Artikels Digimetaal

Een overzicht van onze artikels uit de nieuwsbrief.

 

De voorbije weken heerste op Punch Powertrain behoorlijk wat ongerustheid onder de werknemers. De torenhoge economische werkloosheid – die al sinds augustus 2018 aansleept – zorgt voor onzekerheid over de toekomst. ABVV-Metaal vroeg de directie om verduidelijking en op donderdag 10 januari kregen ze tekst en uitleg. We spraken erover met Raf Dal Cero, de bevoegde vakbondssecretaris.  

Dag Raf. Veel arbeiders op Punch worden al sinds augustus 2018 geconfronteerd met heel wat economische werkloosheid. Ik neem aan dat ze daar niet tevreden mee zijn?

Raf: Uiteraard niet. Weet je, in de zomer vindt niemand het erg om eens een week te stempelen. Maar als die situatie blijft aanslepen en er geen verbetering komt, dan is het een ander verhaal. Op financieel vlak begint dat zwaar door te wegen. Er kruipt ook onzekerheid over de toekomst in de hoofden van de werknemers. We zijn dus tevreden dat we de mensen voor een stuk hebben kunnen geruststellen.

Wat vertelde de directie op de vergadering van 10 januari?

Raf: Ze hebben gezegd dat ze niet zullen besparen op de werknemers. En dat het terug beter zal gaan vanaf het tweede kwartaal van 2019. De werkloosheid zal dan bijna tot nul herleid worden. Dat heeft de ongerustheid van de mensen voor een stuk weggenomen. Maar wij weten ook dat de automotive industrie zeer volatiel is. Vandaag is alles in orde en morgen is er opeens een groot probleem. Dus het blijft nog even afwachten.

Wat zijn de redenen van de hoge werkloosheid op Punch?

Raf: Er zijn diverse factoren maar de voornaamste is de groeivertraging van de Chinese economie. Die markt stagneert. In China komen er binnenkort strengere uitstootnormen. Veel mensen wachten daarom met de aanschaf van een nieuwe wagen. Het gevolg is dat ze op Punch met een veel te grote stock zitten, die eerst moet afgebouwd worden. De voorraden mogen niet meer stijgen, vandaar de grote economische werkloosheid.

En dat zorgt natuurlijk voor vraagtekens over het verder moet?

Raf: Natuurlijk. Kijk, vroeger was Punch in handen van de Limburgse Reconversiemaatschappij. Er was een lokale verankering. Maar vandaag zijn de Chinezen eigenaar. Bovendien maken wij hier producten die ook op andere plaatsen kunnen gemaakt worden. Dus er was wel wat schrik. Maar oké, men verwacht dat de markt binnenkort weer aantrekt en dat de verkoop in China terug beter zal draaien. En in 2021 start alvast een groot contract met PSA, de Franse groep boven de merken Peugeot, Citroën en Opel waarvoor Punch automatische versnellingsbakken zal leveren.