NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Picanol beste jaar ooit

De Ieperse Picanol Group, fabrikant van weefmachines, zet voor het zevende jaar op rij sterke resultaten neer. Het bedrijf behaalde vorig jaar een winst van 119 miljoen euro en een omzet van 639 miljoen euro. Het beste resultaat ooit en een omzetstijging van meer dan 20 procent. De divisie 'Weaving Machines' kende een groei van 22 procent. De afdeling Industries, met Proferro en Psicontrol, kende eveneens een groei van 19 procent. Ook andere branches maken blijkbaar graag gebruik van de kennis van picanol. Zo leverde de groep producten voor de landbouwsector en voor medische doeleinden.

Voor de eerste helft van 2017 verwacht Picanol een verdere lichte omzetstijging. De positieve resultaten hebben ook gevolg voor de tewerkstelling. Picanol is momenteel op zoek naar 40 nieuwe werknemers. Eind 2015 stelde het bedrijf in Ieper nog 1.380 mensen te werk. Het jaar steeg het personeelsbestand tot 1.462 werknemers en daar kunnen er nog 40 bij komen. 

Stijgende winst en winstmarge voor Bekaert

Bekaert kan pronken met schitterende resultaten.  De omzet kwam in 2016 uit op 3,7 miljard euro, een stijging met 1 procent. Dit kwam vooral door de sterke vraag in de wereldwijde automobielmarkten en de gestaag stijgende verkoopvolumes in industriële staaldraad- en bouwmarkten. De groei daar werd  wel grotendeels tenietgedaan op het niveau van de omzet, als gevolg van lagere walsdraad­prijzen en prijsmix­effecten (-3 procent).  Een jaar vroeger dan voorzien werd de winstmarge van 7 procent behaald. Bekaert voert dit jaar zijn investeringen op van 160 miljoen naar 200 miljoen euro. 

Barco zet lichtdivisie in etalage

Barco is in gesprek met de Amerikaanse verlichtingsspecialist ETC over de verkoop van zijn eigen verlichtingsactiviteiten.  Barco kocht in 2008 het Texaanse High End Systems, dat gespecialiseerd is in verlichting voor grote evenementen. De overname bracht voor Barco nooit veel (genoeg) op. De omzet viel over die periode zelfs terug van 29 miljoen euro tot nog 20 miljoen euro. Van de 156 werknemers die High End Systems telde, blijven er vandaag nog 50 over. Barco rekent de verlichtingstak daarom niet meer tot de kernactiviteiten en is op zoek naar een nieuwe eigenaar

Tenneco Automotive kondigt intentie tot sluiting aan

Volvo Cars besliste een jaargeleden om alle onderdelen voortaan aan te voeren vanuit Zweden.  Gisteren deelde Tenneco Automotive, uitlaatproducent, mee  dat ze "een aantal opportuniteiten hebben onderzocht om het activiteitenpeil in Gent op een redelijk niveau te houden wanneer de productie voor Volvo stopt in 2020." Maar dat dit op niets uitdraaide. Tenneco heeft op de ondernemingsraad daarom de intentie tot collectief ontslag en sluiting in 2020 aangekondigd. 68 mensen zullen hierdoor een job verliezen.  "Vermoedelijk kan de fabriek nog blijven bestaan tot begin 2020", aldus Marc Staelens, secretaris  ABVV-metaal. "En wie weet is er nog een kans dat men de komende twee jaar nieuwe afnemers vindt, maar het voorbije jaar heeft men hard gezocht en niets gevonden. Daarom starten we de gesprekken voor een sociaal akkoord nu al. Dat is beter voor het personeel. De werknemers zagen dit natuurlijk allang aankomen.  De onderhandelingen moeten rust brengen op de werkvloer. De cao’s die eerder afgesloten werden bij SAS en Faurecia dienen als basis. Dit was al zo afgesproken in 2016 voor alle getroffen bedrijven van Volvo Car.” Marc Staelens realiseert zich dat het niet makkelijk zal zijn voor de getroffen werknemers. “ Er zijn veel laag opgeleide mensen bij, vaak van niet-Belgische origine. Het is moeilijk om voor hen snel een nieuwe job te vinden. Van SAS Automotive dat in november vorig jaar stopte, is nog maar 38% van de werknemers opnieuw aan de slag."

