In oktober bracht de EU-Commissie Europese topbedrijven, waaronder Umicore en Solvay, bijeen met als doel: de inhaalrace inzetten voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Tegen 2025 is de markt voor batterijen voor e-auto's 250 miljard euro per jaar waard. Europa zal dan een capaciteit van 200 gigawattuur (GWh) nodig hebben. Als Europa een wereldspeler wil blijven in de auto-industrie, moet het tegen dan minstens de helft van die capaciteit zelf kunnen leveren. 20 miljard euro om tegen 2025 zeker tien tot twintig megafabrieken te bouwen, dat kost de race naar de groene Europese batterij voor elektrische auto's. Umicore vecht voor die alliantie. Europa haalt alles uit de kast.

Umicore ontpopte zich de voorbije maanden tot een van de drijvende krachten om te komen tot een Europese batterijalliantie die de hele productieketen bestrijkt.

Voor 2018 en 2019 staat nu al voor 200 miljoen euro aan Europese financiering klaar, enkel voor de keten van batterijproducenten. In andere EU-steunprogramma's voor onderzoek is bovendien tot 2020 nog 2,2 miljard beschikbaar voor projecten die verband houden met de nieuwe batterijen, zoals slimme gebouwen of de integratie van nieuwe energiebronnen.