De echte verkiezingskoorts zal misschien nog een tijdje uitblijven, maar de campagne is voor ons als organisatie goed op dreef. Een cruciale pijler van die campagne is absoluut een verzorgde communicatie. Wanneer is communicatie ‘verzorgd’? Kort samengevat: wanneer ze voldoet aan de verwachtingen van je doelgroep. We brengen deze verwachtingen terug tot 6 punten:

1. De drie P’s: positief – proactief – progressief

Probeer je boodschap altijd positief te formuleren. Klaag je een probleem of wantoestand aan, richt je dan op de oplossing in plaats van het negatieve aspect te herkauwen. Ja, ABVV-Metaal is een strijdbare vakbond, maar leg liever de nadruk op de strijd VOOR dan TEGEN iets of iemand.

2. Ga voor authenticiteit en mijd clichés

Clichés worden door geen enkel publiek gesmaakt. Ga ze dan ook uit de weg. Maak teksten, afbeeldingen en toespraken persoonlijk en herkenbaar voor onze leden.

3. Creëer geen vijand/slachtoffer-dynamiek tussen de werkgever en je leden

Veel mensen doen hun job graag of kunnen eenvoudigweg niet zonder. Zij spenderen hoe dan ook het merendeel van hun tijd op de werkvloer en willen niet verwikkeld zijn in een eindeloos gevecht met hun baas. Anderzijds hebben ze er evenmin een boodschap aan om te worden gereduceerd tot machteloze slachtoffers. De bedoeling van vakbondscommunicatie is dan ook leden te pushen om op te komen voor zichzelf als dat nodig is en duidelijk te maken dat ze niet over zich heen moeten laten lopen.

4. Focus op publiek

Niet de expertise en slagkracht van ABVV-Metaal, maar het voordeel dat je lezer of luisteraar daaruit kunnen halen. Dat is wat telt voor je publiek.

5. Hoge en professionele standaards

Je publiek komt dagelijks in aanraking met allerlei communicatievormen via televisie, internet, ... Ze zijn dus al gewoon geraakt aan hoogstaande communicatie en hun verwachtingen naar ons toe zijn navenant. Zorg dus voor een professioneel design (daarvoor komt onze Toolbox zeker van pas!) en goed geschreven teksten. Wat is een goed geschreven tekst? Een tekst die inspireert en motiveert! Enkele schrijftips:

1. Bepaal 1 boodschap die je kunt samenvatten in een enkele zin.

2. Hou steeds je doelpubliek voor ogen (leden, niet-leden, militanten, kandidaten, ...)

3. Call to action! Zeg duidelijk waartoe je je publiek wil motiveren. Ben je te vaag, dan gebeurt er simpelweg niets.

4. Praat tegen jezelf: zeg hardop wat je te vertellen hebt en schrijf het daarna op. Pas je woordenschat aan aan je publiek: voor een breed publiek hanteer je de woordenschat van een 12-jarige. Voor een specifieker publiek kies je voor de woordenschat van een 18-jarige.

5. Om je lezers te doen doen, maak je best duidelijk wat zij erbij te winnen hebben om naar jou te luisteren.

6. Gebruik alineatiteltjes die je wat groter of vetgedrukt maakt. Zo weet ook je luiere lezer wat er in je tekst staat.

7. Voor je de tekst verstuurt, laat je hem even ‘rijpen’. Lees hem daarna nog een keertje hardop om aan te voelen waar hij niet zo lekker bekt.

Houd rekening met deze tips, bepaal je boodschap en doelgroep en je zit beslist op het goede spoor. Succes!