1997-2017: 20 jaar sluiting Renault

Een traumatische datum: 27 februari 1997.
De barbaarse sluiting van Renault, Opel en Ford. Karel Gacoms vakbondsmilitant in hart, ziel en overtuiging doet het relaas van hun strijd:
“Dat deed pijn aan mijn hart als metallo.”

Oktober 2014 verscheen in ons digitaal magazine M@gMetal een beklijvend interview met Karel Gacoms. Graag delen we dit artikel nog eens met jullie.

Lees verder.: Karel Gacoms over Renault

Tweehonderd tijdelijke aanwervingen bij Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks in Oostakker worden tweehonderd tijdelijke medewerkers aangeworven, omdat de productie van zware vrachtwagens vanaf april tijdelijk wordt opgetrokken van 186 naar 210 per dag.

Audi Brussels wil bestaande plus-minusconto uitbreiden

Audi Brussels wil het bestaande plus-minusconto - waarbij meer wordt gewerkt in drukke tijden en minder in kalme tijden - uitbreiden naar de hele loopbaan.  Het plus-minusconto bestaat reeds tien jaar in Audi. In intensieve tijden - bij de start van een automodel en bij de piek van de verkoop - wordt bij Audi Brussels meer gewerkt. Dan worden extra werkuren opgespaard. Die kunnen worden opgenomen tijdens rustigere perioden - op het einde van de cyclus van een model . Het bestaande plus-minusconto bij Audi is beperkt tot de cyclus van een automodel - zes jaar. Het is bovendien een collectief systeem: er wordt collectief meer of minder gewerkt. De directie van Audi Brussels wil het systeem nu opentrekken naar de volledige loopbaan. 

Europese bonden bespreken compromisvoorstel van directie rond nieuwe EOR Honda

Op donderdag 9 en vrijdag 10 februari kwamen de Europese bonden van Honda samen in Heathrow, bij Londen om een compromisvoorstel van de directie te bespreken. Voor ABVV-Metaal waren Marc De Visscher, hoofdafgevaardigde Honda Gent, en Fidel Gavilan, EOR specialist van de centrale, aanwezig. Daarnaast waren onder meer collega's van de Britse Unite the Union, het Spaanse Comisiones en de Franse kadervakbond CFE-CFE aanwezig.

Lees meer...

Groene auto winstmotor van Umicore

Umicore haalt driekwart van zijn inkomsten en 65 procent van zijn bedrijfswinst uit het aanleveren van materialen voor autokatalysatoren (palladium, platina,...) en materialen voor herlaadbare batterijen (nikkel, mangaan, kobalt,...) voor elektrische en hybride voertuigen. De 'overige' inkomsten komen uit Hoboken. Daar raffineert Umicore dagelijks uit duizend ton 'elektronisch afval' (van smartphones, pc's, en batterijen) 19 verschillende metalen (goud, platina, palladium, iridium, koper, zink, lood,...). Hoboken breidde zijn capaciteit vorig jaar met 40 procent uit. Ook in de toekomst blijft recyclage een groeiverhaal.

Umicore CEO Grynberg betoogde dat  België achterop blijft met de elektrificatie van het wagenpark.  “Vlaanderen voert een duidelijk beleid om meer elektrische en hybride auto's de weg op te krijgen. Elektrische auto's betalen geen belasting op de inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting. Ook de plug-inhybrides zijn vrijgesteld tot 2021 als hun uitstoot minder is dan 50 gram CO2 per kilometer. Maar in Brussel en Wallonië is dat niet zo. “

ArcelorMittal uit rode cijfers

ArcelorMittal, 's werelds grootste staalproducent, heeft vorig jaar voor het eerst sinds 2011 winst geboekt ‘1,8 miljard dollar). Dit komt onder andere door de stijgende vraag naar staal (+1%). ArcelorMittak verwacht dat daar in 2017 nog  0,5 à 1,5% bovenop kan komen. 

