NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Alles wat je wil weten over de vorming van ABVV-Metaal

Een gevormd militant is er twee waard. Goed gevormde militanten zijn een garantie voor een degelijke syndicale werking.

De dagelijkse bedrijfsrealiteit en problemen zijn in onze vormingsprogramma’s steeds het vertrekpunt. Dit is zowel het geval in onze opstapvorming voor ‘startende’ militanten, als in onze expertise- of modulevorming voor ‘gevorderden’.

In het najaar van 2016 ontvangen we graag een tweede lichting nieuwe militanten die dan hun vormingstraject  starten. Ben je een gedreven militant en heb je nog geen vorming gevolgd? Dan zijn onze opstapweken zeker iets voor jou!

Nieuw vanaf het schooljaar 16-17 is de regionale module. Volg een module van een volle week in je eigen regio! Deze opleiding is een ‘Toolbox voor de militant’. Hier gaan we een week lang in op alle zaken waarmee een militant dagdagelijks geconfronteerd wordt. 

Al deze vormingen staan overzichtelijk uitgelegd in onze nieuwe vormingsbrochure. Deze kun je opvragen via je secretaris oftewel via de vormingsdienst (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Snel inschrijven is de boodschap! Vorig schooljaar was elk plaatsje in de modulevorming bezet. Dus wacht niet langer en schrijf je in voor een van onze vormingen. Inschrijven gebeurt steeds via je secretaris!


Productieverlies bij Volvo door acties toeleveranciers

Door prikacties bij de toeleveranciers rolden de voorbije dagen vijftien tot twintig procent minder auto's van de band. In Gent rollen normaal dagelijks ongeveer 1.200 wagens van de band. Eerder liet Volvo Car Gent al weten niet bij de contractbesprekingen betrokken te zijn. Het moederbedrijf n Zweden herhaalt dat het nieuwe CMA-platform de competitiviteit en de toekomst van de productie in de Gentse fabriek verzekert. Ook zegt woordvoerder Stefan Elfström dat 2019 nog veraf is en dat Volvo Cars blijft onderhandelen met bestaande en toekomstige nieuwe toeleveranciers om onderdelen te leveren en assemblagewerk te doen voor de nieuwe reeksen.

Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal herhaalt “dat er veel frustratie en woede is bij de mensen die jarenlang het beste van zichzelf gegeven hebben om Volvo succesvol te maken, vooral ook op het vlak van flexibiliteit. Drie toeleveranciers hebben te kenen gegeven dat ze werken aan alternatieven. Dat zijn Tower, Tenneco en Benteler. Ik vind dat wij dit eerst alle kansen moeten geven. We hebben een verbeterde Cao 90 afgesloten. Dat kan gezien worden als motivatie premie na het slechte nieuws.  Vanaf nu gaan we  stap voor stap te werk. Sommige roepen nu al voor een sociaal plan, terwijl in het slechtste scenario er nog tot het eerste kwartaal van 2017 werk is en er geen afdankingen aangekondigd zijn. Voor ons is het beste sociaal plan: WERK. En dat is onze eerste bekommernis.”


900 jobs bedreigd bij toeleveringsbedrijven: NO RESPECT

Het was gisteren een donkere dag voor de Gentse kanaalzone. Na Tower, Faurecia en Tenneco  grepen ook Benteler en SAS Automotive naast het contract voor de toelevering van onderdelen voor de nieuwe in Gent te bouwen Volvo XC40. Tegen 2019 staan daardoor ongeveer 900 jobs op de helling.

“Bij Benteler en Tower bestaat nog enige hoop en voert de directie verregaande gesprekken over alternatieven. Maar voor de andere bedrijven vrees ik dat het verhaal eindigt in 2019”, aldus Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal. “Ook Tenneco heeft nog vooruitzicht om nieuwe activiteiten binnen te halen. Ze lassen nu stalen platen aan elkaar en zouden dat ook kunnen doen voor klanten buiten de autosector.”  

Voor een groot deel van de activiteiten neemt Volvo geen nieuwe leveranciers maar worden de activiteiten terug zelf gedaan. De metalen onderdelen van Tower zal Volvo zelf assembleren in zijn fabriek in Zweden en ook de wiel- assen en de veringen van Benteler neemt Volvo in eigen beheer (in Gent of in Zweden). Het is niet de eerste keer dat Volvo Gent een uitbestede activiteit weer in eigen handen neemt. In 2014 werd de voormontage van de dakbekleding, die door Johnson Controls werd gedaan, door de autofabriek zelf overgenomen. Toen gebeurde dat met overname van het betrokken personeel bij Johnson Controls. “Toen was het een positief verhaal”, aldus Marc Staelens. “Die werknemers gingen er op vooruit. Nu is het helemaal anders, want Volvo neemt geen werknemers over.”

