NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Ford garandeert dat de geplande investeringen in  Genk er komen. Dat betekent dat Genk naast de nieuwe Ford Mondeo zo goed als zeker ook de nieuwe S-Max en de Galaxy mag bouwen. Jeff Wood, de nieuwe vice-president Ford Europe, deelde dat mee in een ontmoeting met de vakbonden. De investeringen beginnen vanaf december. De productie van de nieuwe Ford Mondeo gaat op 14 oktober 2013 van start en blijft zeker tot 2020 in Genk. Het afgesloten toekomstakkoord bevat ook de toezegging dat de drie nieuwe automodellen in Genk gebouwd worden. Op voorwaarde  dat het Ford deze modellen ook in Europa op de markt zou brengen. Die beslissing is inmiddels gevallen.

Rohnny Champagne, provinciaal Voorzitter ABVV-Metaal, wijst er op dat het eigenlijk  logisch is dat na de Mondeo Genk ook de S-Max en Galaxy mag produceren. “Die rollen immers van dezelfde band. Zodra de investeringen voor de nieuwe Mondeo zijn gebeurd, zijn er alleen nog kleine aanpassingen nodig. Al die modellen vanuit de Verenigde Staten naar Europa uitvoeren, zou te duur zijn. Maar ik weet ook dat je nooit volstrekt zeker mag zijn. Als de verkoop van de nieuwe Mondeo tegenvalt, staan we mischien weer voor een ander verhaal. Volstrekte zekerheid is er maar als na de nieuwe Mondeo de S-Max en de Galaxy hier ook van de band rolt.”

De vakbonden en de directie reageren opgelucht nu de geplande investeringen zijn bevestigd. Dit neemt niet weg dat Ford nog steeds werkt aan een herstructureringsplan (besparingsprogramma) voor Europa. Behalve Genk telt Ford Europe nog zeven andere productievestigingen in Europa en Rusland.

Ook Agoria, de federatie van de technologische industrie, is verheugd met het goede nieuws. Agoria vraagt wel dat "dat de overheden zich blijven inzetten voor de toekomst van de voertuigsector in België". Ze zijn hierin ook de bevestiging dat "de internationale directie van Ford gelooft in de kwaliteit, kennis en productiviteit van alle medewerkers van haar Belgische fabriek". Agoria herinnert er aan dat de voertuigsector goed is voor 82.500 arbeidsplaatsen en  voor 10 procent van de totale export van België.