Umicore kiest niet voor de voormalige site van Opel om er zijn Europese fabriek voor materialen voor herlaadbare batterijen te bouwen, wel voor het Poolse Nysa. Een belangrijke afweging is volgens insiders ook het feit dat Samsung daar een batterijfabriek wil bouwen. Umicore zou er de basisgrondstoffen aan leveren. De nieuwe fabriek in Polen moet eind 2020 operationeel zijn.

Umicore-woordvoerster Marjolein Scheers onderstreep dat “voor de vestiging van de nieuwe fabriek werden drie criteria naar voor geschoven. Het ligt dichter bij de klanten, want het zwaartepunt voor de markt van herlaadbare batterijen voor elektrische wagens is richting Oost-Europa is verhuisd. Er is meer geschoold personeel beschikbaar. En de aanwezigheid van groene-energiebronnen is belangrijk. In Polen zal de opstart van de nieuwe fabriek volledig gecoverd zijn door wind- en hydro-energie en stroom uit fotovoltaïsche cellen.” De hogere loonkosten in België waren zeker niet doorslaggevend. Dit in tegenstelling tot de uitspraken van Bart De Wever en Geert Bourgeois die daar expliciet naar verwezen.

Nysa ligt op enkele uren rijden van Tsjechië, Slovakije en Hongarije. Skoda (groep-Volks- wagen) bouwt vanaf 2020 een elektrische auto in het Tsjechische Mlada Boleslav. Peugeot-Citroën start binnenkort de productie van elektrische wagens in het Slovaakse Trnava. Op zo'n 100 kilometer van Nysa, in Gliwice, ligt een Opel-fabriek. Nysa ligt ook op drie uur rijden van Duitsland. Het biedt perspectieven om de vele Oost-Duitse autofabrieken te bevoorraden. De BMW i3 rolt bijvoorbeeld van de band in Leipzig.

Ook de concurrentie zit daar. Het Zuid-Koreaanse LG Chem opent dit jaar de grootste lithium-ionbatterijfabriek van Europa in het Poolse Wroclaw, en Samsung SDI opende vorig jaar een fabriek voor elektrische autobatterijen in het Hongaarse Göd.