Ford Genk begint in de loop van deze maand met de bouw van de prototypes van de nieuwe Mondeo. Het is de eerste keer dat dit in Genk gebeurt. Tot nu toe werden de prototypes in Keulen gebouwd. De productie van de prototypes gebeurt op een aparte productielijn. In maart volgend jaar start dan de eigenlijke productie van de nieuwe Mondeo. De voorbije weken werden ruim 200 tijdelijke werknemers in dienst genomen in het kader van het IBO-statuut.

"Dat de prototypes van de Mondeo in Genk worden gebouwd, is een rechtstreeks gevolg van de strategie One Ford, waarbij auto's wereldwijd worden verkocht en hun ontwikkeling wordt gecentraliseerd", aldus Rohnny Champagne, provinciaal secretaris ABVV Metaal. "Het nadeel is dat de ontwikkeling van de Mondeo van Europa naar de VS is overgeheveld. Maar alles wat met de productie te maken heeft, wordt  gecentraliseerd in de fabriek waaraan de productie is toegewezen. Ontwikkeling en productie kunnen daardoor ook beter op elkaar worden afgestemd.”

Door de dalende autoverkoop worden in april acht stempeldagen ingelast. Dat brengt het aantal stempeldagen in de vier eerste maanden van het jaar op bijna 30. Ook bij Ford in Saarlouis, Valencia en Kocaeli wordt de productie naar beneden bijgesteld.