NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

p 17 februari raakt bekend GM 47.000 banen wil schrappen, waarvan 26.000 buiten de Verenigde Staten. Tien dagen later wordt gemeld dat Opel zich van GM wil losmaken.

Op 2 maart 2009 wordt een reddingsplan voorgelegd aan de Duitse regering.

Op 23 april 2009 toont het Italiaanse Fiat-concern interesse in Opel, gevolgd door de Canadees-Oostenrijkse toeleverancier Magna.

Op 14 mei 2009 wil de Duitse regering Opel meer tijd geven voor onderhandelingen met investeerders.

Op 27 mei 2009 laat GM weten zijn Europese activiteiten met hoofdmerk Opel te willen afsplitsen.

Op 29 mei 2009 haakt Fiat af. Investeringsmaatschappij RHJI lijkt uit de running en de Chinese autobouwer BAIC legt geen gedetailleerd bod op tafel, waardoor enkel Magna overblijft.  

Op 30 mei 2009 raken Duitse regering, deelstaten, GM, Magna en het Amerikaanse ministerie van Financiën het eens over een reddingsconcept. Opel zou uit GM losgemaakt worden en Magna wil de vier Duitse fabrieken behouden.

15 oktober 2009: De ondertekening van de verkoopovereenkomst van Opel aan Magna wordt uitgesteld.

3 november 2009: De raad van bestuur van GM beslist om terug te komen op de verkoop van Opel.

10 november 2009: De Brit Nick Reilly is aangeduid als tijdelijke topman van GM Europe.  

24 november 2009: GM betaalt de laatste 400 miljoen euro van het Duitse overbruggingskrediet voor Opel terug en is opnieuw volledig in handen van GM.

25 november 2009: Het reddingsplan van GM voor Opel voorziet in het verlies van ongeveer 9.000 banen in Europa. Reilly geeft aan dat de toekomst van de Opel-fabriek in Antwerpen onzeker is en dat GM zoekt naar alternatieven voor de fabriek.

21 januari 2010: Antwerpen krijgt geen nieuw model toegewezen en GM is van plan om over te gaan tot een mogelijk collectief ontslag en de sluiting. De oorspronkelijk aan Antwerpen toegewezen SUV zal in Zuid-Korea worden geproduceerd.GM verzekert productie in Antwerpen tot 30 juni.

22 maart 2010: De fabriek sluit niet op 30 juni: de Europese directie geeft extra tijd om een investeerder te zoeken.

23 april 2010: Het ontwerpakkoord van sociaal akkoord is rond, alle werknemers krijgen een extra eenmalige nettopremie van 2.295 euro.

14 juni 2010: In een eerste fase verlaten 1.250 van de ongeveer 2.600 werknemers het bedrijf.

4 oktober 2010: De Opel-vestiging in Antwerpen sluit definitief de deuren.

31 december 2010: Opel Antwerpen dicht…