Kick-off rondetafel sociale dumping voor de metaalbouw

In de sector van de metaalbouw heeft een kleine helft van de ondernemingen in mindere of meerdere mate te maken met onderaanneming. Wie de haven van Antwerpen al eens bezocht heeft, herinnert zich ongetwijfeld het indrukwekkende buizennetwerk van een of ander petrochemisch bedrijf. Dat buizennetwerk is het werk van metallo’s. Dergelijke werken gebeuren meestal in onderaanneming. Aan de basis is er de opdrachtgever, het chemisch bedrijf en dan krijg je een keten van onderaannemers die omwille van hun lage kost of hun specialiteit bepaalde deelopdrachten uitvoeren. Onderaannemers doen een prijszetting en halen al dan niet het werk binnen. In de praktijk bemerken wij dat sommige bedrijven buitenlandse onderaannemers voor opdrachten inzetten met bijzonder lage prijs. Het prijsverschil met de Belgische concurrenten is zo groot dat het niet alleen te verklaren valt door het verschil in loonkost. In dit geval spreken we over ‘sociale dumping’. Dit willen wij samen met de werkgevers sectoraal aanpakken.

Lees meer...

Toekomst ArcelorMittal Luik ‘veilig’

ArcelorMittal heeft een strategisch plan klaar, dat de fabrieken in het Luikse moet veiligstellen. Het toekomstplan heeft betrekking op de periode na 2019. Het strategische plan omvat zowel investeringen als  tonnages voor zes lijnen. In Luik blijven vijf strategische koude lijnen behouden: in Marchin, Ramet, Kessales en Tilleur. In Flémalles zou een zesde lijn komen. Van een terugkeer van de warme fase is geen sprake. De Luikse fabrieken zullen in de toekomst vooral bevoorraad worden door staal uit Gent en Duinkerke.  ArcelorMittal Luik vormt sinds vorig jaar een cluster met Gent. Samen leveren ze  6,6 miljoen ton staal (Luik 1,8 en Gent 4,8 miljoen), bestemd voor de autosector, de bouw, de witgoedsector en de verpakkingsindustrie. Luik telt 1.100 werknemers. Gent, een van de meest performante fabrieken van de ArcelorMittal-groep, 4.700.

Vakbonden Bombardier willen snel duidelijkheid over order De Lijn

De vakbonden bij Bombardier willen dat er snel duidelijkheid komt over het tramcontract bij De Lijn. Dat hebben ze gisteren gezegd na een ontmoeting met minister van Werk Kris Peeters. Minister van Werk Kris Peeters had vorige week een ontmoeting met de top van Bombardier. Die beloofde dat een order van de NMBS zoals afgesproken volledig zou uitgevoerd worden in de vestiging in Brugge. Minister Peeters zal nu een brief schrijven aan de multinational, met de vraag om deze belofte op papier te zetten. Op 6 maart zit de minister opnieuw samen met de top van Bombardier. Even  belangrijk voor de toekomst van Bombardier is het tramcontract van De Lijn. Een bestelling voor 146 trams door De Lijn kwam vorig jaar bij het Spaanse CAF terecht, en niet bij Bombardier Brugge. De Raad van State schorste dat contract. De vakbonden vragen dat de Lijn duidelijkheid schept voor de Europese ondernemingsraad op 27 februari. Op 14 februari is over het order van De Lijn een ontmoeting gepland tussen de vakbonden van Bombardier en Vlaams minister Ben Weyts. 

Ook recordaantal trucks in Europa voor DAF in 2016

DAF Trucks heeft vorig jaar een recordaantal zware vrachtauto's verkocht in Europa. In totaal verkocht men 46.700 trucks van 16 ton of meer, 19 procent meer dan in 2015. De totale markt voor zware vrachtauto's kwam in 2016 uit op 302.500 voertuigen, een stijging van ruim 12 procent. 

