Malafide transportfirma’s

Dat de vrachtwagens op onze snelwegen vaak eigendom zijn van firma’s die de sociale wetgeving aan hun laars lappen, was al lang geweten. Wist u ook dat deze malafide bedrijven nog een tandje hoger schakelden in hun uitbuitingspraktijken? Steeds vaker worden chauffeurs van buiten de EU ingeschakeld. Geen Polen meer, maar wel Roemenen, Oekraïners en zelfs Filipijnen! Ook de Poolse chauffeur is nu te duur geworden, zo lazen we in Knack.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

De Nederlands vakbond FNV presenteerde onlangs een studie waarin dergelijke constructies worden blootgelegd. Gesprekken met chauffeurs illustreren de schrijnende werkomstandigheden. FNV maakte er een pakkend filmpje van.  

De automobielindustrie heeft boter op zijn hoofd

De lonen, arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen in het transport voor de Europese auto-industrie zijn schokkend slecht. vertreden van de wet lijkt de norm. Maar er is ook een link met onze autoconstructeurs. Onder meer Volvo en DAF doen massaal beroep op die transportbedrijven om hun onderdelen in de fabrieken te krijgen. BTB-voorzitter Frank Moreels doet een oproep aan deze bedrijven om hun verantwoordelijkheid op te nemen en sociale dumping in de transportketen aan te pakken.