De Zweedse autobouwer Volvo Cars stelt zijn plannen uit om vanaf eind volgend jaar wagens van zijn Chinese zustermerk Lynk & Co te bouwen in Gent. De reden is de toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en wereldwijde marktonzekerheid. Lynk & Co werd in 2015 als nieuw volumemerk gelanceerd door Zhejiang Geely Holding. De auto’s hebben hetzelfde onderstel als de XC40, die in Gent wordt gefabriceerd.

Volvo Cars verwacht niet dat de beslissing een impact zal hebben op de werkgelegenheid in Gent. Toch is het uitstel van de komst van Lynk een flinke streep door de rekening.

Volvo bouwt ook nog altijd de oude kleine break V40 en sinds midden september de nieuwe grote break V60. De V40 moet uiterlijk in 2020 stoppen. De timing voor de bouw van het Lynk-model - wellicht goed voor 70.000 wagens per jaar in Gent - was perfect geweest om de productie van de fabriek op peil te houden.

Lynk & Co is een nog piepjong automerk van hybride wagens. Het werd in 2015 gelanceerd door Zhejiang Geely Holding, de eigenaar van Volvo Cars. Lynk & co wil zich als brede autodienst voor millenials positioneren, met verscheidene abonnementsformules en het internet als belangrijkste verkoopkanaal. Daarom werd Lynk het Netflix of het Spotify van de auto-industrie genoemd. Lynk wil  niet alleen auto's maar ook mobiliteit verkopen