De producent van versnellingsbakken Punch Powertrain werft de komende drie jaar zo’n 300 nieuwe werknemers aan. Dat er licht schijnt aan het einde van de tunnel is te danken aan de joint venture met de autogroep Stellantis. Om in Europa klanten te winnen ontwikkelde Punch een geavanceerde Dual Clutch Transmission (DCT), een automaat met dubbele koppeling. De groep PSA was de eerste klant die deze wil gebruiken voor de hybride en plug-in hybride modellen van Peugeot, Citroën en Opel. Na de fusie van PSA met Fiat Chrysler in de groep Stellantis volgen ook modellen van die merken.

In eerste instantie wordt de e-DCT geproduceerd in een fabriek in Metz. De e-DCT zal ook in de Fiat-fabriek in de buurt van Turijn worden geproduceerd. In totaal komt de productiecapaciteit daarmee op 1,2 miljoen versnellingsbakken per jaar.

De productie van onderdelen voor de nieuwe versnellingsbakken gaat tegen het einde van het jaar in Sint-Truiden van start. Daardoor zullen er de komende drie jaar 300 nieuwe jobs worden gecreëerd.

Punch Powertrain kondigde ook een joint venture aan met de Indiase groep Tata. Tata AutoComp is een van de toonaangevende conglomeraten voor auto-onderdelen op de Indiase markt.