Op een creatieve manier hebben de werknemers van de toeleveringsbedrijven gisteren actie gevoerd.  Vanuit verschillende bedrijven werden er vrachtwagens gestuurd naar Volvo Car(soms leeg, soms geladen) met zeer duidelijke boodschap “NO RESPECT”.


Ook Benteler verliest contract Volvo

Ook toeleverancier Benteler, waar voor- en achterassen en veerbenen gemaakt worden, verliest het contract voor de nieuwe Volvo XC40. Net als bij SAS zal Volvo de onderdelen zelf gaan produceren. Er is een uitdoofscenario bij Benteler tegen 2019. Bij Benteler werken 220 werknemers.


Ook SAS kreegt “neen” te horen”

Op de ondernemingsraad heeft de directie van SAS (dat dashboard produceert voor Volvo) medegedeeld dat op basis van alle elementen moet concluderen dat Volvo  het contract niet zal verlengen en dat Volvo de productie in de toekomst zelf zal doen (dus ingesourced zal worden).SAS produceert enkel voor Volvo en dat betekent dat in principe tegen 2019 de deuren toe zullen gaan. Bij SAS werken ruim 210 mensen. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, is in een eerste reactie vooral kwaad “omwille van de onrespectvolle wijze waarop Volvo de werknemers van toeleveranciers die mede voor het succes van Volvo hebben gezorgd, behandelt”. 


Ook Tenneco geen toeleverancier meer voor Volvo

Na Faurecia (85 werknemers) en Tower Automotive (280) werd nu ook het contract met leverancier Tenneco (dat  uitlaten maakt voor Volvo)  niet verlengd. Tegen 2019 zou het bedrijf  daardoor moeten sluiten. De 80 arbeiders van Tenneco stuurden vrijdag uit protest een vrachtwagen met een zelfbouwpakket naar de autoconstructeur. Tenneco noch Volvo kan zeggen wie de nieuwe leverancier wordt. De Tenneco-directie heeft beloofd om naar nieuwe markten te zoeken.


Stakingsrecht is een fundamenteel recht

In een gezamenlijk schrijven aan de patroonsfederaties en de voorzitters van de paritaire comités hebben ABVV-Metaal, MWB, ACV-Metea en ACLVB laten weten dat het stakingsrecht een fundamenteel recht is dat erkend is in verschillende internationale verdragen. En dat ze niet zullen aanvaarden dat een sanctioneringssysteem wordt ingevoerd om het stakingsrecht te beperken.

Ze onderstrepen hun gehechtheid aan het sociaal overleg systeem zoals we dat kennen, maar waarschuwt dat vakbonden aansprakelijk willen stellen voor eender welke vorm van acties een ernstige bedreiging van de sociale vrede inhoudt.

Lees hier de volledige verklaring

Ook Tower verliest Volvo contract

Na Faurecia komt nu ook Tower Automotive niet in aanmerking  voor de nieuwe Volvomodellen, die vanaf eind 2017 in Gent worden geproduceerd. Momenteel leveren de bedrijven Faurecia, Tower Automotive, SAS, Tenneco en Benteler onderdelen en diensten voor Volvo. Ze stellen samen zowat duizend mensen tewerk. 

“Het verbaast me vooral dat Volvo ervoor kiest om het werk van Tower voortaan zelf te doen, maar dan in Zweden. Bij elk nieuw model proberen de automerken de citroen bij de leveranciers wat verder uit te persen. Het spijt me vooral voor Tower, dat net op een enorm diversiteitsbeleid heeft ingezet en 45 verschillende nationaliteiten telt en daar van de Stad Gent onlangs nog een speciale vermelding voor kreeg. Ik vrees voor de resterende leveranciers”, zegt ABVV-metaal  Marc Staelens.

Tower Automotive werkt ook voor andere automerken. De directie heeft aangekondigd dat ze het verlies van Volvo wil compenseren via andere contracten. “Wij proberen orders binnen te halen bij andere autoproducenten, zoals Audi Brussel, en kunnen ook leveren aan andere sectoren, zoals de vrachtwagen- of luchtvaartsector. Wij praten niet over een sluitingsscenario, maar over een ontwikkelingsscenario”, aldus Tower directeur Nicolas Porez.


