Bij de producent van versnellingsbakken Punch Powertrain in Sint-Truiden is een nieuwe zware ontslagronde aangekondigd. In totaal worden 245 banen bedreigd, 193 arbeiders en 52 bedienden. Punch Powertrain gaat door een moeilijke overgangsperiode. Er is de slabakkende vraag vanuit China. Anderzijds is het nog wachten tot eind 2022 op de start van de nieuwe projecten, onder meer voor PSA (Peugeot, Citroën, Opel). Deze herstructurering is niet de eerste. In 2019 kondigde Punch Powertrain in twee fases het ontslag aan van 308 werknemers. Na overleg werd het aantal ontslagen teruggebracht van 308 naar 138. Tijdelijk blijkt nu.

De vakbonden vrezen voor de levensvatbaarheid van de fabriek. De directie zegt dat ze blijft investeren. ‘We hadden donkere wolken wel zien hangen, het is al geruime tijd dat er tijdelijke werkloosheid is”, aldus Raf Dal Cero, secretaris ABVV Metaal, ‘maar dat het een storm zou worden, hadden we niet verwacht”. Hij voegt er aan toe dat “de kostenstructuur niet afgestemd was op de productie. Er zijn contracten aangekondigd met PSA voor de levering van 600.000 transmissies met dubbele koppeling (dct’s) per jaar tegen 2024. Maar PSA heeft nooit gezegd hoeveel hij er elk jaar geleverd wil hebben. Zo ver in de toekomst contracten afsluiten in dergelijke volatiele markten is volgens ons heel onzeker. Ondertussen blijven we klassieke versnellingsbakken (cvt’s) bouwen voor Chinese klanten, maar ook daar viel de verkoop terug. Als we het aantal ontslagen niet kunnen beperken dan blijven hier 111 arbeiders over. In dat geval vrezen we voor de levensvatbaarheid van de fabriek.”

Vakbonden en directie van Punch Powertrain zagen elkaar vandaag dinsdag voor het eerst in het kader van de procedure Renault. Maandag was er reeds een spontane staking. Vandaag gaat deze verder.

In totaal werken er bij Punch Powertrain in Sint-Truiden momenteel 849 mensen. De 197 werknemers die werden ondergebracht in de joint venture met PSA, zijn door de herstructurering niet getroffen. Ook de afdeling R&D blijft ongemoeid.