“We moeten de ziel van de economie veranderen”, zo betoogt Thomas Rau in zijn boek Material Matters, het alternatief voor onze roofbouwmaatschappij. Daarin beschrijft hij hoe we onze verspillings-economie kunnen omgooien naar een duurzame kringloopeconomie. Lees hier ons interview met de man van een tijdje geleden. Er gaapt volgens Rau een grote kloof tussen de macht en de verantwoordelijkheid van producenten. Daarom moeten ze eigenaar blijven van hun product. Niet het product wordt dan verkocht, maar wel de dienst die het product kan leveren.

Auto als dienst


Een wagen is een mooi voorbeeld: in plaats van er één te kopen, betalen we enkel nog voor de dienst die ze verschaft: mobiliteit. Als eigenaar van de wagen heeft de fabrikant er dus alle belang bij dat ze lang meegaat, energiezuinig is, goedkoop kan hersteld worden, ... . Vandaag bestaan al veel manieren om ‘mobiliteit’ te kopen zonder een wagen te bezitten. Denk maar aan het leasen van wagens of aan diverse autodeelplatformen zoals Cambio en DriveNow.

De Netflix van de auto-industrie


In bovenstaande voorbeelden bezitten we weliswaar zelf geen wagen, de autoproducent bezit ze ook niet. Ze zijn in handen van tussenpersonen (bv. leasingmaatschappijen). Daarom trok het interview met Alain Visser in De Tijd onze aandacht. Hij is de topman van het automerk Lynk & Co, een dochteronderneming van het Chinese Geely (dat eigenaar is van Volvo Cars). Visser legt uit dat Lynk & Co de Netflix van de auto-industrie wil worden. Volgens hem is het cool om géén auto te bezitten. De klemtoon ligt – via een abonnementsformule – op het tijdelijk gebruik ervan. Ook autodelen is belangrijk. Met een app kun je je gehuurde wagen ter beschikking stellen aan familie, vrienden of buren. De autoproducent blijft eigenaar van de wagen en organiseert de dienstverlening errond volledig zelf. Macht en verantwoordelijkheid liggen meer bij elkaar. Lynk & Co wil toegevoegde waarde genereren uit het (efficiënter) gebruik van haar wagens en niet door er zoveel mogelijk te verkopen.

Made in Belgium


Eind maart raakte bekend dat Volvo Cars Gent de eerste auto’s van Lynk & Co in Europa mag bouwen. Evident was dat niet, zoals blijkt uit ons gesprek met hoofddelegee Philippe De Schryver.

Andere autobouwers zetten trouwens ook steeds vaker in op het aanbieden van mobiliteitsdiensten. BMW en Daimler zijn van plan om actief samen te werken op dat vlak. En General Motors heeft plannen om autobezitters hun auto te laten verhuren, wanneer ze die niet nodig hebben.

Moraal van het verhaal?


Of dit nu allemaal ‘de ziel van de economie’ gaat veranderen, valt nog af te wachten. Feit is wel dat er duidelijke signalen zijn – vanuit de auto-industrie zelf – om anders naar mobiliteit te kijken. Een ‘wagen als dienst’ zorgt voor een meer doordacht gebruik (enkel als het écht nodig is) en stimuleert de zoektocht naar complementaire alternatieven.