De omzet van Volvo Trucks oogt nog steeds zeer traditioneel: 95 procent van de inkomsten komt uit de verkoop van vrachtwagens en wisselstukken. De overige 5 procent komt van het fleetmanagementsysteem Dynafleet. Die app monitort in realtime de trucks en hun locatie: verbruik, uitstoot, aantal gereden uren,…

Desondanks bereidt Volvo Trucks zich voor op de digitale toekomst. Men focust niet alleen meer op de verkoop van vrachtwagens, maar wil meer transportdiensten aanbieden. Men verwacht dat de vraag naar diensten systematisch zal stijgen.

“We evolueren van de verkoop van trucks naar de verhuur van diensten”, zegt Peter Himpe, hoofd Volvo Trucks Benelux. “Met als hefboom de zelfrijdende vrachtwagen. Eens de vrachtwagens geconnecteerd zijn met de cloud en autonoom rijden, zijn er geen chauffeurs meer nodig. In de verre toekomst zie ik Volvo Trucks zelf transporteur worden.”

De geleidelijke overgang naar het verhuurmodel is al merkbaar. “Grote internationale bedrijven vragen niet langer een vrachtwagen te leveren. Ze vragen een factuur per ton die ze ontginnen. Het maakt hen niet uit of we een vrachtwagen, dumper of kraan leveren. Ze laten ons beslissen wat het efficiëntste voertuig is voor de opdracht.”

Volvo Trucks werkt ook samen met het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) aan een chauffeurscommunity die het verbruik en het aantal ongevallen moet verminderen. Een app monitort het rijgedrag van de chauffeurs.