“We hebben hard moeten vechten om dat model naar hier te krijgen”

Enkele weken geleden raakte bekend dat Volvo Cars Gent de nieuwe wagen van Lynk & Co – een dochterbedrijf van het Chinese Geely – mag bouwen. Eind 2019 zal de eerste hybride ‘SUV 01’ van de band rollen. Lynk en co is geen traditionele autoproducent, want ze legt haar focus op autodelen. Klanten kunnen dan via een soort van abonnementsformule (al dan niet tijdelijk) over een auto beschikken. De klemtoon ligt dus niet langer op het bezit van een wagen, maar eerder op het gebruik ervan. Lynk & Co wil op die manier de Spotify of de Netflix van de auto-industrie worden. Omdat we hier graag meer over wilden weten, belden we eens met Philippe De Schryver, onze ABVV-Metaal-hoofdafgevaardigde op Volvo Cars Gent.

Dag Philippe, het nieuws dat Volvo Cars Gent de ‘SUV 01’ van Lynk & Co mag bouwen is uiteraard goed nieuws. Hoe schat jij de impact van deze beslissing in?

Phillipe: “De vervanging van de huidige Volvo-modellen laat momenteel op zich wachten. Bijgevolg is de invulling door Lynk & Co een goede zaak voor Gent. Dat zal een gunstige invloed hebben op de tewerkstelling. Maar eenvoudig zal het wel niet zijn!”

Lynk & Co presenteert zichzelf als de Netflix van de auto-industrie. De focus ligt op autodelen, waarbij gebruikers zich (tijdelijk) kunnen abonneren op een wagen in plaats van er één te bezitten. Hoe kijk jij naar dergelijke evoluties?

Philippe: “Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Het is een andere manier om te kijken naar mobiliteit. Een wagen staat voor 90 procent van de tijd gewoon geparkeerd. Die kan dus veel efficiënter gebruikt worden. Alleen moet er wel goed nagedacht worden over hoe dat systeem praktisch en vlot georganiseerd kan worden. Ik heb de indruk dat vandaag niemand echt goed weet hoe dat concreet in zijn werk zal gaan. Er wordt zeer veel over gesproken, maar ik weet niet of de mensen daar nu al klaar voor zijn.”

Naast de abonnementsformule, zullen de wagens ook uitsluitend online verkocht worden.

Philippe: “Ook dat is nieuw. Alhoewel er eveneens zal verkocht worden via pop-up standen op allerlei evenementen. Het verandert allemaal heel snel. Het onderhoud zal wel nog gebeuren in een Volvo-garage, maar de verkoop niet meer. Het is afwachten hoe dat zal aanslaan.”

De SUV 01 wordt uitsluitend een hybride wagen?

Philippe: “Ja, en dat is een goede zaak voor het milieu. Ook de puur elektrische wagens zullen voor Volvo steeds belangrijker worden. Vandaag is dat nog vrij beperkt, maar in de toekomst gaan de dieselmotoren eruit (althans in Europa, in Azië zal de 3-cilinder benzinemotor beschikbaar blijven). Maar ook hier zijn nog praktische problemen: de infrastructuur voor elektrische wagens – laadpalen en dergelijke – zijn nog lang niet voldoende uitgebouwd.”

Tot slot, had je verwacht dat de SUV 01 aan Volvo Gent zou worden toegewezen?

Philippe: “We hebben heel hard moeten vechten om dat model naar Gent te krijgen. En tot op vandaag wordt er nog gediscussieerd over de productiekost per wagen. De volgende uitdaging zal zijn: vechten voor het tweede model. Maar dat zal niet vanzelfsprekend zijn. In China heeft Lynk & Co ook een fabriek. En als er een derde fabriek komt, is de kans groot dat die ergens in Oost-Europa gebouwd wordt. De sterkste troeven van Volvo Gent zijn het goed opgeleide personeel, de competenties waarover wij beschikken en onze gunstige geografische ligging in Europa. Bovendien is Vlaanderen ook een stabiele regio. Die zaken moeten we uitspelen.”