Veel goed Belgisch nieuws
2018 was een goed jaar voor onze Belgische auto-industrie. De voorbije maanden schreven we hier over het succes van de XC40 op Volvo Cars en over VDL Bus die een nieuwe fabriek gaat bouwen. We hadden het ook over de zoektocht van Van Hool naar 200 nieuwe werknemers en over de één miljard euro omzet die DAF Trucks genereerde. In al deze bedrijven lieten we ook onze delegees aan het woord: zeer tevreden met de economische gang van zaken, maar tegelijkertijd gaven ze ook enkele bekommernissen mee (hoge werkdruk, veel flexibiliteit, technologische problemen, …).
Terwijl de globale auto-industrie middenin een moeilijke transitie zit
Ongeveer terzelfdertijd brachten wij het verhaal van de enorme disruptie waarin de globale autosector zich vandaag bevindt. Het was IndustriALL-adviseur Guido Nelissen, die voor ons de voornaamste uitdagingen samenvatte. In Europa lijkt autobouwer Ford daar de prijs voor te betalen. We spraken met Limburgs ABVV-Metaal-voorzitter Rohnny Champagne en adviseur Fidel Gavilan over de toekomst van Ford in Europa.
Ook 2019 dient zich positief aan. Maar niets is zeker …
De laatste weken verschijnt nog geregeld goed nieuws over onze automobielbedrijven: in Volvo Trucks rolde onlangs de miljoenste vrachtwagen van de band en Punch Powertrain rijfde recent twee megacontracten binnen. Ook DAF gaat het nog steeds voor wind. Maar er waren ook enkel negatieve berichten. Zo mag Volvo Cars voorlopig toch niet de Netflix-wagen van Lynk&Co bouwen en strooit de handelsoorlog tussen de VS en China hier en daar roet in het eten.
Ook volgend jaar houden we u hier op de hoogte van al het economisch nieuws uit onze sectoren. Steeds met bijzondere aandacht voor de mensen achter de cijfertjes!