Personeel Bombardier houdt optocht

Ruim 300 personeelsleden van trein- en trambouwer Bombardier hebben gisteren een optocht gehouden naar het stadhuis. Ze hopen dat de hulp van de lokale politici de fabriek kan helpen redden. Burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) sprak de personeelsleden toe en ontving ook een delegatie. "Er zijn een aantal juridische elementen die we moeten aankaarten. Zo kan het niet dat Bombardier Brugge eerst de toezegging krijgt om 445 dubbeldekrijtuigen volledig te bouwen, om later te horen dat ze dat toch niet helemaal zelf mogen doen. Ik ga er in het Vlaams parlement op aandringen om dat contract bij de NMBS goed na te kijken en te laten naleven door de hoofdzetel van Bombardier. Ook het aanslepende contract met De Lijn, voor 146 kusttrams, moet dringend vooruitgaan. De Raad van State heeft daarin geoordeeld dat er fouten zijn gemaakt bij de toewijzing aan de Spaanse firma CAF. Welnu, dat moet in het voordeel van Bombardier Brugge spelen. Vlaanderen moet kiezen voor werkgelegenheid in eigen land", aldus Renaat Landuyt. Federaal parlementslid Annick Lambrecht (sp.a) interpelleert vandaag bevoegd minister Bellot in verband met de contractbreuk voor de bestelling van de M7-treinstellen voor de NMBS.."

Vandaag gaan de werknemers terug aan het werk. Per Allmer, de president van Western Europe, Middle East and Africa, heeft een gesprek gevraagd met minister Kris Peeters om de toestand van Bombardier in Brugge te bespreken. Het gesprek gaat vrijdag om 9 uur door.

Volvo Trucks produceert recordaantal

Er is beterschap voor Volvo Truck in Europa. Volvo zag zijn bestellingen in het eerste kwartaal met 10% toenemen tegenover het jaar voordien, tot bijna 54.000 trucks. Vooral vanuit Europa neemt de vraag toe. Het bedrijf leverde in de laatste drie maanden van vorig jaar ruim 50.000 vrachtwagens af. De omzet was 4% hoger en de nettowinst verdubbelde. Over heel 2016 viel de omzet met 3% terug. Bij Volvo Trucks in Oostakker rolde er vorig jaar een recordaantal vrachtwagens van de band: 44.758 in totaal of 123 per dag. Nooit eerder sinds de opstart van de fabriek in 1975 werden er zoveel trucks gebouwd. Bovendien kregen nog eens 230 personeelsleden een vast contract.

ABVV-Metaal keurt ontwerp-IPA goed

ABVV-Metaal heeft zijn achterban geraadpleegd over het ontwerp-IPA dat de sociale partners bereikten voor de periode 2017-2018. ABVV-Metaal keurt het ontwerpakkoord dan ook goed met ruim in e 90% van de stemmen. Natuurlijk onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de regering het akkoord integraal overneemt.

Lees meer...

EU neemt antidumpmaatregelen tegen Chinees staal

De Europese Unie gaat definitieve antidumpingtarieven invoeren voor een aantal staalproducten uit China en Taiwan. Volgens de EU-Commissie worden bepaalde roestvrije stalen buizen en gelaste fittingen uit China en Taiwan tegen dumpingprijzen verkocht in Europa. De import uit China zal voortaan onderhevig zijn aan een antidumpingtarief van 30,7 tot 64,9 procent, die uit Taiwan aan een heffing van 5,1 tot 12,1 procent.

Na de automobielindustrie, de bus- en de carindustrie ?

Open brief ABVV-Metaal Van Hool – VDL

Op dinsdag 24 januari zaten de syndicale delegaties van ABVV-Metaal Van Hool en VDL Roeselare (voormalig Jonckheere) samen om de toekomst van de busindustrie in Vlaanderen en België te bespreken.

Lees meer...