De Belgische materialenproducent Umicore en Volkswagen investeren samen 3 miljard euro in de productie van batterijmaterialen. Het doel is om tegen 2030 batterijmaterialen – kathodes in het bijzonder – te maken voor 2,2 miljoen elektrische auto’s tegen 2030. Kathodes zijn onontbeerlijke onderdelen van batterijen voor elektrische auto’s en goed voor de helft van de productiekosten van die batterijen.
Umicore sloot in april vorig jaar al een overeenkomst af met de batterijalliantie van Mercedes, TotalEnergies en Stellantis, voor de levering tegen 2030 van jaarlijks 46 gigawatt aan kathodes. De deal met Volkswagen is een veelvoud hiervan: 160 gigawatt aan kathodes tegen 2030 (dit is twee derde van de batterijproductie van Volkswagen).
Vanaf 2026 moet het gezamenlijke bedrijf een aanzienlijk deel van de kathodematerialen leveren voor de zes gigabatterijfabrieken die Volkswagen in Europa wil bouwen. De eerste daarvan komt in het Duitse Salzgitter. Er komen er ook in Spanje en in Oost-Europa. Het hoofdkwartier zal in Brussel zijn.
Bovendien levert Umicore niet alleen de batterijmaterialen, maar doet ook een deel van de inkoop van de grondstoffen en de raffinage ervan. En ook bij de recyclage is Umicore aanwezig.
Door deze deal zal meer dan de helft van de Europese elektrische auto’s tegen het einde van dit decennium grote hoeveelheden Umicore-materiaal bevatten. Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche, Mercedes- Benz, Fiat, Opel, Peugeot en Citroën gaan met de Belgische materialenspecialist in zee.
VW & Umicore investeren in productie batterij-materialen
- Gegevens