Busbouwer Van Hool in Koningshooikt is zwaar getroffen door de coronacrisis. De markt voor touringcars is – net zoals het toerisme zelf – volledig ingestort. In de busafdeling zijn 1.000 van 1.800 werknemers al sinds maart 2020 ononderbroken tijdelijk werkloos. En de situatie verslechtert nog. Net vóór de coronauitbraak werden twee bussen per dag geproduceerd, vandaag zijn dat er slechts drie per week. De komende maanden wordt uitgegaan van een verdere productiedaling tot één voertuig per week.

 Van Hool en zijn werknemers bevinden zich dus in een uiterst precaire situatie. En de problemen dreigen ook volgend jaar nog aan te houden. Zelfs als er een vaccin komt en als het toerisme weer aantrekt, dan zal het vermoedelijk nog één tot twee jaar duren vooraleer de vraag naar bussen en touringcars terug herneemt. Dat de economisch gevolgen van de coronacrisis zwaar wegen op het familiebedrijf, kwam al naar voren in dit artikel dat verscheen in onze nieuwsbrief CONNECT van 11 september

In een persbericht roept ABVV-Metaal de Vlaamse en (de nog te vormen) federale regering op om dringend werk te maken van maatregelen die de toekomst van busbouwer Van Hool in ons land veiligstellen. Concreet vragen wij:

  • Een verlenging van de coronagerelateerde steunmaatregelen (in de eerste plaats van de coronawerkloosheid) zo lang als nodig is.
  • Aandacht voor de financiële gevolgen van tijdelijke werkloosheid voor de werknemers, in het bijzonder de impact van de verlaagde bedrijfsvoorheffing (van 26,75 procent naar 15 procent en dit tot december 2020) op alle uitkeringen tijdelijke werkloosheid, die zal zorgen voor een financieel zware belastingaangifte in 2021.
  • Een industrieel beleid dat sterker inzet op lokale verankering en op het toewijzen van grote overheidsopdrachten aan lokale producenten. Dit gaat niet alleen over de bestellingen van bussen, trams en trambussen door onze openbare vervoersmaatschappijen (De Lijn, MIVB en TEC) bij Van Hool of bij VDL Bus in Roeselare, maar ook over de bestelling van treinstellen door de NMBS bij Bombardier in Brugge.
  • Een economisch relancebeleid dat resoluut kiest voor grootschalige investeringen in duurzaam, emissieloos openbaar vervoer.

Lees hier het persbericht.