatjes kunnen veroorloven. Mee eens? Teken de petitie van ‘Fight for 14’.