Toekomst Faurecia (leverancier Volvo) onzeker

De toekomst van Faurecia, leverancier Volvo, is  onzeker. Faurecia levert onderdelen (deurpanelen en tunnelconsoles) voor de huidige modellen die bij Volvo in Gent worden geassembleerd, maar is niet geselecteerd voor de nieuwe modellen die vanaf 2017 in de Gentse Volvofabriek worden geproduceerd. Bij Faurecia werken 70 arbeiders en 15 bedienden. Zij vrezen dat hun bedrijf stilaan zal uitdoven. Tussen midden en eind volgend jaar gaat de XC 60 uit productie bij Volvo, midden 2018 volgt de S60 en midden 2019 de V40. Faurecia mag wel deurpanelen voor de nieuwe XC 40 produceren, maar Volvo wil dat die in het veel goedkopere Polen worden gemaakt en vervolgens naar Gent getransporteerd.

"De vraag is of Volvo beter af zal zijn, want nu wordt alles in de buurt geproduceerd en is er een grote flexibiliteit", aldus gewestelijk ABVV-Metaal secretaris Marc Staelens. "Als onderdelen van Polen moeten komen, dan kunnen er al meer belemmeringen zijn. Ik wil toch in deze ook op de verantwoordelijkheid van Volvo wijzen. Zij eisen dat hun toeleveranciers 15 procent goedkoper produceren, met als gevolg dat nu een eerste toeleverancier naar het buitenland trekt.” In april volgen nog gesprekken met de directie.


Punch Powertrain komt voor 1 miljard euro in Chinese handen

Punch Powertrain is voor 1 miljard euro verkocht aan de Chinese groep Yinyi. Eén van de verkopers, de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, krijgt daardoor 240 miljoen extra om te investeren in de Limburgse economie. De hoge prijs heeft te maPunch Powertrain is voor 1 miljard euro verkocht aan de Chinese groep Yinyi. Eén van de verkopers, de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, krijgt daardoor 240 miljoen extra om te investeren in de Limburgse economie. De hoge prijs heeft te maken met de flinke groei die het bedrijf verwacht te maken. Punch Powertrain rekent voor dit jaar op een omzet van 500 miljoen euro. Voor de 600 werknemers van Punch Powertrain verandert er niks. Het hoofdkwartier blijft in Sint-Truiden. Punch Powertrain is gespecialiseerd in CVT (continu variabele transmissies), een segment dat vooral in Azië populair is. Het bedrijf haalt het overgrote deel van zijn omzet bij lokale Chinese autofabrikanten. De eindassemblage gebeurt in het Chinese Nanjing, maar onderzoek en ontwikkeling én de productie van belangrijkste componenten bevinden zich in Sint-Truiden.


Busmaker Van Hool sluit EO Coaching in Bree

Van Hool heeft de intentie zijn fabriek in Bree (EOS) te sluiten. Er sVan Hool heeft de intentie zijn fabriek in Bree (EOS) te sluiten. Er staan 161 banen op de helling. EOS Coach Manufacturing Company was de voorbije drie jaar verlieslatend, aldus de Van Hool. Voor de tweede jaarhelft zijn er geen werkopdrachten meer in het orderboek. De vakbonden reageren verrast op de sluiting. Ze hadden een herstructurering verwacht, maar geen sluiting. Van Hool gaat bekijken of werknemers uit Bree naar Koningshooikt kunnen muteren. 


Betafence neemt Britse Henco over

Betafence, het voormalige Bekaert Fencing, neemt het Britse Hesco over, dat gespecialiseerd is in snel ontvouwbare barrières voor de bescherming van militairen. Hesco telt 150 werknemers. 


Werknemers Audi krijgen premie van € 3.439 bruto

De Audi-werknemers in Vorst krijgen dit jaar een bonus van 3.439 euro bruto. Het gaat zowel om een deelname in de winst als om een resultaatsgebonden premie. De bonus ligt wel een kleine 4% lager dan in 2014. Audi heeft opnieuw een sterk jaar achter de rug. Zowel de verkoop (1,8 miljoen wagens) als de omzet (58,4 miljard euro) bereikten een recordniveau.  Audi maakt van 2016 het jaar van de elektrische wagens en de digitalisering. De fabriek van Audi in Brussel speelt daarbij een cruciale rol. In Brussel moet vanaf 2018 de nieuwe elektrische SUV 'e-tron quattro' van de band rollen.


BMT neemt toeleverancier VCST uit Sint-Truiden over

BMT, een internationale industriële groep met Belgische roots (familie Seynaeve) heeft VCSt overgenomen. De producent van tandwielen uit Sint-Truiden zal samen met BMT-dochter IG Watteeuw International (IGW) één divisie vormen. VCST is een wereldspeler op vlak van tandwielen en andere componenten voor personenauto's met klanten als Audi, Volkswagen, Continental, Caterpillar, DAF en Punch Powertrain. Het bedrijf heeft nu vijf fabrieken (België, China, Duitsland, Mexico en Roemenië). Met 1.250 voltijdse werknemers realiseerde VCST in 2015 169 miljoen euro omzet. VCST en IG Watteeuw  tellen samen 2.750 werknemers en bijna 300 miljoen euro omzet. 

