Het verhaal

Dat de vrachtwagens op onze snelwegen vaak eigendom zijn van firma’s die de sociale wetgeving aan hun laars lappen, was al lang geweten. Steeds vaker worden chauffeurs van buiten de EU ingeschakeld. Geen Polen meer, maar wel Roemenen, Oekraïners en zelfs Filippijnen! Want ook de Poolse chauffeur zijn nu te duur geworden.

Hoe gaat dat precies in zijn werk? 

De Nederlands vakbond FNV presenteerde onlangs een studie waarin dergelijke constructies worden blootgelegd. Gesprekken met chauffeurs illustreren de schrijnende werkomstandigheden. 


De automobielindustrie heeft boter op zijn hoofd

De lonen, arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen in het transport voor de Europese auto-industrie zijn schokkend slecht. Uit diezelfde studie bleek dat onder meer Volvo en DAF massaal gebruik maken van transportbedrijven, die het – zacht uitgedrukt – niet al te nauw nemen met de sociale wetgeving. BTB-voorzitter Frank Moreels riep deze ondernemingen dan ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen en de sociale dumping in de transportketen aan te pakken.

… Samen de problemen aanpakken

Op 15 november organiseerden daarom ABVV-Metaal en BTB een gezamenlijke studiedag. Voorzitter Georges De Batselier was duidelijk: “Over gans de productieketen – en dus ook in het transport van onderdelen – moet de sociale wetgeving gerespecteerd worden. Sociale dumping is voor ons onaanvaardbaar.” Philippe De Schryver (hoofddelegee Volvo Cars) sloot zich hierbij aan: “Het was zeer interessant om samen te zitten met de collega’s van BTB. Onze interesses en belangen liggen op veel zaken dicht bij elkaar. We hopen om iets in beweging te zetten. Als Gentse site alleen gaat het niet lukken. Maar we kunnen wel dingen in kaart brengen en bekijken hoe we het op Europees niveau – via de EOR - kunnen aanpakken.” Lees het uitgebreid verslag en bekijk de korte impressie van deze studiedag.

En het is nodig. Recent nog viel de sociale inspectie binnen bij het transportbedrijf Cartec in de Gentse kanaalzone. Het bedrijf wordt aangepakt wegens het actief organiseren van sociale dumping. Cartec werkt voor de automotive sector.

Een dossier dat we dus zeker ook in 2019 zullen blijven opvolgen.