NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Opnieuw (elektrische) autoproductie in Genk

Rhenus SML, een van de vroegere toeleveranciers van Ford Genk, gaat in opdracht van de West-Vlaamse start-up Addax Motors elektrische bestelwagentjes assembleren in Genk. In het eerste jaar wil men ruim 150 auto’s produceren.

Addax Motors begon drie jaar geleden in Kuurne met de verhuur van kleine elektrische bestelwagens. Omwille van de vele problemen, mindere service en lage kwaliteit besloot men om op basis van de eigen ervaringen zelf een elektrische bestelwagen te ontwikkelen. Het resultaat is een  elektrische bestelwagen die 600 kilogram weegt en 1.000 kilogram kan vervoeren.

SML, sids kort een onderdeel van Rhenus, assembleerde vroeger voor Ford Genk aandrijflijnen en ophangingscomponenten. Na de sluiting van Ford kreeg SML van de toenmalige aandeelhouder de kans om te werken aan een nieuwe toekomst. Een engagement dat de huidige aandeelhouder handhaafde.

Geen Belgische busbouwer voor Waals miljoenenorder

De Waalse openbaarvervoermaatschappij TEC koopt voor meer dan 100 miljoen euro 298 hybride bussen. Bij het Zweedse Volvo bestelt de TEC 90 hybride bussen van het type 7900 Electric Hybrid, goed voor 31,2 miljoen euro. Bij het Poolse Solaris worden 208 bussen van het type Urbino Hybride besteld, goed voor 72,8 miljoen euro. Alle bussen, die tussen 2017 en 2019 worden geleverd, worden in Polen gebouwd.

 VDL Bus uit Roeselare had ook meegeboden, maar haalde het niet. In 2012 leverde VDL nog ruim 200 dieselstadsbussen aan de TEC. Van Hool dong niet mee naar het order.

Witte rook: er is een ontwerp-IPA

De sociale partners hebben gisterenavond een ontwerp van interprofessioneel akkoord bereikt voor 2017 en 2018. De belangrijkste punten van het ontwerp-IPA zijn:

Lees meer...

ArcelorMittal: 80 miljoen duurzame investeringen

ArcelorMittal Gent investeert 80 miljoen euro om fabriek milieuvriedelijker te maken. ArcelorMittal is een voorloper op het vlak van CO2-hergebruik , oftewel CCU (Carbon Capture and Utilization). ArcelorMIttal wil de schadelijke uitstootgassen door een speciale techniek omzetten in ethanol. Ethanol kan, bijvoorbeeld,  gebruikt worden om  groene auto's mee aan te drijven. De  uitstoot van de fabriek zal jaarlijks met 120.000 ton dalen en door de technologiekomen er  vijftig nieuwe jobs bij.

ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen op zoek naar gewestelijk secretaris

ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen heeft een vacature voor de functie van GEWESTELIJK SECRETARIS ZUID-OOST-VLAANDEREN. Lees hier meer over de functie en het aanbod. Solliciteren kan tot 31 januair 2017 ter attentie van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  

Nu ook aanvullend pensioen op mypension.be

Op de website mypension.be krijg je niet enkel een handig overzicht van je wettelijk pensioen, maar sinds gisteren krijg je er ook toegang tot de gegevens van je aanvullend pensioen. Raadpleeg je online pensioendossier door te surfen naar mypension.be en  je vervolgens aan te melden met je e-ID (of met een token).



Vakbond in actie voor een menswaardig pensioen: download de affiche

Verhoging van de pensioenleeftijd tot 67 jaar. Afbouw van diverse eindeloopbaanregelingen. Moeilijke opvraging van het aanvullend pensioen. Afschaffing gelijkgestelde periodes. Dankuwel, regering-Michel. En wat met de erkenning van ons zwaar beroep? We willen onze loopbaan eindigen in goede gezondheid en met een pensioen waar iedereen van kan leven. Zo kan een van de 125.000 werkloze jongeren onze plaats innemen. Samen laten we onze stem horen voor een correcte pensioenleeftijd, op basis van gewerkte loopbaanjaren. #VAKBONDINACTIE

Download de affiche.

Lam­pen­fa­briek Syl­vania Tie­nen sluit: 180 jobs op de helling

Syl­vania kondigde op een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot sluiting aan. Ongeveer één jaar ge­le­den kwam Syl­vania in han­den van het Chi­ne­se be­drijf Feilo. De Chi­ne­zen namen toe 80 pro­cent van de aan­de­len over van Ha­vells, het In­di­a­se moe­der­be­drijf van Syl­vania. De fa­briek zat toen reeds in moei­lijk­he­den.