De klanten van VCST zitten in de automobielsector. IG Watteeuw maakt grote tandwielen en aandrijfcomponenten voor zware machines. De producten die vooral zitten in tgv's, tramstellen en schepen.

De overnameprijs werd niet bekendgemaakt. 

Recordjaar voor Volvo Car

De Zweedse autobouwer Volvo heeft een zeer sterk jaar achter de rug. Volvo verkocht 503. 127 wagens, het beste verkoopcijfer sinds het ontstaan van de groep. De omzet steeg met 19,2 procent tot 164 miljard Zweedse kronen (17,4 miljard euro). De  bedrijfswinst was drie keer hoger: 6,6 miljard Zweedse kronen (700 miljoen euro). Tegen 2020 mikt Volvo jaarlijks zo'n 800.000 auto’s.


Harsco: personeel stemt over nieuw voorstel

Vakbonden en directie van Harsco, onderaannemer dat schroot aanvoert in staalbedrijf Aperam hebben een nieuw voorstel onderhandeld. Dat omvat een financiële tegemoetkoming: een prestatiepremie en een berekening van misgelopen premies.  Vandaag mogen de werknemers bij Harsco stemmen over het voorstel. “De werknemers zijn content dat een voorstel met concrete bedragen op papier staat. Een tweederde meerderheid is vereist om het voorstel goed te keuren, anders is er geen akkoord", aldus Raf Del Cero, secretaris ABVV-Metaal. “Ondanks het voorstel hebben we toch een stakingsaanzegging ingediend.  We hebben nu zeven dagen om een definitieve oplossing te zoeken voor het conflict. Als er tegen volgende week woensdag geen akkoord is waarin beide partijen zich kunnen vinden, wordt er gestaakt."


Vakbonden Bombardier vragen sociaal plan

De wereldwijde besparingsronde van vliegtuig- en treinbouwer Bombardier, met hoofdzetel in Canada, heeft voorlopig geen gevolgen voor de Brugse vestiging. Brugge haalde onlangs een groot order van de NMBS binnen. Brugge mag de nieuwe M7-dubbeldektreinen bouwen. Aan de eerste 445 rijtuigen wordt vanaf eind 2018 gewerkt. Tot dan is er weinig gepland. Eind april eindigt de samenwerking met zusterfirma Crespin in Noord-Frankrijk. Dat betekent dat er in de nabije toekomst nog  werkvolume is voor dertig procent voor de arbeiders. Tegen eind 2018 zal dat echter weer tachtig procent zijn. De vakbonden vragen daarom  een sociaal plan. Ze vragen om uit te kijken naar extra werk vanuit andere Bombardier-sites in Europa.  De directie liet de vakbonden alvast weten dat de besprekingen opgestart worden.







Bombardier: herstructurering treft Brugge niet

Bombardier gaat wereldwijd 7.000 banen schrappen. Bombardier kampt met vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ontwikkeling van de nieuwe C-serie, een vliegtuig dat de concurrentie aan zou moeten gaan met de Boeing 737 en de Airbus A320. De aangekondigde herstructurering zou geen gevolgen hebben voor de vestiging in Brugge. ”In de plannen staat niets per land. De toekomst ziet er bij ons, met het binnenhalen van het NMBS-order voor de bouw van M7-dubbeldeksrijtuigen, rooskleuriger uit dan enkele maanden geleden”, aldus general manager Van Vlierberghe. Al is er wel nog een probleem voor de arbeiders tussen midden 2016 en eind 2017, als de productie voor de NMBS-bestelling op gang komt.

Staalvakbonden en werkgevers betogen tegen Chinese dumping

Enkele duizenden werknemers uit de Europese staalindustrie betoogden gisteren in Brussel om de EU-leiders op te roepen tot snelle maatregelen tegen het dumpen van staal op de Europese markt. Vakbonden als werkgevers eisten imortheffingen voor het dumpingstaal uit China. De handelsbescherming is nog meer noodzakelijk nu China door de vertraging van de groei in eigen land, nog meer staal onder de prijs uitvoert, aldus de Europese staalsector. Er wordt geëist dat Europa binnen de Wereldhandelsorganisatie WTO zou beletten dat China als volwaardige markteconomie erkend zou worden.  “As China  erkend wordt als volwaardige markteconomie  dan zal dat ernstige gevolgen hebben voor de Europese arbeidsmarkt en wereldwijd voor het klimaat en het milieu”, aldus Bart samyn, adjunct Secretaris-generaal  IndustriALL.

Persmededeling IndustriALL