Umicore wil de doorbraak van de elektrische wagen voor geen geld missen. De voorbije twee jaar had Umicore 460 miljoen euro uitgetrokken voor de bouw van fabrieken voor de aanmaak van kathodematerialen voor herlaadbare lithium-ion batterijen.

Nu investeren ze 660 miljoen euro om nog eens twee fabrieken te bouwen. In China komt er een vestiging naast de al bestaande fabriek in Jiangmen. Het belangrijkste nieuws was de aankondiging van een batterijfabriek in Europa.

Waar de eerste Europese kathodematerialenfabriek komt, wordt pas beslist in de loop van 2018. Concurrentiële loonkosten en energieprijzen, alsook zoveel mogelijk CO2 arme elektriciteit zullen doorslaggevende criteria zijn. Verder wordt gekeken naar de uitbouw van de logistiek, de beschikbaarheid van voldoende technisch geschoold personeel en de duur van de vergunningsprocedure.

De nieuwe fabrieken zullen niet alleen geschikt zijn om kathodemateriaal voor herlaadbare batterijen voor auto's te maken. Ze kunnen ook dienen voor de productie van kathodemateriaal voor batterijen in consumentenelektronica.