Hoop voor Bombardier: voorlopig geen Spaanse trams voor De Lijn

De Raad van State schorst de toewijzing van een mega-order van 146 trams voor De Lijn aan het Spaanse CAF na een klacht van Bombardier. De aanbestedingsprocedure is voorlopig stopgezet. Het gaat om een uitspraak in kort geding. De beslissing ten gronde volgt binnen enkele maanden. Tegen een uitspraak van de Raad van State is geen beroep mogelijk. Volgens de Raad van State heeft De Lijn Bombardier en CAF niet gelijk behandeld. Het zou gaan om de berekening van het ‘preventieve onderhoud’.

Paritair durfkapitaalfonds in de metaal

De metaalvakbonden en werkgeversorganisatie Agoria hebben samen  een investeringsfonds opgericht “Invest for Jobs”.

“Invest for jobs” kan investeren in bedrijven binnen en buiten de metaal en van start-ups tot grote bedrijven. De voorwaarde is dat er een positieve impact is op de werkgelegenheid. “Die sociale doelstelling is even belangrijk als het financieel rendement van de investering”, aldus directeur Eric Jonkers.Het fonds mikt op investeringen van minimaal 0,5 miljoen euro (aandelen, obligaties of mezzaninefinanciering) en zal in voldoende dossiers investeren om het risico te spreiden. Omdat bedrijven ondersteunen het doel is, zullen er nooit meerderheidsparticipaties genomen worden. Er worden  gesprekken gevoerd met 35 bedrijven, waarbij 1.250 jobs gecreëerd kunnen worden. Het fonds zal niet actief tussenkomen in het dagelijkse beleid van de bedrijven waarin het participeert. De metaalvakbonden willen de vrijheid behouden om hun 'klassieke rol' te spelen bij sociale conflicten, ook als die zich afspelen in bedrijven waarvan ze via het fonds mede-eigenaar zijn

Invest for Jobs wordt paritair door vakbonden en werkgevers bestuurd. Zij beslisten om 60 miljoen euro uit het Fonds voor de Bestaanszekerheid van de Metaalverwerkende Nijverheid en 40 miljoen euro uit het pensioenfonds van de metaalsector in te brengen.

Het is de allereerste keer dat vakbonden en werkgevers samen een investeringsfonds beheren, met 'eigen' kapitaal. 

Staalwerkers betogen in Brussel: No Europe without Steel

Vandaag 9 november vindt er in de Europese wijk in Brussel een betoging plaats van ruim 10.000 staalwerkers van over heel Europa onder de vlag van Industriall Europe. De staalarbeiders eisen dat de achteruitgang van hun sector een halt wordt toegeroepen. Voor de financiële crisis van 2008 stelde de sector ruim 400.000 werknemers tewerk in Europa. Sindsdien is dat aantal geslonken tot 330.000. Dat jobverlies is te wijten aan de strenge besparingspolitiek die in Europa wordt gevoerd en die geleid heeft tot een haperende economische groei, slabakkende investeringen in onderzoek & ontwikkeling en in infrastructuur en sinds kort tot de dumping van goedkoop Chinees staal op de Europese markt. De actievoerders eisen dat er dringend werk wordt gemaakt van een Europees staalactieplan, aangezien de staalsector de ruggengraat vormt van de hoogtechnologische industriële sectoren, zoals de automobielsector, elektronica en hernieuwbare energie. 

De Europese staalwerkers bundelen dan ook vandaag hun krachten voor deze eis en ze doen dat onder het motto 'No Europe without Steel'. Lees hier meer over de eisen van de actievoerders. 

9 november - Geen Europa zonder staal

Op 9 november manifesteren een 10.000 tal werknemers uit de Staal vanuit gans Europa in Brussel. Voor de financiële crisis waren er nog 400.000 aan de slag in de Staal, nu zijn er dat nog 330.000. IndustriAll Europa  eist van de Europese Commissie een politiek die zorgt dat de staal een toekomst blijft hebben in Europa. Alle info vind je bij je delegee of op de website

Bombardier dient klacht in bij Raad van State

Bombardier heeft een klacht over de toekenningsprocedure ingediend bij de Raad van State. De zaak wordt 22 november behandeld. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die het contract finaal moet ondertekenen, wil niet reageren op de beslissing. 'De procedure zit volledig bij De Lijn', klinkt het op zijn kabinet. De Lijn wilde niet reageren.

