Goed nieuws voor de Belgische auto-industrie. Want vanaf 2020 zal Volvo Cars Gent de allereerste volledig elektrische Volvo (model XC40) produceren. Tegen 2025 wil de Zweeds-Chinese autobouwer dat de helft van haar globale verkoop uit elektrische wagens bestaat. De Gentse site speelt dus een voortrekkersrol in die strategie. In de woorden van Jo De Mey (provinciaal secretaris in Oost-Vlaanderen): “De elektrificering van de auto-industrie is volop aan de gang. De Gentse fabriek is belangrijk in de globale doelstellingen van Volvo en dat zorgt voor een stevige verankering. We mogen daar terecht fier over zijn.” In 2018 werd in Vorst ook al de eerste elektrische Audi (de e-tron) gemaakt.
Nieuwe fabriek voor batterij-assemblage. Volvo Cars zal niet trouwens niet alleen elektrische wagens bouwen. Op dit moment wordt ook een nieuwe fabriekshal opgetrokken waar de batterijen voor de elektrische XC40 zullen geassembleerd worden. De componenten voor die batterijen komen uit Azië (CATL in China en LG Chem in Zuid-Korea), de grondstoffen uit Congo. Volgens Volvo werden duidelijke afspraken gemaakt met de leveranciers, zowel over het respecteren van de mensenrechten als over een CO2-neutraal productieproces.
Europese batterij-industrie in de maak. Batterijproductie zal de komende jaren aan belang winnen. En Europa doet inspanningen om haar massale achterstand ten opzichte van de VS en (vooral) China weg te werken. Onlangs mocht Audi Vorst nog ondervinden wat de gevolgen zijn van een te sterke afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers. Een tijd terug werd daarom al een Europese Batterij Alliantie in het leven geroepen. Recent raakte bekend dat Frankrijk en Duitsland meer dan 1 miljard euro willen vrijmaken om Europese batterijfabrieken neer te poten. In 2023 moet in beide landen een volwaardige batterij-fabriek staan. In 2025 moet Europa over 10 tot 25 fabrieken kunnen beschikken.