Bombardier: geen bestelling De Lijn, vakbonden vrezen voor toekomst

Bombardier Brugge grijpt wellicht naast een megaorder om 146 trams voor De Lijn te bouwen. De 146 nieuwe trams die de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil bestellen, zullen niet in België gemaakt geworden. Maandag kreeg Bombardier te horen dat ze geen “preferred bidder” zijn. De Lijn geeft de voorkeur aan het Spaanse CAF om de nieuwe trams te bouwen, de grootste bestelling ooit van trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij.

De vakbonden van Bombardier zijn zeer ontgoocheld. Het contract van de Lijn was om meerdere redenen cruciaal. Omdat het twee tot drie jaar werk zou geven aan 65 arbeiders, maar ook omdat het een binnenlandse bestelling is. In de hoofdzetel zal deze beslissing met argusogen gevolgd worden. Naar aanleiding van de onlangs aangekondigde herstructurering liet de hoofdzetel weten dat er een toekomst was voor Bombardier in Brugge als men geen bestellingen zou verliezen. De fabriek haalde onlangs een grote bestelling van de NMBS binnen voor de bouw van 445 dubbeldektreinen, wat van 2018 tot 2021 werk oplevert voor zo'n 150 arbeiders. Maar de vakbonden vrezen dat een deel van dat contract naar de Franse Bombardier-fabriek in Crespin verhuist.

Beslist Vlaamse regering over lot Bombardier?

Bombardier-Brugge ontsnapt voorlopig aan de onlangs aangekondigde sanering - waarbij tegen eind 2018 wereldwijd 7.500 jobs verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat de vestiging in Brugge gered is. Bombardier liet duidelijk verstaan dat alles zou afhangen van de nieuwe order van De Lijn. Het contract voor De Lijn - ter waarde van 320 miljoen euro - zou in Brugge gedurende 'enkele jaren' werk verschaffen aan 60 arbeiders (één vierde van het arbeidersbestand). Geruchten zouden er op wijzen dat het wat dat betreft niet de goede richting uitgaat. De Spaanse concurrent CAF zou de beste kaarten hebben om de Europese aanbesteding voor de bouw van 146 trams voor De Lijn in de wacht te slepen. Het is Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)die finaal zijn handtekening onder het contract moet zetten.

NedCar Nederland: al goed voor 680 Belgische jobs

Volgende week gaat in Born de productie van start van de Mini Countryman. De terreinversie van de Mini is na de Mini Hatch medio 2014 en de Mini Cabrio eind 2015 het derde model dat in Born van de band rijdt en is goed voor 1.200 extra banen. Voor het eerst wordt  in Born een plug-in-hybride versie van de Coutryman geproduceerd. Met de productie van dat derde model is de toekomst van NedCar voor jaren verzekerd.”Als de productie van het derde model op kruissnelheid is, zijn er in Born meer dan 4.000 werknemers in dienst ( evenveel als op Ford Genk ten tijde van de sluiting). Bij VDL NedCar in Nederlands-Limburgse Born zijn ondertussen al 680 Belgen aan de slag. Tijdens de meest recente aanwervingscampagne zijn er de laatste maanden 257 Belgen aangeworven.

NedCar wordt  stilaan één van de grootste industriële werkgevers voor Belgisch-Limburg.

NedCar Nederland: al goed voor 680 Belgische jobs

Volgende week gaat in Born de productie van start van de Mini Countryman. De terreinversie van de Mini is na de Mini Hatch medio 2014 en de Mini Cabrio eind 2015 het derde model dat in Born van de band rijdt en is goed voor 1.200 extra banen. Voor het eerst wordt  in Born een plug-in-hybride versie van de Coutryman geproduceerd. Met de productie van dat derde model is de toekomst van NedCar voor jaren verzekerd.”Als de productie van het derde model op kruissnelheid is, zijn er in Born meer dan 4.000 werknemers in dienst ( evenveel als op Ford Genk ten tijde van de sluiting). Bij VDL NedCar in Nederlands-Limburgse Born zijn ondertussen al 680 Belgen aan de slag. Tijdens de meest recente aanwervingscampagne zijn er de laatste maanden 257 Belgen aangeworven.

NedCar wordt  stilaan één van de grootste industriële werkgevers voor Belgisch-Limburg.

Personeel Bombardier ‘voorlopig’ gerustgesteld

Bombardier kondigde aan wereldwijd  7.500 jobs te schrappen. Dit zorgde – ook in Brugge – voor veel onrust. Maandag kwam er een eerste geruststellend signaal: “Als we het order van De Lijn binnenhalen, blijven alle 250 arbeiders”, aldus Henk Deprez, secretaris ABVV-Metaal.  “Wat de productie betreft - zo wist men ons te melden - was de oefening immers al gemaakt bij de vorige ontslagronde. Het personeel is nu enigszins gerustgesteld. Maar de vragen blijven natuurlijk. Want het order van De Lijn moet nog binnengehaald worden.”  Veel, zo niet alles, zal dus afhangen van het order van De Lijn. Er is een aanbesteding voor 145 tramstellen voor de Kusttram. De komende weken wordt hierover uitsluitsel  verwacht. “Tegen eind dit jaar zal er dus meer duidelijkheid over de toekomst van de vestiging komen”, besluit Henk Deprez.

Over de niet-productiegebonden functies betreft, dus de 250 bedienden, zijn er geen garanties gegeven.

Bombardier: grote onrust bij personeel

De Canadese trein- en vliegtuigbouwer Bombardier schrapt 7.500 jobs, een tiende van het personeel. De gevolgen voor de Brugse fabriek zijn niet bekend, maar de ongerustheid is groot. Er zijn geruchten dat de recente megaorder van de NMBS voor de bouw van 445 dubbeldektreinen mogelijk naar de Franse Bombardier-fabriek in Crespin verhuist. Als dat order effectief verkast wordt, kan dat de doodsteek betekenen voor Brugge.

Het personeel legde vrijdagnamiddag het werk neer en ging naar huis. Vandaag is er een videoconferentie met vicepresident Per Allmer. De directie kan voorlopig gene geruststelling bieden.  “We weten niet in welke mate Brugge getroffen wordt”, zegt Bombardier woordvoerster Mieke Delarivière. “Pas de komende weken zal bekend worden waar geherstructureerd zal worden.  Meer kan ik niet zeggen.”

Sluiting SAS Automotive: 1 op 10 werknemers vertrok vrijwillig

Bij SAS Automotive worden op 28 oktober de laatste dashboards gemaakt voor Volvo Car. SAS Automotive is het eerste van de Volvo-toeleveringsbedrijven dat de deuren sluit. Ondertussen  vertrokken  al 20 van de 197 ontslagen werknemers vrijwillig. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, verwijst naar de goede cao die werd afgesloten. “Bovenop de wettelijke opzeg- en sluitingsvergoeding werd een anciënniteitspremie van 3000 euro bruto per volledig jaar anciënniteit bedongen en een extra-wettelijke sluitingsvergoeding van 10.000 euro bruto voor wie tot vijf jaar in dienst is tot 15.000 euro voor wie meer dan tien jaar in dienst is. Belangrijk zijn ook de maatregelen rond inschakeling en opleiding. Wij doen er alles aan om de werknemers positief te begeleiden samen met de plaatselijke directie, VDAB, het outplacementbureau en met de werkgroep van de stad Gent." Marc Staelens looft ook de houding van het personeel, dat op een staking begin mei na, het werk hervatte. "In deze moeilijke situatie hebben de werknemers de klant (Volvo Car Gent) steeds kunnen aanleveren. U moet het maar eens doen om gemotiveerd het harde werk in ploegen te doen, wetende dat je bedrijf sluit. Veel mensen die in hun ivoren toren zitten, snappen dit echt niet."

Bij Faurecia Gent, een toeleverancier van deurpanelen en tunnelconsoles, werd een gelijkaardige CAO afgesloten voor alle werknemers met einddatum '2019 begin 2020', afhankelijk van het stopzetten van het huidig model. Bij Benteler, Tenneco en Tower Automotive wordt nog alles in het werk gezet om nieuwe activiteiten binnen te halen. "Indien er geen resultaat is eind maart 2017, beginnen we bij Benteler en Tenneco ook met de besprekingen voor een sociaal plan."

28% ex-arbeiders Ford en toeleverancier werkzoekend

Van de bijna 6.000 werknemers die bij de sluiting van Ford Genk en de toeleveringsbedrijven hun werk verloren, is 28% nu nog ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB. Volgens burgemeester Wim Dries (CD&V) zijn van de 5.954 mensen die hun werk verloren er vandaag 2.507 duurzaam aan het werk, 219 anderen zijn aan de slag via een uitzendkantoor, de resterende 1.543 zijn op pensioen, ziek of vrijgesteld.”